Onko TEHY ja PAM ihan turhia ammattiliittoja vai ammattiliittoja turhille ihmisille?
TEHYn ja PAM:n jäsenet itkevät vuosikymmenestä toiseen alansa huonoja palkkoja. Ja palkathan ko. alalla ovat ihan naurettavan surkeita.
Mutta mutta: yksikään tehyläinen tai pamilainen ei uskalla laittaa tikkuakaan ristiin asian eteen. Työtaisteluun ei siis uskalleta ryhtyä ja vuodet vierivät.
Ja mitä tekevät TEHY ja PAM: tyytyvät vain keräämään jäseniensä pienistä palkoista osan pois omiin taskuihinsa. Siinä kaikki.
Teidän pitäisi muistaa, että tässä maassa palkankorotuksia ei tule itsestään kuin vain ministereille, kansanedustajille ja ammattiliittojen päättäjille.
Miksi, te hoitajat, ette haluakaan parempia palkkoja???
Kommentit (15)
Kun hoitajat lakkoilevat vaatii "kansa" suureen ääneen sen hyvin rajoitetunkin lakko-oikeuden poistamista, joka hoitajilla on. Kaggaa sataa niskaan sekä yleisellä että henkilökohtaisella tasolla.
Samaan aikaan 100% mediapeitolla julkisuuteen virtaa laskelmia siitä millä moninaisilla tavoilla potilasturvallisuus tästä vaarantuu.
Ei hoitaja mene lakkoon ennekuin tilanne on epätovoinen eikä yleensä vielä sittenkään.
Ei nyrkkiä pöytään.
Ei lakko-oikeutta.
Matalapalkkalaiselle on työttömyyden sattuessa ihan tun sama saako massinsa ansiosidonnaisen vai työttömyyskorvaus, asumistuki, toimeentulotuki -combona.
Molemmista jää vuokran, kotivakuutuksen, lääkkeiden ja sähkölaskun jälkeen käteen se viissatanen.
Itse asiassa moni pikkupalkkanen ansiosidonnainen saa päälle vielä toimaria kun ei riitä.
Miks pitäis maksaa liiton maksuja kun ei niistä tuakaan hyödy?
Painottuvat julkiselle alalle, mikä tarkoittaa että yksityisen puolen korotusten pitäisi näyttää suuntaa palkankorotuksille. Ainakin tässä maassa, jossa ikärakenteen kehitys on mitä on ja eletään jo valmiiksi velaksi.
Pamissa 85 % jäsenistä on naisia ja opiskelijoilta. Ei ole kiinnostusta nousta barrikadeille, kun tietävät että parin vuoden sisään häipyvät parempiin töihin paremmalla palkalla.
Jäljelle jäävät on aivopesty pelkäämään työnantajaa.
Ei ihme ettei mikään muutu ikinä.
Koskaan en ole ammattiliittoihin kuulunut. Osaavalle ja ammattitaitoiselle maksetaan kunnon palkka eikä siihen liittoja tarvita. Silloin kun olen ollut tyytymätön palkkatasoon, olen vaihtanut firmaa. Tietysti jos maksetaan paskaa palkkaa eikä kukaan silti vaihda työpaikkaa… no, hölmöhän se työnantaja olisi jos maksaisi enemmän.
Ovat. Niin vain tuli jokavuotinen influenssarokotuspakko, jonka vuoksi moni hoitajaksi koulutettu pysyttelee poissa hoitoalalta! Muut rokotukset vielä menettelevät, mutta joka vuosi rokottaminen on jo liikaa!
Hoitajallekin kuuluu itsemääräämisoikeus kehostaan. Kun pitää huolta hyvästä varsinkin käsihygieniasta ja ei tule sairaana töihin, niin sen pitäisi riittää! Ei liitto puolustanut tässä tarpeeksi! Ihan kaikkien keho ei kestä jatkuvia rokotuksia, vaan sairastuu helpommin kuin ennen, ja tulee esim. nivelkolotutuksia!
Lisäisin tuohon samaan myös OAJ:n, samanlainen turhake.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole ammattiliittoihin kuulunut. Osaavalle ja ammattitaitoiselle maksetaan kunnon palkka eikä siihen liittoja tarvita. Silloin kun olen ollut tyytymätön palkkatasoon, olen vaihtanut firmaa. Tietysti jos maksetaan paskaa palkkaa eikä kukaan silti vaihda työpaikkaa… no, hölmöhän se työnantaja olisi jos maksaisi enemmän.
Toivottavasti sulla on massia varattuna vähän reilumminkin jos satut joskus tarvitsemaan lakimiestä työriidan tiimoilla.
PAM on ihan paskaliitto, eivät suostuneet korjaamaan vääryyksiä työpaikallani, minun itse olisi pitänyt, jolloin potkut olisi tullut varmasti. Siellä ne vääryydet jyllää vieläkin samalla työpaikalla, minä luovutin ja lähdin pois.
Vierailija kirjoitti:
Painottuvat julkiselle alalle, mikä tarkoittaa että yksityisen puolen korotusten pitäisi näyttää suuntaa palkankorotuksille. Ainakin tässä maassa, jossa ikärakenteen kehitys on mitä on ja eletään jo valmiiksi velaksi.
Ei PAM painotu julkiselle alalle.
Ei kai mikään liitto yksinään niitä sopimuksia sovi tai tee huonoa pohjapalkkaa ihan vaan huviksi?
En tajuu mitä täällä liittoja haukutaan kun sopimuksessa on aina vähintään kaksi sopijaa keskenään ja siihenkin puuttuu välillä valtio omalla tavallaan. Voisko joskus haukkuu vaikka valtionsovittelijaa, joka nyt jo on ilmoittanut ettei korotuksia ole tulossa? Tai työnantajia? Tai mitä vaan?
Tai en tiiä missä diktatuurissa ois mahdollista, että jotkut yhden puolueen kansanedustajat tai joku yksi ammattiliitto voisi yksinään määrätä palkkoja tai oikeastaan mitään kun kaikesta pitää aina yhdessä sopia ja ettii yhteistä näkemystä. Tai näin on ainakin ennen ollut.
Tuntuu, että kaikkien ammattiliittojen aika on ohi? Niillä pyyhitään neuvotteluissa pöytää. Tehy kirkastaa kuvaansa vain näissä oikeusjutuissa, mikä tietysti on hyvä, mutta hyötyykö perusjäsen liittoon kuulumisesta mitään?
Irtisanoudutaan kaikki ammattiliitoista. Näin sosiaalisen median aikakaudella on helppo järjestää lakkoja ilman ammattiliittoakin. Kun säästyneet jäsenmaksut pistää rahastoihin, säästyy vuosien saatossa iso summa ja sillä maksaa vaikka mitä! :O
Pam kyllä niin turha liitto ettei mitään, itse rahoitin kyseistä järjestöä kymmenisen vuotta mutta viime syksynä loppui mun hyväntekeväisyys kyseistä puuhastelija porukkaa kohtaan.
Ja mistä johtuu varsinkin pamin onneton toiminta: saan tästä kyllä paskaa niskaan, mutta johtuu täysin siiitä että akat ratissa, pitäisi saada enemmän mies poweria niin rupeisi asiat rullaamaan neuvotteluissa vähän eri tavalla.