Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit päiväkoteihin töihin, miksi ei?

Vierailija
25.08.2019 |

Kunnolliset kotiäidit ilman rikostaustaa päiväkoteihin töihin. Siinä töitä tehdessä opettelevat talon tavoille niin ei kauaa mene kun pystyvät työskentelemään ilman jatkuvaa ohjausta. Varmasti osaavat opettaa lapsille mikä on oikein ja mikä väärin, huolehtia ruokailusta, puhtaudesta, ulkoilusta, päiväunista. Osaavat lukea lapsille, ohjata askartelussa, leikkiä lasten kanssa. Mitä muuta lapsi häntä hoitavalta aikuiselta tarvitsee? Lapset voi hyvin ja aikuiset voi hyvin kun on enemmän aikuisia jakamassa vastuuta.

Eikä töihin tulevan aikuisen tarvitse edes olla kotiäiti vaan kuka tahansa aikuinen joka soveltuu lasten kanssa työskentelyyn.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko36 kirjoitti:

Se, että on kurahaaraansa osannut jollekin randomukolle jakaa ja lapsen pyöräyttää, ei tee naisesta kasvattajaa tai muuten pätevää kasvatustyöhön.

Siksi ei.

Olen kotiäiti, kasvatustieteen tohtori ja toimialajohtaja (tähän työhön palaan kotiäitiyden jälkeen. Olen satavarmasti koulutetumpi ja tienaan tuplat tähän kommentoijaan verrattuna.

Vierailija
22/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö kotiäidit ole kotona hoitamassa omia lapsiaan? Miksi heidän pitäisi käydä töissä samalla?

Ilmaisin väärin, tarkoitin työttömiä kotiäitejä joiden lapset ovat yli 3 vuotiaita ja jotka haluavat töihin. Sekä muita työttömiä.

Vai niin. Eiköhän tuohon työhön tarvita muutakin osaamista kuin se, että on hoitanut omaa lasta kotona.

Eipä juurikaan. Samanlaista vaipanvaihtoa, leikittämistä, syöttämistä, ulkoiluttamista, pukemista ym. se päiväkodintädin perustyö on kuin kotiäidinkin perustyö. Ei lapsen hoito päiväkodissa ole yhtään kummallisempaa kuin lapsen hoito kotona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi vaan, kun Suomessa on voimassa laki, joka määrää päiväkodin henkilökunnan pätevyysvaatimukset.

Vierailija
24/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitajaksi ehkä, mutta lastenhoitajista ei ole pulaa, vaan varhaiskasvatuksen opettajista. Kotiäiti ei voi olla vastuussaa ryhmän pedagogisen toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Hänellä ei ole ymmärrystä erityisen tuen tarpeista ja niissä tukemisessa. Eri asia hoitaa paria lasta kotona, kun olla vastuussa koko lapsiryhmästä ja varhaiskasvatussuunnitelman mukaisen toiminnan toteutuksesta.

Ryhmään mahtuu varmasti varhaiskasvatuksen opettaja joka vastaa näistä. Muut työntekijät hoitavat muun ja ovat apuna.

Eikö nykyisin pidä olla kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa per ryhmä ja yksi lastenohjaaja tms?

Vierailija
25/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko36 kirjoitti:

Se, että on kurahaaraansa osannut jollekin randomukolle jakaa ja lapsen pyöräyttää, ei tee naisesta kasvattajaa tai muuten pätevää kasvatustyöhön.

Siksi ei.

Olen kotiäiti, kasvatustieteen tohtori ja toimialajohtaja (tähän työhön palaan kotiäitiyden jälkeen. Olen satavarmasti koulutetumpi ja tienaan tuplat tähän kommentoijaan verrattuna.

Mitä väliä koulutuksella ja palkalla, jos käytännön kasvatustyö on hukassa (en tarkoita, että sinulla välttämättä olisi)? Lapsi ei opi hoitamaan/kasvattamaan kirjoja lukemalla. Kokemus se on, mikä opettaa. 

Vierailija
26/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko että lapsesi on ryhmässä jossa muutama kiireistä "ammattilaista" hoitaa isoa liutaa lapsia, yrittäen selviytyä päivästä toiseen kiireen keskellä?

Vai, että lisänä olisi kouluttamattomia, mutta vastuullisia ihmisiä jakamassa työtä ja vastuuta?

Itse valitsisin jälkimmäisen.

Vierailija
27/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko36 kirjoitti:

Siksi ei.

Kurahaarat?? Luin ensin, että kurahaalarit osannut jollekin randomille jakaa. Ajattelin, että tarkoittaa, että on osannut antaa jollekin lapselle kurahaalarit puettavaksi. No tuon kommentin kirjoittajasta ei ainakaan olisi lastenhoitajaksi. Kielenkäyttö ja sitä myöten sivistys on niin ala-arvoista, että tuskin pystyy mihinkään työhän. Ehkä kurahaalareiden pesiäksi?

Vierailija
28/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko36 kirjoitti:

Siksi ei.

Mitä väliä koulutuksella ja palkalla, jos käytännön kasvatustyö on hukassa (en tarkoita, että sinulla välttämättä olisi)? Lapsi ei opi hoitamaan/kasvattamaan kirjoja lukemalla. Kokemus se on, mikä opettaa. 

Hölmö, tuo oli tolle kommentoijalle jonka moelestä jokainen kotiäiti on idari. Minä en ole, ja mulla on kovapalkkainen työ mihin PALAAN. En tajua miksi luullaan että kotiäiti on köyhä ja työtön? Minä en ole kumpaakaan.

Vierailija
29/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö kotiäidit ole kotona hoitamassa omia lapsiaan? Miksi heidän pitäisi käydä töissä samalla?

Ilmaisin väärin, tarkoitin työttömiä kotiäitejä joiden lapset ovat yli 3 vuotiaita ja jotka haluavat töihin. Sekä muita työttömiä.

Vai niin. Eiköhän tuohon työhön tarvita muutakin osaamista kuin se, että on hoitanut omaa lasta kotona.

Eipä juurikaan. Samanlaista vaipanvaihtoa, leikittämistä, syöttämistä, ulkoiluttamista, pukemista ym. se päiväkodintädin perustyö on kuin kotiäidinkin perustyö. Ei lapsen hoito päiväkodissa ole yhtään kummallisempaa kuin lapsen hoito kotona. 

Valot päälle! Pk:ssa vissiin vähän eri tahti (fiksattu päivärytmi ja aina kiire seuraavalle tolpalle) ja pikkasen enemmän huollettavia kuin keskiarvojen kotiäidillä.

Vierailija
30/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko36 kirjoitti:

Siksi ei.

Tohtori, joka ei saa edes lääkkeitä määrätä!

LOL!

Ps. En tienaa pennin jeniä, ja sä tienaat tuplat siitä.

Paljonko on nolla kertaa kaks?

Miten sulla on noin pieni palkka, vaikka olet koulusta tosi ison hatun saanut?

Vierailija
31/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko että lapsesi on ryhmässä jossa muutama kiireistä "ammattilaista" hoitaa isoa liutaa lapsia, yrittäen selviytyä päivästä toiseen kiireen keskellä?

Vai, että lisänä olisi kouluttamattomia, mutta vastuullisia ihmisiä jakamassa työtä ja vastuuta?

Itse valitsisin jälkimmäisen.

Samoin. Itse asiassa minulle sopii oikein hyvin, että kenelläkään lastani hoitavalla ei ole korkeakoulututkintoa. Tärkeintä on, että hoitajat osaavat huolehtia lapseni tarpeista ja tarjota hänelle turvallista hoivaa sillä välin kun minä olen töissä. Näitä asioita osaa moni ilman korkeakoulutusta jopa paremmin kuin jotkut ylimieliset varhaiskasvattajat. 

Vierailija
32/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole niin suurta palkkaa, että kuuntelisin sitä huutamista ja märinää 8h.

Vierailija
33/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen lapsesta huolentimisessa on kova vastuu.  Tekemäsi virheet voi vaikuttaa tuon lapsen koko elämään.  Vain ihminen, joka ei ymmärrä, miten haastavaa lapsen kasvattaminen tasapainoiseksi ihmiseksi on, voi ehdotella tälläistä.  Ei edes se, että olet omat lapsesi hoitanut, takaa, että olet hyvä lapsenkasvattaja. Voi olla , että sillä kasvattamallasi lapsella on ikuiset traumat kasvatuksestasi.

Näitä virheitä voit tehdä, olit sitten ammatiltasi mikä hyvänsä. Tehdäänkin koko ajan, kun päiväkodeissa aikuiset miettivät vain kiirettä, jaksamista ja isompaa palkkaa.

Vierailija
34/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valot päälle! Pk:ssa vissiin vähän eri tahti (fiksattu päivärytmi ja aina kiire seuraavalle tolpalle) ja pikkasen enemmän huollettavia kuin keskiarvojen kotiäidillä.

Kerro jotain mitä en tiedä. Riippumatta lasten määrästä perushoito on ihan samanlaista kotona kuin hoitopaikassakin. Ei vaipanvaihto muutu rakettitieteeksi vain siksi, että se tehdään päiväkodissa. Että valoja päälle ihan itsellesi vain!

Vierailija
35/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Siksipä juuri olisin kiitollinen jos lapseni päiväkodissa olisi ylimääräisiä käsipareja apuna. Lapsetkin voisivat paremmin kun aikuisilla olisi aikaa ja lapsia kuunneltaisiin ja huomioitaisiin enemmän.

Vierailija
36/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan, kun Suomessa on voimassa laki, joka määrää päiväkodin henkilökunnan pätevyysvaatimukset.

Tämä on ihan oikeasti harmi. Vaatimusten takia moni oikeasti pätevä hoitaja jää ilman työpaikkaa, kun ei satu olemaan kasvatustieteen kandin papereita taskussa. 

Vierailija
37/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo yks juipelo meinannut sitä, että ei se lapsen tekeminen automaattisesti tee ihmisestä vastuullista kasvattajaa.

On niin paljon päihde, mt, yms ongelmaisia, joilla elämänhallinta hukassa, eikä se lapsen aikaansaaminen paranna sitä kuin taikaiskusta.

Itselläni on kolme lasta, enkä todellakaan pidä itseäni niin pätevänä että voisin jakaa osaamistani muiden lapsille. Hyvä että hengissä ovat omani selvinneet...

Antaa niiden hoitaa lapsia, ketkä sen osaa.

Kaikista synnyttäneistä ei vaan ole siihen.

Vierailija
38/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja tämän lisäksi suomen laki edellyttää, työssä oleville työnekijöille tulee maksaa työstään palkkaa....  Vai pitäisikö kotiäitien mennä ilmaiseksi palloilemaan päiväkoteihin niin samalla valvotaisiin julkisesi, etteivät nyt ainakaan ole omassa kodissaan tekemässä jotain luvatonta ja sopimatonta...  

Vierailija
39/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko36 kirjoitti:

Siksi ei.

Kurahaarat?? Luin ensin, että kurahaalarit osannut jollekin randomille jakaa. Ajattelin, että tarkoittaa, että on osannut antaa jollekin lapselle kurahaalarit puettavaksi. No tuon kommentin kirjoittajasta ei ainakaan olisi lastenhoitajaksi. Kielenkäyttö ja sitä myöten sivistys on niin ala-arvoista, että tuskin pystyy mihinkään työhän. Ehkä kurahaalareiden pesiäksi?

Itse et osaa edes lukea. Ja vielä rehvastelet osaamattomuudellasi. Silti paasaat muille sivistyksestä.

Vierailija
40/42 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että kotiäidit yleisesti tykkää lapsista jotenkin erikoisen paljon?

Omistaan todennäköisesti kyllä, mutta ei kaikkia mammoja välttämättä kiinnosta muiden räkänokat.

Varmasti löytyy niitäkin jotka haluavat töihin ja olisivat mielissään että saavat palkkaa eli rahaa niiden omien lastensa elättämiseen.

Löytyy varmasti mutta eiköhän tällainen henkilö osaa ihan itse hakeutua kyselemään töitä lastentarhoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan