Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajat ja lähihoitajat länkyttävät aina peruspalkasta eikä kokonaisansioista?

Vierailija
25.08.2019 |

Mikä järki on verrata omaa peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkaan? Yleensä vieläpä niin, että verrataan jossain Helsingin keilaniemessä yksityisellä sektorilla työskentelevän AMK-insinöörin vuosipalkasta johdettua kuukausipalkkaa (jossa siis kaikki bonukset ja lomarahat mukana) jonkun peräkylän kunnallisella puolella työskentelevän sairaanhoitajan tai lähihoitajan peruspalkkaan ilman mitään lisiä. Olisiko esim. lähihoitajan tapauksessa muutenkin oikeampi vertailukohta joku kunnan talkkari tai siivooja?

Kommentit (369)

Vierailija
141/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pitkä ura takana Helsingin kaupungilla perhetyöntekijänä ja olen lähihoitaja koulutukseltani. On meitä muitakin siellä. Nykyään varmaan hommiin haetaan enemmän sosionomeja, mutta kyllä meillekin vielä viime vuoden lopulla haettiin lähihoitajia töihin. 

Vierailija
142/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähi- ja sairaanhoitajan palkoissa niin pieni ero,etten viitsi lukea sh:ksi ennenkuin palkkaa nostetaan.Eronakin vain iv-luvat.

Palkassa on eroa 400-500euroa, ja lisäksi työmahdollisuudet paljon monipuolisemmat.

Itse pidän melkein lähihoitajan työmahdollisuuksia monipuolisempana, ehkä jos sun käsitys on se että lähärit voi vaan pyyhkiä pyllyjä vanhustentalossa niin ajattelet noin? Lähärit voi (tietysti erikoistumisten jälkeen) työskennellä esim. päiväkodissa, lastenkodissa, lastensuojelun perhetyössä tai hammashoitajana. Jos katsotaan pelkkää HOITOtyötä niin työkuva on sairaanhoitajalla ehkä laajempi. 

Lähihoitajat eivät työskentele lasun perhetyössä (eli tehostetussa perhetyössä), vaan siinä toimivat sosionomit.

Tälläkin hetkellä näkyy avoimissa työpaikoissa perhetyöntekijän paikkoja mihin haetaan nimenomaan lähihoitajia. 

Linkkaapa yksi tänne.

https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/perhetyontekija-stse-11450275 Siinä yksi. 

Tuo on kotipalvelua ja ennaltaehkäisevää perhetyötä, ei lastensuojelun perhetyötä.

Perhetyö ei vaadi lastensuojelun asiakkuutta, tehostettu perhetyö vaatii.

Nuo perusasiat ainakin kuntoon, jos haluaa tuolla kentällä työskennellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pitkä ura takana Helsingin kaupungilla perhetyöntekijänä ja olen lähihoitaja koulutukseltani. On meitä muitakin siellä. Nykyään varmaan hommiin haetaan enemmän sosionomeja, mutta kyllä meillekin vielä viime vuoden lopulla haettiin lähihoitajia töihin. 

Tässä puhuttiinkin lastensuojelun perhetyöstä, eli tehostetusta perhetyöstä. Perhetyö ei ole lasu-asiakkuutta vaativaa, tehostettu on.

Vierailija
144/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ystävistäni on sairaanhoitaja. Tekee kolmivuorotyötä ja väittää että hänellä ja puolisollaan joka on opettaja ei ole muka varaa ostaa kerrostalokaksiota. Kuulemma hänellä liian pienet tulot. Asuntojen hinnatkaan ei ole pilvissä kun kyseessä on paikkakunta joka ei mahdu maan kymmenen isoimman kaupungin joukkoon. En jaksa uskoa. 

Vierailija
145/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan valita sh:n palkasta. Se on ainut syy miksi teen sitä, on myös humanistisen alan akateeminen tutkinto, mutta tässä tienaan paljon  enemmän kun moni tohtori-kaverini. Ja en todellakaan ole ainut työpaikassani, jolla on muitakin tutkintoja.

Vierailija
146/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat ja sairaanhoitajat tekevät arvokasta työtä, mutta jatkuva marina alkaa pännimään.

Sairaanhoitaja saattaa tienata enemmän kuin eläinlääkäri. Jälkimmäisten tutkinto on huomattavasti vaativampi ja kesto 6 vuotta. Lisäksi sisäänpääsy huomattavasti vaativampi ja työssä enemmän vastuuta. Kunnalliset eläinlääkärit ovat työaikalain ulkopuolella eli yksi työvuoro voi olla yhtä pitkä kuin sinun monta työpäivää yhteensä.

Jos palkka on liian huono niin olkaa hyvät ja kouluttautukaa ihmispuolen lääkäreiksi tai lentäjiksi. Olette pirun onnekkaita, koska tässä maassa teidän ei tarvitse maksaa lääketieteellisestä tutkinnosta kymppitonnin lukukukausimaksuja. Ei kannata unohtaa, että teiltä vastaavasti vaaditaan huomattavasti enemmän ja vastuu on suurempi. Onnea matkaan!

Vierailija
147/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhuttiinkin lastensuojelun perhetyöstä, eli tehostetusta perhetyöstä. Perhetyö ei ole lasu-asiakkuutta vaativaa, tehostettu on.

Enhän minä missään kohtaa muuta väittänytkään. Kunhan kerroin että minulla takana pitkä ura perhetyöntekijänä.

Vierailija
148/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä yksi paikka esimerkki tehostetusta perhetyöstä:

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10049367?searchPhrase=Tehostettu%20pe…ö%20&&&announced=0&leasing=0&&&&english=false&sort=1

Vierailija
149/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi koko ajan valitetaan ettei sh:t osaa mitään, mutta annapa olla jos teet pienenkään virheen tai olet ns. epäystävällinen, niin johan kuulet siitä. Jos mitään ei tarvitse osata, niin miksi edes vaaditte mitään. Jos käyttäytyisimme kuten nämä sairaanhoitajia vihaavat meidän olettavan tekevän esim. synnytyksissä tai lastenosastoilla, niin aika äkkiä ois kengän kuva hanurissa.

Se on ihan oikein että huonosta käytöksestä ja huolimattomuudesta tulee potkut. Uusia tulijoita teidän tilalle on. Kengänkuvan pelko motivoi teitäkin tekemään työnne moitteettomasti.

Vierailija
150/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä missään kohtaa muuta väittänytkään. Kunhan kerroin että minulla takana pitkä ura perhetyöntekijänä.

Niin, mutta kun se on eri asia kuin lasu-perhetyö. Alkuperäinen väittämä oli, että lh voisi toimia lastensuojelun perhetyössä.

Vierailija
151/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkoista mitäisi puhua avoimemmin. Jopa työpaikkojen sisällä voi olla erilaisia palkkoja ja henkilökohtaisia lisiä jaetaan mielivaltaisesti. Ei ole avoimesti kerrottuja perusteita edes niihin. Osa tienaa todella hyvin, osa todella huonosti.

Vierailija
152/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muutenkaan ymmärrä tätä lähihoitajien ja sairaanhoitajien vähättelyä, työ on raskasta ja palkka todella pieni, ajatellaan että vain moniongelmaiset alalle hakevat. Mitäs sitten jos kukaan ei alalle hae kuten nyt on työvoimapula, jpnkunhan nuo työt on tehtävä, se ei tarkoita sitä että palkan tulisi olla kehno.

Jollekin sopii hoitotyö, toiselle vaikka se kaupallinen merkonomi tai tradenomi.

Puhumattakkaan lentoemännistä joilla vain vuoden mittainen koulutus.

En vähättele yhtäkään alaa, mutta mikä tämä hoitoalan työntekijöiden lynkkaus kulttuuri on? Esim. sh on voinu lukea 3v lähihoitajaksi ja siitä seuraavat 3 vuotta sairaanhoitajaksi, joten 6v opinnoilla luulisi sen palkankin olevan parempi.

Kertoo ihmisen älykkyydestä tai oikeastaan sen puutteesta päätellä minkälaiset ihmiset tietyllä alalla olevat on.

Vierailija
153/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kdkdkdkdke kirjoitti:

Lähihoitaja tienaa oikeasti lisineen noin 2200-2400brutto eli käteen jää joku 1700€/kk. Se on kyllä raskaasta vuorotöistä todella vähän!

Missä hitossa ovat ne lähärit 1600€ palkkoineen joista takavuosina kohuttiin.

Vierailija
154/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta kun se on eri asia kuin lasu-perhetyö. Alkuperäinen väittämä oli, että lh voisi toimia lastensuojelun perhetyössä.

Eiköhän kaikille tullut jo selväksi, että aikaisempi kirjoittaja oli väärässä. Minä en liity siihen kirjoitukseen mitenkään; edelleen, kerroin vain omasta työstäni perhetyöntekijänä. En missään kohtaan väittänyt että lähihoitaja voisi toimia lastensuojelun perhetyössä tai että itse olisin siellä töissä.

Vierailija
155/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähi- ja sairaanhoitajan palkoissa niin pieni ero,etten viitsi lukea sh:ksi ennenkuin palkkaa nostetaan.Eronakin vain iv-luvat.

Paitsi jos haluu esim. Leikkuriin töihin tai yksityiselle lääkäriasemalle (monet ei ota ollenkaan lähäreitä paitsi respaan).

Vierailija
156/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroa on kyllä aika paljon enemmän 😂

Vierailija
157/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähärin peruspalkka on 2100-2200e/kk. Sh:n Peruspalkka on 2500-2600e/kk. Nuo on aivan naurettavan alhaiset palkat, ei siitä muuksi muutu.

Tottakai vuorolisillä saa lisää, mutta ne on sitten korvausta epämukavista työajoista. Norjassa hoitsut saa peruspalkkana vitosella alkavia summia.

Ilmeisesti puhutaan Norjan kruunuista?

Vierailija
158/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin oikeen kattomassa. 34 567 € ansiot 2018. Lähihoitaja, kaikki ikälisät joten tuosta ei enää palkka nouse. Ihan tyytyväinen oon.

Vierailija
159/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 161 asuu pohjanmaalla.

Vierailija
160/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän on tutkittu, että miehet arvostavat sairaanhoitajia todella paljon enemmän kuin naiset.

Tässä näkee hyvin taas tämän miten naiset on susia toisilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi