Miksi sairaanhoitajat ja lähihoitajat länkyttävät aina peruspalkasta eikä kokonaisansioista?
Mikä järki on verrata omaa peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkaan? Yleensä vieläpä niin, että verrataan jossain Helsingin keilaniemessä yksityisellä sektorilla työskentelevän AMK-insinöörin vuosipalkasta johdettua kuukausipalkkaa (jossa siis kaikki bonukset ja lomarahat mukana) jonkun peräkylän kunnallisella puolella työskentelevän sairaanhoitajan tai lähihoitajan peruspalkkaan ilman mitään lisiä. Olisiko esim. lähihoitajan tapauksessa muutenkin oikeampi vertailukohta joku kunnan talkkari tai siivooja?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus yrittänyt huhuilla täällä 3- vuorotyötä tekeviä sairaanhoitajia kertomaan palkkansa, mutta koskaan ei ole viesteihin tullut yhtäkään vastausta. Joko sairaanhoitajia ei ole ollut palstalla tai eivät halua kertoa.
Keskimäärin 43-46te bruttona vuodessa. Päivätyössä jään sitten 35-36te / vuosi tasolle. Vuosiansiossa tietysti mukana lomarahat yms. Yli- tai lisätöitä en ole tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman ilmiön olen huomannut ihan normielämässä. Tämä sairaanhoitajien palkastaan valitus ei ole pelkästään keskustelupalstojen ilmiö.
Mulla, niin kuin varmasti monella muullakin, on kaveripiirissä monen eri ammatin edustajia, kaupan kassasta opetustoimen johtajaan. Kukaan muu ei koskaan valita palkastaan ja työstään niin kuin sairaanhoitajat. Kellään muulla ei ole niin vastuullista työtä, jutuissa korostuu usein juuri tässäkin ketjussa ilmi tullut "minä tiedän asiat paremmin kuin lääkärit" -mentaliteetti. Vuorotyöstä valitetaan jatkuvasti, ikään kuin kukaan muu ei tekisi vuorotyötä. Ja se palkka, hehän ovat mielestään huonoiten palkattu ammattiryhmä.
Aikani kuunneltuani vihjailua minun ja kaikkien muiden hyvästä palkasta sairaanhoitajaan verrattuna, kysyin sitten, että no mikä se sun peruspalkka on, ja mikä on keskimääräinen palkka lisien kanssa. Kaveri meinasi pudota tuoliltaan, kun tajusi, että minulla, korkeakoulutetulla julkisella sektorilla asiantuntijatöitä tekevällä, on kuukauspalkka samaa luokkaa kuin hänen peruspalkkansa. Nikotteli siinä aikansa, ja palasi jankkaamaan vuorotyöstä.
Ja se vastuu ja kaikki. Kerran kuuntelin pitkään, miten yhdellä sairaanhoitajalla on niin vastuullinen ja vaativa työ, kun hän joutuu nyt opettelemaan kokonaan uuden ohjelman käytön ja käyttämään sitä sitten työssään. On niin vaativaa opetella uuden ohjelman käyttö siinä työn ohessa ja vastata sitten siitä, että kaikki potilaiden tiedot ovat oikein siellä järjestelmässä. OMG. Ihan jokainen joutuu työssään, ihan siinä muun työn ohella, opettelemaan jatkuvasti uusien ohjelmien, laitteiden ym. käyttöä, riippuen työstä.
Olen jotenkin niin kyllästynyt kuuntelemaan tuota sairaanhoitajakavereiden valitusta, vaikka muuten ovatkin hyviä kavereita. Kunhan jutut tosiaan pysyvät muissa aiheissa kuin heidän työssään ja palkassaan.
Pa*kapuhettahan se paljon puhuttu vastuukin suurimmaksi osaksi on. Jos on vähänkään vaativampia asia, niin käydään heti kysymässä lääkäriltä ja siirtämässä se vastuu näppärästi hänelle. Näiden kanssa työskennelleet kyllä tietävät, että se kuuluisa vastuu on suurimmaksi osaksi täysi vitsi, ja sen kantaa todellisuudessa joku ihan muu. Tuossa yksikin lapsellisesti uhosi kuinka pyörittävät osastoa viikonloppuisin. Joopajoo....ihan samaan tapaan kyselevät päivystävältä lääkäriltä kuin arkipäivinä omalta osastonlääkäriltään. Puhumattakaan siitä, että jos lääkäri ei olisi jatkohoito-ohjeita kirjoittanut, eivät nämä arjen sankarittaret saisi yhtään mitään tehtyä.
Tämä vastuun korostaminen on kyllä mielenkiintoinen juttu näissä sairaanhoitajien puheissa. Totta kai ihan jokaisella työntekijällä on vastuuta työssään, kadunlakaisijasta yritysjohtajaan. On tehtävä työt ohjeiden, lakien ym. mukaan, käytettävä työssä omaa harkintaa, työstä riippuen tehtävä nopeitakin ratkaisuja kuinka joku tilanne hoidetaan/ratkaistaan. Ammatista riippuen kyseessä saattaa olla jonkun terveys, satojen tuhansien eurojen kauppa tai vaikkapa vakuutuskorvaus, jonkun järjestelmän toimivuus, sillan kantavuus ja romahtamisvaara jne. Mitä suurempi vastuu, sitä enemmän siitä yleensä maksetaan.
Työntekijöiden tekemistä virheistä vastaa viime kädessä esimies ja/tai ylin johto. Jos minä teen työssäni virhearvioinnin, ja menetämme sen takia satoja tuhansia euroja, saan toki nuhtelut ja ehkä varoituksenkin, mutta kyllä se on esimieheni, joka asiaa selittelee taas ylemmälle portaalle ja ottaa kokonaisvastuun tilanteesta, onhan hän allekirjoittanut valmistelemani sopimuksen.
Tarkoitus ei nyt ole verrata rahaa ja ihmishenkeä, siihen joku hoitaja kuitenkin takertuu. Mutta ei muut ammattiryhmät korosta myöskään tätä vastuutaan kaikesta, jopa koko osastosta kuten tässä ketjussa on tullut ilmi, niin kuin sairaanhoitajat. Jos viikonlopun aikana osastolla, jossa ei ole lääkäriä tai osastonhoitajaa paikalla, sattuu jotain vakavaa, kyllä se on esimies tai ylin johto, hierarkiasta riippuen, kuka on oikeudessa vastaamassa, ei se vuorossa ollut sairaanhoitaja. Ellei sitten ole tahallaan aiheuttanut vahinkoa, kuten myrkkyhoitajat.
Tämä!
Pää käryää tästä päättymättömästä valituksesta, vastuusta eritoten:
Oletteko lähärit ja saikut oikeasti, todella NIIIIN tyhmiä että se vastuu hengestä ja terveydestä tulee teille yllärinä, ja tajuatte sen vasta työssä???!!!
Ammatinvalintakysymyshän se on, tai taas palataan idioottiuteen; vaikuttiko työ AIVAN erilaiselta opiskeluaikana, palkan ja vaativuuden suhteen? Sitähän minäkin.
Tsiisus mitä palikoita. 🙄
Kyllä vaikutti. 30 vuotta sitten lapsettomana ja perheettömänä sillä palkalla eli. Työkin oli ihan eritahtista.
Tenox kirjoitti:
Keskimäärin 43-46te bruttona vuodessa. Päivätyössä jään sitten 35-36te / vuosi tasolle. Vuosiansiossa tietysti mukana lomarahat yms. Yli- tai lisätöitä en ole tehnyt.
Matikka ei ole vahvin puoleni. Päivätöistä jäi lomarahat pois. Taitaa olla aikalailla liki 38te / vuosi, minkä päivätöistä tienaan. Ei ole täyttä vuotta pelkkää päivätyötä takana, joten en voi tarkistaa mistään. Lisät tekee sen 5-8te / vuosi. Jonain vuonna taisi olla jopa 10te.
Lääkärituttavat ovat valittaneet että kaikkein vaikeinta on tehdä töitä kaikkitietävien sairaanhoitajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt vertaustasi insinöörin ja sairaanhoitajan suhteen. Selitätkö hieman. Tarkoitatko että yksityisen ja kunnallisen palkkoja ei kannata vertailla (ehkä ei kannatakaan, kuka on vertaillut?) , vai sisältyikö vertaukseen perähikiöineen jonkinlainen arvolataus?
Sijainti vaikuttaa palkkaan ratkaisevasti. Kyllähän insinöörilläkin on paska palkka, jos on töissä vaikkapa Savukosken kunnaninsinöörinä päivähommissa ilman matkapäiviä, esimiesvastuuta tai ylitöitä. Jostain syystä palkkavertailuihin kaivetaan ne keilaniemen menestyjäinsinöörit eikä tuota Savukosken kunnaninsinööriä.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä saa toki maksaa mitä lystää, mutta luuletko että tästä asiasta on käyty keskustelua lähinnä verraten insinöörin palkkaa yksityisellä sairaanhoitajan palkkaan kunnallisella.
Lyhyesti: kyllä.
No sijainti vaikuttaa monesti palkkaan myös siten että syrjässä se on parempi syrjäseutulisineen monissa ammateissa, siis seuduilla jonne ei ammattilaisia saada ilman että maksetaan enemmän. En tiedä hoitajien kohdalla onko niitä koulutettu niin paljon että niitä riittää joka paikkaan ja osa olisi jopa työttömänä. Jos kuntaan ei saada vaikkapa johonkin vanhusten hoivapaikkaan tai terveyskeskukseen hoitajaa esim. johonkin Lapin pikkukuntaan muuten kuin rahalla niin palkkahan on korkeampi kuin jokin työehtosopimuksen taulukon peruspalkka esim. Helsingissä jossain sairaalassa mihin olisi tulossa hoitajia enemmän kuin otetaan ja samaa paikkaa hakee useampi hoitaja.
Ainakin lääkäri tienaa tyypillisesti sitä enemmän mitä syrjäisemmässä ja vähemmän halutussa työpaikassa on. Olikohan se jossain Pohjois-Karjalan pikkukunnassa missä lääkärille tarjottiin omakotitalo järven rannalta keskustasta työsuhdeasunnoksi jos vain otti viran vastaan ja lisäksi parempi palkka kuin tuon kunnanjohtajalla olisi ollut, muistan ilmoituksen tästä. Samoin ostopalvelulääkäri saa vaikka jossain Ähtärissä tuplapalkan siihen mitä saisi Helsingissä tai Tampereella.
En sitten tiedä miten esim. tuomareita tai ylikomisarioita saadaan jonnekin Lappiin vaikka virkoihin, pitääkö maksaa enemmän kuin vaikka Helsingissä. Samoin voisin kuvitella ettei vaikka seurakunnan hallintojohtajaa saada Pohjois-Pohjanmaalle yhtä helposti kuin vaikka Turkuun ja voi palkkaa pyytää enempi syrjemmässä.
Erinäisissä asiantuntija-ammateissa voi saada enemmän palkkaa syrjemmässä jonne hakijoita on muuten nolla jos ei makseta enempi kuin kasvukeskuksissa. Ainakin lääkärit ja hammaslääkärit.
Eri asia on esim. armeijalla, jossa voidaan virkaan valittu upseeri tai vaikka erikoisupseeri, esim. sotilaslääkäri lääkintäupseerina komentaa vaikka Kajaaniin Turusta koska virka on siirtokelpoinen. Voihan se olla Poliisissakin ja oikeusministeriössä sama asia, valtion viroissa näin usein on. Palkka on virkaehtosopimuksen mukaan ja sillä hyvä. Tosin joillakin ammattiryhmillä on armeijassakin jouduttu tekemään Puolustusministeriön poikkeuspäätöksellä tuhansien eurojen korotus peruspalkkaan, esim. lääkäreillä kun sotilaslääkäreistä oli jossain vaiheessa tuossa mennellä vuosikymmenellä n. 35% pula eli viroista kolmannes täyttämättä kun peruspalkka jäi niin paljon jälkeen siviililääkärien palkoista.
Voihan se olla myös yksityisellä firmalla oikein syrjässä niin että se joutuu maksamaan insinöörille enemmän saadakseen pätevän työntekijän, jos hyvä työntekijä saa paikan myös Helsingistä niin pitäähän sillä olla joku porkkana lähteä vaikka Pohjois-Karjalaan jos joku firma tarvitsee siellä vaikka jotain erikoisosaajaa, Helsingissähän työpaikkaan riittää helposti enemmän hakijoita yksityisilläkin firmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärituttavat ovat valittaneet että kaikkein vaikeinta on tehdä töitä kaikkitietävien sairaanhoitajien kanssa.
Ja joku päivä lääkärituttavasi ihmettelee, mitä oikein tapahtui, ylimielisen ksipäälekurit kyllä ruotuun laitetaan silleen että lekurin hommat ei oikein onnistu....kaikki on lopussa, ja laitteet ei toimi, ja silleen.Lekuri sitten himassa päivittelee, että Olipa vaikea työpäivä.Sama toistuu riittävän monta kertaa, kunnes oppii toisten kunnioittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman ilmiön olen huomannut ihan normielämässä. Tämä sairaanhoitajien palkastaan valitus ei ole pelkästään keskustelupalstojen ilmiö.
Mulla, niin kuin varmasti monella muullakin, on kaveripiirissä monen eri ammatin edustajia, kaupan kassasta opetustoimen johtajaan. Kukaan muu ei koskaan valita palkastaan ja työstään niin kuin sairaanhoitajat. Kellään muulla ei ole niin vastuullista työtä, jutuissa korostuu usein juuri tässäkin ketjussa ilmi tullut "minä tiedän asiat paremmin kuin lääkärit" -mentaliteetti. Vuorotyöstä valitetaan jatkuvasti, ikään kuin kukaan muu ei tekisi vuorotyötä. Ja se palkka, hehän ovat mielestään huonoiten palkattu ammattiryhmä.
Aikani kuunneltuani vihjailua minun ja kaikkien muiden hyvästä palkasta sairaanhoitajaan verrattuna, kysyin sitten, että no mikä se sun peruspalkka on, ja mikä on keskimääräinen palkka lisien kanssa. Kaveri meinasi pudota tuoliltaan, kun tajusi, että minulla, korkeakoulutetulla julkisella sektorilla asiantuntijatöitä tekevällä, on kuukauspalkka samaa luokkaa kuin hänen peruspalkkansa. Nikotteli siinä aikansa, ja palasi jankkaamaan vuorotyöstä.
Ja se vastuu ja kaikki. Kerran kuuntelin pitkään, miten yhdellä sairaanhoitajalla on niin vastuullinen ja vaativa työ, kun hän joutuu nyt opettelemaan kokonaan uuden ohjelman käytön ja käyttämään sitä sitten työssään. On niin vaativaa opetella uuden ohjelman käyttö siinä työn ohessa ja vastata sitten siitä, että kaikki potilaiden tiedot ovat oikein siellä järjestelmässä. OMG. Ihan jokainen joutuu työssään, ihan siinä muun työn ohella, opettelemaan jatkuvasti uusien ohjelmien, laitteiden ym. käyttöä, riippuen työstä.
Olen jotenkin niin kyllästynyt kuuntelemaan tuota sairaanhoitajakavereiden valitusta, vaikka muuten ovatkin hyviä kavereita. Kunhan jutut tosiaan pysyvät muissa aiheissa kuin heidän työssään ja palkassaan.
Pa*kapuhettahan se paljon puhuttu vastuukin suurimmaksi osaksi on. Jos on vähänkään vaativampia asia, niin käydään heti kysymässä lääkäriltä ja siirtämässä se vastuu näppärästi hänelle. Näiden kanssa työskennelleet kyllä tietävät, että se kuuluisa vastuu on suurimmaksi osaksi täysi vitsi, ja sen kantaa todellisuudessa joku ihan muu. Tuossa yksikin lapsellisesti uhosi kuinka pyörittävät osastoa viikonloppuisin. Joopajoo....ihan samaan tapaan kyselevät päivystävältä lääkäriltä kuin arkipäivinä omalta osastonlääkäriltään. Puhumattakaan siitä, että jos lääkäri ei olisi jatkohoito-ohjeita kirjoittanut, eivät nämä arjen sankarittaret saisi yhtään mitään tehtyä.
Tämä vastuun korostaminen on kyllä mielenkiintoinen juttu näissä sairaanhoitajien puheissa. Totta kai ihan jokaisella työntekijällä on vastuuta työssään, kadunlakaisijasta yritysjohtajaan. On tehtävä työt ohjeiden, lakien ym. mukaan, käytettävä työssä omaa harkintaa, työstä riippuen tehtävä nopeitakin ratkaisuja kuinka joku tilanne hoidetaan/ratkaistaan. Ammatista riippuen kyseessä saattaa olla jonkun terveys, satojen tuhansien eurojen kauppa tai vaikkapa vakuutuskorvaus, jonkun järjestelmän toimivuus, sillan kantavuus ja romahtamisvaara jne. Mitä suurempi vastuu, sitä enemmän siitä yleensä maksetaan.
Työntekijöiden tekemistä virheistä vastaa viime kädessä esimies ja/tai ylin johto. Jos minä teen työssäni virhearvioinnin, ja menetämme sen takia satoja tuhansia euroja, saan toki nuhtelut ja ehkä varoituksenkin, mutta kyllä se on esimieheni, joka asiaa selittelee taas ylemmälle portaalle ja ottaa kokonaisvastuun tilanteesta, onhan hän allekirjoittanut valmistelemani sopimuksen.
Tarkoitus ei nyt ole verrata rahaa ja ihmishenkeä, siihen joku hoitaja kuitenkin takertuu. Mutta ei muut ammattiryhmät korosta myöskään tätä vastuutaan kaikesta, jopa koko osastosta kuten tässä ketjussa on tullut ilmi, niin kuin sairaanhoitajat. Jos viikonlopun aikana osastolla, jossa ei ole lääkäriä tai osastonhoitajaa paikalla, sattuu jotain vakavaa, kyllä se on esimies tai ylin johto, hierarkiasta riippuen, kuka on oikeudessa vastaamassa, ei se vuorossa ollut sairaanhoitaja. Ellei sitten ole tahallaan aiheuttanut vahinkoa, kuten myrkkyhoitajat.
Eipä pidä paikkaansa! Itse olen vastaavana sairaanhoitajana joutunut osaltani vastaamaan osatolla sattuneesta hoitovirheestä vaikka en edes ollut työvuorossa kyseisen tapahtuman aikaan! Ja ne vuorossa olleet hoitajat todellakin joutuivat ihan itse vastaamaan toiminnastaan ja päätöksistään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Pää käryää tästä päättymättömästä valituksesta, vastuusta eritoten:Oletteko lähärit ja saikut oikeasti, todella NIIIIN tyhmiä että se vastuu hengestä ja terveydestä tulee teille yllärinä, ja tajuatte sen vasta työssä???!!!
Ammatinvalintakysymyshän se on, tai taas palataan idioottiuteen; vaikuttiko työ AIVAN erilaiselta opiskeluaikana, palkan ja vaativuuden suhteen? Sitähän minäkin.
Ka ajattele, että nämä palikat vastaa tarvittaessa sunkin hengestä......Kannattaisiko harkita, pyydä vaikka insinööriä hoitamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Pää käryää tästä päättymättömästä valituksesta, vastuusta eritoten:Oletteko lähärit ja saikut oikeasti, todella NIIIIN tyhmiä että se vastuu hengestä ja terveydestä tulee teille yllärinä, ja tajuatte sen vasta työssä???!!!
Kyllä sairaalassakin on ns isännänvastuu, mutta henkilökohtainen vastuu on kyllä suurempi kuin monella muulla alalla.Oikeuteen joudut jos potilaalle tapahtuu jotain
Ei taida KTM joutua, jos kauppatavara vaurioituu. Eikä mene KTM:ltä ammatinharjoittamisoikeus saatikka omantunnon tuskat, jos jotain sattuu.
Ei opiskeluaikana ole samanlaista vastuuta lääkärillä tai hoitsulla kuin valmistuneen.Tyln vastuullisuuden näkee vasta kun on töissä.
Tämä johtuu siitä, että se, mitä saat tehdä on tarkkaan säädeltyä.Ei opiskelijaa voi päästää tekemään mitä vaan.
Työn vastuu "iskee kasvoja vasten" vasta valmistumisen jälkeen, ja on yksi tärkeimmistä syistä miksi moni hoitaja valmistumisen jälkeen ja ensimmäisen vuoden aikana lähtee alalta pois.
Sinä et selvästikään tunne lääkärin tai hoitajan työtä ja koulutusta ja em seikkoja ja siitä huolimatta jauhat täällä tuommoista yksimielistä ja alentuvaa pas-kaa.Opiskeleppa itse hoitajaksi/lekuriksi, ja kun olet valmistumisen jälkeen ekassa paikassasi töissä, niin käydään sitten tämä keskustelu uudestaan , vtun palikka
Vierailija kirjoitti:
Itse taas olen sitä mieltä, että hankalinta on tehdä hommia lääkärin kanssa joka ei tiedä tai osaa. Sääliksi käy potilaat usein, tekisi mieli sanoa, että :"Mene hyvä ihminen muualle..."
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat,
Älkää suostuko ylitöihin!!!! Piste! Älkää tehkö ollenkaan ylitöitä, on työnantajan vastuulla hankkia tarpeeksi työvoimaa.
No minä olen tämän tajunnut, ja toiminut näin vuosia.Esimiehellä (oh) on virkavastuu, niin se jää tai ottakoon keikkalaisen....työnantaja ei jousta yhtään, joten miksi minäkään.Ylityökorvaukset ovat niin naurettavat, että mieluummin istun kotona pskalla kuin teen ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joku päivä lääkärituttavasi ihmettelee, mitä oikein tapahtui, ylimielisen ksipäälekurit kyllä ruotuun laitetaan silleen että lekurin hommat ei oikein onnistu....kaikki on lopussa, ja laitteet ei toimi, ja silleen.Lekuri sitten himassa päivittelee, että Olipa vaikea työpäivä.Sama toistuu riittävän monta kertaa, kunnes oppii toisten kunnioittamista.
Ei ole lääkärin vastuulla jos laitteet ei toimi tai kaikki on lopussa, itse olen nähnyt kun lääkäri lyö hanskat tiskiin ja lopettaa työt siihen paikkaan jos hoitaja ei ole hoitanut hommiaan, jopa jos osastonhoitaja on ollut myöhässä aloittamassa osastokiertoa olen nähnyt yliopistollisen sairaalan lastentautien johtavan ylilääkärin tuumanneen että jaaha osastokiertoa ei sitten pidetä ja on lähtenyt vaikka jatkamaan tutkimusartikkelinsa laatimista. Potilaat siinä kärsivät jos hoitsut eivät hoida hommiaan, ei se varsinaisesti lääkärin persettä kaiva.
Jos taas sattuu potilasvahinko koska hoitaja ei ole tehnyt töitään niin hoitajahan siitä vastaa sitten ihan itse ja saa laatia vastineensa ensin osastonhoitajalle joka saa esitellä asian ylilääkärille ja mitä kautta asia menee sairaalan hallinnolle hallintoylilääkärille joka päättää jatkotoimista riittääkö varoitus vai onko työtehtävien laiminlyönti johtanut niin vakavaan rikkeeseen että työsuhde päätetään heti. Onpa hoitsujen huolimattomuuden takia kuolemantuottamuksiakin tullut kuten väkevän kaliumliuoksen joutuminen potilaan verenkiertoon niin että potilas kuoli, muistan tämän tapauksen. Huolimattomuus on vielä pienempi asia kuin työtehtävien tahallinen laiminlyönti kapinoinnin takia. Kapina on vielä pahempi jos se tehdään yhdessä kuin jos sen tekee yksittäinen hoitaja.
Hoitsu voi olla aika kusessa potilaan kanssa jos lääkäri ei tule paikalle vaikka tarvittaisiin ja miksi tulisi jos hoitaja ei ole hoitanut hommiaan niin että lääkäri voi ne tehdä.
Hoitajan ammatti on miesten keskuudessa erittäin suosittu. Hoitaja on yksi parhaimpia ammatteja naisella, miesten silmissä.
Joten hoitajanaiset. Laittautukaa, ehostautukaa, hymyilkää ja etsikää se varakas mies! Kyllä sen löydätte jos haluatte. Siihen loppuu rahahuolet.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan ammatti on miesten keskuudessa erittäin suosittu. Hoitaja on yksi parhaimpia ammatteja naisella, miesten silmissä.
Joten hoitajanaiset. Laittautukaa, ehostautukaa, hymyilkää ja etsikää se varakas mies! Kyllä sen löydätte jos haluatte. Siihen loppuu rahahuolet.
En nyt sanoisi ihan noinkaan. Kyllä sitä mieluummin lääkäri- kuin hoitajavaimon ottaisi. Joku hyvinpukeutuva timmi juristi tai KTM olisi myös melko unelma.
No, lisien kanssa brutto on n. 3300€/kk. Mieheni saa bruttoa 100€ enemmän päivätyöstä amispohjalta. T. Sh
Ollaan myös ihmetelty miehen kanssa kotona tätä lähäri meininkiä, ja huomattu jos on elämä sekaisin ja hukassa muutenkin tai taivaanrannan maalari. No nyt vasta 4 henkilöä tutuissa jotka opiskelee tällaiseksi. Ei paljon masis diagnoosit haittaa opiskelua tai normi arjen kykenemättömyys ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, olisko siihen sitten syynä se huono palkka, miksi vaan hoitajat valittavat?
Sairaanhoitajien palkka on palkansaajien keskitasoa, se on tässäkin ketjussa jo useamman kerran todettu. En ymmärrä, miksi se palkka koetaan huonoksi.
Jos koen palkkani huonohkoksi siihen nähden mitä päivän mittaan teen ja millä tahdilla ja millaisista asioista joudun vastaamaan, niin silloin koen. Vertailukohtana on myös muutama siisti sisätyö jossa pääsee paljon helpommalla samalla palkalla tai jollain lailla vaativuustasoltaan ja raskaudeltaan samantapainen työ jossa palkka paljon parempi.
Siksi. Sinäkin voit valittaa palkastasi ja minä en valita siitä, enhän tunne työtäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lääkärin vastuulla jos laitteet ei toimi tai kaikki on lopussa, itse olen nähnyt kun lääkäri lyö hanskat tiskiin ja lopettaa työt siihen paikkaan jos hoitaja ei ole hoitanut hommiaan, jopa jos osastonhoitaja on ollut myöhässä aloittamassa osastokiertoa olen nähnyt yliopistollisen sairaalan lastentautien johtavan ylilääkärin tuumanneen että jaaha osastokiertoa ei sitten pidetä ja on lähtenyt vaikka jatkamaan tutkimusartikkelinsa laatimista. Potilaat siinä kärsivät jos hoitsut eivät hoida hommiaan, ei se varsinaisesti lääkärin persettä kaiva.
Jos taas sattuu potilasvahinko koska hoitaja ei ole tehnyt töitään niin hoitajahan siitä vastaa sitten ihan itse ja saa laatia vastineensa ensin osastonhoitajalle joka saa esitellä asian ylilääkärille ja mitä kautta asia menee sairaalan hallinnolle hallintoylilääkärille joka päättää jatkotoimista riittääkö varoitus vai onko työtehtävien laiminlyönti johtanut niin vakavaan rikkeeseen että työsuhde päätetään heti. Onpa hoitsujen huolimattomuuden takia kuolemantuottamuksiakin tullut kuten väkevän kaliumliuoksen joutuminen potilaan verenkiertoon niin että potilas kuoli, muistan tämän tapauksen. Huolimattomuus on vielä pienempi asia kuin työtehtävien tahallinen laiminlyönti kapinoinnin takia. Kapina on vielä pahempi jos se tehdään yhdessä kuin jos sen tekee yksittäinen hoitaja.
Hoitsu voi olla aika kusessa potilaan kanssa jos lääkäri ei tule paikalle vaikka tarvittaisiin ja miksi tulisi jos hoitaja ei ole hoitanut hommiaan niin että lääkäri voi ne tehdä.
Ohis, mutta raskaanpuoleista lukea tällaista tajunnanvirtaa jossa lauseet ovat kuuden rivin mittaisia:). Logiikankin kanssa oli vähän niin ja näin.
Sairaanhoitajien palkka on palkansaajien keskitasoa, se on tässäkin ketjussa jo useamman kerran todettu. En ymmärrä, miksi se palkka koetaan huonoksi.