Miksi sairaanhoitajat ja lähihoitajat länkyttävät aina peruspalkasta eikä kokonaisansioista?
Mikä järki on verrata omaa peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkaan? Yleensä vieläpä niin, että verrataan jossain Helsingin keilaniemessä yksityisellä sektorilla työskentelevän AMK-insinöörin vuosipalkasta johdettua kuukausipalkkaa (jossa siis kaikki bonukset ja lomarahat mukana) jonkun peräkylän kunnallisella puolella työskentelevän sairaanhoitajan tai lähihoitajan peruspalkkaan ilman mitään lisiä. Olisiko esim. lähihoitajan tapauksessa muutenkin oikeampi vertailukohta joku kunnan talkkari tai siivooja?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähihoitaja ja mun palkka vuorolisien kanssa vaihtelee 3000 eurosta 3400 euroon
Se on aivan MIELIPUOLISEN paljon, liikaa verrattuna koulutus- ja sivistystasoonne. Anteeksi, mut näin on.😟
Kommenttisi kyllä kielii "sivistystasostasi" paljon.
Mistä sinä tiedät kuinka sivistynyt lähihoitaja on?
Aikuiskoulutuksessa näkyi paljon alanvaihtajia sekä vasta valmistuneita ylioppilaita, jotka eivät päässeet suorilta sosiaalialalle amk, joten kävivät lähärilinjan.
Ennakkoluuloinen ihminen on kaukana sivistystasokkaasta ihmisestä.
Kommenttini perustuu vuosikymmeniin alalla, ensin sairaanhoitajana ja sitten lääkäriksi 36-v. valmistuneena. Nyt siis olen 49-vuotias. "Lähärit" on pahempia kuin entiset apuhoitajat. Toki joukossa on helmiäkin, mutta pääosin, voi huokaus.
Jatkoa: Syy löytynee innosta ehdottaa jokaiselle tatuoidulle amistytölle tai vastaavasti keski-ikäiselle, vain peruskoulun käyneelle täti-ihmiselle opinto-ohjauksessa tai työkkärissä lähihoitajuutta. Ei tolkun häivää.
Olen lähihoitaja ja vuodessa ansiot on 47 000 euroa.
Lähärinä ansaitsen 42 000 egeä/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähihoitaja ja mun palkka vuorolisien kanssa vaihtelee 3000 eurosta 3400 euroon
Kolmivuoro osastolla? Ihan uskottava summa.
Anoppi on lähihoitaja ja tekee 3-vuorotyötä keskussairaalassa. Erilaisia lisiä sillä on tuhoton määrä. Vuorolisät, henkilökohtainen palkanlisä ja ns. kielilisä. Sen bruttoansiot vaihtelee 3800-4600 € / kk välillä. Suurimman palkan saa kun palkkajaksoon osuu kaks yövuorosessiota. Anopilla on ikää 55 v joten palvelusvuosilisät ovat tapissaan. Minusta erittäin hyvät kokonaisansiot henkilölle, jolla ei ole mitään ammattikoulutustakaan. Hän on aikoinaan mennyt kaupungin vanhainkotiin töihin ns. osastoapulaiseksi kun lapsensa tulivat kouluikään. Silloin ei kuulemma kyselty tutkintoja eikä kouluja. Siitä sitten siirtyi aikanaan kaupungin terveyskeskuksen ja sairaalan puolelle, kun vanhainkoti lakkautettiin ja uudet lähihoitaja-nimikkeet tuli voimaan. Keskussairaalaan siirtyi osastojärjestelyjen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ottaa huomioon, että sairaanhoitajat ovat huonosti koulutettuja ja alalla työskentelee hyvin yksinkertaisia henkilöitä. Tyypillinen matalan koulutustason duunariammatti. Perus- ja kokonaisansioiden ero hämärtyy ymmärryksen puutteesta. Ei kaikkien äly riitä yliopistoon.
Mä toivoisin, että sh tutkinto siirtyisi yliopistoon kuten se on monissa muissakin maissa. Onhan lastentarhanopettajakin amk:ssa.
Olen itse sh-opiskelija ja amk on kyllä semmosta pelleilyä ettei mitään rajaa. Mielestäni ei sovi ollenkaan kun miettii mitä se todellinen työelämä sitten on. En koe, että amk antaa riittäviä eväitä työelämään. Jos tutkinto olisi yliopistolla, uskoisin että se antaisi paljon enemmän valmiuksia työelämään. Itse kaipaisin jotenkin syvällisempiä luentoja. Tosi vähän käsitellään mitään sairauksia ja syy- seuraussuhteita.. siis tosi vähän! Ihmisen anatomiaa käsitellään aivan minimaalisesti. Lääkkeistä myös älyttömän vähän tietoa. Olen myös todella kyllästynyt siihen ettei kunnollisia vanhan ajan tenttejä enää juurikaan ole, yliopistossa varmaan olisi?
Olisi ihan loistoidea laittaa AMK hoitajat yliopistoon. Toisi lisää vaativuutta ja osaamista kuten työelämäkin sitten vaatii.
Ihan pelleilyä toi amk. Lukion olen käynyt ja lukioon verrattuna tosiaan pelkkä vitsi.
No ei kuulu sairaanhoito-opiskelu yliopistoon. Jokin taso pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Kova palkka! Miksi ja missä tienaa noin hyvin? Minulla kokonaisvuosiansiot 35 000€, teen kolmivuorotyötä. Tuossa on siis mukana myös lomarahat. Palveluslisiä ei kerry enää lisää, olen siis urani huippupalkassa.
Olen ollut päällikkönä, vastaten omasta työajasta ja on ollut mahdollisuus etätyöhön. Olen noina vuosina varmasti tehnyt ylitöitä omaan piikkiin ja tehnyt töitä iltaisin, aamuisin ja öisin, ns. kokonaispalkalla.
Minusta on aivan turha verrata henkilöä, joka tekee todella paljon töitä esim. öisin, kirjoittamalla sähköposteja, raportteja, tekemällä tarjouksia jne. henkilöön, jos hän voi tehdä sen kotona, pitämällä vaikka 25 min taukoja laittaessaan lapset nukkumaan.
Jos olet laitoksessa töissä vuorossa sunnuntaina klo 13.30-21.30 niin olet ihan yksinkertaisesti sidottu sinne työpaikkaasi tuona aikana, edes puhelinta et voi käyttää. Sama vaikka kassamyyjään ja lukuisiin muihin ammatteihin. Koen ainakin itse todella erilaiseksi työksi sen, että sunnuntaina vässään kotona pari esitystä, mutta voin samaan aikaan välissä käydä vaikka kastelemassa kukkia, kuin että olisin sidottu paikkaan x välillä 13-21 vailla mahdollisuutta poistua sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan MIELIPUOLISEN paljon, liikaa verrattuna koulutus- ja sivistystasoonne. Anteeksi, mut näin on.😟
Kommenttisi kyllä kielii "sivistystasostasi" paljon.
Mistä sinä tiedät kuinka sivistynyt lähihoitaja on?
Aikuiskoulutuksessa näkyi paljon alanvaihtajia sekä vasta valmistuneita ylioppilaita, jotka eivät päässeet suorilta sosiaalialalle amk, joten kävivät lähärilinjan.
Ennakkoluuloinen ihminen on kaukana sivistystasokkaasta ihmisestä.
Näin on. Minulla on työkaverina lähihoitaja (entinen koulutus insinööri AMK) ja lähihoitaja (entinen koulutus informaatikko). Molemmat vaihtaneet alaa työttömiksi jäätyään. Itse taas teen sosionomi (amk)-tutkinnolla perushoitotyötä. Lähihoitajista on nyt pulaa, sosionomeista ei niinkään ainakaan niillä paikkakunnilla, joilla on koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat valmistuvat AMKissa : AMK= ammattiKORKEAKOULU. Eli SH toisin kuin LH on akateeminen tutkinto vaikka tämä usein unohtuukin. Pitäisi siitä saada palkkaakin.
Pakko taas provoilla? Ammattikorkeakoululaiset eivät ole akateemisia.
Vähän ohis, mutta aika monessa maassa sairaanhoitajaksi opiskellaan yliopistossa. Ovatko englantilaiset sairaanhoitajat sitten akateemisempia kuin suomalaiset, ihan vaan sen takia että Englannissa ei ole AMK:ia?
Briteissä muutettiin kaikki polytechnic nimellä kulkevat ammattikorkeakoulut yliopistoiksi, koska maksullinen koulutuksen maana nämä käytäntöön painottuvat opinahjot eivät houkuttaneet panostamaan tuhansia puntia samalla tavalla, kuin yliopistot. Siksipä niitä surkeita "yliopistoja" vuodelta -96 on siellä kuin muumeja laaksossa.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä trollausta. Terveisin sh erikoissairaanhoidosta. Kerran on palkka noussut yli 3000 kun tein pitkän päivän useampana sunnuntaina ja reilusti öitä. Kaikki viikonloput olin listassa siis töissä. Miten lähihoitaja voi säännöllisesti saada enemmän palkkaa kun minä teho-osastolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ottaa huomioon, että sairaanhoitajat ovat huonosti koulutettuja ja alalla työskentelee hyvin yksinkertaisia henkilöitä. Tyypillinen matalan koulutustason duunariammatti. Perus- ja kokonaisansioiden ero hämärtyy ymmärryksen puutteesta. Ei kaikkien äly riitä yliopistoon.
Mä toivoisin, että sh tutkinto siirtyisi yliopistoon kuten se on monissa muissakin maissa. Onhan lastentarhanopettajakin amk:ssa.
Olen itse sh-opiskelija ja amk on kyllä semmosta pelleilyä ettei mitään rajaa. Mielestäni ei sovi ollenkaan kun miettii mitä se todellinen työelämä sitten on. En koe, että amk antaa riittäviä eväitä työelämään. Jos tutkinto olisi yliopistolla, uskoisin että se antaisi paljon enemmän valmiuksia työelämään. Itse kaipaisin jotenkin syvällisempiä luentoja. Tosi vähän käsitellään mitään sairauksia ja syy- seuraussuhteita.. siis tosi vähän! Ihmisen anatomiaa käsitellään aivan minimaalisesti. Lääkkeistä myös älyttömän vähän tietoa. Olen myös todella kyllästynyt siihen ettei kunnollisia vanhan ajan tenttejä enää juurikaan ole, yliopistossa varmaan olisi?
Olisi ihan loistoidea laittaa AMK hoitajat yliopistoon. Toisi lisää vaativuutta ja osaamista kuten työelämäkin sitten vaatii.
Ihan pelleilyä toi amk. Lukion olen käynyt ja lukioon verrattuna tosiaan pelkkä vitsi.No ei kuulu sairaanhoito-opiskelu yliopistoon. Jokin taso pitää olla.
Jokin taso pitää olla missä? Etkö halua saada parhainta mahdollista tutkittuun tietoon perustuvaa hoitoa? Tänä päivänä sitä ei AMK sh:lta saa koulutusleikkausten ja monimuoto-opiskelun vuoksi. Älä sitten ihmettele kun hoitaja ei tunne lääkkeidesi vaikutusmekanismeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus yrittänyt huhuilla täällä 3- vuorotyötä tekeviä sairaanhoitajia kertomaan palkkansa, mutta koskaan ei ole viesteihin tullut yhtäkään vastausta. Joko sairaanhoitajia ei ole ollut palstalla tai eivät halua kertoa.
Samaa olen kysynyt muttei tule vastausta 😄 mutta alakanttiin ja ilman lisiä se palkka kailotetaan "mitäs teillä tänään syödään-ketjuissa". Eihän meillä ole varaa syödä jne. Syntyykö ne tollasina vai opetetaanko se jossain?
No, minäpä vastaan: Työkokemusta 29 vuotta. Kolme "erikoistumista" ja lisäksi asiantuntijakoulutus. Kolmivuorotyö Teho-osastolla. Peruspalkka 2458/kk. Lisistä tulee noin 500/kk. Näistä sitten verot, eläkemaksut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on ihan paskat palkat alalla kuin alalla. Ei nuo sh:t ja lh:t ole sen enempää palkkakuopassa kun muutkaan ja heidänkin työn vastuun kantaa loppupelissä lääkäri. Kaikki sh:t ja lh:t ei myöskään työskentele missään ensiavussa tai anessa. Psykan puolen hoitajat pelaa pleikkaa hoidettavien kanssa ja vinkuvat miten ovat palkkakuopassa.
Eikö mielestäsi sitten Terveyskeskuksen vuodeosastolla monisairaita vanhuksia hoitavan sairaanhoitajan työ ole vaativaa ja vaadi osaamista ja amnattitaitoa.Itsellä monisairas lähiomainen tk: n vuodeosastolla hoidossa, ja kyllä työ siellä vaatii laajaa osaamista hoitajilta kun olen sivusta seurannut.
Minusta on tosi ikävää, että toisten työtä, amnattitaitoa ja osaamista ei kunnioiteta tai arvosteta.
No kun se osaaminen on aika heikkoa ja sairaanhoitajien tiedot sairauksista ja lääkkeistä ovat erittäin pinnallisia. Lääkäri on vastuussa lääkehoidosta. Kolmen vuoden amkkiopinnot eivät todellakaan valmista ketään pikkulääkäriksi, vaikka niin moni hoitaja täällä mielellään marmattaa. Sairaanhoitaja on lääkärin pikkuapulainen, joka tekee lääkärille tarvikepöydän valmiiksi lääkärin aikaa säästääkseen ja antaa ne lääkkeet mitkä lääkäri on määrännyt. Tyynyjen pöyhintä ei kovin kummoista taitoa taas vaadi. Hoitajat mieluusti mainostavat itseään vertaansa vailla olevina asiantuntijoina, mutta se asiantuntemus käytännössä rajoittuu pissapussin tyhjennykseen sun muihin suorittaviin duunaritöihin.
Hyvin se valelääkäri tuntui työssään pärjäävän, jopa vuosia ennen kuin jäi kiinni, vaikka koulusta ei ollut, riitti että kyseli hoitajilta ja kollegoilta mielipiteitä ja käytti duodecimiä.
Paitsi että ei pärjännyt. Kaverista tehtiin lukuisia valituksia Valviraan, mutta asiaan ei jostain syystä puututtu. Pakeni paikalta mm. elvytyksistä. Antoi vääriä lääkkeitä väärissä tilanteissa, siirsi listansa muiden hoidettavaksi, ei vastannut kysymyksiin, poistui vain paikalta eikä palannut ja lopulta tappoi potilaan tavalla, jota yksikään lääketieteen opiskelijakaan ei tekisi.
Sanotaanko nyt niin että ei ole ainoa hoitovirheeseen syyllistynyt lääkäri, vaikka ei lääkäri ollutkaan. Ero yksityisen ja kunnan lääkäreissä on suuri ja niitä virheitä tapahtuu paljon. Tunnen tuon valelääkäri entisen työkaverin ja edes ne työntekijät eivät siellä älynneet että voisi olla valelääkäri kyseessä.
Oikeatkin lääkärit tekevät hoitovirheitä. Ja vielä ihan säännöllisesti. Jos ihmiset oikeasti käsittäisivät virheiden määrän he pysyisivät kaukana sairaaloista.
Sen takia "länkytän", että vuorolisät ovat haittalisiä vuorotyöstä. Sen takia että en voi verratakaan sitä fyysisen kuormituksen määrää jota vuorotyö aiheutti minulle verrattuna kevyehköön päivätyöhön, oli sitten kuinka asiantuntijatyötä tahansa. Lisäbonuksena viikonloput pilalla. Siihen nähden lisistä saatu kompensaatio ei ole riittävä, vaikka palkalla toki elää.
En ymmärtänyt vertaustasi insinöörin ja sairaanhoitajan suhteen. Selitätkö hieman. Tarkoitatko että yksityisen ja kunnallisen palkkoja ei kannata vertailla (ehkä ei kannatakaan, kuka on vertaillut?) , vai sisältyikö vertaukseen perähikiöineen jonkinlainen arvolataus? Mitä väliä sillä perähikiällä on tässä. Siellä on vielä enemmän vastuuta osastosta virka-ajan jälkeen, koska keskussairaalat päivystyksineen ovat kaukana. Siitä vaan elvyttämään jne. Yksityisellä saa toki maksaa mitä lystää, mutta luuletko että tästä asiasta on käyty keskustelua lähinnä verraten insinöörin palkkaa yksityisellä sairaanhoitajan palkkaan kunnallisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä trollausta. Terveisin sh erikoissairaanhoidosta. Kerran on palkka noussut yli 3000 kun tein pitkän päivän useampana sunnuntaina ja reilusti öitä. Kaikki viikonloput olin listassa siis töissä. Miten lähihoitaja voi säännöllisesti saada enemmän palkkaa kun minä teho-osastolla?
Juu.Ihan tr-ol-lausta, ei pidä paikkaansa.Ei tienaa lähärit ja sh: t niin paljon.Olen nimittäin ollut noiden palkkojen kanssa tekemisissä vuosikymmenet isojen työnantajien palveluksessa.Myös yksityisten palkat tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei niin paljon valita palkastaan kuin hoitajat. Kuinka usein olette nähneet täällä esim. siivoojien valituksia huonosta palkasta? Hoitajan huono palkka on myytti, jota vaan tykätään hokea.
Kolmivuorotyötä tekevänä lähihoitajana (brutto 2700-3000 €) olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Olen täysin tyytyväinen palkkaani.
Taas kerran näitä lähihoitajia ketkä tienaavat enemmän kun sairaanhoitajat erikoissairaanhoidossa. Missä tienaat rahasi? Porvoossa vai bordellissa? Kumma on että näitä väitteitä löytyy paljon, mutta kysyttäessä kukaan ei osaa työpaikkaa sanoa. Eli aloittajan hoitajavihan lietsomista tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa jolla voi olla mahdollinen on tutkimushoitaja jossain tutkimusprojektissa, luulen ma. Ei ole muilla näkynyt tuollaisia palkkoja.
Vaihtakaa hyvät naiset ammattia tai maata.Itse vaihdoin miesvaltaiselka alalle, johon lyhyt koulutus.Nyt naurattaa, miten suostuin vuosikausia tekemään niin hlvetisti töitä niin pienellä palkalla.Ei naiset miesvaltaisilla aloilla tarvitse tehdä niin paljon...ja jos joudut jäämään ylitöihin, ovat korvaukset iiiiiiiihan toista luokkaa, kuin hoitajien max 100€ /hälytysrahaa, joka tulee vain tietyillä ehdoilla.Hälytysraha kilahtaa miesvaltaisilla aloilla heti, ja ylityökorvaukset ihan muuta luokkaa kuin hoitsujrn pilipalilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmivuoro osastolla? Ihan uskottava summa.
Anoppi on lähihoitaja ja tekee 3-vuorotyötä keskussairaalassa. Erilaisia lisiä sillä on tuhoton määrä. Vuorolisät, henkilökohtainen palkanlisä ja ns. kielilisä. Sen bruttoansiot vaihtelee 3800-4600 € / kk välillä. Suurimman palkan saa kun palkkajaksoon osuu kaks yövuorosessiota. Anopilla on ikää 55 v joten palvelusvuosilisät ovat tapissaan. Minusta erittäin hyvät kokonaisansiot henkilölle, jolla ei ole mitään ammattikoulutustakaan. Hän on aikoinaan mennyt kaupungin vanhainkotiin töihin ns. osastoapulaiseksi kun lapsensa tulivat kouluikään. Silloin ei kuulemma kyselty tutkintoja eikä kouluja. Siitä sitten siirtyi aikanaan kaupungin terveyskeskuksen ja sairaalan puolelle, kun vanhainkoti lakkautettiin ja uudet lähihoitaja-nimikkeet tuli voimaan. Keskussairaalaan siirtyi osastojärjestelyjen myötä.
Ei voi olla totta. Sairaanhoitajana palkkani erikoissairaanhoidossa ei ole lähellekään tuota luokkaa. Ei ole eden osastonhoitajalla. Taas tällainen trolliviesti.
Kommenttini perustuu vuosikymmeniin alalla, ensin sairaanhoitajana ja sitten lääkäriksi 36-v. valmistuneena. Nyt siis olen 49-vuotias. "Lähärit" on pahempia kuin entiset apuhoitajat. Toki joukossa on helmiäkin, mutta pääosin, voi huokaus.