Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajat ja lähihoitajat länkyttävät aina peruspalkasta eikä kokonaisansioista?

Vierailija
25.08.2019 |

Mikä järki on verrata omaa peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkaan? Yleensä vieläpä niin, että verrataan jossain Helsingin keilaniemessä yksityisellä sektorilla työskentelevän AMK-insinöörin vuosipalkasta johdettua kuukausipalkkaa (jossa siis kaikki bonukset ja lomarahat mukana) jonkun peräkylän kunnallisella puolella työskentelevän sairaanhoitajan tai lähihoitajan peruspalkkaan ilman mitään lisiä. Olisiko esim. lähihoitajan tapauksessa muutenkin oikeampi vertailukohta joku kunnan talkkari tai siivooja?

Kommentit (369)

Vierailija
261/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruspalkka 2400€ + lisät, jotka on 100-300€ kuukaudesta riippuen. Käteen peruspalkasta jää 1700, ei sillä minun mielestä juhlita, vaikka tulisi lisätkin päälle. Lisät meillä maksetaan joka 2. kk. T. Sh

2200€, käteen 1600€ t. lh

Kyllä saisivat nostaa palkkaa, opintojen mukaan.

Syy miksi en omalla alallani aio jatkokouluttautua, vaan haen aivan muulle alalle töihin.

Vierailija
262/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei niin paljon valita palkastaan kuin hoitajat. Kuinka usein olette nähneet täällä esim. siivoojien valituksia huonosta palkasta? Hoitajan huono palkka on myytti, jota vaan tykätään hokea.

Kolmivuorotyötä tekevänä lähihoitajana (brutto 2700-3000 €) olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Olen täysin tyytyväinen palkkaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon "länkyttävät" - sanan käytön voi lopettaa tällä palstalla kaikista ketjuista. Kiitos.

Paskaduuni saa aikaan länkytystä !

Vierailija
264/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat valmistuvat AMKissa : AMK= ammattiKORKEAKOULU. Eli SH toisin kuin LH on akateeminen  tutkinto vaikka tämä usein unohtuukin. Pitäisi siitä saada palkkaakin.

AMKsta ei saa akateemista loppututkintoa.

Vierailija
265/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei niin paljon valita palkastaan kuin hoitajat. Kuinka usein olette nähneet täällä esim. siivoojien valituksia huonosta palkasta? Hoitajan huono palkka on myytti, jota vaan tykätään hokea.

Kolmivuorotyötä tekevänä lähihoitajana (brutto 2700-3000 €) olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Olen täysin tyytyväinen palkkaani.

Lähärinkin hommia on erilaisia. Tervetuloa kuraosastolle, katsotaan, mitä sitten olisit mieltä.

Vierailija
266/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähärinkin hommia on erilaisia. Tervetuloa kuraosastolle, katsotaan, mitä sitten olisit mieltä.

Olisin edelleenkin tyytyväinen palkkaani, koska se vastaa koulutustani. Jos haluaisin suuremmat tulot, opiskelisin parempituottoiselle alalle.

Vierailija
267/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
268/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on peruspalkka bruttona noin 2400 e/kk. Lisien jälkeen (iltalisät, yötyölisät, pyhälisät ym.) bruttona noin 2600-2700 e/kk. Amk-tutkinto, hoitoalalla.

En usko, miten pyhien ja öiden jälkee voi tulla vaan 200-300e lisiä?

Tuo 300 pitäisi tulla täyteen jo kahdella sunnuntaipäivällä, vaikka olisi koko loppukuun aamuvuoroa.

Sunnuntaivuorot jaetaan kiertävällä periaatteella. Niitä tulee yleensä max 1/lista, joskus ei ollenkaan. Ei voi mitään, koskaan ei ole palkka bruttona ollut yli 2800 e/kk. Vähän harmittavalta tuntuu lukea yli 3000 e keskipalkoista, koska työ on silti kuormittavaa ja perhe-elämö kärsii koska olen usein töissä kun muu perhe on vapaalla. Tai sitten nukkumassa väsymystä pois. Työssä olen myös omalta osaltani vastuussa ihmisten terveydestä.

Valitetaan että kun joutuu olemaan usein töissä kun muu perhe on vapaalla mutta samalla valitetaan että kun ei ole niitä sunnuntaivuorojakaan listassa kun yksi niin ei saa lisiä... Pieni ristiriita valittaa että joutuu tekemään vuorotyötä jos jatkaa valitusta sitten että todellisuudessa ei edes tee niitä haittavuoroja joista lisiä saisi.

Olen itse hoitaja, ja tää tälläinen natina alkaa oikeasti ottaa pattiin. Alalla olisi oikeasti epäkohtia niin akat natisee tällaisista.

Vierailija
269/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä iso osa hoitajista on palkkojen takia lähdössä muualle. Etsin itsekin muuta työtä. Veikkaan että 10 vuodessa hoitajapula räjähtää käsiin, sen jälkeen sairaaloissa ei hoideta kuin ne joilta on kohta henki lähdössä. Muut saavat hoidattaa itsensä jossain muualla jos pystyvät ja rahaa löytyy. Hoitajien palkkoja nostamalla hoitajat pysyisivät töissä ja ehkä jokunen alalta lähtenyt voisi palata takaisinkin 😊

No joku satanen-pari palkkaa lisää tuskin houkuttelee niitä hoitajia takaisin jotka on paenneet surkeita työoloja, eettistä kuormitusta ja muuta sensellaista. Suurin osa on kyllä tainnut paeta alalta näistä syistä.

Hoitajien palkat on ihan jees, muuten se työ on ihan kamalaa. Eipä mua ainakaan sais enää.jonnekin attendolle töihin vaikka palkan tuplais jos ei muu muuttuisi.

Vierailija
270/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lähihoitaja ja mun palkka vuorolisien kanssa vaihtelee 3000 eurosta 3400 euroon

Se on aivan MIELIPUOLISEN paljon, liikaa verrattuna koulutus- ja sivistystasoonne. Anteeksi, mut näin on.😟

Vierailija
271/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se länkytys ja olkaa tyytyväisiä että on edes joku työpaikka!

Vierailija
272/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain kyllä samaa mieltä, mulla ei ole mikään äärihuonopalkka, kun teen vuorotyötä lähihoitajana, mutta sitten toisaalta taas, sopimus on muuten niin huono, että tuo palkka on tosi surkea siihen nähden. Työ on todella hektistä, eikä lepoaikoja ole tarpeeksi, ei edes vapaapäivät ole välttämättä peräkkäin, eikä työviikko ole 5 päivää vaan voi olla pidempikin, vaikka 7-8 päivää töitä putkeen.

Sen lisäksi et tiedä vapapäisiä kuin korkeintaan 3 viikkoa eteenpäin, välillä etä sitäkään, työvuoroja myös mielellään muutellaan, kun henkilökunta on vedetty niin minimiin, että jos yksikin sairastuu ei homma pyöri ja pitäisi palkata sijainen ja sijaisen palkkaaminenhan on taas liian kallista.

Juhlapyhätkään ei ole välttämättä vapaata jne.

Lähihoitajan palkkaa tulisi verrata muiden vuorotyötä tekevien palkkaan JA työoloihin.

Työoloihin ja työnmäärään nähden palkka on surkea ja moni ei sillä suostukkaan töitä tekemään.

Vierailija
273/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahihoitaja olen ja ei mitään lisiä (ikälisää odotellessa), ei ilta-, viikonloppu- ym. lisiä.

Vierailija
274/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nimenoman, itsekkin lähtisin parantamaan työolojan enkä nostamaan palkkoja.

Vierailija
275/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa huomioon, että sairaanhoitajat ovat huonosti koulutettuja ja alalla työskentelee hyvin yksinkertaisia henkilöitä. Tyypillinen matalan koulutustason duunariammatti. Perus- ja kokonaisansioiden ero hämärtyy ymmärryksen puutteesta. Ei kaikkien äly riitä yliopistoon.

Mä toivoisin, että sh tutkinto siirtyisi yliopistoon kuten se on monissa muissakin maissa. Onhan lastentarhanopettajakin amk:ssa.

Olen itse sh-opiskelija ja amk on kyllä semmosta pelleilyä ettei mitään rajaa. Mielestäni ei sovi ollenkaan kun miettii mitä se todellinen työelämä sitten on. En koe, että amk antaa riittäviä eväitä työelämään. Jos tutkinto olisi yliopistolla, uskoisin että se antaisi paljon enemmän valmiuksia työelämään. Itse kaipaisin jotenkin syvällisempiä luentoja. Tosi vähän käsitellään mitään sairauksia ja syy- seuraussuhteita.. siis tosi vähän! Ihmisen anatomiaa käsitellään aivan minimaalisesti. Lääkkeistä myös älyttömän vähän tietoa. Olen myös todella kyllästynyt siihen ettei kunnollisia vanhan ajan tenttejä enää juurikaan ole, yliopistossa varmaan olisi?

Olisi ihan loistoidea laittaa AMK hoitajat yliopistoon. Toisi lisää vaativuutta ja osaamista kuten työelämäkin sitten vaatii.

Ihan pelleilyä toi amk. Lukion olen käynyt ja lukioon verrattuna tosiaan pelkkä vitsi.

Vai sh-tutkinto yliopistoon, heh heh. Etpä taida tietää yliopistosta mitään.

Vierailija
276/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lähihoitaja ja mun palkka vuorolisien kanssa vaihtelee 3000 eurosta 3400 euroon

Se on aivan MIELIPUOLISEN paljon, liikaa verrattuna koulutus- ja sivistystasoonne. Anteeksi, mut näin on.😟

Kommenttisi kyllä kielii "sivistystasostasi" paljon.

Mistä sinä tiedät kuinka sivistynyt lähihoitaja on?

Aikuiskoulutuksessa näkyi paljon alanvaihtajia sekä vasta valmistuneita ylioppilaita, jotka eivät päässeet suorilta sosiaalialalle amk, joten kävivät lähärilinjan.

Ennakkoluuloinen ihminen on kaukana sivistystasokkaasta ihmisestä.

Vierailija
277/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ihmettelen miksi täällä hoitajavihaajat aina jaksaa länkyttää hoitajista.Tämänkään ketjun aloittaja ei ollut hoitaja.Aina on jotain negatiivista valitettavaa!Keskittykää omaan upeaan elämäänne.

Vierailija
278/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he tietävät että Marianne saa 20 000 euroa/kk.

Vierailija
279/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaispalkkaa ei voi verrata jos myös se vertailukohde ei ole ammatti joka edellyttää säännöllistä vuorotyötä. Ihan joka alalla jossa ylipäätään tehdään vuoroa maksetaan myös vuorolisiä. Jos i maksettaisi kukaan ei suostuisi tietenkään uhraamaan yöuniaan, iltojaan ystävien ja perheen kanssa, viikonloppuja ja pyhiä työn vuoksi. Se että tuolaisina aikoina suostuu tekemään töitä vaatii ymmärrettävästi erillisen korvauksen. Peruspalkka on se mitä verrataan koska sen saa joka tapauksessa vaikka ihan pelkkää päivävuoroa arkisin tekisi. Joka työssä on peruspalkka, ja ne vuorolisät tulee siihen päälle jos vuorotyötä tekee. Samoin kuin joillain aloilla maksettavat muut ylimääräiset korvaukset mm poikkeuksellisen raskaasta tai likaisesta työstä. Tai ylityö korvaukset jos tekee paljon ylitöitä. Peruspalkka pysyy vakiona muusta riippumatta. Siksi se on se mitä verrataan.

Vierailija
280/369 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on peruspalkka bruttona noin 2400 e/kk. Lisien jälkeen (iltalisät, yötyölisät, pyhälisät ym.) bruttona noin 2600-2700 e/kk. Amk-tutkinto, hoitoalalla.

En usko, miten pyhien ja öiden jälkee voi tulla vaan 200-300e lisiä?

Tuo 300 pitäisi tulla täyteen jo kahdella sunnuntaipäivällä, vaikka olisi koko loppukuun aamuvuoroa.

Sunnuntaivuorot jaetaan kiertävällä periaatteella. Niitä tulee yleensä max 1/lista, joskus ei ollenkaan. Ei voi mitään, koskaan ei ole palkka bruttona ollut yli 2800 e/kk. Vähän harmittavalta tuntuu lukea yli 3000 e keskipalkoista, koska työ on silti kuormittavaa ja perhe-elämö kärsii koska olen usein töissä kun muu perhe on vapaalla. Tai sitten nukkumassa väsymystä pois. Työssä olen myös omalta osaltani vastuussa ihmisten terveydestä.

Valitetaan että kun joutuu olemaan usein töissä kun muu perhe on vapaalla mutta samalla valitetaan että kun ei ole niitä sunnuntaivuorojakaan listassa kun yksi niin ei saa lisiä... Pieni ristiriita valittaa että joutuu tekemään vuorotyötä jos jatkaa valitusta sitten että todellisuudessa ei edes tee niitä haittavuoroja joista lisiä saisi.

Olen itse hoitaja, ja tää tälläinen natina alkaa oikeasti ottaa pattiin. Alalla olisi oikeasti epäkohtia niin akat natisee tällaisista.

Sunnuntai on ainoa oikeasti rahakas päivä, kuten varmasti hoitajana hyvin tiedät! Valtaosa niistä epämukavista vuoroista on arki-iltoja ja yövuoroja arkena, eikä niillä kyllä palkka kovinkaan paljoa nouse vaikka yhtälailla sekin kaikki on pois perheen yhteisestä arjesta. Yövuorojen aikaan joutuu nukkumaan pitkälle iltapäivään, ja illatkin menee ihan tokkuraisena. Kiva jos tää on sulle ihan ok. Mulle ei. Mielellään kai kaikki ottais juuri ne sunnuntaivuorot, kun kerran kuitenkin siitä vapaa-ajasta on jossain kohden luovuttava. Niitä kuitenkin riittää jokaiselle ehkä juuri kerran kuussa. Vuorolisät nostaa kyllä nettopalkkaa jonkin verran, mutta ei lähellekään tarpeeksi siihen nähden paljostako joutuu vastineeksi luopumaan. Yleensä ihmisillä on muutakin elämää kuin se työ, joten TODELLA paljon haittaa on noista arkea sekoittavista ilta- ja yövuoroista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän