Asuuko kukaan hissin vieressä kerrostalossa - kokemuksia?
Onko asuntosi seinän takana hissi? Häiritseekö hissin äänet tai onko siitä muuten ollut haittaa? Talo on vuonna 2018 rakennettu eli hissi on uusi.
Mietin asuntoa, jossa hissi kulkee useamman huoneen seinän takana eli hissi on ikään kuin upotettu asuntoon. Asunto kulkee hissin ympäri.
Kannattaako harkita muuttamista tällaiseen asuntoon.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa vuosimallia 2011 oleva Koneen hissi pamahtaa aina ärsyttävästi pysähtyessään, ja täällä tietysti hissi kulkee taukoamatta 24/7 😣
En voi muuta kun toivoa että saatte huoltopäätöksen tohon hissiin, ei tuu nukkumisesta ensinnäkään mitään kun odottaa vaan että millon alkaa taas kolina. Eikä muutenkaan saisi olla edes olemassa tilannetta jossa oman kotitalorakennuksen hissi pilaa oman asunnon kotirauhan.
Ulko-ovi on melkein vastapäätä hissiä ja ylin kerros. Ei häiritse yhtään, kerroksessa 6 asuntoa & rauhallista väkeä. Hissillä kuljetaan normaalisti eikä se ole äänekäs. Kyllähän sen kuulee, jos haluaa, mutta ei se mitenkään häiritse, kissa joskus höristää korviaan. ;)
Vierailija kirjoitti:
Miten sinne hissiin pääsee sisälle, jos hissi on ympäröity asunnolla?
Vessasta.
Eteisen seinän puolella on.
Kun omasta kerroksesta kutsutaan hissi ja siitä jää porukkaa omaan kerrokkseen, kyllähän sen kuulee etenin hiljaisina aikoina illalla ja yöllä
Muutoin ei hissin kulkemisesta ylös alas ole ollut minkäänlaisia häiriöitä.
Teíttyihin ääniin tottuu nopeasti ja meidä makuuhuomeemme on aikan eteisestä,
Täällä vähän samantapainen tilanne. Hissin koneisto on tuossa seinäni takana, ylimmässä kerroksessa. Asuntoni on kiinni hissikuilussa ja aina kun tuo rotisko lähtee liikkelle ja pysähtyy, kuuluu siitä samanlainen ääni kuin joku iskisi betoniporsaan seinää vasten. En ole kuukausiin, sen jälkeen kun asuntoon muutin, kyennyt rauhoittumaan tai nukkumaan. Minulla on valmiiksi univaikeus, masennus sekä adhd ja esim. elämänhallintani ja opiskelu menivät syksyllä pilalle tuon hissin takia. Kyseessä Espoon kaupungin asunto, joten voin hakea asunnon vaihtoa toiseen vasta puolen vuoden päästä. Olen laittanut monta viestiä asiasta, sekä kaupungille että asuntoterveyden tarkastajalle. Asumisterveydessä alettiin tietysti komppaamaan kaupungin asunnon vastausta eli minkäänlaista kolinaa ei kuulu. Isännöitsijän vastaus oli että varmasti multa hajoaa psyyke mutta eivät aio tehdä mitään
Vierailija kirjoitti:
Täällä vähän samantapainen tilanne. Hissin koneisto on tuossa seinäni takana, ylimmässä kerroksessa. Asuntoni on kiinni hissikuilussa ja aina kun tuo rotisko lähtee liikkelle ja pysähtyy, kuuluu siitä samanlainen ääni kuin joku iskisi betoniporsaan seinää vasten. En ole kuukausiin, sen jälkeen kun asuntoon muutin, kyennyt rauhoittumaan tai nukkumaan. Minulla on valmiiksi univaikeus, masennus sekä adhd ja esim. elämänhallintani ja opiskelu menivät syksyllä pilalle tuon hissin takia. Kyseessä Espoon kaupungin asunto, joten voin hakea asunnon vaihtoa toiseen vasta puolen vuoden päästä. Olen laittanut monta viestiä asiasta, sekä kaupungille että asuntoterveyden tarkastajalle. Asumisterveydessä alettiin tietysti komppaamaan kaupungin asunnon vastausta eli minkäänlaista kolinaa ei kuulu. Isännöitsijän vastaus oli että varmasti multa hajoaa psyyke mutta eivät aio tehdä mitään
MUTTA olen päättänyt kääntää tämän apinasirkuksen toisin. Nyt kun tiedän, että sekä isännöitsijällä, kaupungin asunnoilla, että terveystarkastajalla on se mielipide että tuo hissin kolina on normaalia eikä sille aiota tehdä mitää, oletan että minulla on oikeus peittää se. Jos tuo jatkuva kolina on normaalia niin silloinhan myös esim. jatkuva punkin soittaminen täysillä, tuon kolinan peittämistä varten, on välttämätöntä. Muussa tapauksessa tulkitsen että Espoon kaupunki sekä asumisterveysvalvonta pakottava minua käytännössä tuhoamaan psyykkeeni asunnosss josta minulla ei ole tällä hetkellä varaa/mahdollisuutta muuttaa pois. Tuo kaiketi katsottaisiin ihmisoikeusrikkeeksi, millaiseen en usko Espoon kaupungin haluavan lähteä
24 vuotta hissin vieressä asuneena voin sanoa että hissin ääneen tottuu , vieraat joskus ihmettelee ääntä niin minä ihmettelen "mitä ääntä" : D
On hissi vastapäätä lähes ulkoovea pohjakerroksessa. Aluksi luulin että häiritsisi liikenne ja äänet mutta ei ole häirinnyt. Meillä tosin hyvin rauhallinen rappu.
Ystäväni asuu 70-luvun talossa ja hissi on seinän vieressä. Häntä häiritsee äänet ja ei hissiä lähelle oli ehdoton vaatimus seuraavaan asuntoon.
Meillä vanha hissi. Se on itsessään aika hiljainen, mutta jotkut rämäyttävät hissin veräjän kiinni erittäin äänekkäästi ja joskus kuulostaa siltä kuin hississäkulkijat törmäilisivät hissin seiniä päin.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä ainakin TV-sarjojen ja elokuvien perusteella löytyy asuntoja, joissa hissi avautuu suoraan asuntoon. Onkohan Suomessa yhtään sellaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä ainakin TV-sarjojen ja elokuvien perusteella löytyy asuntoja, joissa hissi avautuu suoraan asuntoon. Onkohan Suomessa yhtään sellaisia?
Onhan niitä esim Luminaryssa Tampereella.
Asuin hissin vieressä 90-luvulla rakennetussa talossa. Kolmas eli ylin kerros. Kyllähän hissin liikkuminen kuului aivan selvästi, mutta naapurit olivat rauhallisia työssäkävijöitä, ja harvoin hissiä liioiteltiin yöaikaan, niin ei se liikaa häirinnyt.
Hissi oli makuuhuoneen seinän takana ja talo rakennettu 1920. Kuuluihan se, mutta jotenkin rauhoittavasti, kun kolisteli 8:een kerrokseen. Klonks klonks koli koli ja metallivieteriovet.
Siihen tottuu nopeasti. Ei haittaa.
Paljon jännempää on, kuin Suomenlinnan majakka räväyttää kämpän vitivalkoiseksi pari kertaa minuutissa, niin että lukea näkee.
Meillä 1960-luvun talo. Öisin kuulen hissin äänet hyvin makkariin jos ei nukuta. Muulloin ei häiritse.
Olen asunut 2 x hissitalossa, molemmat talot rakennettu 1962, jossa hissi on asunnon vieressä ja asunto ylimmässä kerroksessa. Hissi kyllä kuului sisälle, mutta se ei häirinnyt minua. Siihen tottui. Toki se pitää ottaa annettuna, että talon asukkaat sillä hissillä kulkevat, jos se alkaa nyppiä ajatuksena, niin ehkei siihen sitten totu. Eli ei pidä alkaa määräillä mielessään, meneekö joku siellä turhaan vai miksi.
Mulle se oli helppoa, koska synnyinkotini oli siis näistä toinen. En itse kiinnittänyt hissin kolinaan siis mitään huomiota. Ennemminkin oli kätevää, kun yleensä kuuli, että ”äiti saapuu nyt varmaan kotiin” tai joku odottamani kaveri. Toki siis muutama sekunti ennen ovelle tuloaan, mutta kumminkin :D Siis hissi kuuluu vaikka se menee alempanakin, mutta nehän saattoivat jäädä alemmas.
2012 rakennettu kerrostalo. Hissi on makuuhuoneen seinän takana. Kyllä se hissin ääni kantautuu koko asuntoon, mikäli on yksin kotona ja on ihan hiljaa. Lähtönykäys kuuluu, tasainen hurina ja pysähdysnykäys kuuluu.
Asunto on yli 100 neliötä ja ylin kerros
Vaikkei kukaan tulisi ylös asti, kuuluu siis tuo hissin käyttö tänne asti.
On kuitenkin niin vaimea ääni, ettei häiritse eikä siihen herää.
Hississä ei onneksi ole mitään äänipiippauksia nappuloita painettaessa
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Hissi oli makuuhuoneen seinän takana ja talo rakennettu 1920. Kuuluihan se, mutta jotenkin rauhoittavasti, kun kolisteli 8:een kerrokseen. Klonks klonks koli koli ja metallivieteriovet.
Siihen tottuu nopeasti. Ei haittaa.
Paljon jännempää on, kuin Suomenlinnan majakka räväyttää kämpän vitivalkoiseksi pari kertaa minuutissa, niin että lukea näkee.
Luin alkua nyökytellen, juuri näin se hissien kanssa on.
Sitten lopun kohdalla: 😮 auts!
😊
Enemmän meillä kuulu kun ihmiset ramppas tuulikaapista. Ostoskassit/koirien hännät paukutti vähän väliä meidän ovea ja ulko-ovi rämähti kiinni niin että jos keittiössä oli juomalasit kiinni tosissaan ne kilisi. Hissistä kuului vaan kun ne ovet aukes/meni kiinni. Oli eteisen seinän takana kaksiossa. Makkarin taakse en olis halunnu, tosin siellä oli sitten naapurin poppivehkeet pään takana niin hissin ääni olis ollut todennäköisesti vähemmän häiritsevä :D Onneksi asun nyt maalla niin ei kukaan ärsytä.
ai helvetti toi valmiiksi kireähermoiselle erityisherkälle vittuilu anonyyminä kyllä kertoo selkärangasta jotain. Laitappa hei sinä 24.8.2019 klo 20:06, jollain tunnisteilla, samanlaista viestiä vielä, niin tiedettäisiin kaikki kuka puhuu