Asuuko kukaan hissin vieressä kerrostalossa - kokemuksia?
Onko asuntosi seinän takana hissi? Häiritseekö hissin äänet tai onko siitä muuten ollut haittaa? Talo on vuonna 2018 rakennettu eli hissi on uusi.
Mietin asuntoa, jossa hissi kulkee useamman huoneen seinän takana eli hissi on ikään kuin upotettu asuntoon. Asunto kulkee hissin ympäri.
Kannattaako harkita muuttamista tällaiseen asuntoon.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Itse hissin kulku voi jäädä äänettömäksi, mutta enpä sitten kun tavaroita lastataan, lapset kiljuu tai naapurikuulumiset vaihdetaan hissin ovella, normaalia jokapäiväistä hissin käyttöä, myös yöllä.
Tämä on hyvä huomio.
Ap
1972 rakennettu talo, orkkishissillä.
Hissi kylppärin seinää vasten.
Kyllähän sen kuulee jos on hiljaista ja korvat höröllä kuuntelet, muuten ei.
Ennemmin hissi seinänaapurina, kuin ihminen (naapuri).
Häiritseekö teitä muita kerrostalon portaiden vieressä asuminen? Tuleeko niistä teillä meteliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hissin kulku voi jäädä äänettömäksi, mutta enpä sitten kun tavaroita lastataan, lapset kiljuu tai naapurikuulumiset vaihdetaan hissin ovella, normaalia jokapäiväistä hissin käyttöä, myös yöllä.
Tämä on hyvä huomio.
Ap
Olen 10 vuotta asunut hissin vieressä. En muista kertaakaan kijuvia lapsia tai edes juoruavia naapureita. Joskus joku juoksee rapussa, se kuuluu enemmän ja juoruaa pihalla. Sekin kuuluu enemmän. Harvoin ihmiset puhuvat omia asioitaan rapussa. Muuton kuulee, mutta kaikki ovat muuttaneet päivällä ja se ei ole jokapäiväistä.
Ääniin tottuu! T. Vilkkaan junaradan vieressä asuva
Vierailija kirjoitti:
Häiritseekö teitä muita kerrostalon portaiden vieressä asuminen? Tuleeko niistä teillä meteliä?
Häiritsee merkittävästi enemmän kuin hissin vieressä asuminen. Varsinkin perjantai-iltaisin kun naapurit lompsivat korkkarit kopisten baarireissulle ja rymistelevät viiden maissa aamulla takaisin korkkarit entistä enemmän kopisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee merkittävästi enemmän kuin hissin vieressä asuminen. Varsinkin perjantai-iltaisin kun naapurit lompsivat korkkarit kopisten baarireissulle ja rymistelevät viiden maissa aamulla takaisin korkkarit entistä enemmän kopisten.
Meillä on hissi + portaan asunnon vieressä, mutta talo on niin korkea, että harva käyttää portaita, 8 krs., joten portaista ei tule ääntä.
Appi asuu 1970-luvulla rakennetussa kerrostalossa, jossa hissi uusittu kokonaan vuonna 2007. Yllättävän hyvin kuuluu hissin äänet asuntoon. Appea ei haittaa, kun on huonokuuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä huomio.
Ap
Olen 10 vuotta asunut hissin vieressä. En muista kertaakaan kijuvia lapsia tai edes juoruavia naapureita. Joskus joku juoksee rapussa, se kuuluu enemmän ja juoruaa pihalla. Sekin kuuluu enemmän. Harvoin ihmiset puhuvat omia asioitaan rapussa. Muuton kuulee, mutta kaikki ovat muuttaneet päivällä ja se ei ole jokapäiväistä.
Ajattelin lähinnä tuota tavaroiden hissin lastaamista, josta varmaankin tulee kolinaa yms.
Ap
Mä pelkäsin lapsena hissin ääntä jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä huomio.
Ap
Ajattelin lähinnä tuota tavaroiden hissin lastaamista, josta varmaankin tulee kolinaa yms.
Ap
Tietysti siitä tulee kolinaa, mutta harva lastaa tavaraa hissiin muuten kuin muuttaessa. Ja kuten lainaamasi henkilö kirjoitti, muuttaminen ei ole jokapäiväistä ja tapahtuu päiväsaikaan. Jos kolinaa pelkäät, et voi muuttaa kerrostaloon.
muutama vuosi vanha kerrostalo, hissi makkarin seinän takana. Äänet kyllä kuuluu selkeästi kun yrittää nukahtaa, siis ihan hissin kulkeminen. Ja täällä on muutama hullu yökyöpeli jonka hupina vetää hissirallia puolen yön jälkeen. Tää on vuokrakämppä, omaa en ostaisi niin hissin läheltä.
Asun hissiä vastapäätä aivan toisella puolen käytävää, ehkä 6-7m päässä, ja silti kuuluu hissin äänet tosi hyvin. Edellisessä asunnossa asuin noin metrin päässä hissistä vastapäätä, niin ei kuulunut lainkaan. Että riippuu talosta, miten kuuluu.
Itselläni on hissi asunnon vieressä ja lähinnä kuulu sellainen ufomainen tzuuuuu, kun hissi jarruttaa. Itseäni ei häiritse, sillä illalla ja yöllä harva käyttää hissiä ja nukun muutenkin korvatulppien kanssa.
Yhdessä oli äänekäs hissi, joka ajan myötä muuttui ns. white noiseksi ajan kanssa. Ei sitä hurinaa edes kuullut enää.
Nykyisessä on ulko-ovea vastapäätä ja joskus saatan kuulla hissintilaus kilausäänen.
Nykyään hissit on kyllä niin hiljaisia ja paljon betonia ympärillä, ettei niistä asuntoon kuuli mitään.
Riippuu monesta asiasta. Edellisessä asunnossa ylimmän kerroksen makkariin kuului todella kova "tömäys" aina kun hissi pysähtyi - itse hurinahan ei juuri häirinnyt. Makkarin ja hissin välissä oli jopa käytävä, mutta ehkä tuo "tömäys" tuli katon koneistosta.
Ensimmäisen kuukauden ajan tuohon heräili, kun parvekkeeton naapuri kävi puolen tunnin välein ulkona tupakalla, mutta sitten tottui. Kokemuksesta kuitenkaan kaikkiin talotekniikan ääniin ei välttämättä totu, joten onhan tuossa riskinsä.
Kannattaa tosiaan käydä tarkistamassa mahdollinen metelin taso paikanpäällä. Uudemmissa taloissahan voi olla ettei kuulu mitään. Tai jos on korjattu/huollettu vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Muutin itse viime syksynä 70-luvulla rakennettuun elementtitaloon. Hissin ääni pitää yöllä hereillä siihen asti kunnes viimeinenkin rapun asukas on lopettanut kyseisen vuorokauden ajaksi hissin käytön. Hissi on juuri ap:n kuvailemalla tavalla rakennettu hissikuiluun kiinni. Tämä asunto on ylimmässä kerroksessa eli ulinan lisäksi hissin moottorin jarrusta lähtee kolahdus, joka muistuttaa betoniporsaan osumista seiniin, aina kun hissi pysähtyy jossain kerroksessa. Tässä alkaa pää olla sen verran kireällä että en voi kyllä todellakaan suositella kellekään muuttamista kyseisen tyyppiseen asuntoon, ellei ole uudempi rakennus ja moderni hissi
Meidän talossa vuosimallia 2011 oleva Koneen hissi pamahtaa aina ärsyttävästi pysähtyessään, ja täällä tietysti hissi kulkee taukoamatta 24/7 😣
Aikaisemmassa talossa hissista ei kuulunut mitään, vaikka hissi oli seinän takana. Talo oli myös itäväylän varrella, eikä mitkään liikenteen äänet kuuluneet. Rak. Vuosi oli ehkä 2014-2015.
Nyt olen vm 1972 talossa ja hissi lonksahtaa viereiseen huoneeseen. Siihen kyllä tottui nopeasti, eikä häirinnyt teinin unia.
Kiljuvat lapset kiljuvat siellä naapurissa kun. Yleensä eivät kilju kauaa hississä. Harva jaa turisemaan hissin eteen vaan joko pihaan tai omalle ovelle.