Tamperelaisten oudot tavat
Oon asunut pari vuotta Treella ja ihmettelen ihmisten tapoja: joka toinen vetää röökiä, mattoja tampataan kasilta aamulla, ihmiset ostavat lauantaimakkaraa ja punaista maitoa, kerrostaloissa melutaan, jalkakäytävillä pyöräillään, talvisin ei käytetä pipoa, ihmiset räkivät... onko tämä tavallista maakunnissa?
Kommentit (94)
Kuulostaa aivan samalle kuin muualla Suomessa. Ei mitään erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamperelaisilla on outo tapa aloittaa kaikki lauseet kielteisesti. Esim. "Ethän säää oo tulossa sinne saunailtaan?", kun normaali-ihminen kysyisi "Oletko tulossa saunailtaan?". "Et sattus tietää mistä päääsee Tayssin etuovelle?" (en tosiaan, sitä ei tiedä kukaan ja reitti on joka tapauksessa muuttunut jos edellisestä käyntikerrasta on yli 10 tuntia).
Tää on NIIN totta! Ja koskee siis koko kaupunkia. Eilen kuljit jostain kohtaa tien yli, niin tänään joudut kiertämään toisella puolella olevalle bussipysäkille korttelin päästä.
Mä olen asunut Tampereella nyt neljä vuotta ja pakko sanoa, että kaupunki on kurjistunut sinä aikana huomattavasti. Huumeidenkäyttäjiä ja sekakäyttäjiä on tullut katukuvaan ihan hirveästi lisää ja pääkadun liikekiinteistöistä joka kolmas tuntuu olevan tyhjillään. Sekä Stokkan että Sokoksen valikoima on kerta kerran jälkeen surkeampi ja muutenkin ostosvalikoimat on täällä todella huonot. Ihmiset on ylipainoisia ja rumasti pukeutuneita.
Aluksi tykkäsin kaupungista ihan hirveästi, mutta nyt tuntuu, etten jaksa odottaa sitä aikaa, kun ratikka valmistuu ja kaupunkikuvan pitäisi kuulemma muuttua sitten tosi hienoksi.
Valitettavasti täysin samaa mieltä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Tamperetta?
Joka paikassa, varsinkin keskustassa.
Tampataan mattoja?
Kyllä! Erityisesti Hämeenpuiston sisäpihoilla joku tamppaa lähes päivittäin!
Tämä on vahva muisto teini-ikäni kesälomista 90-luvulla siinä Hämeenpuiston nurkalla: joku aina herätti kahdeksalta aamulla tamppaamalla mattoja sisäpihalla kun itse olisin halunnut vielä nukkua.
Tampereen kaavoittajat ovat kuulemma hämäläishitauden huipentuma. Huhun mukaan Tampereella käsitellään nykyisin 1970-luvun loppupuolella jätetty kaavoitusesityksiä. Mitään ei saa rakentaa ellei jokainen harmaan sävy ole kaupungin kaavakyöstien itse sekoittama ja 25:n kolleegan hyväksyvillä puumerkeillä varustettu.
Hei oletteko huomanneet, kaupunki ilotulittaa taas, tällä kertaa 'venetsialaisten' kunniaksi. Vai oliskohan lotossa tullut jollekin tamperelaiselle miljoona... ei sen väliä, järjestetään ilotulitus, siitä kaupunkilaiset tykkää.
Viikonloppuna keskustassa kävellessä puolet hiihtää jotkin löysät college-housut jalassa ja vetää röökiä. Harvassa näkyy normaaleita ihmisiä, joilla olisi edes jossain määrin siistit vaatteet päällä ja siististi leikattu tukka. Ei, vaan lippalakki, collarit ja rööki.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aivan samalle kuin muualla Suomessa. Ei mitään erikoista.
No en tiedä, viimeksi kesällä Helsinkikin näytti paaaljon siistimmälle.
Tampere on nuorisokaupunki, jopa keskustassa ajetaan rallia mopoautoilla ja mopoilla. Sitten vedetään tupakkaa, nuuskaa, kaljaa ja kiroillaan. Ja tietty roskataan, Tampere on Suomen roskaisin kaupunki.
Luen tamperelaisen ihan mukavan naisen blogia. Hän sitten onkin tuo tatskaajan https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006148154.html äiti. Luen silti.
Oon kanssa huomannut että TREellä kaikilla miehillä on takatukka, varkkuliivi ja varsilenkkarit. Ja lenkki mustaa käressä, pualukkahillossa kastettua tiätty. Sitte ne on jotain Tapparammiähii ainakin osa?! Ihme juntteja.
Rouva Espoosta
Tulipahan käytyä Tampereella! Ihan kuin maaseutukylään olisi tullut. Tornihotellissa oli yläkerran yökerhossa karvahattutyyppejä hiihtomonoineen ja tuskinpa ovat ikinä missään yökerhossa ennen olleet.
Aamulla klo 7 lähes täysin tyhjässä aamiaisravintolassa joku isokokoinen kännipää aloitteli juttua huutamalla salin toiselta puolen, kuvitteli että olen kiinnostunut hänen seurastaan ja huutamaan takaisin.
Ja se poispäin meno , Tampereen Lahdesjärven ABC:llä kävin vielä lisäkahvilla, yhtään toista asiakasta ei ollut koko ABC:n salissa. Kahvin saatuani istuuduin tyhjään pöytään ja kumma kyllä, ABC:n tiskintakainen kassa/siivooja kiinnostui kovasti ja tuli puunaamaan lattiaa ympärilläni ja pyyhkimään sitä siistiä pöytää jossa olin. Vaikka muut pöydät olivat kukkuroillaan yön jälkeisiä roskia.
Tamperelaiset ovat todellakin omituisia.
Ihanan kotoista, ei kaikki oo niin justiinsa eikä tarvii olla viimosen päälle :-)
Ja mielummin polkevat siellä jalkakäytävällä kuin autojen seassa! Toissapäivänä taas yksi sankari ajoi keskellä autotietä, sen perässä piti sitten hinutella kahtakymppiä, mutta ei se kuitenkaan osannut "vilkkua" käyttää eikä punaiset valot tietenkään häntä koskenut.
Yleensä keskustelijat luulevat kaikki "tamperelaiset" ovat syntyperäisiä, vaikka melkein 70% on olla muualta tulleita. Tarkista oikea tarkka prosentti netistä, alkuperäisten asukkaiden määrä eri kunnissa. Ja kauheaa se meluaminen kerrostaloissa, saasteet /autojen määrä, tupakointi missä sattuu ja katujen sotkeminen onkin. Osa on fiksuja
Tampereella 15 vuotta asuneena sanoisin, että kaupunki on muutaman viime vuoden aikana muuttunut paljon. Ei tää kaupunki ennen ollut näin täynnä pummeja, juoppoja, nistejä ja muita urpoja.