Tamperelaisten oudot tavat
Oon asunut pari vuotta Treella ja ihmettelen ihmisten tapoja: joka toinen vetää röökiä, mattoja tampataan kasilta aamulla, ihmiset ostavat lauantaimakkaraa ja punaista maitoa, kerrostaloissa melutaan, jalkakäytävillä pyöräillään, talvisin ei käytetä pipoa, ihmiset räkivät... onko tämä tavallista maakunnissa?
Kommentit (94)
Tampere on aina ajastaan jäljessä. Ratikan päättivät rakentaa 100 vuotta sen jälkeen kun se oli ajankohtaista. Näinä ilmastonmuutoksen ja ilmansaasteiden tiedostamisen aikoina Tampere juhlii jokaista kissanristiäistä valtavalla ilotulituksella. Jos tämä ei olisi niin typerää ja vastuutonta, sille voisi nauraa kippurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Tamperetta?
Joka paikassa, varsinkin keskustassa.
Tampataan mattoja?
Mistä luulette että nimi ”Tampere” tulee?
Tampioiden kylä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalkakäytävillä pyöräily on ihan pimeätä!
Mä pyöräilen jalkakäytävällä tasan niin kauan kun kunnon pyöräteitä rakennetaan. Mutta totta kyllä, tamperelaiset on välillä ihan uskomattoman typeriä. Ratikkatyömaan takia kadusta oli suljettu pyöräkaista mutta opasteella ohjattiin pyöräilijät jalankulkijoiden "kaistalle". Joku oman elämänsä kyylä sai raivarin minulle ja ohjasi ajamaan kadulle. Näytin peukkua ja osoitin toista opastetta kadun päässä.
Niin ja minä tupakoin, missä haluan, jollei ole kunnon katettua tupakkakoppia joka sadan metrin välein ja jätän koiran jätökset mihin sattuu, jos ei ole roskista kohdalla.
Minä myös kusen kadulle, jos ei ole kunnon vessaa lähelle rakennettu ja niin edelleen minäminä.
Sinähän pyöräilet ajoradalla, jos em. asiat häiritsevät.
Samaa peräpohjolan pussinperää on koko Suomi. Helsinki on merkittävä metropoli vain janvapaavuoren märissä unissa.
Vierailija kirjoitti:
Tamperelaisilla on outo tapa aloittaa kaikki lauseet kielteisesti. Esim. "Ethän säää oo tulossa sinne saunailtaan?", kun normaali-ihminen kysyisi "Oletko tulossa saunailtaan?". "Et sattus tietää mistä päääsee Tayssin etuovelle?" (en tosiaan, sitä ei tiedä kukaan ja reitti on joka tapauksessa muuttunut jos edellisestä käyntikerrasta on yli 10 tuntia).
Tää on NIIN totta! Ja koskee siis koko kaupunkia. Eilen kuljit jostain kohtaa tien yli, niin tänään joudut kiertämään toisella puolella olevalle bussipysäkille korttelin päästä.
Mä olen asunut Tampereella nyt neljä vuotta ja pakko sanoa, että kaupunki on kurjistunut sinä aikana huomattavasti. Huumeidenkäyttäjiä ja sekakäyttäjiä on tullut katukuvaan ihan hirveästi lisää ja pääkadun liikekiinteistöistä joka kolmas tuntuu olevan tyhjillään. Sekä Stokkan että Sokoksen valikoima on kerta kerran jälkeen surkeampi ja muutenkin ostosvalikoimat on täällä todella huonot. Ihmiset on ylipainoisia ja rumasti pukeutuneita.
Aluksi tykkäsin kaupungista ihan hirveästi, mutta nyt tuntuu, etten jaksa odottaa sitä aikaa, kun ratikka valmistuu ja kaupunkikuvan pitäisi kuulemma muuttua sitten tosi hienoksi.
Tamperelaiset myös puhuvat HUUTAMALLA ja varsinkin ravintoloissa kailotetaan kännykkään todella kovaäänisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamperelaisilla on outo tapa aloittaa kaikki lauseet kielteisesti. Esim. "Ethän säää oo tulossa sinne saunailtaan?", kun normaali-ihminen kysyisi "Oletko tulossa saunailtaan?". "Et sattus tietää mistä päääsee Tayssin etuovelle?" (en tosiaan, sitä ei tiedä kukaan ja reitti on joka tapauksessa muuttunut jos edellisestä käyntikerrasta on yli 10 tuntia).
Tää on NIIN totta! Ja koskee siis koko kaupunkia. Eilen kuljit jostain kohtaa tien yli, niin tänään joudut kiertämään toisella puolella olevalle bussipysäkille korttelin päästä.
Mä olen asunut Tampereella nyt neljä vuotta ja pakko sanoa, että kaupunki on kurjistunut sinä aikana huomattavasti. Huumeidenkäyttäjiä ja sekakäyttäjiä on tullut katukuvaan ihan hirveästi lisää ja pääkadun liikekiinteistöistä joka kolmas tuntuu olevan tyhjillään. Sekä Stokkan että Sokoksen valikoima on kerta kerran jälkeen surkeampi ja muutenkin ostosvalikoimat on täällä todella huonot. Ihmiset on ylipainoisia ja rumasti pukeutuneita.
Aluksi tykkäsin kaupungista ihan hirveästi, mutta nyt tuntuu, etten jaksa odottaa sitä aikaa, kun ratikka valmistuu ja kaupunkikuvan pitäisi kuulemma muuttua sitten tosi hienoksi.
Ei se koskaan muutu hienoksi, ratikkaa tehdään vielä vuosia ja sitten aletaan rakentaa Amuria ja Hallituskatua uuteen uskoon. Eli koko ajan rakennetaan.
Tamperelaisen pariskunnan tunnistaa siitä, että mies kulkee monta metriä naisen edellä. Nainen kipittää kiltisti perässä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä olet oikeassa että Tampere on "gettoontunut" ja pahasti! Kun silmät ja nenä auki kulkee varsinkin keskustassa, pahaa tekee. Tamperelaiset, varsinkin nuoret, on yleisesti rumia, kun katsoo kokonaiskuvaa kaupungin kulkijoista. Lävistyksiä, rikkinäisiä vaatteita, ihme räsypekkoja ja kettutyttöjä. Katsokaa itse.
En kyllä allekirjoita. Teen töitä yläkouluikäisten kanssa ja tytöt on järjestäin kauniita ja hyvinpuettuja. Monet osaa meikatakin 100-kertaa paremmin kuin minä tuossa iässä. Resuisia ja lävistettyjä on alle 10 500 oppilaan koulussa. Oma tyttöni on 16 ja hän on niin fiini ja tarkka ulkonäöistään. Pikemminkin olen huolissani, kun on niin ulkonäkökeskeinen kavereineen. Vaateet viimeisen päälle, ripsiä taivutellaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalkakäytävillä pyöräily on ihan pimeätä!
Mä pyöräilen jalkakäytävällä tasan niin kauan kun kunnon pyöräteitä rakennetaan. Mutta totta kyllä, tamperelaiset on välillä ihan uskomattoman typeriä. Ratikkatyömaan takia kadusta oli suljettu pyöräkaista mutta opasteella ohjattiin pyöräilijät jalankulkijoiden "kaistalle". Joku oman elämänsä kyylä sai raivarin minulle ja ohjasi ajamaan kadulle. Näytin peukkua ja osoitin toista opastetta kadun päässä.
Niin ja minä tupakoin, missä haluan, jollei ole kunnon katettua tupakkakoppia joka sadan metrin välein ja jätän koiran jätökset mihin sattuu, jos ei ole roskista kohdalla.
Minä myös kusen kadulle, jos ei ole kunnon vessaa lähelle rakennettu ja niin edelleen minäminä.
Sinähän pyöräilet ajoradalla, jos em. asiat häiritsevät.
Sulla on oikeus noihin juttuihin paitsi kadulle kusemisesta tulee sakkoa. En suosittele. Sinä tietenkin teet niinkuin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä turkulaisista kannattaa eniten pysyä erossa. Tamperelaiset on niihin verraatuna tosi mukavia, vähän juntteja kyllä mut niin on turkulaisetkin omalla tavallaan; luulevat vaan olevansa parempia ihmisiä nenänvartta pitkin kyylätessään.
Mitäs jos paljastaisin että turkulaiset, kuten myös monet muut, todellakin ovat parempia ihmisiä kuin tamperelaisjuntit :P Eli menes takaisin sinne kadulle örveltämään ja räkimään niinkuin muutkin kaltaisesi.
Minun mielestä tamperelaisissa on oudointa se, kuinka he ikäänkuin syleilevät kaikkea huonoa, tyhmää ja mautonta. Täällä ollaan ylpeitä jostain Pate Mustajärvestä (no offence, varmasti ok ihminen, mutta kamaan, menee huumoriartistina hyvin pieninä annoksina, paitsi Tampereella, jossa miestä rakastetaan), verimakkarasta ja jääkiekosta. Kaikki ns. kansanjuhlat ovat täällä yksi junttien kokooontumisajo, ja sitten ilotulitetaan. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä olet oikeassa että Tampere on "gettoontunut" ja pahasti! Kun silmät ja nenä auki kulkee varsinkin keskustassa, pahaa tekee. Tamperelaiset, varsinkin nuoret, on yleisesti rumia, kun katsoo kokonaiskuvaa kaupungin kulkijoista. Lävistyksiä, rikkinäisiä vaatteita, ihme räsypekkoja ja kettutyttöjä. Katsokaa itse.
En kyllä allekirjoita. Teen töitä yläkouluikäisten kanssa ja tytöt on järjestäin kauniita ja hyvinpuettuja. Monet osaa meikatakin 100-kertaa paremmin kuin minä tuossa iässä. Resuisia ja lävistettyjä on alle 10 500 oppilaan koulussa. Oma tyttöni on 16 ja hän on niin fiini ja tarkka ulkonäöistään. Pikemminkin olen huolissani, kun on niin ulkonäkökeskeinen kavereineen. Vaateet viimeisen päälle, ripsiä taivutellaan jne.
Tiedän, tää on se toinen puolikas, ei sekään hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:C Lama on jatkuvaa Tampereella.
Suomen hauskin blogi on - yllätys - tamperelainen.
http://www.asikaine.fi/category/asikaine/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Tamperetta?
Tampataan mattoja?
Mistä luulette että nimi ”Tampere” tulee?
Tammerkosken metsä
Tämä metsä on lähellä keskustaa, joen yläjuoksulla tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä tamperelaisissa on oudointa se, kuinka he ikäänkuin syleilevät kaikkea huonoa, tyhmää ja mautonta. Täällä ollaan ylpeitä jostain Pate Mustajärvestä (no offence, varmasti ok ihminen, mutta kamaan, menee huumoriartistina hyvin pieninä annoksina, paitsi Tampereella, jossa miestä rakastetaan), verimakkarasta ja jääkiekosta. Kaikki ns. kansanjuhlat ovat täällä yksi junttien kokooontumisajo, ja sitten ilotulitetaan. Huoh.
Joo, Helsingin mm-juhlat olivat oikea älyköiden kokoontuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Tamperetta?
Kuulostaa juuri junttilähiöltä tai keskustalta. Keskusta on vähän pilalla tällä hetkellä ja siellä liikkuu aiempaa enemmän outoa sakkia.
Kauniit ja hyvinpukeutuvat nuoret ovat nykyisin Ratinassa. Vielä 10-15 vuotta sitten olivat keskustassa. Nyt keskustassa ei ole vaateliikkeitä tms joissa nämä nuoret pyörisivät.