Voiko kuolinpesä kieltäytyä maksamasta hautapaikkaa?
Isäni vaimo aikoo hankkia paikan isälleni, ja ängetä samaan hautakiveen aikanaan. Tätä en hyväksy. Niinpä en halua olla maksamassa senttiäkään asiasta, koska olen ymmärtänyt, ettei minulla olisi omaisena sananvaltaa mihinkään haudan asioihin, jos hänet merkitään haudasta vastaavaksi henkilöksi.
Kommentit (184)
Älä maksa senttiäkään. Kuolinpesä maksaa.
Eiköhän se vaimo ole se joka hautapaikan ja kiven päättää. Jo aviossa olivat. Voithan sä toki homman oikeuteen vetää, mutta se maksaa takuuvarmasti enemmän kuin kivi ja paikka.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se vaimo ole se joka hautapaikan ja kiven päättää. Jo aviossa olivat. Voithan sä toki homman oikeuteen vetää, mutta se maksaa takuuvarmasti enemmän kuin kivi ja paikka.
Ei sellaista oikeutta ole missään jaettu vaimoille, kuulepas. Ja nyt oli kyse siitä, että voinko evätä maksun kuolinpesästä? Eli että en hyväksy haudan ostoa pesästä.
Ettekö ole ikinä haudanneet ketään vanhempienne uusioperheistä, vai miksei kukaan tiedä mistään mitään?
Ap
Kuolinpesä maksaa nyt isäsi hautapaikan. Se on sitten eri asia, mihin vaimo haudataan aikanaan.
Pysykää niissä avioliitoissanne niin ei tarvitse lukea tällaista vähämielistä pazkaa keskustelupalstoilta.
S.aatan.an uusperhekuviot.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesä maksaa nyt isäsi hautapaikan. Se on sitten eri asia, mihin vaimo haudataan aikanaan.
No ei se niin mene sen mukaan, mitä minulle kerrottiin. Minulle kerrottiin, että vaimo voi ostaa hautapaikan, määrätä sen jälkeen kuka sinne menee, voi siis eläessään päättää, että haluaa tulla siihen haudatuksi ja voi kieltää niin kauan kuin hautaa hallitsee muita tulemasta siihen. Ja arkkupaikkoja on haudoissa 2 tai 4. Lisäksi mahtuu uurnia!
En todellakaan haluaisi sitä kpäätä isäni hautaan.
Se ei haittaa, ettei sinne haudattaisi muitakaan.
Ap
Minusta tällainen yksinvaltius haudan suhteen on aivan järkyttävää. Ei ihme, ettei ihmisiä kiinnosta käydä haudoilla, kun kaikenlaiset k*sipäät voivat hallita toisten vanhempien hautoja.
Ap
Jos hän noin haluaa toimia, saa kyllä maksaa haudan kokonaan itse.
Ap
Esim. jos hän haluaisi, hän voisi haudata siihen omat tyttärensä, jotka siihen tuskin haluavat, mutta jos sattuisivat delaamaan ilman toiveita asian suhteen.
Ap
Ota iso laina ja lähde käräjöimään.
Sellaiset 50 000€ riittää varmasti hovioikeuteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se niin mene sen mukaan, mitä minulle kerrottiin. Minulle kerrottiin, että vaimo voi ostaa hautapaikan, määrätä sen jälkeen kuka sinne menee, voi siis eläessään päättää, että haluaa tulla siihen haudatuksi ja voi kieltää niin kauan kuin hautaa hallitsee muita tulemasta siihen. Ja arkkupaikkoja on haudoissa 2 tai 4. Lisäksi mahtuu uurnia!
Ap
Sinulta kun ei kysytä mitä sinä et halua. Hän oli isäsi vaimo. Varmaan hän haluaisi vaimonsa samaan hautapaikkaan kanssaan.
Tottakait vainaja pitää haudata ja viulut maksaa kuolinpesä. Se mitä myöhemmin tapahtuu on eriasia...
Ns. Hautaoikeuden haltija ei ole mikään oikeuden omistaja, vaan hän on vaan "yhteyshenkilö", johon seurakunta voi olla tarvittaessa yhteydessä esim. Haudan hoitoon liittyvissä asioissa.
Ketä myöhemmin saadaan hautaan haudata määrää laki. Eli kuolinjärjestyksessä hautaan voidaan haudata aviopuoliso, sekä ylenevässä ja alenevassa polvessa olevat sukulaiset.
Eli huolehdi että itse kuolet ennen leskeä niin pääset kiilaamaan eteen 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSinulta kun ei kysytä mitä sinä et halua. Hän oli isäsi vaimo. Varmaan hän haluaisi vaimonsa samaan hautapaikkaan kanssaan.
Ei isä ole enää olemassa, joten ainoastaan sillä on väliä, mitä he, jotka ovat olemassa, tuntevat. Kun siis menisi tuollaiseksi arvailuksi. Ei asia isää kiinnostanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tottakait vainaja pitää haudata ja viulut maksaa kuolinpesä. Se mitä myöhemmin tapahtuu on eriasia...
Ns. Hautaoikeuden haltija ei ole mikään oikeuden omistaja, vaan hän on vaan "yhteyshenkilö", johon seurakunta voi olla tarvittaessa yhteydessä esim. Haudan hoitoon liittyvissä asioissa.
Ketä myöhemmin saadaan hautaan haudata määrää laki. Eli kuolinjärjestyksessä hautaan voidaan haudata aviopuoliso, sekä ylenevässä ja alenevassa polvessa olevat sukulaiset.
No, tämä hautaustoimiston henkilö antoi sitten vähän väärää tietoa. Hän sanoi, että leski ostaa hautapaikan. En haluaisi sellaista hautaa, johon voi pistää muita. No, pitää soittaa seurakuntaan maanantaina uudestaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämän tietoa antaneen henkilön mukaan yhteyshenkilö voi määrätä, keitä hautaan saa haudata. Ja elinaikanaan mä.rätä, että hänet itsensä. Muutenhan siinä ei olisikaan ongelmaa. Jos minä hänen kuoltuaan olisin yhteyshenkilö, kieltäisin vain häneltä oikeuden tulla haudatuksi samaan paikkaan.
Ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ota iso laina ja lähde käräjöimään.
Sellaiset 50 000€ riittää varmasti hovioikeuteen asti.
Mutta kuolinpesässä päätökset on tehtävä yksimielisesti. Jos en hyväksy tuota kuluna perukirjaan, niin ei sitä voi kuolinpesästä maksaa. Ei siihen oikeussalia tarvita.
Ap
Ap, ymmärrän tunteitasi ja mahdollisia syitä niihin. Olen pahoillani kaikesta mitä joudut juuri käymään läpi. Mutta... On olemassa asioita ja hetkiä jolloin ihmisen on osattava laittaa omat tunteensa sivuun ja kunnioitettava toisen/toisten tunteita. Jopa poismenneen. Ellei isäsi avioliitto vaimonsa kanssa ollut onneton ja karilla, niin hän varmaan toivoisi että vaimonsa tulee aikanaan samaan hautaan kanssaan, ja sitä ennen hoitaa hautaa (kuin myös sinä).
Ajatteleppa jos sinä aikanaan menehdyt, ja sinulta jää jälkeesi rakastettu puoliso, jonka kanssa haluat myös samaan hautaan, ja lapsesi ovatkin sitä vastaan. Ja sinä et haudan takaa voi enää vaikuttaa asiaan. Mitä ajatuksia herättää?
On (kai?) muuten myös mahdollista, että isäsi leski avioituu vielä uudestaan, ja haluaakin aikanaan toisen kanssa samaan hautaan.
Eli ajattelin vaatia, että jos hän haluaa haudasta vastata, niin hän maksaa sen omista rahoistaan sitten.