Miten älykäs täytyy olla pärjätäkseen yliopistossa?
Haluaisin näin aikuisellaiällä (33v) lähteä opiskelemaan unelmieni ammattiin, mutta pelkään etten todellakaan pärjäisi yliopistossa.
Kaikenlaiset kokemukset tervetulleita!
Kommentit (55)
Ikäkin auttaa: olet kokeneempi ja kypsempi ja sitä kautta todennäköisesti osaat pohtia asioita (ainakin vähän rohkaistuna) monipuolisemmin kuin moni 19-v. Ja olet varmaan tosissaan opintojesi kanssa, parikymppiset karkaa kesken pakollisten kurssien Itä-Aasiaan reppureissaamaan.. Eli jos sisään pääset, muu onnistuu kyllä
Terv yo-ope
Vierailija kirjoitti:
Proaktiivinen luonne, on älykkäitäkin ilman yliopistoa, mutta ei se ole kuitenkaan ihan sama asia observoinnin näkökulmasta.
Eivät näytä itseilmaisua opettavan. Sen voit ainakin vetää yli listasta aloittaja, sikäli kuin tämän kirjoittaja on ko laitoksessa käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ikäkin auttaa: olet kokeneempi ja kypsempi ja sitä kautta todennäköisesti osaat pohtia asioita (ainakin vähän rohkaistuna) monipuolisemmin kuin moni 19-v. Ja olet varmaan tosissaan opintojesi kanssa, parikymppiset karkaa kesken pakollisten kurssien Itä-Aasiaan reppureissaamaan.. Eli jos sisään pääset, muu onnistuu kyllä
Terv yo-ope
Juu, kielelliset taidot ovat toissijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proaktiivinen luonne, on älykkäitäkin ilman yliopistoa, mutta ei se ole kuitenkaan ihan sama asia observoinnin näkökulmasta.
Eivät näytä itseilmaisua opettavan. Sen voit ainakin vetää yli listasta aloittaja, sikäli kuin tämän kirjoittaja on ko laitoksessa käynyt.
No, onko suomalaisesta laitoksesta, haloo?
Jos pääset sisään olet tarpeeksi älykäs. Lisäksi pitää olla sisukas ja motivoitunut. Tekemistä on mutta voi valita mielenkiintoiset opiskeltavat. Tv 45-vuotiaana opiskelun aloittanut.
Ei älykkyys yksinään määritä ihnisen menestymistä. Keskittymiskyky, motivaatio ja ahkeruus auttavat paljon.
Olisko kasin luokkaa keskiarvo lukiossa sellainen hyvä arvio, jolla vois pärjätä yliopisto opinnoissa ihan siedettävästi? Vaikea antaa mitään mittaria aikuiselle, jolla on jo pidempi aika koulunkäynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti mitattu älykkyysosamääräni on 126. Olisinko sillä pärjännyt yliopistossa? En ole sinne koskaan hakenut, koska kotona annettiin ymmärtää että siistijän ammatti on korkein tavoite mitä voin havitella.
Minä sain Mensan nettitestistä 124 (en ole ollut virallisessa testissä). Valmistuin TKK:n (nykyisin Aalto-yliopisto) teknillisestä fysiikasta erinomaisin arvosanoin.
Entä minä? Peruskoulun läpi 7,5:n keskiarvolla. Lukiossa sama ja b:n paperit. AMKsta tuli keskiarvoksi 3. Tulisiko mulla vaikeuksia yliopistossa?
Vierailija kirjoitti:
Entä minä? Peruskoulun läpi 7,5:n keskiarvolla. Lukiossa sama ja b:n paperit. AMKsta tuli keskiarvoksi 3. Tulisiko mulla vaikeuksia yliopistossa?
No miksi sait B:n paperit? Peruskouluni päättötodistus on huono (7,5) koska ysillä lintsasin paljon jonkun teiniajan masennuksen takia.
Eli tosiaanko yrität aina parhaasi vai mikä vaikuttaa keskiarvoihin? Kaikkia ei esim. ne AMK-kurssit kiinnosta tai asenteessa vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljonko teit töitä noiden arvosanojen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Heh, et taida pärjätä. En edes yrittäisi.
Jos onnistut pääsemään sisään yliopistoon, niin pärjäät siellä.
Olen duunari ollut elämäni, mutta yliopiston käynyt. Hyvin pärjäsin, kiitettäviä arvosanoja. Olen tosin aina ollut kova miettimään ja kyseenalaistamaan.
Havaintojeni mukaan siellä pärjäävät sellaisetkin ihmiset, jotka eivät ole kovin älykkäitä. Toisaalta älykkyys ei takaa siellä pärjäämistä. Se on monesta muustakin asiasta kiinni. Vaikka olisi kiinnostunut jostakin alasta, ei välttämättä jaksa opiskella, jos kokee jonkin asian opiskelussa ikäväksi. Esimerkiksi joku voi pitää luennoilla käymisestä, mutta inhota esseiden kirjoittamista.