Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat vai yhteiset rahat?

Roope Ankka
23.08.2019 |

Palstalla on ollut pitkiä ketjuja rahanjaosta parisuhteessa tai perheessä. Jokaiselle mallille löytyy ihmettelijänsä ja kannattajansa. Nyt siis otetaan selvää, mikä on yleisin tapa hoitaa raha-asiat.

Omat vai yhteiset rahat?

Vaihtoehdot

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat ja osin yhteisiä menoja.

Vierailija
2/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen talous, mutta molemmilla omat tilit ja omat laskut maksaa itse omalta tililtä, mutta loput rahat menee sitten kaikki yhteisiin laskuihin ja menoihin kuten ruokaan. Koskaan ei mietitä että "nämä on mun rahoja kun olen ne tienannut" koska me ollaan perhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat, mutta tietenkin sijoitukset on kummankin omissa nimissä. Rahat on sillä tavalla yhteiset, että palkat tulee samalle tilille ja niistä maksetaan juoksevat menot, asuntolainat ja laitetaan myös sijoituksiin. Miehen osakepalkkiot on miehen nimissä ja niistä saatavat rahat myös. Mutta jos ei palkat riitä juokseviin menoihin (esim. nyt kun autossa on ollut vaikka mitä remppaa ja samaan syssyyn piti maksaa lapsen häät) niin miehen säästöistä kaivetaan. Osa osingoista on myös ns. talousrahaa ja voidaan tarvittaessa käyttää juokseviin menoihin.

Minä hoidan valtaosaa miehen sijoituksista, mutta mies on myös perustanut osakesalkun jota hoitaa itse.

Vierailija
4/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat. Perustuu paljolti siihen, että molemmilla on samam käsitys mihin ja minkä verran raha käytetään.

Tilanne olisi varmaan toinen, jos vaimolla tai itsellä olsi suhteellisen kalliita harrastuksia.

Toki siis lain edessä molempien säästöt on omia, mutta aika yhteisinä me niitä pidetään ja toki laitetaan säästöön niin, että eläkeelle jäädessä molemilla olis yhtä paljon rahaa.

Vierailija
5/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset menot laitetaan puoliksi, muuten kumpikin saa tehdä rahoillaan mitä lystää. En voisi ikinä luopua omista rahoista.

Vierailija
6/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiset rahat ja kaikki samalla tilillä, mies hoitelee lasku puolet ja minä ostelen muita juttuja.

Vierailija
7/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin oma tili mihin menee palkat, niiden lisäksi yhteinen taloustili mille molemmat siirtää sovitun summan rahaa. Osuus talousrahoista tietysti vaihtelee elämäntilanteen mukaan, joskus toinen laittaa enemmän pitkänkin aikaa, eli tavallaan on yhteiset rahat.

Vierailija
8/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin maksaa tietyt laskut ja loppu menee kulutukseen, mitään ei jää.

Vierailija
9/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit, yhteiset rahat. Miehen asumistuki ja työmarkkinatuki hänen tilille, minun tilille asumistuki, työmarkkinatuki ja tt-tuki. Asutaan yhdessä vaikkei asutakkaan. :)

Vierailija
10/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tilit, yhteiset rahat. Miehen asumistuki ja työmarkkinatuki hänen tilille, minun tilille asumistuki, työmarkkinatuki ja tt-tuki. Asutaan yhdessä vaikkei asutakkaan. :)

Loiset.

Vierailija
11/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loiset.

Niin ollaankin, miehen ei edes tarvitse maksaa vuokraa "asunnosta" jossa hänen kirjat on. Ei ole käynyt kys. paikkakunnalla kolmeen vuoteen, aina menee asumistuen tarkastus läpi. Kätevää kun tämä on Suomessa mahdollista. :D

Vierailija
12/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loiset.

Niin ollaankin, miehen ei edes tarvitse maksaa vuokraa "asunnosta" jossa hänen kirjat on. Ei ole käynyt kys. paikkakunnalla kolmeen vuoteen, aina menee asumistuen tarkastus läpi. Kätevää kun tämä on Suomessa mahdollista. :D

Tämä on nykysuomessa surullista, että tämmöstä loiselämää pystyy elämään ja olemaan vielä ylpeä siitä. Menkää töihin ja maksakaa elämisenne kuten normaalit ihmiset!

Vierailija
13/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loiset.

Hyi helvetti.

Kamalaa että jollain on tuollainen moraali. Ihmettelen miten pystyt yösi nukkumaan, itse en kykenisi.

Vierailija
14/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, palstan iltavuoro voi jatkaa äänestämistä.

Vierailija
15/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat palkkatilit ja yhteinen taloustili.

Vierailija
16/16 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä periaatteessa on yhteiset rahat, naimisissa kun olemme, mutta käytännössä se ei oikein toimi siitä syystä, että mies on tuhlari ja minä en. Eli sekamuodolla mennään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän