Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas nöyryytettiin julkisessa terv.huollossa

Vierailija
23.08.2019 |

Flunssa ollut päällä 12 päivää, ja 6 päivää ollut korva täysin lukossa, kaksi päivää ollut helkkarin kipeäkin, enkä kuule kunnolla sillä korvalla. Kauhea yskä ja poskia särkee. Pientä kuumetta ja tosi väsynyt ja poikkeuksellisen huono olo ollut tän viimeisen viikon. Olen tehnyt töitä vajaateholla ja oon itsensätyöllistäjä, eli ei työterveyttä tai sairauslomaa kuin omakustanteisesti. Soitin terv.asemalle ja sain ajan 8.30. Terkkari otti vastaan ja selostin oireet. Hän kysyi mitä lääkkeitä menee ja kerroin, jolloin hän jumittui etsimään käyttämääni kortisonisuihkeen nimeä eri kannoista. ”Sanoitko beclonase? Vai beconase? Miten se kirjoitetaan?” Etsin lopulta sen Googlesta hänelle.

Terkkari katsoi korvat. ”Pientä punoitusta muttei nestettä tai eritettä.” Kurkku oli ”ei paha”. Pyysi kumminkin lääkäriä katsomaan korvat kun ei ollut varma. Lääkäri ei edes tervehtinyt, katsoi korvat ja sanoi ettei ole ”mitään”, tukkoisesta nenästä johtuu, ja lähti. Ehti kumminkin naureskelemaan, että antibiootteja ei kannata pyytää. Mitä toikin meinasi?

Terkkari käski jatkamaan nenäkannun ja kortisonisumutteen käyttöä. Olin aivan että aha, tässäkö tää. ”No kun ei sulla ole kovaa kuumetta niin ei ole bakteeritulehdukseen viittaavaa. Ja että tuu ensi viikon lopulla uudestaan jos vielä vaivaa. Ja avasi oven.

Kävelin ulos ja lähdin kotiin. Laitoin FB:hen päivityksen ja sain terveydenhuoltoalan kavereiltani kotiohjeet: avaavaa nenäsumutetta, korvia puuduttavia tippoja ja Buranaa voi ottaa tarvittaessa 800mg x 3, jos on kovia kipuja. Ja käskivät menemään vaikka yksityiselle, jos kova kipu jatkuu. Kuulemma voi olla poskiontelotulehdus, keuhkoputken tulehdus, jopa keuhkokuume. Että on vanhanaikaista uskoa että bakteeritulehdus nostaisi aina yli 38 kuumeen. Ja että lääkäri olisi voinut määrätä esim. Duactia. Kotihoito-ohjeet olisi pitänyt antaa. Ja keuhkot kuunnella.

Miten terveysasema voi olla noin leväperäinen?? En ole kauhean monta kertaa saanut hyvää hoitoa mut tää oli kyllä pahin. Ja eniten loukkaa vähättelevä ja ylenkatsova asenne. Lääkäri oli ylimielinen, terkkaria ei kiinnostanut mikään, molemmat tumpeloita. Kiitos taas tästäkin:(

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeissää et toimii munuaiset jotenkin kun virtsatietulehdus jylläs 2 viikkoa ja lopulta kehtasin olla niin sairas jotta uskalsin menn hakemaan apua. Antibiootit ja jos se helpottaa. Ei helpottanut. Tulehdusarvot tiesmissä ja kuume 38.8 söi lääkkeitä tai ei. Samalla toinen kylki ja koko selkä niin tulessa ja kivulias että taju meinas mennä. :D oli kivaa hikoilla sitten se kaikki pois suonensisäisiä saadessa. Oli ihania hoitajia kiitos :)

Vierailija
22/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Minulla samoilla oireilla lääkäri katsoi sillä laitteella poskiontelot, kuunteli keuhkot ja katsoi korvat, otti pika-crp:n, laittoi keuhkoröntgeniin, ekg:n ja nieluviljelyyn. Kun streptokokkia ei ollut ja muut ok, sain Duactia ja Ventolinen ja kehoituksen tulla uudestaan jos ei muutamassa päivässä oireet helpota. Tämä julkisen puolen päiväpolilla.

Uskomatonta mikä ero näissä on. Suututtaa ap:n puolesta.

Missä kunnassa on näin hyvä hoito? Kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sait ihan asiallista julkisen terveydenhuollon palvelua. Ei julkinen voi samantien kaikkia tutkimuksia teettää jos merkit niiden tarpeellisuudelle eivät täyty. Pyysivät olemaan yhteydessä jos tilanne jatkuu, silloin on tarvetta lisätutkimuksille. Kannattaa mennä yksityiselle, jos haluaa että kaikki mahdollinen tutkitaan ilman perusteita, mutta tällöin on ihan oikein maksaa niistä itse. En ymmärrä avautumistasi.

Vierailija
24/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuubassa on myös ilmainen terveydenhuolto.

No Suomessa taas ei ole, joten mihin viittaat myös-sanalla?

Vierailija
25/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Minulla samoilla oireilla lääkäri katsoi sillä laitteella poskiontelot, kuunteli keuhkot ja katsoi korvat, otti pika-crp:n, laittoi keuhkoröntgeniin, ekg:n ja nieluviljelyyn. Kun streptokokkia ei ollut ja muut ok, sain Duactia ja Ventolinen ja kehoituksen tulla uudestaan jos ei muutamassa päivässä oireet helpota. Tämä julkisen puolen päiväpolilla.

Lahdessa. Keskustan lähiklinikka.

Vierailija
26/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se joskus on. Itse sain astman aikuisena ja sen diagnosoimiseen meni yli vuosi. Syyksi hengenahdistukseen esitettiin sitä ennen paniikkihäiriötä.

Vierailija
27/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä, sun kohdalla toteutunut. Mä olen perusterve, enkä todella ole ikinä saanut moisia pitkittyneen flunssan vuoksi, ikinä. t. Lahti 

Reseptiä saa pyydettäessä, mutta olen lääkkeitä vastaan, niin mitään duacteja kaipaile

Vierailija
28/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisen tehotonta touhua. Noilla oireilla ehdottomasti olisi pitänyt vähintään kuunnella keuhkot, antaa kunnolliset kotihoito-ohjeet sekä kirjoittaa reseptillä kipulääkettä, nenätippoja/suihketta ja Duactia. Lisäksi sairauslomalappu (yrittäjäkin voi saada sairauspäivärahaa).

Se on merkillistä, että noin pitkään sairastanut potilas jätetään hoitamatta ja käsketään vain tulemaan tarvittaessa uudelleen. Sekö auttaa jonoihin? Kun olisi mennyt vain pari minuuttia pidempään, kun homma olisi hoidettu kuntoon.  

Vierailija
29/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sait ihan asiallista julkisen terveydenhuollon palvelua. Ei julkinen voi samantien kaikkia tutkimuksia teettää jos merkit niiden tarpeellisuudelle eivät täyty. Pyysivät olemaan yhteydessä jos tilanne jatkuu, silloin on tarvetta lisätutkimuksille. Kannattaa mennä yksityiselle, jos haluaa että kaikki mahdollinen tutkitaan ilman perusteita, mutta tällöin on ihan oikein maksaa niistä itse. En ymmärrä avautumistasi.

Niin että 12 päivän tauti ja työkyvyttömyys ei vielä riitä? Montako päivää riittäisi siihen, että tutkitaan ja hoidetaan?

Vierailija
30/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä, sun kohdalla toteutunut. Mä olen perusterve, enkä todella ole ikinä saanut moisia pitkittyneen flunssan vuoksi, ikinä. t. Lahti 

Reseptiä saa pyydettäessä, mutta olen lääkkeitä vastaan, niin mitään duacteja kaipaile

Minä taas olen aina saanut hyvän avun, ja olen perusterve. Päivystyksessä, ehkäisyneuvolassa, neuvolassa. Hammaslääkärissä käyn yksityisellä, mutta kaksi lasta on oikomahoidossa ja sielläkin homma sujuu.

Myös kun on ollut tarve erikoissairaanhoitoon, kaikki on sujunut sekä omilla lapsilla että tutuilla. Virheitäkin olen kuullut että sattuu, sekä epäasiallista kohtelua, että en nyt väitä että täällä olisi täydellistä.

Vierailija
31/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai yksityisellä tutkitaan eri tavalla koska maksat heille kaikesta, heillä on paljon enemmän aikaa tutkia ja perehtyä sinuun ja heillä ei ole todellakaan samanlaista kiirettä kuin julkisella puolella.

Tää ei muuten pidä paikkansa. Yksityisellä puolella lääkärit ehtii samassa ajassa ottamaan enemmän potilaita kuin julkisella. Kerran kun olin tullut tuntia liian aikaisin Mehiläiseen vastaanotolle, enkä jaksanut lähteä muualle vaan jäin odotustilaan, niin laskin miten rivakasti potilaita menikään sisään ja ulos lääkäreiden luota. Siinä samalla lääkärit otti myös niitä potilaita, jotka oli olleet labrassa / röntgenissä. Minunkin lääkäri ehti hoitaa 5 potilasta ennen mua! Ja mullakin syynä pitkittynyt flunssa ja katsoi vajaassa 10min kurkun, korvat, sieraimet, ohjasi CRP:hen kuunteli keuhkot. Ja kirjoitti yskänlääkettä, nenätippoja ja jotain nenäöljyä sekä Duactia ja antoi esitteen nenäkannusta.

Labra oli toisessa päässä käytävää ja jonotin ehkä 3 min ja näyte otettiin 30sek. Sit odotin lääkärille 5 min ja siellä meni sit 30 sek kun lääkäri sanoi ettei ollut koholla, eikä tarvita muita reseptejä, maksu näkyy kassan koneella suoraan, nyt lepoa, kuumaa juotavaa ja vielä kerran lepoa. Ehti myös jutella silloin meneillään olevista lätkän MM-kisoista. Jäi fiilis, että tulin hoidetuksi, sain apua, mulla on hyvät lääkkeet ja onneksi ei ollut vakavampaa, tästä alkaa parantuminen. Hinta oli Kela-korvauksen jälkeen yht. noin 40€.

Julkisella puolella on ollut ap:n kaltaisia kokemuksia. Kaikki on hidasta, kankeaa, yksi lääkäri sinkoilee terveydenhoitajan & potilaan luota toiselle, eikä siltikään ehdi ottaa monia potilaita. En osaa sanoa, mihin se aika heillä menee, kun olen sielläkin seurannut, miten lääkärin luona ei ole ketään, hän istuu vaan huoneessaan ja sit menee minuutiksi terkkarin huoneeseen ja tulee takaisin möllöttämään omaan huoneeseen. Kaikki toimii aina kuin hidastetussa filmissä.

Vierailija
32/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aikamoista, kun Facebookista saa paremmat ohjeet kuin lääkäriltä. 

Vierailija
33/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai yksityisellä tutkitaan eri tavalla koska maksat heille kaikesta, heillä on paljon enemmän aikaa tutkia ja perehtyä sinuun ja heillä ei ole todellakaan samanlaista kiirettä kuin julkisella puolella.

Tää ei muuten pidä paikkansa. Yksityisellä puolella lääkärit ehtii samassa ajassa ottamaan enemmän potilaita kuin julkisella. Kerran kun olin tullut tuntia liian aikaisin Mehiläiseen vastaanotolle, enkä jaksanut lähteä muualle vaan jäin odotustilaan, niin laskin miten rivakasti potilaita menikään sisään ja ulos lääkäreiden luota. Siinä samalla lääkärit otti myös niitä potilaita, jotka oli olleet labrassa / röntgenissä. Minunkin lääkäri ehti hoitaa 5 potilasta ennen mua! Ja mullakin syynä pitkittynyt flunssa ja katsoi vajaassa 10min kurkun, korvat, sieraimet, ohjasi CRP:hen kuunteli keuhkot. Ja kirjoitti yskänlääkettä, nenätippoja ja jotain nenäöljyä sekä Duactia ja antoi esitteen nenäkannusta.

Labra oli toisessa päässä käytävää ja jonotin ehkä 3 min ja näyte otettiin 30sek. Sit odotin lääkärille 5 min ja siellä meni sit 30 sek kun lääkäri sanoi ettei ollut koholla, eikä tarvita muita reseptejä, maksu näkyy kassan koneella suoraan, nyt lepoa, kuumaa juotavaa ja vielä kerran lepoa. Ehti myös jutella silloin meneillään olevista lätkän MM-kisoista. Jäi fiilis, että tulin hoidetuksi, sain apua, mulla on hyvät lääkkeet ja onneksi ei ollut vakavampaa, tästä alkaa parantuminen. Hinta oli Kela-korvauksen jälkeen yht. noin 40€.

Julkisella puolella on ollut ap:n kaltaisia kokemuksia. Kaikki on hidasta, kankeaa, yksi lääkäri sinkoilee terveydenhoitajan & potilaan luota toiselle, eikä siltikään ehdi ottaa monia potilaita. En osaa sanoa, mihin se aika heillä menee, kun olen sielläkin seurannut, miten lääkärin luona ei ole ketään, hän istuu vaan huoneessaan ja sit menee minuutiksi terkkarin huoneeseen ja tulee takaisin möllöttämään omaan huoneeseen. Kaikki toimii aina kuin hidastetussa filmissä.

Tuosta lääkärin sinkoilemisesta tuli mieleen oma kokemus. Istuin pari tuntia terveyskeskuksen päivystyksessä (päivällä), joten oli tilaisuus tarkkailla terveyskeskuksen toimintaa. Ihmettelin myös tuota lääkärien ja hoitajien jatkuvaa sinkoilua huoneesta toiseen. Käytävällä oli aina menossa 1-2 henkilöä takinhelmat lepattaen kiireisen näköisinä huoneesta toiseen. Eikö jossain ole jotain perustavan laatuista ongelmaa järjestelyissä, jos henkilökunnan on koko ajan kiirehdittävä huoneesta toiseen jotain etsimässä? Valaiskaa minua joku terveyskeskuksessa työskentelevä!

Vierailija
34/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta lääkärin sinkoilemisesta tuli mieleen oma kokemus. Istuin pari tuntia terveyskeskuksen päivystyksessä (päivällä), joten oli tilaisuus tarkkailla terveyskeskuksen toimintaa. Ihmettelin myös tuota lääkärien ja hoitajien jatkuvaa sinkoilua huoneesta toiseen. Käytävällä oli aina menossa 1-2 henkilöä takinhelmat lepattaen kiireisen näköisinä huoneesta toiseen. Eikö jossain ole jotain perustavan laatuista ongelmaa järjestelyissä, jos henkilökunnan on koko ajan kiirehdittävä huoneesta toiseen jotain etsimässä? Valaiskaa minua joku terveyskeskuksessa työskentelevä!

Kyllä on. Vikaa siis.

Vierailija
35/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus mulla. Ja kun poskiontelon tulehdus uusi reilun kuukauden päästä ja sattui olemaan sama lääkäri vastaanotolla, hän oli hirveän huolissaan siitä onko tulehdus varmasti parantunut välillä kunnolla. Että pitäisikö laittaa korvalääkärille poskiontelopunktioon...

Vierailija
36/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija, joten kävin viime syksynä YTHS:llä samankaltaisilla oireilla. Siellä myös tehtiin perusteelliset tutkimukset, toisessa korvassa todettiin ärhäkkä tulehdus ja sain antibioottireseptin käteen. Koko hommassa meni n. 15 min.

Vierailija
37/37 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on flunssa. En tunnista nöyryyttämistä ja epäpätevyyttä kuvaamassasi lääkärikäynnissä. Totta kai flunssaa hoidetaan buranalla, ei siihen antibiootitkaan auta. Ja nenäsuihkeita ei nykyään suositella, sori sun lähärikaverit antoi siinä väärän vinkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän