Jethro ihmettelee, miksi YLIPAINO-ongelmaa julkisessa keskustelussa hyssytellään.
Ota opiksi!
Viime kesänä Jethro oli siis 42-vuotias ja niin verensokeri-, verenpaine- kuin kolestroliarvotkin olivat pahasti pielessä.
– Lääkäri sanoi suunnilleen näin: ”Olet jäätävä porsas, viiden vuoden päästä saat kaikki taudit ja sun kohteet on kohta välitetty”, Jethro muistelee.
– Olen aina toisinaan pohtinut näiden hommien lopettamista. Mietin, että haluaisinko viettää eläkepäivät TYKSin diabetes-osastolla, Jethro taustoittaa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Tätä on varmaan jauhettu kyllästymiseen asti, mutta edelleenkään mä en ymmärrä tätä "kehopositiivisuus"-vouhotusta. Eihän fläsää saa sanoa fläsäksi kun hän omasta mielestään on kurvikas, rehevä, ihana jossa on mistä ottaa kiinni.
Olet ymmärtänyt kehopositiivisyyden ihan väärin, ei se ole läskin ihannointia vaan sen ymmärrämistä, että meitä on monen muotoisia ja ihan hyviä ihmisiä läskeydestä tai luuviuluudesta huolimatta tai ettei se luuviulu ole parempi tai kauniimpi kuin läski.
Mitä tulee Jethron ihmettelyyn miksi ei ylipainosta puhuta, missähän kuplassa hän on elänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ylipainoisista ei ole idiootteja. He kyllä tietävät olevansa ylipainoisia ilman, että lääkäri tai joku muu siitä heille mainitsee. He eivät myöskään halua laihtua jos se tarkoittaa ruokavalion muuttamista.
Ruokavalion muuttamista tärkeämpää on se, että ylipainoinen syö AINOASTAAN silloin, kun on nälkä. Ja annoskoot ovat maltillisia!
Mutta ruokavalion muuttaminen vaikuttaa nälänhallintaan ja annoskokoihin.
Tuo on maailman suurin vale ja siksi lihavat eivät laihdu. Ja jos laihtuvatkin, alkaa jojottelu. Lihominen alkaa napostelusta ja orjallisesta ruokailuaikojen noudattamisesta. Pysyvän tuloksen saamiseksi ihmisen on syötävä suurin piirtein sitä, mistä nauttii. Mutta pelkästään nälkäänsä. Koska muuten kilot hiipivät takaisin, kun dieetti on ohitse.
Eihän ruokavalion muuttaminen tarkoita, että aletaan syömään sellaista ruokaa, josta ei nauti. Ei myöskään sitä, että se olisi jonkunlainen väliaikainen dieetti.
Loput 38 kg onkin se vaikeampi juttu.
50senä se paras elämä on joka tapauksessa eletty. Yhtä hyvin voi tehdä varhaisen checkoutin.
Nyt on jo paljon ylipainoisia, mutta tulevaisuudessa vieläkin enemmän, sillä ylipainoisia lapsia näkee nykyään paljon. Kansa ei selvästikään myöskään hoikistu virallisilla terveyssuosituksilla, vaan olisi vaihdettava suosituksia ja myönnettävä epöonnistuminen. Ensinnäkin kaikki light-tuotteet olisi kiellettävä, sekä margariinit, kuten myös HS:n turvallisiksi toteamat keinomakeutusaineet.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jo paljon ylipainoisia, mutta tulevaisuudessa vieläkin enemmän, sillä ylipainoisia lapsia näkee nykyään paljon. Kansa ei selvästikään myöskään hoikistu virallisilla terveyssuosituksilla, vaan olisi vaihdettava suosituksia ja myönnettävä epöonnistuminen. Ensinnäkin kaikki light-tuotteet olisi kiellettävä, sekä margariinit, kuten myös HS:n turvallisiksi toteamat keinomakeutusaineet.
Kuvitteletko, että läskit ovat syöneet ravintosuositusten mukaan?
En ota opiksi.
Eikä ongelmaa hyssytellä, päinvastoin hoetaan lihavuuden vaaroista kaikkialla.
Ei luulisi kenellekään lihavalle tulevan yllätyksenä diabetes, rasvamaksa, nivelvaivat, sydänongelmat, muistisairaudet jne. Ei mulle ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko, että läskit ovat syöneet ravintosuositusten mukaan?
Yleisesti kuvittelen, että ihmiset noudattavat paremmin suosituksia nykyisin, kuin ennen. Myös ylipainoiset. Onhan mm. kasvisten syönti lisääntynyt. Lisäksi enemmän menee light-tuotteita ja keinomakeutettuja. Virallisilla suosituksilla joutuu olemaan nälässä, sillä se on kovin kaloriköyhää ravintoa, sen sijaan pitäisi olla kunnolla oikeaa rasvaa, koska se vie nälän.
Tällaiset Jehtron kaltaiset käännynnäiset ovat kyllä kaikkein rasittavimpia, haluavat aina julistaa sanaa ja pelastaa kaikki muutkin. Ihan kaikissa asioissa tämä pätee.
On mielenkiintoista, miten tällä(kin) palstalla kilpaa huudetaan laihdutusneuvoja ja -mielipiteitä, jotka ovat peräisin 30-40 vuoden takaa. Tieto laihduttamisesta ja lihavuudesta on muuttunut reippaasti noista ajoista. Kannattaa päivittää tietojaan. Ja mitä Jethron lausumaan, että lihavia/lihavuutta hyssytellään, avatkoon hän ja muut kaltaiset silmänsä.
Jokaisen lääkärin ja lähiomaisen tulisi sanoa suoraan lihavalle: ”Olet jäätävä porsas, viiden vuoden päästä saat kaikki taudit ja mihin haluut sun tuhkat tuupattavaksi?"
"Ei luulisi kenellekään lihavalle tulevan yllätyksenä diabetes, rasvamaksa, nivelvaivat, sydänongelmat, muistisairaudet jne. Ei mulle ainakaan."
Juu-u, niiden kanssa on sitten kiva elellä, ja ihan itse hankittuja.
Terveisin ja hyvää jatkoa!
täysin terve ja lääkkeetön 84 -vuotias
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen reseptijoka toimii: pulet väehmmän lautasella AINA ja iltasyömingit pois!
Tätähän ei ole millään tutkimuksella pystytty todistamaan, että iltasyöminen olisi pahasta. Etenkään vuorotyöläisillä.
Vierailija kirjoitti:
Jetin olisi tarvinnut tehdä valitus lääkäristä kun noin otti ylipainon esille. Lääkärinoikeudet pois tuollaiselta törkyturvalta!
Eihän se lääkäri noin Jethrolle sanonut. Se pisti vähän jeti lisää, että saa huomiota. Sen takia siinä lukee "sanoi suurinpiirtein näin..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on varmaan jauhettu kyllästymiseen asti, mutta edelleenkään mä en ymmärrä tätä "kehopositiivisuus"-vouhotusta. Eihän fläsää saa sanoa fläsäksi kun hän omasta mielestään on kurvikas, rehevä, ihana jossa on mistä ottaa kiinni.
Olen vähän ylipainoinen, mutta ei mua tartte sanoa kurvikkaaksi tai reheväksi, kuten ei myöskään fläsäksi, läskiksi eikä miksikään muuksikaan. Olen myös pitkä, ja tiedän sen, joten sitä ei tarvitse tulla mulle kertomaan. Mulla on myös isot tissit, ja tiedän senkin, joten sitäkään ei tarvitse tulla mulle kertomaan.
Eli toivon, ettei kukaan kommentoisi mun ulkonäköä tai fyysistä olemusta yhtään mitenkään. Omassa pikku päässäsi voit miettiä mitä vaan, mutta ei sitä tarvitse ulos päästää.
Olen normaalipainoinen, enkä siedä sitä, että ulkonäköäni kommentoidaan suuntaan tai toiseen. En ymmärrä miksi pitäisikään.
Miksikö hyssytellään? Sekä ruoka- että laihdutusteollisuus ovat valtava bisnes. Ruuasta suunnitellaan mahdollisimman herkullista ja koukuttavaa. Pikaratkaisut paino-ongelmiin ovat houkuttelevia, kalliita ja väliaikaisia. Megayrityksillä ei ole minkäänlaista motivaatiota muuttaa ravinnon laatua tai markkinointitapojaan kun nykyinen malli tuottaa hitosti pätäkkää. Kaupallinen maailma on tiukasti sidoksissa tavallisten pulliaisten arkeen. Ihmiset näkevät ruokatuotteet keinona nauttia elämästä ja jo pelkkä ajatus loppuelämästä ilman pitsaa tai jogurttia kuulostaa suurimman osan korvaan järkyttävältä.
Ylipaino on rajusti yleistyvä vaiva, jonka edessä moni tuntee olevansa täysin avuton. Ihmisiltä puuttuu tietotaitoa oman terveyden suhteen ja halu muuttaa ruoka nautinnosta ravinnoksi. Voimattomuus saa ihmiset tuntemaan olonsa ärtyneiksi ja siksi näilläkin palstoilla saa lukea vihaista tekstiä aina kun joku yrittää puhua ylipainosta ja sen
Ylipaino on vähän kuin h*manitaarinen ma*hanmuutto - sen ongelmista ei saa puhua eikä etsiä ratkaisuja. Kummatkin aiheet liippaavat läheltä uusliberaaleja feministinaisia. He siis pitkälle määrittelevät, mitkä aiheet ovat tabuja Suomessa 2019
Olen vähän ylipainoinen, mutta ei mua tartte sanoa kurvikkaaksi tai reheväksi, kuten ei myöskään fläsäksi, läskiksi eikä miksikään muuksikaan. Olen myös pitkä, ja tiedän sen, joten sitä ei tarvitse tulla mulle kertomaan. Mulla on myös isot tissit, ja tiedän senkin, joten sitäkään ei tarvitse tulla mulle kertomaan.
Eli toivon, ettei kukaan kommentoisi mun ulkonäköä tai fyysistä olemusta yhtään mitenkään. Omassa pikku päässäsi voit miettiä mitä vaan, mutta ei sitä tarvitse ulos päästää.