Minkä verran ruokaa yksi ihminen tarvitsee viikossa? Kauppaostoksia suunnitellaan tyttärelle
Tytär muuttaa kotoa pois, ja nyt ongelmaksi muodostui, minkä verran viikossa kuluu ruokaa. Olemme opettaneet lapsillemme, että hävikkiä on syytä välttää. Itse en ole koskaan asunut yksin, ja nyt taloudessa on vaihtelevasti 5-8 henkilöä, joten ei ole todellakaan hallussa, mitä yhdelle ihmiselle tarvitsee. Haluan alkuun ostaa tyttärelle ruuat viikoksi kerrallaan, sillä hänellä on rahatilanne tiukka ja haluan näin varmistaa, että tyttö syö muutakin kuin makaronia ja ketsuppia.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Miksi vitosviestiä on alapeukutettu? Mä annoin ylläpeukun, oli mielestäni hyvä lista.
Asun itse myös yksin ja suurinpiirtein tämänverran menee (syön kaikki ateriat kotona, työskentelen kotona);1 pkt pikapuuroja
1 pkt mysliä
1 pss leipää
0,5 kg hedelmiä/päivä
1 prk raejuustoa/päivä
0,5 kg kasviksia, vihanneksia, juureksia
1 lohifilee/vko
1 pkt broileria/vko
1 pkt jauhelihaa/vko
Puolikas kananmunapaketti/vko
1-2 kauramaitoa/vko
4 tuoremehua (teen paljon fruitieita).
Kurkku, 2 jääsalaattia, 2 rs miniluumutomaattejaToki nyt tuohon lisäksi vielä riisiä, makaronia, pastaa, mausteita, yrttejä jne mutta niiden määriä vähän vaikea arvioida.
Tilaan kerran viikossa ruuat kotiin, aikalailla samanlainen setti joka viikko.
Minä alapeukutin, koska äidin asia ei ole suunnitella aikuisen lapsen kanssa ruokalistaa. Lapsi voi kysyä vinkkejä, jos haluaa, mutta muuten äiti voi pitää suunsa kiinni.
Miksi ajattelet ruokamääriä. Osta n. 100 e:llä ruokaa, kii tietenkin kaupasta paljonko sillä saa. Osta monipuolista ruokaa. Kaikessa muussa tulee säästää mutta ei ruoassa. Seuraavina viikkoina anna mieluummin rahana, vaikkapa 50-70e.
En voisi kuvitellakaan, että alkaisin kontrolloida ja päsmäröidä itsenäistymässä olevan nuoren elämässä tuolla lailla ostamalla kaiken ruoan valmiiksi. Miksi ap haluat tehdä niin? Etkö toivo, että tyttäresi itsenäistyy, aikuistuu ja oppii itse arvioimaan ruoan määriä ja menekkiä, vaikka sitten kantapään kautta?
Kun olimme köyhiä opiskelijoita, anoppi laittoi joskus meidän mukaan ruokakassin, joka sisälsi ns. kuivaruokatarvikkeita. Siitä oli iso apu, vaikkei kassia säännöllisesti saatukaan, koska käytiin kotipaikkakunnalla harvakseltaan.
Olen itse ajatellut toimia suunnilleen samalla tavalla lasten aikanaan muuttaessa pois kotoa. Eli lähtökohtaisesti maksavat ja ostavat itse ruokansa, mutta silloin tällöin viedään kassillinen kaurahiutaleita, hapankorppuja, säilykkeitä ym. Ollaan yritetty kasvattaa teinejä ymmärtämään sekä ruoan hintaa että laatua - aina ei voi syödä herkkuja tai ulkona, eikä siihen rahatkaan riitä varsinkaan tiukalla opiskelijabudjetilla. Teinien tapaan nyt varmasti kuuluu arvostella ja nirsoilla tavallista kotiruokaa, mutta osaavat sitäkin arvostaa sitten, kun ruoka pitää maksaa omasta pussista. Miten sinun tyttäresi syö paremmin ja pärjää elämässään paremmin sillä, että sinä kannat joka viikko kaiken valmiina? Millä aiot kontrolloida sitä, että tyttäresi syö kaiken, mitä hänelle viet? Entä jos ei olekaan syönyt viemiäsi jauhelihoja tai vihanneksia?
Minusta ap on ihana äiti. Olisipa minullakin ollut aikoinaan samoin. Onhan se nyt hyvä auttaa omaa tytärtä kun tämä aloittelee itsenäistä elämää. Pikkuhiljaa tyttö sitten oppii itse ne ruokamäärät joita kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vitosviestiä on alapeukutettu? Mä annoin ylläpeukun, oli mielestäni hyvä lista.
Asun itse myös yksin ja suurinpiirtein tämänverran menee (syön kaikki ateriat kotona, työskentelen kotona);1 pkt pikapuuroja
1 pkt mysliä
1 pss leipää
0,5 kg hedelmiä/päivä
1 prk raejuustoa/päivä
1 lohifilee/vko
1 pkt broileria/vko
1 pkt jauhelihaa/vko
1-2 kauramaitoa/vko
Kurkku, 2 jääsalaattia, 2 rs miniluumutomaattejaToki nyt tuohon lisäksi vielä riisiä, makaronia, pastaa, mausteita, yrttejä jne mutta niiden määriä vähän vaikea arvioida.
Tilaan kerran viikossa ruuat kotiin, aikalailla samanlainen setti joka viikko.Minä alapeukutin, koska äidin asia ei ole suunnitella aikuisen lapsen kanssa ruokalistaa. Lapsi voi kysyä vinkkejä, jos haluaa, mutta muuten äiti voi pitää suunsa kiinni.
Mutta jospa se tytär haluaa äidin mukaan suunnittelemaan ? On niitäkin äitejä, jotka ei auta vaikka pyytäisi apua. Ja se on ankeaa se. Sinä taidat olla juuri sellainen. Suu kiinni vaan, apua ei heru.
Vierailija kirjoitti:
1 pkt mysliä
1 pss leipää
0,5 kg hedelmiä/päivä
1 prk raejuustoa/päivä
1 lohifilee/vko
1 pkt broileria/vko
1 pkt jauhelihaa/vko
1-2 kauramaitoa/vko
Mä yksin asuessa tein kanasuikaleista kanapataa ja se riitti kolme päivää, koska lounaan söin muualla. Eli tuosta listasta varmaan jauheliha olisi ainakin mulle ylimääräinen. Kokonaisesta lohifileestäkin riittää kolmeksi päiväksi. Kasvisten määrä mulla olisi isompi kun laitan siihen kanapataan ja sitten lohen kanssa tekisin kasvislisuketta.
Vierailija kirjoitti:
Unohtui margariini, juusto ja kinkku. Niitä menee kaikkia n. 1 pkt viikossa. -11
Jos on tosi pieni juustopala, sitten ehkä. Mutta kyllä joku isompi juusto riittää pariksi viikoksi ainakin minulla. Margariinirasia riittää 3-4 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
1 pkt mysliä
1 pss leipää
0,5 kg hedelmiä/päivä
1 prk raejuustoa/päivä
1 lohifilee/vko
1 pkt broileria/vko
1 pkt jauhelihaa/vko
1-2 kauramaitoa/vko
Lohifilee / viikko? Minkähän kokoisesta fileestä on kyse, kun niitä on noin 250g fileestä yli kilon fileeseen...
Jos haluat ostaa tytölle ruuat joka viikko, käykää tytön kanssa yhdessä kaupassa, tyttö osaa varmaan itse arvioida paljonko syö ja mitä haluaa kokata. Ostakaa ekalla reissulla kaikki perustarpeet kaappiin kuten mausteet, öljyä, kuiva-aineta, säilykkeitä, kahvia/teetä yms.. Kuivahiiva on aika näppärä kaapissa, niin voi tehdä vaikka sämpylöitä, jos leipä loppuu.
Kun olet innostksissasi ostanut aikuiselle lapsellesi sen perusruokavaraston ja yhdessä käyneet läpi, että hän tietää mitä siellä kaapeissaon, niin jos on täyspäinen jälkeläinen ,osaa taatusti ostaa ruuat ,mitä syö.
Muutin 60-luvun lopulla yksin asumaan kaupunkiin ja erinomaisesti olen kauppaostokseni hoitanut tähän saakka. Ei ihminen opi mitään,jos sitä paapotaan vielä 17-vuotiaanakin, se vaan ärsyttäää.
Mitä hän yleensä on syönyt?
Käske itse tehdä lista.
Perusvarasto hyvä ajatus.
Jos oikeasti haluat auttaa hävikin ja rahan kanssa, niin osta tytölle pakastin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 pkt mysliä
1 pss leipää
0,5 kg hedelmiä/päivä
1 prk raejuustoa/päivä
1 lohifilee/vko
1 pkt broileria/vko
1 pkt jauhelihaa/vko
1-2 kauramaitoa/vko
Tilaan kerran viikossa ruuat kotiin, aikalailla samanlainen setti joka viikko.Lohifilee / viikko? Minkähän kokoisesta fileestä on kyse, kun niitä on noin 250g fileestä yli kilon fileeseen...
Kananmuniakin löytyy ainakin 4, 6, 10, 12 ja 15 kpl:n pakkauksissa...
Oma tyttö muuttaa ensi viikolla. Aion auttaa viemällä perusjuttuja tuliaisena. Pesuaineita yms. Ehkä luomumunia jne. Muuten saa hakea ruoka-annoksensa vaikka lähiprisman tiskistä.
Meidän 16-vuotias hoitaa suvereenisti kauppaostokset, jos me vanhemmat satumme olemaan kiireisiä. Vain seteli pöydälle ja tyttö on tyytyväinen ,kun saa vastuuta. Samoin hoituu pyykinpesut ja astianpesut lukioläksyjensä ohessa.
On tehtäviä ja vastuuta ja saa myös mukavasti käyttörahaa ,kun tarvitsee omiin juttuihinsa.
Kun oma asperger poika muutti omilleen ostin pesuaineet ja kuivaruuat, perusmausteet, että näki mitä pitää olla ja annoin hieman rahaa kun oli rahapäivä vasta myöhemmin. Sitten käytiin kaupassa yhdessä ja sai valita ja minä hieman ohjasin. Oli täysin osaamaton näissä asioissa. Hyvin on pärjännyt sen jälkeen.
No pientä tuo on verrattuna naiseen joka hyysäsi teinikakaroitaan kuin 2-vuotiaita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää tietää paljonko ja mitä tyttäresi syö? Jos haluat auttaa, osta pakastin täyteen parin viikon välein ja anna hänen päättää, miten sen käyttää tai jakaa.
näin j uuri. Ostat kananmunia, jauhelihaa, juustoa jne. Syököön ja tehköön ruokansa kuinka lystää.
Miksi lapsi ei voi itse ostaa ruokaa? Onhan hänen joskus uskallettava ja osattava käydä kaupassa.
Ei tarvitse syödä viikossa kaikkea, jos ostaa pitempään säilyvää ruokaa kuten kuiva-aineita, kananmunia, säilykkeitä, juustoa ym. mitä lapsellasi on tapana syödä. Osta siis sellaista "hätävaraa", joka säilyy ja josta saa kunnon aterioita silloinkin, kun on rahat lopussa, ei jaksa tai ehdi käydä kaupassa tai tulee isompi joukko aterialle.
Tietenkin kannattaa katsoa annoskoot. Jos juustoa menee vähän, parempi ostaa 150 g siivuja kuin 500g:n pala, jos sitä ei osaa mitenkään hyödyntää ruuanlaitossa vaan ehtii kuivua tai homehtua.
Mikä margariini menee viikossa pilalle? Ostakaa kunnon voita, niin se säilyy pitempään eikä sitä tarvitse joka viikko ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap on ihana äiti. Olisipa minullakin ollut aikoinaan samoin. Onhan se nyt hyvä auttaa omaa tytärtä kun tämä aloittelee itsenäistä elämää. Pikkuhiljaa tyttö sitten oppii itse ne ruokamäärät joita kuluttaa.
Luuletko sinä, että terve nuori ei ymmärrä käydä itse kaupassa ja ostaa tarvitsemaansa? Entä mikä määrä se viikko, kun on monikäyttöisiä monta viikkoa säilyviä ruoka-aineita, kuten kananmunia, perunoita, juureksia eikä niiden kohdalla ole mitään väliä sillä, minkä verran syö viikossa. Ei toki yhdelle perhepakkausta kannata ottaa, mutta ehkä kuukaudeksi.
Tärkeintä on se , että osaa ostaa sen verran mitä syö. Sitten on erikseen ne pitkään säilyvät kuiva-aineet ja säilykkeet, joita voi pitää pahanpäivänvarana kuukausia jo jopa vuosia.
Minkä ikäinen mahtaa tyttäresi olla? Koska ajattelit antaa hänen ihan itse selvittää, mitä ruokaa haluaa ja kuinka paljon sitä menee?