Vanhemmat hautasivat pihaan kuolleena syntyneen lapsensa Suomessa. Julkisuudesta tuttuja.
Kommentit (691)
Muistan tuon jakson vuosien takaa, koska Erkki oli niin pelottavan hihhuli. Puoliso siinä jotenkin meni mukaan hihhulointiin. Synnytys meni siinä pitkäksi ja mies oli ihan pihalla. Edesvastuutonta synnyttää kaksoset kotona. Naiset on taistelleet, että on oikeus turvalliseen synnytykseen ja sitten vielä ihannoidaan esiäitien saunasynnytyksiä eikä muisteta, että niissä kävi usein huonosti.
Vierailija kirjoitti:
jahas on nyt sitten rikos ettei hakeudu viranomaisvalvonnan ja vallan alle, jokainen potentiaalinenkin lapsi on valtion omaisuutta. Kansalaisilla ei ole oikeutta itsenäisyyteen.
Esutän kysy.ykse: tiedätkö miksi Intiassa on paljon vähemmän tyttöjä kuin poikia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat nämä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tea-synnytti-esikoisensa-kotona-onn…
Synnyttivät jo ekan lapsensa kotona vastoin lääkärin ohjeita ja hörhöily jatkui ikävin seurauksin. Niin ja ei tietenkään mitään rokotuksia lapsille.
Reslistisesti oli varmaan parempi ettei syntynyt vaikeasti vammaista lasta, vaan kuoli pois jos oli kuollakseen.
Kohtukuolema ei tarkoita vaikeasti vammaista lasta. Lapsi voi kuolla monesta syystä kohtuun, esim. istukan toiminnan häiriintymisen vuoksi.
Kyllä, mutta se istukka voi olla toimimaton seurantojen välillä. Kukaan ei tiedä olisiko voinut pelastaa lasta, ja jos olisi, olisiko tuloksena ollut vaikeasti vammainen vai terve lapsi.
Kyllä. Mutta jos olisi käyty seurannoissa, olisi varmuudella voitu todeta jos mitään ei olisi ollut tehtävissä. Nyt se jää epäselväksi, luulisi normipsyykellä varustettua ihmistä häiritsevän...
Suomalainen normipsyyke taitaa nykyään tosiaan olla sellainen, että kuolemaa ei saisi olla olemassakaan ja se ei saa näkyä, ja että varsinkaan lapset eivät saa kuolla. Mennäänpä sata vuotta ajassa taaksepäin niin ei tuossa ollut mitään ihmeellistä. Kuolleena syntynyt mikä kuolleena syntynyt, ei sitä kirkkomaahankaan saa ja kirkolle syrjäkyliltä muutenkin niin pitkä matka ettei tuollaisen joutavan takia kannata lähteä käymään. Haudataan siis jonnekin omille tiluksille. Oli selvää että joskus käy noin, ei se ollut mitään erityishirveäntraagista, kuten nykyään.
Ja höpö höpö sanon minä. Kannattais opiskella historiaa eikä kirjoitella omia mielikuvitusjuttujaan. Suomalaiset todellakin hautasivat lapsensa kirkkomaahan sata vuotta sitten. Ei olis tullut kuuloonkaan, että lapsi olis haudattu nimettömänä jonnekin omille tiluksille. Kyllä se lapsi piti nimenomaan saada kirkkomaahan. Vainajan saattaminen viimeiselle leposijalle ei ollut mikään joutava asia. Se oli asia joka tehtiin, ei olis tullut mieleenkään silloin haudata ketään jonnekin pihan perälle. Jonnekin metsän laitamille haudattiin vain ne äpärälapset, jotka äiti tappoi hätäännyksissään kun ei kehdannut ja voinut niitä ihmisten ilmoille tuoda. Niistä ei hiiskuttu kellekään. Muut vainajat vietiin kirkkomaahan, siitä ei ollut mitään epäselvää.
Oli täysin luonnollista viedä vainajat kirkkomaahan. Luonnotonta oli kuvittelemasi tilanne että vainajia vaan hautailtiin ympäriinsä minne sattui. Kun ei muka viitsitty kylille lähteä.
Halusivat hoitaa kaiken luonnollisesti ja ilman yhteiskunnan apua itsekseen, ei mielestäni kuulu muille kun lapsi kerran syntyi kuolleena eivätkä he itse mitenkään teoillaan sitä aiheuttaneet.
Luonto poistaa osan ja niin se on hyvä, nykyinen systeemi jossa kaikki yritetään pelastaa ja pitää hengissä vaikka elämä ei hyvää olisikaan, on vain tuhoksi maapallolle.
Äiti Maa yrittää Afrikassakin hillitä populaation liikakasvua luonnollisin tein, mutta kaikkivoipaiset, itsensä jumalan asemaan asettaneet länsimaalaiset pistää kapuloita rattaisiin ja pitää väkisillä hengissä ihmisiä, jotka kärsivät.
nykyään rangaistaan kaikesta. suomi on kieltojen ja asetusten maa. täällä kouluttaudutaan miettimään uusia kieltoja. pisa.tulokset laskee kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jääkaappiin ja pakastimeen kuollut vauva?????? Ei ole normaalia terveen ihmisen toimintaa!
Sinäkin voisit yllättyä omasta toiminnastasi todella traumaattisessa tilanteessa.
Minä olen kokenut todella järkyttävän läheltä piti -tilanteen, kun lapseni putosi jäihin ja hänet saatiin viime hetkellä pelastettua ja kiidätettyä sairaalaan. Olin sairaalan käytävällä ja soittelin kaikki tutut läpi kertoen heille, että lapseni putosi jäihin ja on kuollut. Vaikka siis minulle oli kerrottu että lapseni selviää kyllä, ja olin itsekin nähnyt hänen hengittävän. Olin jotenkin aivan sekaisin järkytyksestä ja mieleni ilmeisesti käsitteli asiaa oudolla tavalla. Jälkeenpäin en tajunnut yhtään, miksi olin sanonut kaikille lapseni kuolleen. Traumaattinen kriisi voi saada ihmisen käyttäytymään todella oudolla tavalla, ei sitä pysty ennustamaan miten mieli siinä tilanteessa toimii. Itsekin olen mielestäni ihan tuollainen "normaali terve ihminen".
Minä tiedän tapauksen, jossa äiti sai tiedon lapsensa kuolemasta. Välittömästi tiedon saatuaan hän alkoi hirveällä vimmalla siivoamaan taloaan. Ei suostunut lopettamaan vaikka muut yrittivät hillitä häntä. Pakko siivota koti, juuri nyt. Ei puhunut sanaakaan, vaan vimmalla hinkkasi koko kotinsa putipuhtaaksi. Vasta kun siivous tuli päätökseen, hän pysähtyi paikalleen ja purskahti itkuun.
Järkytys saa tosiaan ihmisen joskus toimimaan ulospäin järjettömällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kotisynnytys on sinänsä ihan normaalia, monissa Euroopan maissa aivan suositeltu synnytystapa normiraskauksissa, joita on seurattu ultrilla. Näissä yksinsynnyttäjissä en ole ikinä tajunnut sitä, miksi osaava ja kotisynnytyksiä hoitava kätilö (yleensä kaksi) ei saisi olla avustamassa kotisynnytystä. Sehän on yleensä tuttu henkilö, koska kotisynnytys pitää suunnitella hyvin etukäteen. Miten kodin synnytystunnelman pilaa hyvä kätilö? Luulisi että mies ei haluaisi olla yksin tilanteessa avustamassa vaan luotettava kätilöammattilainen vaan parantaisi turvallisuuden tunnetta ja synnyttäjän rauhallista oloa.
No, näitä ei varmaan jossain maalaiskylässä ole saatavilla. Mutta edes kokenut doula.
Noup, ei nämä vaan tämä isukki on avoimesti ylpeä näistä: #unassistedchildbirth #avustamatonkotisynnytys
Vierailija kirjoitti:
Ai hurja! Aivan karmea tapaus. Toivottavasti tulee pitkä tuomio.
Oletko sinä idiootti synnynnäisesti vai kolhitko pääsi? Vauva syntyi kuolleena, se selvisi ruumiinavauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Oulussa ollut useampiakin vauvoja pakastimessa muutama vuosi sitten. Sisukkaasti kotisynnytetty vaikka on tullut vastoinkäymisiä.
No ne vauvat (5 kpl!) oli tapettu synnytyksen jälkeen ja elinkautinen taisi napsahtaa... Eli eipä.sitä juttua kannata tämän yhteydessä muistella.
pariisissakin asunut kirjoitti:
nykyään rangaistaan kaikesta. suomi on kieltojen ja asetusten maa. täällä kouluttaudutaan miettimään uusia kieltoja. pisa.tulokset laskee kuin lehmän häntä.
Sinä et ole liiemmin kouluttautunut.
Vierailija kirjoitti:
Heillähän noita lapsia näyttää sikiävän, ehkäisy lienee myös luonnotonta, mitä sen väliä vaikka muutama kuolee. Unohtavat vain että se on heidän narsismiaan ja fanaattisuuttaan, ja että sikiön elämää pitää vanhempien ymmärtää suojella, ja neuvolakäynnit kyllä liittyvät tähän.
Kun heillä on ollut ajatus hoitaa lapset ilman vaippaa, nostamalla aina asioille altaan päälle, niin aika vähän he tietävät mitään vauvoista. Ilmeisesti myös vauva-ajan neuvolakäynnit jättävät käymättä.
Nimenomaan. Jossain noista linkeistä sanoi, että synnytyksen suhteen tulee olla nöyrä, että siihen ei sovi suhtautua ylpeästi. No, mitä heidän oma suhtautumisensa nimenomaan oli? Sokeaa ylpeyttä omasta erinomaisuudestaan, etteivät tarvitse tarkkailua ja seurantaa. Ihan oikein heille, että saivat seurauksista kärsiä! Että minä ihmiset heitä oikein pitää? Ihan hulluina. Ei tuollaisten kanssa voi kukaan täysijärkinen seurustella.
Minun serkullani oli kaksosraskaus, ja vauvojen KASVUA seurattiin todella tarkkaan. Ja ennalta jo päätettiin, että viikolla 38 on keisarinleikkaus, koska muuten homma olisi mennyt täysin reisille. Koska kumpikin oli yli kolmekiloisia!! Eli tuo vauva kuoli kohtuun hyvin todennäköisesti vain siksi, että vauvat kasvoivat liikaa, koska nämä idi ootit eivät halunneet seurantaa. Ja toiselle ei sitten riittänyt enää mahdollisuuksia selviytyä. Ne minun serkkuni kaksoset ovat tosi ihania lapsia kumpikin, tämä pariskunta voi nyt sitten miettiä, että kumman ihanista omista lapsistaan jättivätkään kuolemaan. Ihan oma vika.
Ei ne minun serkkunikaan lapset tuolla tavalla elävinä molemmat olisi syntyneet. Hirveitä ihmisiä, joilta pitäisi viedä lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä idiootti synnynnäisesti vai kolhitko pääsi? Vauva syntyi kuolleena, se selvisi ruumiinavauksessa.
Niin, ja se oli äidin vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä haluat yllättävän kohtukuoleman kokeneille vanhemmille pitkän tuomion kuolleen lapsensa synnyttämisestä ja hautaamisesta?
Aivan karmea tapaus vanhemmille ja vielä karmeampaa, että joku haluaa tunteettomasti tuomita nämä vanhemmat pitkällä tuomiolla ja erottaa heidät samalla eloon jääneestä lapsestaan.
Mitä tuolla pitkällä tuomiolla ajattelit saavutettavan?
Toivottavasti et ole tosissas. Suomessa on lait, mitä pitää noudattaa. Kotona kuolleille tehdään aina ruumiinavaus, halusi omaiset tai ei. Kuolinsyy pitää selvittää.
Uutisen mukaan on jo selvitetty, että kyseessä on kohtukuolema.
Kukaan, joka ei ole itse kokenut lapsen kuolemista kohtuun ja kuolleen lapsensa synnyttämisestä, tuskin osaa edes kuvitella, miten "hurjaa ja kermeaa" se etenkin odottavalle äidille, mutta myös lapsen isälle on.
Silti täällä toivotaan, että "toivottavasti näille vanhemmille tulee pitkä tuomio".
Pitkää tuomiota toivonut tuskin tietää mitä lakipykälät asiasta sanovat yhtä lailla kuin hän tuskin pystyy edes pikkuriikkisen kuvittelemaan sitä tuskaa, mikä vanhemmilla tuossa tilanteessa on, mutta silti hän on tohkeissaan toivomassa näille suuren menetyksen kokeneille vanhemmille "mahdollisimman pitkää tuomiota".
Mistä tuollainen tunteeton "verenhimo" oikein kumpuaa?
Kohtukuolema on äidin oma vika. Kaksoisraskauksia käynnistetään ennenaikaisina juuri siksi, etteivät ne vauvat kuole sinne kohtuun.
Iso riski synnyttää kuollut lapsi rhesus-tekijäöitten takiakin. Jos lapsella vastakkainen tekijä niin henki lähtee, jopa itseltäkin.
Hyvä herätys siihen asiaan että sinällään tarpeelliset ja ajankohtaiset asiat kuten luonnonmukaisuus, kestävä kehitys ja kulutuksen vähentäminen ovat ihan eri asioita kuin kaikenlainen fanaattinen äitimaa- luomukansa- entisaikojen ihannointi-hihhulointi. Eletään vuotta 2019. Ei ole pakko harrastaa kurjuutta ja lapsikuolleisuutta ja rokottamattomuuden seurauksia. Maailmaa ei tarvitse mennä pakoon ja viedä lapsiaankin jonnekin mielikuvitusleikki-elämään kärsimään, vaikka arvostaisi luonnonmukaista elämää. Tuo on vastuutonta ja typerää. Lapset joutuvat joka tapauksessa rakentamaan elämänsä tässä vallitsevassa maailmassa, jos heitä ei kasvateta tynnyrissä luulemassa ettei nykyaikaa ole. Muutama söpö kana munineen ja oma lammas ei poista sitä tosiasiaa ettei noissa omavaraiset luomukansalaiset-vai mitä lienee- touhuissa ole ihan kaikki kunnossa. Olen saanut tutustua läheltä yhteen tällaiseen perheeseen, ja kyllä siellä ovat läsnä syrjäytymisen (Ja myös lasten syrjäytymisen) lisäksi myös traumat ja mielenterveysongelmat. Ei pitäisi ihan kritiikittömästi noita touhuja mainostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmislajille on luonnonmukaista, että joka neljäs tai viides äiti kuolee ensisynnytykseensä tai lapsivuodeaikana. Seuraavissa synnytyksissä on noin kymmenen prosentin riski menehtyä.
Siksi meillä on sivistys, ettei tarvitse elää luonnonmukaisesti.
Suunta tänä päivänä on ennemminkin se, että ihminen saa synnyttää luonnonmukaisesti sairaalassa: on mahdollisuudet vesisynnytykseen (jossa isä mukana altaassa), tuoliin jossa voi nojata kumppania vasten ja perhehuone... Näitä kotisynnytyksiä en minäkään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin sujuneissa kaksosraskauksissa synnytys käynnistetään ja leikataan viimeistään 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, kun riskit mm. kohtukuolemaan kasvavat. Välttämättä mitään näkyviä merkkejä riskien kasvamisesta ei tarvita. Riittää, että kokemus on osoittanut, että monikkoraskauksissa tapahtuu keskivertoa enemmän äkillisiä kohtukuolemia viimeisillä viikoilla ennen laskettua aikaa.
Tämä. Sen takia tämä ÄITI tappoi lapsen. Ei siinä ole mitän jossiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella että vanhemmilla ollut hätä kun näin on käynyt. Sellaisessa tilanteessa ei varmasti toimi järkevästi. Syytteleminen tuskin auttaa , koska tulee tilanteita kun ei toimi järkevästi. Mutta lynkkaaminen tuntuu pahalta. Ja ihmisten nimien tuominen keskusteluun. Olivat he sitten tämä pariskunta tai ei.
No voi lässyn lässyn... Eiköhän tuossa ole kyse siitä, että vanhemmilla meni peet housuun ja äkkiä piti peittää asioiden oikea laita. Kuvittelivat että on helppo salata kun ei olla neuvolassakaan käyty eli raskaus ei ollut terveydenhuollon ja sitä kautta viranomaisten tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä??
Jaa-a, ihan sama. Tappo, koska tahalleen jättivät äitiysultrat väliin ja kotona piti synnyttää!
Ultrat (tai neuvola ylipäänsä) on täysin vapaaehtoinen.
kaksoisraskaus on aina riski. Tottakai täytyy käydä neuvolassa jo tulevan lapsen takia.
Mä olen sitten vuosien varrella maksanut veroina aika monta synnytystä, taatusti ainakin omien lasteni syntymät. Ja mielelläni maksan jatkossakin, jos sillä estetään kotisynnytysten kuolemantapaukset.