Lapsi huusi ravintolassa, nyt vanhemmat yrittävät tuhota ravintolan somessa
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006212162.html?utm_campaign=tf-HS&ut…
Ravintola puuttui lapsen itkuun ja sai vastaansa some-ryöpyn, joka romahdutti paikan maineen – ”Olemme antaneet jo periksi”
Harmittoman oloinen tapahtuma alkoi kerätä myöhemmin ravintolan Facebook-sivulle valtavasti negatiivista palautetta.
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vanhemmat eivät viitsineet puuttua tilanteeseen, ja kun ravintoloitsija tekee niin, niin aloitetaan vihakampanja somessa. Eikä some-viestin kirjoittanut äiti ollut edes paikalla tapahtumissa.
Aika törkeää silti sanoa perheelle, että ”pitäkää huolta lapsestanne”. Tuskinpa lasta siinä laiminlyötiin. Vaan asiakkaita. Kiinalaiset eivät todellakaan ole mitään sydämellisiä ihmisiä. Tai mitä lie vinnosilmiä olivatkin.
Minusta on nimenomaan lapsen laiminlyöntiä kun itkuun ei vastata millään tavalla.
Niin mutta se ei kuulu sille ravintoloitsijalle pätkääkään, arvostella asiaa noin. Jos itku HÄIRITSEE, niin se on ERI ASIA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmasti myös kielellisten vaikeuksien tuottamia väärinkäsityksiä.
Lapsen perhe on kokenut sanamuodon todella epäkohteliaana ja ottanut näin nokkiinsa pahemman kerran. Yrittäjä taas ei ole (ehkä hyvästä tarkoituksestaan huolimatta) osannut ilmaista asiaa asiakaspalveluun kuuluvalla ystävällisyydellä.
Mutta toki olen samaa mieltä kuin muutkin, että kolmivuotiaan karjunta ei kuulu ravintolaan. Se on vaiennettava nopeasti tai lähdettävä pois. Ei tuollaista tilannetta ei pitäisi päästä syntymään ollenkaan.
Ylipäänsä tämä somessa jälkikäteen jurnuttaminen ja ihmisten usein täysin epäoikeutettu mustamaalaaminen on kuvottavaa kulttuuria. Olisivat hoitaneet sanottavansa paikan päällä.
Ilmeisesti ravintoloitsijalla ja asiakkaalla oli kuitenkin sama kieli, eli mandariinikiina. Muusta samaa mieltä.
Kiinalaiset eivät todellakaan välitälastensa tunteista, joten ihan ihme itkua ravintoloitsijalta.
Tämähän on hyvää julkisuutta ravintolalle. Nyt kaikki tietävät, että pahimpia häiriköitä ei siellä siedetä, eli sinne on miellyttävämpää mennä normaalien ihmisten.
Vierailija kirjoitti:
Kiukuttelevien lasten vanhemmat ei tippaakaan huomio muita asiakkaita, oli sitten kyse julkisista kulkuneuvoista, kaupoista, ravintoloista tai mistä vain. Ennenvanhaan annettiin kiukuttelijalle korvatillikka, luunappi tai vastaavaa pistämään herranterttu kuriin. Nykyään suvakkiaikakaudella vanhemmat tuijottavat vain kännyköihin ja ovat kuin asia ei koskisi heitä ollenkaan. Lähdemme huomenna etelään ja odotan jo kauhulla lentoja että onko taas joku kirkuva kiukuttelija edessä tai takana monta tuntia muita piinaamassa.
Kannattaa sanoa suoraan näpyttelevälle vanhemmalle jos ei reagoi lapsen huutoon ja facebook on tärkeämpi. Sanon aina, että vttu vaienna toi pentu ja keskity siihen. Jos inisee vastaan, niin sitten huudan kunnolla. Mulle ihan yks lysti mitä joku ajattelee. Lapsi ei huvikseen huuda siinä.
Ravintoloitsija oikeassa. Pisteet siitä että puuttui tilanteeseen kun kädetön äiti näköjään ei siihen itse kyennyt. Olisi hyvä jos olisi enemmän lapsivapaita ravintoloita ja kahviloita tarjolla myös päiväsaikaan.
Olin itse paikanpäällä. Meinasin puuttua itse tilanteeseen, koska tämä isokeuhkoinen vauva huusi niin kovaa, että en voinut kaverin kanssa keskustella. Ja huusi muuten kauan, ennenkuin ravintoloitsija siihen puuttui. Huomasin, että suurin osa mulkoili pöytään päin vihaisesti, mutta iskä se vain roikkui naama kiinni kännykässä. Törkeää, että syyttelevät muita. Onneksi paikassa käy edelleenkin paljon ihmisiä varsinkin lounasaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin kaupassa töissä missä yksi näiden muualtat ulleiden (lähi-itä) lapsi haukkui minua joka päivä hu*raksi. kerran sitten tuli äitinsä kanssa ja sanoin kassalla sitten tälle äidille, että tiesitkö millä nimellä sun poikas kutsuu naisia ja vieraita ihmisiä. Kohautti mulle vain olkiaan eikä puuttunut asiaan millään tavalla. Jos olisin itse kuullut oman lapseni huutelevan kadulla tuollaisia olisin tilittänyt kunnolla ja käskenyt pyytämään anteeksi. Mutta kulttuurierot... heti ollaan pahoja ihmisiä kun joudutaan puuttumaan tällaisten olemattomaan kasvatukseen.
Kutsu sitä poikaa tästälähin rusakoksi.
Mies on kotoisin paikkakunnalta Petaling Jaya (Malesia), vaikka en näe miten liittyy asiaan nuo alkusivujen kinat asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vanhemmat eivät viitsineet puuttua tilanteeseen, ja kun ravintoloitsija tekee niin, niin aloitetaan vihakampanja somessa. Eikä some-viestin kirjoittanut äiti ollut edes paikalla tapahtumissa.
Aika törkeää silti sanoa perheelle, että ”pitäkää huolta lapsestanne”. Tuskinpa lasta siinä laiminlyötiin. Vaan asiakkaita. Kiinalaiset eivät todellakaan ole mitään sydämellisiä ihmisiä. Tai mitä lie vinnosilmiä olivatkin.
Minusta on nimenomaan lapsen laiminlyöntiä kun itkuun ei vastata millään tavalla.
Niin mutta se ei kuulu sille ravintoloitsijalle pätkääkään, arvostella asiaa noin. Jos itku HÄIRITSEE, niin se on ERI ASIA.
Niin sehän oli häiritsevää. Ravintolan tehtävä on pitää asiakkaiden viihtyvyydestä huolta. Jos vanhempi ei vastaa lapsen itkuun niin sitä on hyvä kehoittaa niin tekemään. Jotkut vaan ovat niin tyhmiä ja välinpitämättömiä lapsiaan kohtaan. Kiva että edes joku tuntematon välittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen perhe on kokenut sanamuodon todella epäkohteliaana ja ottanut näin nokkiinsa pahemman kerran. Yrittäjä taas ei ole (ehkä hyvästä tarkoituksestaan huolimatta) osannut ilmaista asiaa asiakaspalveluun kuuluvalla ystävällisyydellä.
Mutta toki olen samaa mieltä kuin muutkin, että kolmivuotiaan karjunta ei kuulu ravintolaan. Se on vaiennettava nopeasti tai lähdettävä pois. Ei tuollaista tilannetta ei pitäisi päästä syntymään ollenkaan.
Ylipäänsä tämä somessa jälkikäteen jurnuttaminen ja ihmisten usein täysin epäoikeutettu mustamaalaaminen on kuvottavaa kulttuuria. Olisivat hoitaneet sanottavansa paikan päällä.
No on kyllä tosiaankin törkeää ravintoloitsijalta sanoa, että pitäkää lapsestanne huolta. Omia asiakkaitaanhan se siinä vain ajatteli.
Eikö tämä lapsiperhekin ollut asiakkaana?
Mutta olen sovitteleva luonne kaikissa elämäntilanteissa. Siksi toin esiin tämän näkökulman että konfliktit syntyvät usein väärintulkitsemisesta.
Edelleen olen sitä mieltä, että pää punaisena karjuvan lapsen kanssa ei jäädä ravintolaan. Tässä tapauksessa jompikumpi vanhemmista lasta rauhoittamaan ulos hyvin nopeasti. Näin eivät toimineet eli toimivat väärin. Mutta ihan mahdollista, että tämä aasialainen yrittäjäkään ei osannut toimia diskreetisti.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo vähän tylysti todettu: "pitäkää huolta lapsestanne".
Itse olisin sanonut mahdollisimman ystävällisesti, että lapsen itku valitettavasti häiritsee kovasti muita asiakkaitamme ja toivoisin, että yritätte parhaanne lopettaaksenne sen. Voin tuoda esim. jäätelöpuikon.
Mutta asia tietysti sinänsä oikein ja olen ravintoloitsijan puolella. Pakkohan se on puuttua, jos vanhemmat eivät mitään tee tilanteelle.
Käsittääksi tuossa ei niinkään häirinnyt lapsen itku, vaan vanhempien välinpitämättömyys, kun he eivät edes yrittäneet rauhoittaa lasta, vaan he antoivat lapsen itkeä, siitä vanhempien välittämättä.
Jos lapsi itkee missä tahansa, suurin osa aikuisista yrittää saada lapsen itku loppumaan ja yrittää vastata lapsen tarpeisiin.
Minusta tämä oli johon ravontolan omistajat puuttuivat, ei niinkään itku.
Ehkä noin herkkähipiäisille vanhemmille olisi syytä soittaa lasu paikalle.
Surullista, että somea voi käyttää yrittäjän lynkkaamiseen. Jos asuisin ravintolan lähistöllä, menisin sinne syömään ihan kannatusmielessä. Pienten lasten vanhempien pitäisi unohtaa some muutamaksi vuodeksi ja keskittyä lapsen kanssa olemiseen. Johan se lapsi häiriintyy, kun ei saa normaalia kontaktia somessa hengaaviin vanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Kiukuttelevien lasten vanhemmat ei tippaakaan huomio muita asiakkaita, oli sitten kyse julkisista kulkuneuvoista, kaupoista, ravintoloista tai mistä vain. Ennenvanhaan annettiin kiukuttelijalle korvatillikka, luunappi tai vastaavaa pistämään herranterttu kuriin. Nykyään suvakkiaikakaudella vanhemmat tuijottavat vain kännyköihin ja ovat kuin asia ei koskisi heitä ollenkaan. Lähdemme huomenna etelään ja odotan jo kauhulla lentoja että onko taas joku kirkuva kiukuttelija edessä tai takana monta tuntia muita piinaamassa.
Nykyvanhemmilla ei ole tuollaisia helppoja kasvatuskeinoja mitä olisi sallittua käyttää, kuten korvatillikka. Sen voisi vanhempi väki huomioida. Tietenkin jollain tapaa olisi syytä yrittää rauhoittaa lapsi.
Ilmeisesti tässä oltiin ilmaisten aterioiden perässä. Siis noiden vanhempien taholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä sinäkään vaikuta yhtään sen sydämellisemmältä ihmiseltä, kuin haukkujesi kohdekaan. Annat ristiriitaisen kuvan itsestäsi, kun et itsekään toimi kuten edellytät muiden toimivan.
Se on niin noloo, jos joku muu joutuu puuttumaan lasten kasvatukseen. Tai ainakin ennen suomalaisessa kulttuurissa oli.
Vanhempien pitää pystyä pitämään lapsensa aisoissa tai sitten poistua paikalta. Oli ne sitten mitä kulttuuria tahansa. Näin se menee Euroopassa muuallakin.
Ja turhaa tuollainen some-keuhkoominen, en mä usko, että edes tosi äkäinen ja epäystävällinen ravintoloitsija tulee lapsen itkemisestä ihan heti huomauttamaan. Maksavia asiakkaitahan ne huonosti käyttäytyvät vanhemmatkin on.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tarkasti tähän tapaukseen, koska en ollut paikalla. Jokatapauksessa taaperoitten vanhempien pitää ymmärtää, että lasten itku ja huuto ihan oikeasti häiritsevät ihmisiä, jotka ovat esimerkiksi ravintolassa syömässä tai leffaa katsomassa leffateatterissa. Ei ole loukkaus että lasten huuto ja mekkala on raskasta kuunneltavaa. Muut ihmiset huomioiva vanhempi yrittää rauhoittaa lastaan, kertoo ettei tilassa saa huutaa tai ääritapauksessa vie lapsen ulos rauhoittumaan. Ja jos lapsi on liian väsynyt, mennään lepäämään eikä huudateta väsynyttä lasta ja häiritä siinä samalla muita.
Ihminen on sillä tavalla rakennettu että se _oman_ lapsen itku tuottaa melkein suurinta stressiä mitä mikään ääni voi tuottaa. Turhaan te täällä mökälehditte että vanhempien pitää tehdä jotain. He aivan varmasti tekevät sen minkä pystyvät. Kukaan vanhempi ei nimittäin pysty olemaan vain lunkisti kun oma lapsi itkee, siihen reagoi jopa fyysisesti vaikka ei edes tahtoisi. Kun stressaatte jonkun lapsen itkua, niin voitte lohduttautua sillä että se vanhempi stressaa siitä siinä vieressä varmasti vähintään 10 x enemmän kuin te.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ravintoloitsijalla ja asiakkaalla oli kuitenkin sama kieli, eli mandariinikiina. Muusta samaa mieltä.
Kommunikoiti samalla kielellä ei tarkoita, että tulee tulkituksi oikein. Sitä suurempi väärinymmärtämisten mahdollisuus, mitä huonommin tämä "yhteinen" kieli on hallussa.
Näinhän tapahtuu tavan takaa, vaikka kummatkin ihmiset puhuisivat toisilleen äidinkielellään.
Mutta oli tämä miten oli, niin palstalla vaikuittaisi olevan yksimielisyys siitä, että lapsesta koituva kohtuuton häiriö (mitä suora huuto ehdottomasti on), on vanhempien/muun huoltajan vastuulla.
Tällöin toimitaan ripeästi esim. kantamalla lapsi pois ravintolatilasta ulos. Yleensähän tällaiset raivarit eivät kestä kovin kauan ja sitten takaisin, kun lapsi on rauhoittunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo vähän tylysti todettu: "pitäkää huolta lapsestanne".
Itse olisin sanonut mahdollisimman ystävällisesti, että lapsen itku valitettavasti häiritsee kovasti muita asiakkaitamme ja toivoisin, että yritätte parhaanne lopettaaksenne sen. Voin tuoda esim. jäätelöpuikon.
Mutta asia tietysti sinänsä oikein ja olen ravintoloitsijan puolella. Pakkohan se on puuttua, jos vanhemmat eivät mitään tee tilanteelle.
Käsittääksi tuossa ei niinkään häirinnyt lapsen itku, vaan vanhempien välinpitämättömyys, kun he eivät edes yrittäneet rauhoittaa lasta, vaan he antoivat lapsen itkeä, siitä vanhempien välittämättä.
Jos lapsi itkee missä tahansa, suurin osa aikuisista yrittää saada lapsen itku loppumaan ja yrittää vastata lapsen tarpeisiin.
Minusta tämä oli johon ravontolan omistajat puuttuivat, ei niinkään itku.
Ehkä noin herkkähipiäisille vanhemmille olisi syytä soittaa lasu paikalle.
Mistä sinä tiedät mihin ravintoloitsija puuttui? Luit tapauksesta juuri vauvapalstalta ja tietosi päättyy siihen. 😂