Tukien varassa elävät, 2aikuista 1 lapsi
Paljonko tällaisella kokoonpanolla saatte tukia yhteensä. Houkuttais tuo vapaus ja luulen, että tulotasossakaan ei paljoa laskua olisi. Eli faktat tiskiin.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-6720275
Sieltä pientä faktaa niille, joiden mukaan tuilla "elää herroiksi". Ei yksinasuvalle se melkein 500€ käteenjäävä osa ole paljon paskaakaan, kun siitä pitää maksaa ruuat, puhelin, vesi, sähkö, ynnä muut virikkeet.
Ottaisin milloin vaan matalapalkkaisen työn, kuin jäisin noiden tukien varaan notkumaan.
Tuosta 500 eurosta eli toimeentulotuen perusosasta ei tarvitse maksaa sähköä ja vettä. Yksin asuva syö hyvinkin terveellisesti 200 eurolla kuussa. Jää vielä 300 euroa niihin puhelinlaskuihin ja muihin menoihin. Kyllä sillä pitäisi pärjäillä.
Jos minulla yrittäjänä on puhelinlasku alle 10 euroa kuukaudessa niin luulisin että työtön pääsee samaan. Eli rahaa jää ihan liikaakin huvituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei riitä kaikille joten parempi että jotkut elävät vapaaehtoisesti tuilla ja työt jäävät heille jotka niitä haluavat.
ai jaa? Mihinkäs ne työt ovat loppuneet.
Jos sun ammatissa ei ole töitä tarjolla niin kouluta itsesi ammattiin jossa on.
Tämän lisäksi voit työllistää itsesi vaikka toiminimi yrittäjänä. Turha siellä kotona on odotella että joku ulkopuolinen tarjoaisi sinulle työtä.
Työllistymisesi on täysin omalla vastuullasi.Tuet minimiin niin eiköhän ala se työnteko sinullekin maistumaan.
Missä sanoin että olen tällähetkellä työtön? Tuet on jo minimissään verrattuna esim. muihin pohjoismaihin .
Ensisijaiset tuet ovat minimissään.
Totta mutta myös viimesijainen tuki on jäljessä esim. Tanskaan verrattuna.
Mitä sitten? Muuta Tanskaan jos sohvalla makailu on niin tärkeää.
Me jotka työllämme elätämme muita tuskin jäämme kaipaamaan.En osaa tanskaa joten työllistyminen olisi vaikeampaa, täältä sentään sain töitä. Sinä et ehkä jää kaipaamaan tuilla elävää mutta itse jäisin montaakin.
Asenteesikin kertoo paljon: "sain töitä".
Itse jos olisin työtön niin en odottelsi saavani töitä vaan alkaisin tekemään niitä. Jokainen voi myydä osaamistaan toiminimen kautta.
Toki jos on tyhmä ja laiska niin se on aika heikko yhdistelmä ja miksi sellaista kukaan edes haluasi yritykseensä palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei riitä kaikille joten parempi että jotkut elävät vapaaehtoisesti tuilla ja työt jäävät heille jotka niitä haluavat.
Tämän lisäksi voit työllistää itsesi vaikka toiminimi yrittäjänä. Turha siellä kotona on odotella että joku ulkopuolinen tarjoaisi sinulle työtä.
Työllistymisesi on täysin omalla vastuullasi.Tuet minimiin niin eiköhän ala se työnteko sinullekin maistumaan.
Missä sanoin että olen tällähetkellä työtön? Tuet on jo minimissään verrattuna esim. muihin pohjoismaihin .
Turha niitä tukia on muihin vertailla. Jokaisessa maassa asuminen on eri hintaista.
Mutta kuten sanottua niin tuet minimiin niin alkaa se työntekokin maistua.
Onhan se nyt selvää ettei monia työnteko kiinnosta koska tuillakin elävät varsin mukavasti.Tottakai niitä pitää vertailla ja varsinkin niihin maihin missä tukipolitiikassa on onnistuttu eli esim. Ruotsiin ja Tanskaan. Kyse on käteen jäävistä tuista asumisen jälkeen. Tuet ovat jo minimissä ja työllisyys kasvanut edellisen hallituksen toimista huolimatta.
Ihan pokalla siis väität että isommat tuet korreloi parempaan työllisyyteen.
Missä utopiassa elät?
Työllisyys on on nimenomaan kasvanut edellisen hallituksen ansiosta.
Ei vaan siitä huolimatta. Talouskasvu muissa maissa on Suomen kaltaiselle vientimaalle elintärkeää ja siihen ei Suomen hallitus voi vaikuttaa. Sen sijaan kotimaan ostovoimaan voi ja sitä on kuritettu leikkauksilla. Samoin kikyn 24h/vuodessa vei usemman työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me jotka työllämme elätämme muita tuskin jäämme kaipaamaan.En osaa tanskaa joten työllistyminen olisi vaikeampaa, täältä sentään sain töitä. Sinä et ehkä jää kaipaamaan tuilla elävää mutta itse jäisin montaakin.
Itse jos olisin työtön niin en odottelsi saavani töitä vaan alkaisin tekemään niitä. Jokainen voi myydä osaamistaan toiminimen kautta.
Toki jos on tyhmä ja laiska niin se on aika heikko yhdistelmä ja miksi sellaista kukaan edes haluasi yritykseensä palkata.
Ei haitta työnantajaani että sain töitä. Työnantajahan sen päättää kenet palkkaa eli kenelle antaa töitä. Ei voi vain lampsia firmaan sisälle ja sanoa että nytpä alan tekemään hommia. Mutta näytätkin olevan noita marttyyriyrittäjiä jotka kuvittelevat omalla työllään pitävän Suomea pystyssä. Ja vielä on aikaa kirjoitella vauvapalstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan uskois tota 1000€ asumistukea. Kattoo toimeentulotuen määrän, siellähän ne käytettävissä olevat tulot lukee.
Tuo siis sisältää varsinaisen asumistuen ja lisäksi toimeentulotukena maksettavan harkinnanvaraista osan.
Täällä ei saa noin paljon tukia, katsottas liian kalliiks asunnoks ja pitäis muuttaa.
Täällä ei löydy halvempaa ja kun on asokämppä, niin eivät toistaiseksi ole velvoittaneet etsimään.
Onpa outoa, ettei vaadita. Helsingissä pitää tehdä selvitys joka vuosi ja asutaan stadin asunnossa jo. Halvempaa ei löydy. Vuokra satasen yli normin. Vuokra nousee n.20€/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki jos on tyhmä ja laiska niin se on aika heikko yhdistelmä ja miksi sellaista kukaan edes haluasi yritykseensä palkata.Ei haitta työnantajaani että sain töitä. Työnantajahan sen päättää kenet palkkaa eli kenelle antaa töitä. Ei voi vain lampsia firmaan sisälle ja sanoa että nytpä alan tekemään hommia. Mutta näytätkin olevan noita marttyyriyrittäjiä jotka kuvittelevat omalla työllään pitävän Suomea pystyssä. Ja vielä on aikaa kirjoitella vauvapalstalle.
Sä et oikein ymmärrä. Yrittäjäkin on palkansaaja, hän tekee työtä josta ansaitsee elantonsa. Yrittäjät ovat ihmisiä, ei kenelläkään ole mitään velvollisuutta palkata toisia henkilöitä yhtään mihinkään.
Myy itse omaa työtäsi niin joku ostaa, jos on kiinnostusta. Jos ei ole kiinnostusta niin viljele perunaa ja syö sitä äläkä ruikuta.
Minulla on aikaa, koska olen hoitanut asiani niin että teen työni silloin kun haluan. Teen silti enemmän töitä kuin ikinä olessani ns palkansaaja vieraalla.
Kerro toki mistä olen uhriutunut kun koet minut marttyyriyrittäjäksi?
Sä luokittelet ihmisiä työnantajiksi sekä työntekijöiksi... kai sä ymmärrät että voit ihan itse vapaasti valita kumpaan porukkaan kuulut...??
En nyt muista tarkkoja lukuja mutta noin suunnilleen. Saimme toimeentulotukea kun lapsi syntyi (nykyään ei enää onneksi tarvita). Meidän vuokra oli 700, joten saimme asumistukea reilut 400. Miehen työttömyystuki 500, minun äitiysrahaa en muista mutta kotihoidontuki oli 450, lapsilisä sen 93e. Sossusta tuli vielä 200 euroa lisäksi, eli tuloja saimme kaiken kaikkiaan yhteensä noin 1700e. Lisäksi sossu maksoi esim. sähkön (25e/kk). Lapsen syntyessä saimme 400 euroa lastenvaunuja ja pesukonetta varten. Sillä rahalla saa kaupasta kaikista halvimmat versiot ja jos haluaa parempaa niin pitää ylimenevä osa maksaa itse. Lisäksi sossu maksoi meidän lääkärikulumme kun kävin synnyttämässä. Jouduimme olemaan viikon sairaalassa ja lasku oli muistaakseni 400e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet 1200€ +lapsilisä 90€ + asumistuki (osa toimeentulotukea) 1000€ + toimeentulotuki vaihtelevasti 300-600€. Yhteensä tilille tippuu 2590-2890€. Tosi hyvin pärjätään ja on varaa lomailla. Ja lapsi iippa -kerhossa ilmaiseksi.
Oletan että lapsi on 10-17-vuotias. Tällöin perusosat on 1193,5e ja vuokra 1000e korvataan kokonaan, lisäksi vaikka vesimaksut 60e/kk niin päästään summaan 2253,5. Työtulot (jotka eivät laske toimeentulotuen määrää) yht. 300e/kk ja ollaan summassa 2553e/kk.
Miten tilille tippuu 2590-2890e joka kuukausi? Mitä ovat nuo muut kuukausittaiset menot jotka korvataan?
Olisikohan tämän "tilille tippuu 2590-2890e"-kirjoittaja jo kotiutunut vapaa-ajan vietostaan ja viitsisi valaista mitä nuo ylimääräiset kulut on mitä korvataan kuukausittain? Alkuperäinen laskelma oli kovin hatara ja keksityn kuuloinen.
Vierailija kirjoitti:
En nyt muista tarkkoja lukuja mutta noin suunnilleen. Saimme toimeentulotukea kun lapsi syntyi (nykyään ei enää onneksi tarvita). Meidän vuokra oli 700, joten saimme asumistukea reilut 400. Miehen työttömyystuki 500, minun äitiysrahaa en muista mutta kotihoidontuki oli 450, lapsilisä sen 93e. Sossusta tuli vielä 200 euroa lisäksi, eli tuloja saimme kaiken kaikkiaan yhteensä noin 1700e. Lisäksi sossu maksoi esim. sähkön (25e/kk). Lapsen syntyessä saimme 400 euroa lastenvaunuja ja pesukonetta varten. Sillä rahalla saa kaupasta kaikista halvimmat versiot ja jos haluaa parempaa niin pitää ylimenevä osa maksaa itse. Lisäksi sossu maksoi meidän lääkärikulumme kun kävin synnyttämässä. Jouduimme olemaan viikon sairaalassa ja lasku oli muistaakseni 400e.
Pakko sanoa että te työttömät tulette jumalattoman kalliiksi yhteiskunnalle.
Noidenkin rahojen eteen on joku työssäkävijä joutunut tekemään kuukauden töitä ja lahjoittamaan koko ansionsa valtiolle veroina, jotta saa elättää teitä.
Tosi hienoa, eiks vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noidenkin rahojen eteen on joku työssäkävijä joutunut tekemään kuukauden töitä ja lahjoittamaan koko ansionsa valtiolle veroina, jotta saa elättää teitä.
Tosi hienoa, eiks vaan?
Eipä tuossa ollut kuin yksi kolmesta työttömänä. Tänäpäivänä ei toimeentulotuelle ole kirjoituksen mukaan tarvetta. Eli nykyisin maksavat jollekin toiselle työttömällä heidän tukiaan tai vaihtoehtoisesti maksavat omia tukiaan takaisin.
No onneksi tukikikkailijat ja loisijat aiheuttavat sen, että kohta tukia leikataan/lakkautetaan, koska loputtomiin järjestelmä ei toimi näin.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi tukikikkailijat ja loisijat aiheuttavat sen, että kohta tukia leikataan/lakkautetaan, koska loputtomiin järjestelmä ei toimi näin.
Milloinkahan se päivä koittaa? Samaa on hölmöimmät hokeneet ties kuinka kauan ja jokainen hallitus on korottanut nimenomaan viimesijaista etuutta. Taisipa olla kokoomuskin hallituksessa päättämässä joitakin vuosia sitten peräti 100e kertakorotuksesta niin työmarkkinatukeen kuin toimeentulotukeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten laskeneet jos muuttaisitte erillenne? Tulot ilmeisesti nousisi ja toiselle tietenkin myös yh-lisät.
No ei ole tarvetta, kun tosi hyvin pärjätään näin.
Asuminen, sähkö, perus kotivakuutus ja lääkkeet/lääkärit menee tt-tuesta.
Noin 1300 eurosta maksetaan sitten: puhelimet, nopeampi netti ja Netflix 100€: bussikortit 100€: harrastukset ja lehti 100€.
Kauppaan menee 400€ ( jonkin verrankin ruokakuluista kuittaantuu järjestöhommilla) ja loput 600€ sitten riittää oikein hyvin vaatteisiin, huveihin yms. Palkat 300€/kk menee suoraan reissaamiseen, eikä ehkä ihan edes riitä, kun paljon kuljetaan.
Eli teillä on todella edulliset harrastukset tai kaikki ei teillä edes harrasta. Reissutkin taitaa olla edullisemman puoleisia. Syötte myös kohtuullisilla kuluilla. Malli lapsellekin on huikea ja varmaan jatkuva tukien hakeminen korostaa vapauden tunnetta. Tehän olette aina tilivelvollisia jollekin taholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hienoa, eiks vaan?Eipä tuossa ollut kuin yksi kolmesta työttömänä. Tänäpäivänä ei toimeentulotuelle ole kirjoituksen mukaan tarvetta. Eli nykyisin maksavat jollekin toiselle työttömällä heidän tukiaan tai vaihtoehtoisesti maksavat omia tukiaan takaisin.
Kun ovat nostelleet 1700e/kk niin aika reilusti saavat töitä paiskia ja veroja maksella ennen kuin pääsevät edes 0 tasolle.
Miehelläni on tulot n. 600 000e/vuosi. Minä saan äitiyspäivärahaa n. 1000e/kk ja lapsilisä 94e. Velaton asunto.
Kyllä tämä Suomi vaan on ihme valtio kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
Mutta muistakaa että kateus syö ihmistä, ei kannata kadehtia tukien varassa eläviä vaan keskittyä siihen omaan onnellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Mun pahin pelko olis joutua sossuelätiksi, jotenkin se olisi niin häpeällistä. Ajattelen myös sitä että lasten/nuorten kaverit ihmettelee miksi vanhemmat ei ole töissä vaan aina kotona. Asutaan alueella jossa on vain omistusasuntoja (kalliita) joten poikkeaisi varmasti totutusta mallista melkoisesti. Tykkään myös sijoittaa ja meillä on todella muhkeat osakesalkut. On toki perinnötkin tulossa mutta en sellaisten varaan uskaltaisi sossuelättinä jättäytyä, se perintöhän voi tulla vaikka kk päästä ja sitten menettää ne tulevat sossutuet. Ei kuolemia voi ennustaa, se perinnön jättäjä/jättäjät voi kuolla huomenna ja sitten saakin miettiä miten sen perinnön saa loppuiäksi riittämään jos ei viitsi töihin mennä.
Itseäni ei ainakaan kotona olo häiritse. Maalailen tauluja joutessani. Lasten kaverit luulee että olen taiteilija. Asumme myös rikkaiden alueella ja eipä täällä kukaan kyttää mitä toiset tekee. Ja kait ne kaverit luulee että tauluja menee kaupaksikin kun on hyvät asunnot ja vaatteet yms. Mieheni ammatista ei taida lapset vielä ymmärtää mitään. Joku bisnesmies tms. Ja miehenikin tekee paljon etätöitä kotoa.
Itsellä synnynnäinen vaikea liikuntavamma, olen siitä onnellisessa asemassa että olen aina ollut työelämässä. Eläkkeen olisin saanut jo nuorena jos olisin halunnut. Mielummin olen tehnyt työtä ja teen niin kauan kun pystyn. Ajatusmaailmoja on erilaisia, itselle työn tekeminen on ollut kunnia asia ja tekee myös arjesta mielekästä. Näin siis minun mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hienoa, eiks vaan?
No tää sosiaaliturvajärjestelmä alkaa tulla tiensä päähän. Onhan tässä jo pitemmän aikaa mietitty uudistusta kuten siirtymistä vastikkeelliseen yleistukeen tai perustuloon. En ymmärrä miksi nämä huvikseen työttömät ovat tehneet lapsia. Haluavatko he oikeasti että valtio velkaantuu koko ajan lisää ja sitten jättävät omille lapsilleen ja lapsenlapsilleen perinnöksi hillittömien velkojen maksun. Eivät ilmeisesti mieti edes omia lapsiaan saati muiden, miksi edes tekivät lapsia kun heidän tulevaisuutensa ei kiinnosta pätkääkään. Ja tarkoitan tässä näitä jotka ovat terveitä ja saisivat kyllä töitä mutta jotka ihan huvikseen vaan elelevät tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Enpä jaksa uskoa moiseen.
Ihan pokalla siis väität että isommat tuet korreloi parempaan työllisyyteen.
Missä utopiassa elät?
Työllisyys on on nimenomaan kasvanut edellisen hallituksen ansiosta.