Tukien varassa elävät, 2aikuista 1 lapsi
Paljonko tällaisella kokoonpanolla saatte tukia yhteensä. Houkuttais tuo vapaus ja luulen, että tulotasossakaan ei paljoa laskua olisi. Eli faktat tiskiin.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Mua alkanu ärsyttää kuinka paljon ihmiset saa oikeesti tukia suhteessa matalapalkkaisiin aloihin. Eihän työnteossa ole kohta mitään järkeä!!!
On paljonkin järkeä.
Matalapalkka-alalla olevat saavat kyllä tukia myös. Asumistukea ainakin ellei ole oma asunto tai asuntolaina. Mutta nuo ovat valintakysymyksiä osittain.
Itse olen tällä hetkellä asumuserossa ja asun vuokralla. 4 lasta. Saan asumistukea sen verran että maksan itse alle neljä sataa. Asumistuki on hieman alle 800 euroa. Tulona kotihoidontuki (+omaishoidontuki ja vammaistuki jotka yht. 550 euroa noin joka jatkuu vaikka työllistyn) joka vaihtuu nyt työttömyysetuudeksi joka taitaa olla muutaman satasen enemmän. Ja tietysti lapsilisä. Asumistuki pysyy edelleen samana. Töitä löydän helposti ja kuukauden palkkani on noin 1600-2000 euroa brutto lisistä riippuen. Olen laitoshuoltaja. Asumistuki ei muutu edelleen mihinkään vaikka saisin kokopäivätöitä tai jos muuttuu niin joillakin kympeillä. Aika iso ero tuloissa ja se näkyy kyllä elintasossa käykö töissä vai ei.
Ollaan palaamassa takaisin yhteen miehen kanssa (asumusero kesti vajaa 6kk) ja mies muuttaa tähän takaisin. Silloin ei saada asumistukea enää tai jos saadaan niin se on alle 100 euroa. Mies tienaa kuitenkin oman palkkansa tuohon päälle joka 2300 euroa bruttona. On lähihoitaja.
Tienataan kyllä enemmän kuin jos oltaisiin työttömyyskorvauksilla ja sossun tuilla.
Ja jos teen sijaisuuksia niin saan soviteltua työmarkkinatukea ja se plus palkka on paljon enemmän kuin pelkkä työkkäri tulona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Kelassa töissä ja toimeentulotuen ja muidenkin etuuksien hakijoissa on paljon näitä "yksinhuoltaja" äitejä, joilla lasten isän osoite on Poste Restante ja kun isän tuloja katsoo, niin usein isä tienaa vuoteen sen 30 000 - 40 000 euroa. Ihmiset täysin häpeilemättä käyttää järjestelmää hyväksi ja lypsää ylimääräistä rahaa. Valtion sosiaaliturvamenot kasvaa koko ajan ja sitten tulee painetta leikata etuuksia. Ei siinä ole mitään järkeä, että ihmiset, jotka ei etuuksia tarvisi, yrittää hyötyä niistä kaikin mahdollisin keinoin.
Eihän siinä olekaan järkeä, mutta miksi ihmeessä sitä ei hyödyntäisi, kun se mahdollista olisi? Miksi ihmeessä raataa, kun lähes saman saa paljon helpommalla?
Ennen sitä kutsuttiin moraaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies opiskelee, minä hoidan 1v lasta kotona. Asumme vuokrakaksiossa 580e/kk + sähkö ja vesi.
Mies saa opintotukea 325e/kk.
Saan kotihoidontukea ja hoitolisää yhteensä n. 400e/kk verojen jälkeen. Lapsilisä 95e/kk.
Asumistuki 507e/kk.Aika niukasti elellään, mutta pärjätään hyvin. Opintolainaa voi nostaa jos tuntuu ettei rahat riitä. Miehen opinnot loppuvat parin vuoden päästä ja rahatilanne helpottuu, jos ja kun saa työpaikan.
Nämä luvut ovat oikeat. En tiedä mistä ihmeestä ketjun alkupään pariskunta voi saada muka tuhansia. Meillä samankaltainen tilanne kuin teillä, minä opiskelen ja mies on työtön. Leikki-ikäinen lapsi mutta yli 3v. Saan tuon 325e opintotukea, mahdollisuus nostaa 650e opintolainaa / kk. Kela laskee tämän automaattisesti tuloiksi joten tt-tukea ei ole mahdollista saada. Mies saa n. 700e työmarkkinatukea, on jatkuvasti työkokeilussa tai muussa te-toimiston kanssa sovitussa toiminnassa ja tietysti hakee myös töitä. Lapsilisä 95e ja asumistuki 415e. Asumme ja elämme vaatimattomasti, tästä huolimatta olen joutunut myös ottamaan opintolainaa yllättäviin tai äkillisiin menoihin. Lapsi on kyllä päivähoidossa ilman, että meidän tuloilla jää siitä maksettavaa, tämä varmaankin parempi tilanne kuin pienituloisilla työssäkäyvillä.
Ap:n tapauksessa molemmat ovat työttöminä joten opintolainaa ei huomioda tuloksi. Toimeentulotukilaskurilla voi käydä asian tarkastamassa. Kahden aikuisen ja yhden 13-vuotiaan lapsen perusosat ovat yhteensä 1193e ja tähän päälle asumiskustannukset. Asumisen tukeminen vaihtelee kunnittain, esim. Helsingissä korvataan 3 henkiselle perheelle 947e vuokra mukisematta ja Pieksämäellä vain 514e vuokra. Suurempikin vuokra saatetaan korvata jos halvempaa ei ole tarjolla. Lisäksi korvataan erinäisiä maksuja kuten vesilasku ja terveydenhoitomaksut. Eli helsinkiläinen perhe voi saada tukia suht helpostikkin yli 2100e/kk.
Ei asumistuki kata koskaan koko vuokraa ja jos sossusta tms tulee loppuosa niin se vähennetään toimeentulotuesta.
Eli ei noilla tuilla oikeasti kovin leveästi elellä verrattuna palkkaan.No kyllä me vaan saadaan loppuosa vuokrasta toimeentulotukena ja kattaa vuokran ihan kokonaan, kun ei täällä halvempia ole. Ja ihan normaalisti saadaan toimeentulotukea vielä erikseen kuluista ja tuloista riippuen.
No niinhän minä kirjoitinkin. Loppuosa vuokrasta maksetaan toimeentulotukena joka on pois siitä ns muusta toimeentulotuesta. Kyllä silti vuokran jälkeenkin voi jäädä ns suoraan käteen tulevaa toimeentulotukea.
Nuo saavat sen lainvoimaisen sossutuen ja vuokran erotuksen. Ei ole mitään kokonaismääräistä sossutuen ja vuokravälin maksimisummaa. Aina saa perheenjäsen sen 300e jtn naama kohden. Tiedän erään perheen, lapsia heillä on kolme, kumpikaan aikuisista ei vahingossakaan tee töitä, asuvat kalliissa 1100e vuokrakämpässä (aso) ja lapset hoidossa. Sitten kulujen päälle nostellaan käyttörahaa, hyvin selityksin. Koko summa mitä he saavat asumistukineen, lapsilisineen ja ttt on jotain 2300e-2600e ja siitä vuokrat pois. Eli joku 1200e / kk käyttörahaa. Hyvinhän sillä elelee kun lapsistakin on rauha päivän aikana.
Joo no "hyvinhän tuolla elelee". 5 henkinen perhe. Kai noilla laskujakin on? Esim puhelinlaskut varmaan ainakin.
Lapsille pitää vaatteitakin ostaa jne ja heitä on kuitenkin 3.
Ei ole tainneet nauttia palkasta jos tuo on paljon rahaa? 2 ihmisen palkka ihan matalapalkka-aloillakin voi helposti olla 4000 euroakin. 3500 nyt ei ole edes mikään iso palkka 2 ihmiseltä yhteensä. Ja työskentelen itse mieheni kanssa matalapalkka-alalla ja meidän brutto on se 4000 euroa yhteensä.
Mä en ymmärrä tätä nykyajan ajattelutapaa, jossa ihmisten mielestä valtion tehtävä on elättää kaikki ja ottaa vastuu jokaisen elämästä "koska ei huvita". Ei ne tuet ole sitä varten että laiskat ihmiset pääsis tekemään tiliä vaan ne on tarkoitettu hetkellisesti auttamaan pahimman läpi. Mitä jos koko yhteiskunta laittais vaan hanskat tiskiin ja elelis kotona ja oottais että joku muu maksaa? Miten tää Suomi sitten pyöris?
Sossupummithan nostaa tuet käteiselle ja pistää sukanvarteen. Sitten voi hakee joka kk uudet massit. Kaikki rahat mitä he saavat sukulaisilta, laitetaan sukanvarteen. Hyvin ne elää ja ne kyllä osaa.
Tunnen pari toimeentulotuki-ihmistä. Toinen on sinkku ja toinen yksinhuoltaja. Molemmat ovat tarkkoja rahasta ja molemmilla on koko ajan raha-pula. Nuo laskurilla laskettavat summat ovat teoriaa, harvoin elävää elämää. Ja esim.kun yh pääsee töihin matalapalkka-alallla, niin hänen tulonsa paranevat selkeästi. Tai mikä on kenellekään selkeästi. Joku satanen kuussa. Hänen mielialansakin paranee. Toinen on sairasekäkkeellä, eikä tee töitä. Itse olen pienipalkkainen, mutta en silti saa tukia, joten ei ne nyt niin isoja ole, mitä ihmiset mielessään laskevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies opiskelee, minä hoidan 1v lasta kotona. Asumme vuokrakaksiossa 580e/kk + sähkö ja vesi.
Saan kotihoidontukea ja hoitolisää yhteensä n. 400e/kk verojen jälkeen. Lapsilisä 95e/kk.
Asumistuki 507e/kk.Aika niukasti elellään, mutta pärjätään hyvin. Opintolainaa voi nostaa jos tuntuu ettei rahat riitä. Miehen opinnot loppuvat parin vuoden päästä ja rahatilanne helpottuu, jos ja kun saa työpaikan.
Nämä luvut ovat oikeat. En tiedä mistä ihmeestä ketjun alkupään pariskunta voi saada muka tuhansia. Meillä samankaltainen tilanne kuin teillä, minä opiskelen ja mies on työtön. Leikki-ikäinen lapsi mutta yli 3v. Saan tuon 325e opintotukea, mahdollisuus nostaa 650e opintolainaa / kk. Kela laskee tämän automaattisesti tuloiksi joten tt-tukea ei ole mahdollista saada. Mies saa n. 700e työmarkkinatukea, on jatkuvasti työkokeilussa tai muussa te-toimiston kanssa sovitussa toiminnassa ja tietysti hakee myös töitä. Lapsilisä 95e ja asumistuki 415e. Asumme ja elämme vaatimattomasti, tästä huolimatta olen joutunut myös ottamaan opintolainaa yllättäviin tai äkillisiin menoihin. Lapsi on kyllä päivähoidossa ilman, että meidän tuloilla jää siitä maksettavaa, tämä varmaankin parempi tilanne kuin pienituloisilla työssäkäyvillä.
Tekin saatte etuuksia 2182 euroa/kk kertomasi mukaan. Opintolaina on myös etuus opiskelijalle.
Toki, mutta sen joutuu myös maksamaan takaisin (toisin kuin työmarkkinatuen tai tt-tuen) ja opintojen aikana laina kasvaa korkoa korolle. Sen lisäksi mies maksaa vielä takaisin omia opintolainojaan hyvän aikaa, joten kovin paljoa lainaa ei kannata ottaa vielä siihen päälle. Ilmeisesti jos olisin työtön, leipämme olisi leveämpi... Hiukan masentavaa, sillä mieskään ei opintojensa jälkeen työllistynyt kuin pätkätöihin. Alallani pitäisi periaatteessa olla töitä, mutta toisaalta kokemusta on tällä alalla vaikeaa kerryttää opintojen aikana.
Älkää enää koskaan valittako köyhyyttä ei lapsiperhe tai muutakaan!
Ainut köyhyys jonka uskon tässä maassa olevan totta , on kansaneläkkeen perusosalla kituuttavan vanhuksen köyhyys ja pienpalkkaisessa työssä käyvän ihmisen köyhyys. Kaikki muut valehtelevat ja k*settavat !
Ei ihme, että sos ja terveysmenot on yli 60% budjetista kun suurin osa kansaa makaa pankolla tai suunnittelee kuinka päästä sinne muiden elätiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tapauksessa molemmat ovat työttöminä joten opintolainaa ei huomioda tuloksi. Toimeentulotukilaskurilla voi käydä asian tarkastamassa. Kahden aikuisen ja yhden 13-vuotiaan lapsen perusosat ovat yhteensä 1193e ja tähän päälle asumiskustannukset. Asumisen tukeminen vaihtelee kunnittain, esim. Helsingissä korvataan 3 henkiselle perheelle 947e vuokra mukisematta ja Pieksämäellä vain 514e vuokra. Suurempikin vuokra saatetaan korvata jos halvempaa ei ole tarjolla. Lisäksi korvataan erinäisiä maksuja kuten vesilasku ja terveydenhoitomaksut. Eli helsinkiläinen perhe voi saada tukia suht helpostikkin yli 2100e/kk.
Ei asumistuki kata koskaan koko vuokraa ja jos sossusta tms tulee loppuosa niin se vähennetään toimeentulotuesta.
Eli ei noilla tuilla oikeasti kovin leveästi elellä verrattuna palkkaan.No kyllä me vaan saadaan loppuosa vuokrasta toimeentulotukena ja kattaa vuokran ihan kokonaan, kun ei täällä halvempia ole. Ja ihan normaalisti saadaan toimeentulotukea vielä erikseen kuluista ja tuloista riippuen.
No niinhän minä kirjoitinkin. Loppuosa vuokrasta maksetaan toimeentulotukena joka on pois siitä ns muusta toimeentulotuesta. Kyllä silti vuokran jälkeenkin voi jäädä ns suoraan käteen tulevaa toimeentulotukea.
Ei ole pois. Esim. Helsingissä toimeentulotuen maksimivuokra 3 henkiselle perheelle on 947e. Toimeentulotukeen oikeutettu perhe saa tuohon summaan asti vuokran maksettua kokonaan asumistuki ja toimeentulotukikombolla. Jos vuokra on isompi niin sitten on etsittävä halvempaa tai ylimenevää vuokran osuutta ei mahdollisesti korvata. Kahden aikuisen ja yhden 13-vuotiaan lapsen perusosat ovat yhteensä 1193e eli tämän jää käteen vuokran jälkeen. Tuo ei tarkoita että koko 1193e tulee toimeentulotukena vaan siinä voi olla muita tukia mukana esim.työmarkkinatuet ja lapsilisät. Jos jää tuon alle niin loppu maksetaan toimeentulotukena. Kokeilkaa toimeentulotukilaskurilla.
Vierailija kirjoitti:
1250€ kulujen, kuten asuminen ja lääkkeet jälkeen.
Kuinka monella työssäkäyvällä jää 1250e pakollisten kulujen jälkeen.. ei minulla t. 1400e netto.
Vierailija kirjoitti:
Tuet 1200€ +lapsilisä 90€ + asumistuki (osa toimeentulotukea) 1000€ + toimeentulotuki vaihtelevasti 300-600€. Yhteensä tilille tippuu 2590-2890€. Tosi hyvin pärjätään ja on varaa lomailla. Ja lapsi iippa -kerhossa ilmaiseksi.
Oletan että lapsi on 10-17-vuotias. Tällöin perusosat on 1193,5e ja vuokra 1000e korvataan kokonaan, lisäksi vaikka vesimaksut 60e/kk niin päästään summaan 2253,5. Työtulot (jotka eivät laske toimeentulotuen määrää) yht. 300e/kk ja ollaan summassa 2553e/kk.
Miten tilille tippuu 2590-2890e joka kuukausi? Mitä ovat nuo muut kuukausittaiset menot jotka korvataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on monta lasta ja lapset alle kouluikäisiä, voi jonkun aikaa kannattaa tukien varassa olo, mutta eipä paljon omaisuuttakaan kerry. Mutta jos oikeesti ootte terveitä ihmisiä suosittelen työntekoa ihan oman mielenterveyden takia. Pitemmän päälle myös työhön pääsy hankaloituu, jos joskus muutatte mieltänne työteon suhteen. Ei oo mukavaa olla nelikymppinen työtön, kun muilla samanikäisillä on jo omistusasunnot ja vakityöpaikat ja todentotta rahaakin rutkasti enemmän käytössä.
No jonkinlaista työtä nyt aina löytyy, joten jos yhtäkkiä alkaa työnteko kiinnostamaan enemmän, niin aina pääsee hommiin. Meille ainakin on tulossa sen verran kivan kokoiset perinnöt, että ei tarvitse turhaan omaisuutta kerryttää.
Jännää, että sijoittamalla aikaisin eläkkeelle ilmiö on niin suosittua, mutta muuten ei ihminen selviä ilman töitä..
Siis sun vanhempasi on tehneet ahkerasti töitä, jotta ovat saaneet kerrytettyä omaisuutta ja mihin se sitten menee heidän kuolemansa jälkeen? Velttojen jälkipolvien elättämiseen. Eikö teitä yhtään hävetä? Tuon mallin annatte myös lapsillenne. Jääkö heille muhkeaa perintöä?
Vierailija kirjoitti:
Ainut köyhyys jonka uskon tässä maassa olevan totta , on kansaneläkkeen perusosalla kituuttavan vanhuksen köyhyys ja pienpalkkaisessa työssä käyvän ihmisen köyhyys. Kaikki muut valehtelevat ja k*settavat !
Ei ihme, että sos ja terveysmenot on yli 60% budjetista kun suurin osa kansaa makaa pankolla tai suunnittelee kuinka päästä sinne muiden elätiksi.
Et taida tietää mitä tarkoittaa sos ja terveysmenot? Etkä myöskään ole kuullut että työllisyys on lisääntynyt koska taloudella menee (vielä) suht hyvin? Suurin osa kansasta ei makoile pankolla. Silloin ollaan noin 50% jos mukaan otetaan lapset ja eläkeläisetkin. Työllisiä on Suomessa n.2,6milj ja asukkaita 5,5miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella työssäkäyvällä jää 1250e pakollisten kulujen jälkeen.. ei minulla t. 1400e netto.
Silloin voi hakea asumistukea ja toimeentulokea. Ei jää minullakaan mutta asunkin yksin. Kolmihenkisellä perheellä pitää jäädä noin 1200e ja yksinasuvalla 497e. Mulla jäi kuitenkin vajaat 1000e (vuokran jälkeen) viimeksi töissä ollessa joten en edes olisi saanut toimeentulotukea mutta asumistukea sain.
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkeläinenkin voi hakea toimeentulotukea ja saada sitä jos on oikeutettu. Vanhuksenkin (yksinasuvan) perusosa on se sama 497e. Myös lääkkeet korvataan toimeentulotuesta. Pelkkä kansaneläke tulona ei vielä kerro köyhyydestä. Maalla monella kansaneläkeläisellä on lisäksi metsätuloja ja peltojakin on saatettu vuokrata tai myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin voi hakea asumistukea ja toimeentulokea. Ei jää minullakaan mutta asunkin yksin. Kolmihenkisellä perheellä pitää jäädä noin 1200e ja yksinasuvalla 497e. Mulla jäi kuitenkin vajaat 1000e (vuokran jälkeen) viimeksi töissä ollessa joten en edes olisi saanut toimeentulotukea mutta asumistukea sain.
Ei saa omistuskämpällä mitään asumistukea.. velka silti täytyy maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa omistuskämpällä mitään asumistukea.. velka silti täytyy maksaa.
Omaisuuden kartuttaminen on valinta. Ei toimeentulotuki ole sitä varten. Asumistukea voi hakea myös omistusasuntoon. Tottakai asuntovelka on maksettava jos sitä on mennyt ottamaan.
Siis oikeasti? Tollasenko elämän haluatte lapsillenne... kituutella 3 pekkaan jollain 1300e/kk.... voin sanoa, että 110% varmasti teidänkin lapsi syrjäytyy jos esimerkki on se että jäädään vaan kotiin. Lisäksi jos on mahdollista olla töissä niin tekisin lapseni eteen vaikka 3 eri työtä jotta hän sais harrastaa ja on varaa lukiokirjoihin ym. Ei ihme, että nykyään lapset niin häiriintyneitä kun vanhemmat tätä tasoa.. Tämä siis niille kenellä on työ mutta haluaa laiskuuttaan jäädä sossun asiakkaaks. HÄVETKÄÄ