Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taisi tuo kalorilaskurin lataaminen vain pahentaa tätä syömisten vahtimista...

Vierailija
21.08.2019 |

Olen pääosin syönyt kalorini alle 1800 jo aikaisemmin, mutta laihtunut en ole. Sitten tulee näitä nollapäiviä ja paastoa. Välillä taas ahmimisia. Eilen söin jotain 1200 kcal + sitten lenkit päälle. Ja jos mies ei olisi tehnyt ruokaa illasta, olisin saanut varmaan jätettyä kalorit helposti alle 700 kcal. Tänään tähän mennessä kertynyt 221 kcal.

Oon ajatellu, ettei mulla näin sairaalloisen lihavana ole muuta syömishäiriötä, kun se, että syön liikaa.

Että kiitos äiti, kun opetit tähän jo lapsesta saakka kaikenmaailman paastopäivillä ja "käydäänpä nyt aamusta lenkillä, syödään viikko ananasta ja salaattia ja illasta taas uudella, kun olet niin lihava".

Mitä oikeasti kannattaisi tehdä? Jos syön yli 1500 kcal niin lihon koko ajan.
Aineenvaihdunta on ilmeisesti mennyt aivan täysin kuralle.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten voi olla, että et muka laihdu tuolla kalorimäärällä? Oletko laskenut kaiken ihan oikein? Miten pitkään olet tuota jatkanut? Jokin tuossa nyt mättää ja se ei ole ravinnon koostumus, vaan se, että et kerro kaikkea. Kuulostaa siltä, että olet pienillä kaloreilla yhden päivän ja sitten ahmit enemmän koko loppuviikon. Ei silloin voi sanoa, että 1200 kalorilla et laihdu. Se loppuviikkohan mitätöi sen. Ei siinä mitään salaliittoa ole, vaan puhdasta matematiikkaa. 

Painonhallinta ei ole matematiikkaa. Elimistö toimii kemiallisesti ja ruuan sisältö vaikuttaa syötyyn määrään, ei kalorit.

Vierailija
22/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloreilla on melko vähän vaikutusta. Ruuan sisältö on tärkeämpää.

Laihtumiseen lopulta vain niillä kaloreilla on merkitystä. Ruoan sisällöllä on jonkinasteinen merkitys tosin sille, miten pysyy kylläisenä samalla kalorimäärällä. Ja terveydelle toki on isokin merkitys. Mutta painoon vaikuttaa lähinnä ne kalorit.

Kaloreilla on vähiten merkitystä painonhallinnassa.  Sisältö on se tärkein, joka säätää syömisen määrää.

Niitä onnellisia, jolla säätää... Itselläni sääti joskus lapsena ja nuorena, mutta ei sen jälkeen. Himottaa ahmia ihan minkälaista tahansa ruokaa yli kulutuksen ja ihan tahdonvoimalla ja kalorilaskennalla saa pitää painonsa kurissa. On kokeiltu hyvin monenlaisia ruokavaliomalleja ja aina sama juttu.

"Himottaa ihan mitä tahansa" Mutta ei pidä syödä ihan mitä tahansa, ei nälänhallinta silloin toimi.

Joo kokeiltu on. Pystyn ahmimaan tolkuttomia määriä mitä tahansa, jopa karppiruokaa jossa on runsaasti proteiinia ja/tai rasvaa. Tämä on valitettavasti aika yleistäkin niillä, jotka on nälänsäätelynsä sekoittaneet jojoilulla, että ei välttämättä löydy enää mitään ruokavaliota, jota noudattamalla nälänsäätely toimisi oikein. Usien on vaan pakko loppuikä laskea niitä kaloreita ja rajoittaa syömisiään tietoisesti kulutuksensa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten voi olla, että et muka laihdu tuolla kalorimäärällä? Oletko laskenut kaiken ihan oikein? Miten pitkään olet tuota jatkanut? Jokin tuossa nyt mättää ja se ei ole ravinnon koostumus, vaan se, että et kerro kaikkea. Kuulostaa siltä, että olet pienillä kaloreilla yhden päivän ja sitten ahmit enemmän koko loppuviikon. Ei silloin voi sanoa, että 1200 kalorilla et laihdu. Se loppuviikkohan mitätöi sen. Ei siinä mitään salaliittoa ole, vaan puhdasta matematiikkaa. 

Sehän jo kertoi toisessa viestissä USEIN iltaisin ahmivansa. Ahmijat yleensä saa todella paljon kaloreita ahmimiskohtaustensa aikana, eivätkä yleensä laske näitä ilmoittamiinsa kaloreihin mukaan. 

Vierailija
24/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtumiseen lopulta vain niillä kaloreilla on merkitystä. Ruoan sisällöllä on jonkinasteinen merkitys tosin sille, miten pysyy kylläisenä samalla kalorimäärällä. Ja terveydelle toki on isokin merkitys. Mutta painoon vaikuttaa lähinnä ne kalorit.

Kaloreilla on vähiten merkitystä painonhallinnassa.  Sisältö on se tärkein, joka säätää syömisen määrää.

Hohhoijaa, yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä. Kyllä ne kalorit nyt vain pitkälle määrittävät sen, paljonko se paino putoaa jos putoaa. Eri asia on sitten, mikä tuntuu helpolta ja mielekkäältä ja mikä on terveellistä. Mutta se ei poista sitä faktaa, että kalorien väheneminen sitä painoa lopulta pudottaa eikä mikään muu. 

Kaloreilla ei ole mitään merkitystä, ainoastaan ruuan sisältö vaikuttaa. Niin syötyyn ruuan määrään kuin painoonkin.

Vierailija
25/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä onnellisia, jolla säätää... Itselläni sääti joskus lapsena ja nuorena, mutta ei sen jälkeen. Himottaa ahmia ihan minkälaista tahansa ruokaa yli kulutuksen ja ihan tahdonvoimalla ja kalorilaskennalla saa pitää painonsa kurissa. On kokeiltu hyvin monenlaisia ruokavaliomalleja ja aina sama juttu.

"Himottaa ihan mitä tahansa" Mutta ei pidä syödä ihan mitä tahansa, ei nälänhallinta silloin toimi.

Joo kokeiltu on. Pystyn ahmimaan tolkuttomia määriä mitä tahansa, jopa karppiruokaa jossa on runsaasti proteiinia ja/tai rasvaa. Tämä on valitettavasti aika yleistäkin niillä, jotka on nälänsäätelynsä sekoittaneet jojoilulla, että ei välttämättä löydy enää mitään ruokavaliota, jota noudattamalla nälänsäätely toimisi oikein. Usien on vaan pakko loppuikä laskea niitä kaloreita ja rajoittaa syömisiään tietoisesti kulutuksensa mukaan.

Karppiruuassa ei muuten ole runsaasti proteiinia. Liika proteiini kyllä vaikuttaa siihen, että syö liikaa.

Vierailija
26/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painonhallinta ei ole matematiikkaa. Elimistö toimii kemiallisesti ja ruuan sisältö vaikuttaa syötyyn määrään, ei kalorit.

Mitä ihmettä sinä nyt selität? Missä minä sanoin, että kalorit vaikuttavat syötyyn määrään? Ruoan määrähän voi olla ihan mitä vain, mutta ne saadut kalorit lopulta ratkaisevat. Kilo nauloja painaa yhtä paljon kuin kilo höyheniä. Kilo on kilo, höyhen on höyhen ja naula on naula. 

Vierailija
27/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun obeesiteetti ei ole tuota kävelemistä ja pyöräilyä vielä estänyt. Koko ajan ahdistaa, kun pitäisi tehdä kaikkea muuta, mutta sitten huomio pitää kiinnittää syömisiin. 

Välillä syön aamiaisen, välillä en.

Jos syön aamiaisen niin vähän jogurttia ja marjoja/hedelmä sinne pilkottuna. Joskus pähkinöitä sekaan. Aikaisemmin siihen tuli mysliä ja vielä aikasemmin kaverina oli leipää. Kun lihominen vain jatkui, mysli jäi pois. Nykyään monesti se aamiainen on sellerin varsi, jos sitäkään. Joskus se on munakas tai paistettu kananmuna salaatilla. Munakkaassa saattaa olla kinkkua tai juustoa, mutta melko harvoin. 

Päivällinen on aina mitä nyt sattuu olemaan. Normaali ruoka, mitä on työpaikan kanttiinissa. Aikalailla samanlaisia annoksia vedän kuin muutkin, tosin salaattia vielä enemmän.

Useinkaan en ole syönyt lounasta, koska lihon. Tämä alkoi itseasiassa jo kotoa, sillä äiti v*ttuili minulle kotona päin naamaa, ettei kannata syödä, kun lihon. Jossain vaiheessa yritin aloittaa uudestaan lounaan syömisen ja havaitsin, että lihon. Tulin siihen tulokseen, ettei kannata.

Illalla monesti olen lähikaupasta ottanut jonkun alesalaatin, tai sitten patogin/sänkkärileivän. Tai riisipiirakoita. Mutta nämäkin tuli sitten pakosta jätettyä pois, koska lihoin. Usein illalla tosin tulee ahmimiskohtaus, jolloin vedän kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä, yleensä jotakin suolaista. Tätä sitten olen yrittänyt hallita poppareilla (mikropaahdettuja kuumalla ilmalla, joten niissä ei ole rasvaa, paitsi jos on tosi kova nälkä, niin sitten lisään niihin oliiviöljyä ja mausteita).  Ja koska huomaan, että lihon tästäkin niin sitten vaihtoehtona on dippivihannekset, eli selleri, porkkana, kesäkurpitsa, kurkku.  

Ja mainittakoon, että vatsa on melko usein aivan julmetun turvoksissa. Energiaa ei ole mihinkään muuhun kuin sohvalla makaamiseen, mutta nykyään olen yrittänyt pakottaa itseni lenkille.

Sitten joskus käy niin, että mies on ostanut kaupasta fazerin marjapiirakkatorttuja tai sipsipussin. Ne katoaa hetkessä, mutta edelleenkään en syö sipsiä viikottain. Karkki ja suklaa ei luojan kiitos uppoa ja mies saa syödä ne ihan itse. 

Ap

Oho, kuulostaa aika haastavalle. Tiedostat varmasti itsekin, etta sun syomiset on ihan pielessa. Syot milloin sattuu ja mita sattuu. 

1) Oletko jo pitanyt ruokapaivakirjaa, johon kirjaat ihan kaikki ruuat ja juomat, mita suuhun menee? Siis IHAN KAIKKI, myos napostelut. Tuo appihan on siihen hyva. 

2) Jos olet, niin ravintoterapeutti taitaa olla ainut mika auttaa. Kuntosaleilla on joskus kanssa hyvia, sielta saa seka treeniohjelman etta ruokaohjeet. 

Ja siis kai olet kaynyt tutkituttamassa kilppariarvot? Jos siis meinaan oikeasti et laihdu vaikket syo juuri mitaan... Mutta siis toi mun yllamainittu kaveri kanssa sanoi ettei syo "juuri mitaan" ja seuraavassa lauseessa tilasi ravintolassa ekstraranskalaisia, kun oma (reilu) annos ei riittanytkaan. Tai McDonaldsissa 2 isoa burgeria, pikkuburgerin, isot ranskalaiset, kolan ja pirtelon.

En siis sano etta sina teet kanssa nain, mutta joskus tulee naposteltua ihan huomaamattaan. Tai sitten vaan annoskoot on tosi pahasti puskissa. 

Ja just toi ettet syo tasaisin valiajoin, saa aikaan ne ahmimispuuskat. Kun on kyllainen olo niin sita marjapiirakkaa ja sipsiakaan ei tee niin paljon mieli. 

Ja sit viela - etta sen marjapiirakankin voi syoda, kun ei syo joka paiva ja syo sitten muuten vahemman. 

Joo, olen siihen appiin laittanut. Minulla ei tällä hetkellä ole järkevää päivärytmiä, sillä en saa nykyään oikein nukutuksi ja tehtyä mitään. Käytännössä olen vähän niinkuin toistaiseksi lomautettu. Kuntosalilla en halua enää käydä, koettu ja nähty se paikka. Ravintoterapeutti ehkä. 

Minulla oli myös yhdeltä lääkäriltä kilpirauhaslääkityskokeilu, sillä olin juuri ja juuri viiterajojen sisällä. Paikkakunnanvaihdoksen jälkeen uusi lääkäri oli sitä mieltä, että sitä ei tarvitse. Hän mittasi ainoastaan TSH:n ja minulla T4v jos putoaa pykälänkin niin menen pois asteikolta. Hänen mukaansa ainoastaan TSH:lla on väliä. Lihoin 20 kiloa vuodessa lääkityksen lopettamisen jälkeen, kuuleviin korviinsa ei ottanut tätä ja sanoi, että kaloreita vain alemmas, jos haluan laihtua. Lääkitystä ei kuulemma uusita, sillä en tarvitse sitä TSH:n perusteella. Myös varastoraudat laahaa 10 paikkeilla ja tämä on ihan hyvä tämä, enkä mitään rautalisää tarvitse.

Olen tosin lukenut, että alhaiset varastoraudat saattaa aiheuttaa kilpirauhasongelmia, minkä vuoksi nyt yritän itse nostaa varastorautaani syömällä rautalisää ja toivon, että kilpirauhanen aktivoituisi siinä samalla. Tämä lääkäri tosin ei pidä tästäkään ja hän passitti minut terapeutille masennuksen vuoksi. Sanoin, että olen väsynyt näihin terveysongelmiin ja terapeutti sanoi, että saa sinne tulla juttelemaan asioista. Enpä jaksa siellä käydä.

Ap

Vierailija
28/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, minkähänlaista karppiruokaa olet syönyt, jos siinä on ollut paljon proteiinia? Karppauksessa ei syödä proteiinia kuin vain tarpeen verran. Liika proteiini lisää nälkää ja saa syömään liikaa.

Vierailija
29/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän jo kertoi toisessa viestissä USEIN iltaisin ahmivansa. Ahmijat yleensä saa todella paljon kaloreita ahmimiskohtaustensa aikana, eivätkä yleensä laske näitä ilmoittamiinsa kaloreihin mukaan. 

Mun ahmiminen on sipsipussi, jonka mainitsin. Joskus pari donitsia ja se marjapiirakka, mutta harvoin jaksan näitä samana päivänä tai viikkona syödä. 

Ja tosiaan OLI nuo popparit, joissa ei ollut kasvaa. Vaihdoin kasviksiin. Nyt on vatsa välillä ripulilla.

Ap

Vierailija
30/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinä nyt selität? Missä minä sanoin, että kalorit vaikuttavat syötyyn määrään? Ruoan määrähän voi olla ihan mitä vain, mutta ne saadut kalorit lopulta ratkaisevat. Kilo nauloja painaa yhtä paljon kuin kilo höyheniä. Kilo on kilo, höyhen on höyhen ja naula on naula. 

Ei, vaan ruuan määrä vaikuttaa. Ja siihen syötyyn määrään vaikutetaan ruuan sisällöllä, ei kaloreilla.

Vierailija
31/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laitatko siihen sovellukseen myös ne ahmimiset ja siitä huolimatta 1500 keskimääräisellä kalorimäärällä et laihdu? 

Vierailija
32/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pudotin n. 45 kg liikkumatta. Koska en pystynyt! (sairaudet, tuolloin odotin vielä kahta isoa leikkausta enkä päässyt edes ovesta ulos :( ) Söin päivittäin alle 1000 kcal. Ei ahmimista, mutta nälkä oli alussa. Hiilarit, rasva ja sokeri pois lähes kokonaan, tilalla läjittäin kasviksia ja sammioittain vettä. Leikkausten jälkeen aloin liikkua sen, minkä nytkin voin eli ei paljoa. Syömisiä vähän 'tervellistytin' eli nyt n. 1200 kcal ja hieman lisää mm. hedelmiä, kaksi palaa leipää päivässä, öljyä ruuanlaittoon. Tiedän - ei ole muodikasta eikä minkään upeannimisen dieetin mukaista, mutta itsellä tämä toimii! Eikä ole tullut ahmimiskohtauksia, tänä kesänä olen jopa syönyt jäätelöä. Ai niin, jos syön jäätelöä, makeaa tms. nämä kalorimäärät vähennetään sitten muusta päivän syömisestä. En laske kaloreita niuhon tarkasti eli hieman suurpiirteisesti, koska nykyään jo tunnistan, mitä voin syödä enemmän ja mitä vähemmän. Ikävintä on muuten näin iäkkäämpänä se hurja määrä sellaista "läskiroikkunahkaa", yäks! :(

Vierailija
33/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan ruuan määrä vaikuttaa. Ja siihen syötyyn määrään vaikutetaan ruuan sisällöllä, ei kaloreilla.

Ruoan määrä vaikuttaa vain välillisesti. Todellisuudessa ainoa vaikuttava tekijä on ruoan sisältämät kalorit, jotka toki lasketaan siitä ruoan määrästä. 

Et kai tosissasi väitä, että jos vaihdat x määrän makkaraa x määrään kurkkua, tämä ei vaikuta millään tavalla laihtumiseen. Jos määrä ainoastaan ratkaisee, eihän tuolla pitäisi olla mitään merkitystä. 

Vierailija
34/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikkuli kirjoitti:

Itse pudotin n. 45 kg liikkumatta. Koska en pystynyt! (sairaudet, tuolloin odotin vielä kahta isoa leikkausta enkä päässyt edes ovesta ulos :( ) Söin päivittäin alle 1000 kcal. Ei ahmimista, mutta nälkä oli alussa. Hiilarit, rasva ja sokeri pois lähes kokonaan, tilalla läjittäin kasviksia ja sammioittain vettä. Leikkausten jälkeen aloin liikkua sen, minkä nytkin voin eli ei paljoa. Syömisiä vähän 'tervellistytin' eli nyt n. 1200 kcal ja hieman lisää mm. hedelmiä, kaksi palaa leipää päivässä, öljyä ruuanlaittoon. Tiedän - ei ole muodikasta eikä minkään upeannimisen dieetin mukaista, mutta itsellä tämä toimii! Eikä ole tullut ahmimiskohtauksia, tänä kesänä olen jopa syönyt jäätelöä. Ai niin, jos syön jäätelöä, makeaa tms. nämä kalorimäärät vähennetään sitten muusta päivän syömisestä. En laske kaloreita niuhon tarkasti eli hieman suurpiirteisesti, koska nykyään jo tunnistan, mitä voin syödä enemmän ja mitä vähemmän. Ikävintä on muuten näin iäkkäämpänä se hurja määrä sellaista "läskiroikkunahkaa", yäks! :(

Tuollaisessa kasvisten ahmimisessa ei ole mitään järkeä. Söisit kylläiseksi tekevää ruokaa (ei tarkoita vatsa täysi) niin ei tarvitsisi kärvistellä nälässä eikä syödä kaiken aikaa. Ja painokin pysyy hallinnassa.

Vierailija
35/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roikkuli kirjoitti:

Tuollaisessa kasvisten ahmimisessa ei ole mitään järkeä. Söisit kylläiseksi tekevää ruokaa (ei tarkoita vatsa täysi) niin ei tarvitsisi kärvistellä nälässä eikä syödä kaiken aikaa. Ja painokin pysyy hallinnassa.

Monet eivät näköjään ymmärrä mitään syömishäiriöisen ja tapasyöjän elämästä ja ajatustavasta. Silloin ei todellakaan syödä pelkän nälän takia. Silloin ei auta se, että syö itsensä kylläiseksi. Kyllä se pulla mahtuu ihan helposti pikku naposteluksi, vaikkei nälkä olisikaan. 

Vierailija
36/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoan määrä vaikuttaa vain välillisesti. Todellisuudessa ainoa vaikuttava tekijä on ruoan sisältämät kalorit, jotka toki lasketaan siitä ruoan määrästä. 

Et kai tosissasi väitä, että jos vaihdat x määrän makkaraa x määrään kurkkua, tämä ei vaikuta millään tavalla laihtumiseen. Jos määrä ainoastaan ratkaisee, eihän tuolla pitäisi olla mitään merkitystä. 

On sillä vaikutus. Jos syön sen kurkun, niin nälkä on eka pierasulla ja taas pitää syödä. Jos syön sen makkaran, niin pärjään monta tuntia ja syödyn ruuan määrä on vähäinen.

Vierailija
37/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roikkuli kirjoitti:

Monet eivät näköjään ymmärrä mitään syömishäiriöisen ja tapasyöjän elämästä ja ajatustavasta. Silloin ei todellakaan syödä pelkän nälän takia. Silloin ei auta se, että syö itsensä kylläiseksi. Kyllä se pulla mahtuu ihan helposti pikku naposteluksi, vaikkei nälkä olisikaan. 

Jos ruuan sisältö on hyvä, niin sitä pullaa ei tee edes mieli.

Vierailija
38/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis laitatko siihen sovellukseen myös ne ahmimiset ja siitä huolimatta 1500 keskimääräisellä kalorimäärällä et laihdu? 

Nykyään kyllä, enkä laihdu.

Saatoin 10 vuotta sitten popsia 3500 kcal, silloin en kyllä edes lihonut. Ihan oikeasti. Tosin seuraavana päivänä olikin sitten rokulipäivä, jolloin söin arviolta 400 kcal. Ehkä nuo kilot päätti tulla viiveellä. Ap

Vierailija
39/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joo, tämä l*ski lähtee nyt taas lenkille, vaikka päätä särkee, heikottaa ja lihakset on aivan julmetun kipeinä. Ap

Vierailija
40/56 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalorit ei ratkaise, vain syödyn ruuan määrällä on merkitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän