Nirppishoitajat eivät tykkää palvelutalon vaateesta hoitaa kanat ja lampaat työn ohessa!
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/793606-vantaalaisessa-palveluta…
Ettäs kehtaavat valittaa! Moni olisi onnessaan saadessaan kanoja ja lampaita hoitaa työn ohessa.
Saimi
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Itse sain asiakkaan omaiselta juuri huudot kun pyysin häntä ystävällisesti pitämään hyppivän koiransa pois, raapi hyppiessään päin. Selitin ystävällisesti että olen itse allerginen enkä voi edes koskea (tulee iho-oireita, aivastelun ja niiskuttelun kestän mutten vesikelloja iholla). Ihmetteli miten voin toimia hoitajana eläinallergisena... niin no selitäpä siinä että olen ihmisten hoitaja, en eläinten hoitaja. Että hoitamatta jäisi mulla jokainen elukka työmaalla. Meidän asiakkaat on sen kuntoisia ettei ne omia lemmikkejä pysty pitämään.
Mutta niinhän tässä kotihoidossa on, pitää olla putkimies, jääkaapin korjaaja, roskakuski (omilla autoilla), siivooja, kokki yms hoitotyön ohella. Eläimetkin vissiin pitäisi hoitaa, kerran pyydettiin viemään kissa eläinlääkäriin.. juu en vienyt.
Ymmärrän kyllä eläimet hoitokodeissa mutta kyllä niitä varten pitää olla sitten erikseen eläintenhoitaja, koska kaikki kanojen ruokinta on pois siltä asiakkaalta.
Itse en kyllä ymmärtäisi että muutamaa kanaa tai lammasta varten olisi palkattava eläintenhoitaja. Työaika hyvin lyhyt mutta töitä 7 päivänä viikossa.
Jos tuota ei saa järjestettyä muiden töiden oheen, eläimistä on paras luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain asiakkaan omaiselta juuri huudot kun pyysin häntä ystävällisesti pitämään hyppivän koiransa pois, raapi hyppiessään päin. Selitin ystävällisesti että olen itse allerginen enkä voi edes koskea (tulee iho-oireita, aivastelun ja niiskuttelun kestän mutten vesikelloja iholla). Ihmetteli miten voin toimia hoitajana eläinallergisena... niin no selitäpä siinä että olen ihmisten hoitaja, en eläinten hoitaja. Että hoitamatta jäisi mulla jokainen elukka työmaalla. Meidän asiakkaat on sen kuntoisia ettei ne omia lemmikkejä pysty pitämään.
Mutta niinhän tässä kotihoidossa on, pitää olla putkimies, jääkaapin korjaaja, roskakuski (omilla autoilla), siivooja, kokki yms hoitotyön ohella. Eläimetkin vissiin pitäisi hoitaa, kerran pyydettiin viemään kissa eläinlääkäriin.. juu en vienyt.
Ymmärrän kyllä eläimet hoitokodeissa mutta kyllä niitä varten pitää olla sitten erikseen eläintenhoitaja, koska kaikki kanojen ruokinta on pois siltä asiakkaalta.Itse en kyllä ymmärtäisi että muutamaa kanaa tai lammasta varten olisi palkattava eläintenhoitaja. Työaika hyvin lyhyt mutta töitä 7 päivänä viikossa.
Jos tuota ei saa järjestettyä muiden töiden oheen, eläimistä on paras luopua.
Siis ymmärsitköhän nyt ihan oikein? Aloituksessa oli kyse hoitolaitoksesta, joka vaatii että vanhuksia varten palkatut hoitajat hoitavat myös hoitolaitoksen kotieläimet. Ei kenenkään omista henkilökohtaisista eläimistä, jotka hoidetaan sitten vapaa-ajalla.
Minulla ei itsellä ole kotieläimiä, mutta ymmärrän kyllä että niiden hoito ja ylläpitäminen vaatii paljon muutakin kuin pelkästään ruokkimisen. Pitäähän niiden jätökset siivota, pitää huolta että karsinat/aitaukset jne on turvallisia ja kunnossa, tarkistaa eläinten hyvinvointi ja tunnistaa mahdolliset sairaudet jotta osaa soittaa eläinlääkärille. Pitää osata hoitaa nämä mahdolliset sairaudet tai tapaturmat, ettei eläin kärsi, pitää tietää niiden lajityypillisen käytöksen että tietää milloin kaikki ei ole kunnossa jne jne jne. Lisäksi hoitaminen on paljon muutakin kuin ruokkimista. Pitääkö niitä pestä? Lampaiden villa ainakin pitää keritä, kanojen munat pitää kerätä jne jne jne. Ei ole ihan niin yksinkertaista, että käy nopeasti vain ruokkimassa eläimet.
En ymmärrä, miten hoitajilla olisi tuohon kaikkeen aikaa tai edes osaamista, kun muutenkaan ei riitä aika edes niille vanhuksille.
Kannatan kyllä kodinomaisuutta ja virikkeitä, mutta niin että se on järjestetty järkevästi ja vastuullisesti eikä vain sysäämällä kaikkea jo ennestään jaksamisen äärirajoilla olevien hoitajien vastuulle päivittäisten töiden päälle.
Päivittäinen lepoaika
Työntekijälle pitää antaa työaikalain ja noudatettavan työehtosopimuksen mukaiset lepoajat.
Työaikalain pääsäännön mukaan työntekijälle on annettava vähintään tunnin mittainen päivittäinen lepoaika, kun vuorokautinen työaika on kuutta tuntia pidempi eikä työntekijän työpaikalla olo ole välttämätön työn jatkumisen kannalta. Työnantaja ja työntekijä voivat sopia lyhyemmästä, kuitenkin vähintään puolen tunnin lepoajasta. Lepoajan aikana työntekijä saa poistua työpaikaltaan.
Jos työaika vuorotyössä tai jaksotyössä on kuutta tuntia pidempi, on työntekijälle annettava vähintään puoli tuntia kestävä lepoaika tai tilaisuus aterioida työn aikana.
Lähde: työsuojelu.fi
Jos sun työpaikalla on sovittu että pidetään useampi tauko työpäivän aikana, esim. kaksi vartin kahvitaukoa niin sitten se ruokatauko on puoli tuntia. Mutta kyllä niitä tunnin ruokataukojakin pidetään. Esim. paikallinen KELA on aina kiinni päivittäin klo 11-12 ruokatauon takia. Eikä tasan tarkkaan ole Suomen ainoa tunnin ruokatauko.