Pitääkö jalankulkijan kulkea tien vasenta vai oikeaa laitaa?
Tästä tuli poikaystävän kanssa ihan tappelu. Eli minulle on opetettu, että jalankulkijan tulee kulkea tien vasemmassa laidassa ja liikenneturva vaikuttaisi olevan kanssani samaa mieltä (paitsi että jalkakäytävällä tai yhdistetyllä pyörätie/jalkakäytävällä voi kulkea oikeaa tai vasenta laitaa)
https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-jalankulkijalle
Mies on kuitenkin opetettu, että aina mennään tien oikeaa laitaa, koska Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Olen huomannut samaa asennetta myös AV:llä, jossain keskustelussa eräs kertoi jopa tahallaan törmäävänsä ihmisiin, jotka kulkevat häntä vastaan tien vasenta laitaa, koska Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne...
Eli, onko sinulle opetettu vasen vai oikea laita?
Kommentit (59)
Ai siis autotiellä, jos ei ole kevyenliikenteen väylää / jalkakäytävää? Tällöin vasemmassa laidassa. Poikkeustapauksissa, jos vasemmalla kulkeminen on vaarallisempaa, voi kulkea oikeassa laidassa.
Jalkakäytävällä tai kevyenliikenteen väylällä sitten laidassa, kummassa tahansa. Tämä on mielestäni typerä muutos tieliikennelaissa, lapsena minulle aina opetettiin, että pitää kulkea oikeassa laidassa.
Siinä reunassa, jossa aiheuttaa vähiten haittaa ja vaaraa itselleen ja muille.
Vierailija kirjoitti:
Ai siis autotiellä, jos ei ole kevyenliikenteen väylää / jalkakäytävää? Tällöin vasemmassa laidassa. Poikkeustapauksissa, jos vasemmalla kulkeminen on vaarallisempaa, voi kulkea oikeassa laidassa.
Jalkakäytävällä tai kevyenliikenteen väylällä sitten laidassa, kummassa tahansa. Tämä on mielestäni typerä muutos tieliikennelaissa, lapsena minulle aina opetettiin, että pitää kulkea oikeassa laidassa.
Milloin tämä on sitten muuttunut? Minä ja poikaystävä synnytty molemmat 1980-luvulla ja kummallekin opetettu eri tavalla
Hämmentynyt Jalankulkija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä on sitten muuttunut? Minä ja poikaystävä synnytty molemmat 1980-luvulla ja kummallekin opetettu eri tavalla
Siis ainoastaan tuo jalankulkijan paikka jalkakäytävällä / kevyenliikenteenväylällä on muuttunut. Vanhasta (1981) tieliikennelaista löytyy pykälän muutos vuodelta 1997, että pitää käyttää pyörätien reunaa.
Nythän tuo tieliikennelaki taas uudistuu... Tässä on uusin pykälä:
3 luku
13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
Kulje ihan siellä, missä itse haluat. Ihmiset ei osaa enää elää ilman sääntöä joka asiaan.
Ei todellakaan voi kulkea missä haluaa! Liikennesäännöt on tehty noudatettaviksi ja sujuvan liikenteen varmistamiseksi
Kuljen jalkakäytävällä aina oikealla puolella, koska se on loogisempi jos on useampi kulkija samaan aikaan.
Miksi ap vääristelet asiaa? Liikenneturvan sivulla sanotaan selvästi: "Jos kuljet yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, voit kulkea JOKO oikeaa TAI vasenta laitaa." Sinä teet kyselyn jossa kysyt: "Onko jalankulkijan mielestäsi kuljettava tien vasenta laitaa liikenneturvan ohjeiden mukaisesti?" Mitä ihmettä oikein ajattelet?
Sinä manipuloit ja vääristelet suoraan liikenneturvan ohjetta. Vasemmanpuoleinen reuna on pakollinen vain silloin kun kuljet autotiellä ja jalkakäytävää ei ole. Mutta yhdistetyllä jalka/pyörätiellä käy molemmat puolet.
Vierailija kirjoitti:
Kuljen jalkakäytävällä aina oikealla puolella, koska se on loogisempi jos on useampi kulkija samaan aikaan.
Miksi ap vääristelet asiaa? Liikenneturvan sivulla sanotaan selvästi: "Jos kuljet yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, voit kulkea JOKO oikeaa TAI vasenta laitaa." Sinä teet kyselyn jossa kysyt: "Onko jalankulkijan mielestäsi kuljettava tien vasenta laitaa liikenneturvan ohjeiden mukaisesti?" Mitä ihmettä oikein ajattelet?
Sinä manipuloit ja vääristelet suoraan liikenneturvan ohjetta. Vasemmanpuoleinen reuna on pakollinen vain silloin kun kuljet autotiellä ja jalkakäytävää ei ole. Mutta yhdistetyllä jalka/pyörätiellä käy molemmat puolet.
Osaat sä vaihtaa lakanat ilman marttaliiton ohjeita?
Itseasiassa jos oikein halutaan tästä vääntää ja saada riitaa aikaiseksi, niin yhdistetyllä pyörä- ja jalkakäytävällä on tie jaettu kahteen osaan jossa pyörätiellä on oma oikeanpuoleinen liikenne ja jalankulkijoilla omansa. Eli sillä pienellä väylällä menee neljä eri väylää. Mutta tätä harvat tietää joten nyt mennään kaikki miten sattuu. Toivottavasti kuitenki edes useimmat menee jompaakumpaa reunaa eikä keskellä tietä.
Minä menen sillä puolella missä on jalankulkijoiden puoli, eli kauempi puoli autotiehen nähden. Tämä aiheuttaa joskus pyöräilijöissä harmitusta koska he olettavat, että tiellä on kokonaan oikeanpuoleinen liikenne. Tai no onhan siinä, mutta pyöräilijöillä se tarkoittaisi sitä, että he ajavat minua vastaan autotiehen nähden 2/4 osa kohdalla ja minä kävelen 3/4 osa kohdalla. Eli aika keskellä molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaat sä vaihtaa lakanat ilman marttaliiton ohjeita?
Osaan. Osaatko sinä? Miten marttaliitto liittyy tähän mitenkään?
Ap vääristelee kysymyksessään selvää ohjetta ja se on väärin. Hän antaa sellaisen kuvan kuin tuo olisi oikea ohje vaikka se ei ole sitä.
Oikeanpuoleista jalkakäytävällä ja vasenta vain jos on pakko mennä autotiellä.
"Jos kuljet yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, voit kulkea joko oikeaa tai vasentalaitaa" Molemmat käy. Aloittajalla on virheellinen kysymys.
En ole silti nähnyt ketään kävelevän autotiellä vasenta laitaa.
Paras olisi kokonaan vasemmanpuoleinen liikenne jalankulkijoille yhdistettyjä väyliä lukuunottamatta. Kevyen liikenteen väylää ajavat joskus myös mopot ja sähköpyörät, joilla on suuri nopeus, ja jalankulkijan olisi turvallisuuden nimissä suotavaa nähdä kulkuneuvot ajoissa. Myös tavallisilla pyörillä ajetaan holtitonta nopeutta, etenkin alamäissä.
Vierailija kirjoitti:
Paras olisi kokonaan vasemmanpuoleinen liikenne jalankulkijoille yhdistettyjä väyliä lukuunottamatta. Kevyen liikenteen väylää ajavat joskus myös mopot ja sähköpyörät, joilla on suuri nopeus, ja jalankulkijan olisi turvallisuuden nimissä suotavaa nähdä kulkuneuvot ajoissa. Myös tavallisilla pyörillä ajetaan holtitonta nopeutta, etenkin alamäissä.
Suotavaa olisi sillä mopolla hidastaa jalankulkijan kohdalla, jos takaapäin lähestyy. Väistämisvastuuta ei aina voi sysätä jalankulkijan niskaan. Kerran tuli takaa niin läheltä, jos olisin nostanut käden sivulle, olisi osunut. Tilaa olisi ollut muutama metri mennä toisesta laidasta ohi, kun ketään ei tullut vastaan, mutta ihan n. 40cm päästä pyrähti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tarkoitan yhdistetyllä väylällä siis sellaista, jossa jalankulkijoille ja pyöräilijöille on erikseen merkitty puolet. Sille lienee jokin oma nimitys.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa jos oikein halutaan tästä vääntää ja saada riitaa aikaiseksi, niin yhdistetyllä pyörä- ja jalkakäytävällä on tie jaettu kahteen osaan jossa pyörätiellä on oma oikeanpuoleinen liikenne ja jalankulkijoilla omansa. Eli sillä pienellä väylällä menee neljä eri väylää. Mutta tätä harvat tietää joten nyt mennään kaikki miten sattuu. Toivottavasti kuitenki edes useimmat menee jompaakumpaa reunaa eikä keskellä tietä.
Minä menen sillä puolella missä on jalankulkijoiden puoli, eli kauempi puoli autotiehen nähden. Tämä aiheuttaa joskus pyöräilijöissä harmitusta koska he olettavat, että tiellä on kokonaan oikeanpuoleinen liikenne. Tai no onhan siinä, mutta pyöräilijöillä se tarkoittaisi sitä, että he ajavat minua vastaan autotiehen nähden 2/4 osa kohdalla ja minä kävelen 3/4 osa kohdalla. Eli aika keskellä molemmat.
Tämä, mistä puhut, ei ole yhdistetty kevyenliikenteen väylä. Yhdistetty kevyen liikenteen väylä on se, jossa keskellä ei ole viivaa. Näillä pyöräilijät kulkevat oikeassa laidassa ja jalankulkijat jommassa kummassa laidassa, samalla väylällä.
liikennemerkkinä tämä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikennemerkeist%C3%A4#/m…
Sitten on niitä väyliä, joissa pyörätie ja jalkakäytävä menevät rinnakkain viivalla rajattuna. Näillä pyöräilijät menevät omalla puolellaan oikeaa laitaa ja jalankulkijat omalla puolellaan jompaa kumpaa laitaa, mutta pyöräilijät ja jalankulkijat eivät kulje samalla väylällä.
Liikennemerkit:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikennemerkeist%C3%A4#/m…
ja
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikennemerkeist%C3%A4#/m…
Mutta AP:n aloitushan koski varsinaisesti alun perin ajoradan varressa kävelemistä.
Hämmentynyt Jalankulkija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kolmekymppinen ole mikään poikaystävä.
Autotiellä vasen laita, kevyen liikenteen väylällä tai jalkakäytävällä selkeintä että kulkee oikealla jos kaistaa ei oo määrätty.