Pitääkö jalankulkijan kulkea tien vasenta vai oikeaa laitaa?
Tästä tuli poikaystävän kanssa ihan tappelu. Eli minulle on opetettu, että jalankulkijan tulee kulkea tien vasemmassa laidassa ja liikenneturva vaikuttaisi olevan kanssani samaa mieltä (paitsi että jalkakäytävällä tai yhdistetyllä pyörätie/jalkakäytävällä voi kulkea oikeaa tai vasenta laitaa)
https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-jalankulkijalle
Mies on kuitenkin opetettu, että aina mennään tien oikeaa laitaa, koska Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Olen huomannut samaa asennetta myös AV:llä, jossain keskustelussa eräs kertoi jopa tahallaan törmäävänsä ihmisiin, jotka kulkevat häntä vastaan tien vasenta laitaa, koska Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne...
Eli, onko sinulle opetettu vasen vai oikea laita?
Kommentit (59)
Aika harva palstalainen tietää edes sitä, mikä on tieliikennelain tarkoittama ajorata.
Tämä ei ole mielipidekysymys vaan laista löytyy selkeät vastaukset. Ajoradalla kuljetaan jalan tien vasenta laitaa. Se että kevyenliikenteenväylillä on eri säännöt, ei muuta asiaa ajotien osalta miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa jos oikein halutaan tästä vääntää ja saada riitaa aikaiseksi, niin yhdistetyllä pyörä- ja jalkakäytävällä on tie jaettu kahteen osaan jossa pyörätiellä on oma oikeanpuoleinen liikenne ja jalankulkijoilla omansa. Eli sillä pienellä väylällä menee neljä eri väylää. Mutta tätä harvat tietää joten nyt mennään kaikki miten sattuu. Toivottavasti kuitenki edes useimmat menee jompaakumpaa reunaa eikä keskellä tietä.
Minä menen sillä puolella missä on jalankulkijoiden puoli, eli kauempi puoli autotiehen nähden. Tämä aiheuttaa joskus pyöräilijöissä harmitusta koska he olettavat, että tiellä on kokonaan oikeanpuoleinen liikenne. Tai no onhan siinä, mutta pyöräilijöillä se tarkoittaisi sitä, että he ajavat minua vastaan autotiehen nähden 2/4 osa kohdalla ja minä kävelen 3/4 osa kohdalla. Eli aika keskellä molemmat.
Tämä, mistä puhut, ei ole yhdistetty kevyenliikenteen väylä. Yhdistetty kevyen liikenteen väylä on se, jossa keskellä ei ole viivaa. Näillä pyöräilijät kulkevat oikeassa laidassa ja jalankulkijat jommassa kummassa laidassa, samalla väylällä.
liikennemerkkinä tämä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikennemerkeist%C3%A4#/m…
Sitten on niitä väyliä, joissa pyörätie ja jalkakäytävä menevät rinnakkain viivalla rajattuna. Näillä pyöräilijät menevät omalla puolellaan oikeaa laitaa ja jalankulkijat omalla puolellaan jompaa kumpaa laitaa, mutta pyöräilijät ja jalankulkijat eivät kulje samalla väylällä.
Liikennemerkit:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikennemerkeist%C3%A4#/m…
ja
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikennemerkeist%C3%A4#/m…
Mutta AP:n aloitushan koski varsinaisesti alun perin ajoradan varressa kävelemistä.
Tämä viesti palautti uskoni siihen, että aivan kaikki AV:lla notkuvat eivät ole vähä-älyisiä, kiitos.
Olisi ilmeisesti sitten pitänyt laittaa kysymykseen että ajotien eikä tien... ajattelin että ihmisillä on luetun ymmärtäminen hallussa, kun aloituksessa kuitenkin selkeästi sanon, että jalkakäytävällä tai pyörätien/jalkakäytävän yhdistelmällä ei tien puolella ole väliä, vaan saa liikenneturvan mukaan ainakin kulkea kumpaakin laitaa. Jalkakäytävää en itse miellä tieksi, kun käytävä-nimellä kulkee ja varsinaiselle pyörätiellehän ei jalankulkijoilla ole asiaa, vaan pitää käyttää jalkakäytävää, joka on yleensä erotettu sitten viivalla pyörätiestä
ap
No joka tapauksessa AP:n miehelle on asia opetettu aikoinaan väärin tai sitten hän on ymmärtänyt asian väärin (todennäköisempi vaihtoehto).
Vierailija kirjoitti:
No joka tapauksessa AP:n miehelle on asia opetettu aikoinaan väärin tai sitten hän on ymmärtänyt asian väärin (todennäköisempi vaihtoehto).
En siis miehen mielestä saa ulkoiluttaa koiraa tien vasenta laitaa (asutaan maalla, jalkakäytäviä ei siis missään vaan ajotiellä kuljetaan koko ajan) vaikka näytin liikenneturvan sivun. Tämä siksi että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja hänelle opetettu, että aina on käveltävä oikeaa laitaa. Itselle opetettiin, että ajotiellä vasemmalla puolella kävellään ja oikeaa laitaa mennään sitten pyörän kanssa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Aika harva palstalainen tietää edes sitä, mikä on tieliikennelain tarkoittama ajorata.
Itse taidat kuulua siihen 90%:iin jotka ovat mielestään keskivertoa parempia kuljettajia?
Huomaa kyllä täälläkin miten itsekkäitä osa ihmisistä on, säännöksistä viis! minä teen mitä huvittaa ja miltä tuntuu
Mä kuljen vasenta laitaa, näin mulle on opetettu.
Mieheni menee aina oikeaan laitaan ja pitää sitä ainoana oikeana vaihtoehtona.
Pienenä opetettiin myös että puolta Voi vaihtaa jos vasemmalla puolella on esim sellainen mutka tai kurvi josta näkyvyys jalankulkijaan ( autoilijalla) on huono. Eli turvallisuus ennen kaikkea.
Öö joo, vaikuttaa muuten selkeältä, mutta lieneekö tässä säännössä mitään järkeä? Kun vasen muuttuu siihen nähden mihin suuntaan liikkuu tiellä. Eli kävellään kuitenkin molemmin puolin tietä. Ja pyöräilijöille sama juttu mutta ovat oikealla puolella. Eli nähdäkseni jalankulkijoilla autot tulevat aina kohti jos liikutaan vasemmalla puolella, ja pyöräilijät menevät samaan suuntaan kuin autot, jos maantiellä liikutaan.
Autotiellä vasenta laitaa.
Tosin itse kävelen kyllä monesti silti oikeaakin, varsinkin jos on hiljainen tie ja olen vaikka kääntymässä pian oikealle. Koirien kanssa tulee muutenkin valittua se puoli, mikä on koirista kiinnostavampi/missä on enemmän pissapaikkoja.
Hämmentynyt Jalankulkija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis miehen mielestä saa ulkoiluttaa koiraa tien vasenta laitaa (asutaan maalla, jalkakäytäviä ei siis missään vaan ajotiellä kuljetaan koko ajan) vaikka näytin liikenneturvan sivun. Tämä siksi että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja hänelle opetettu, että aina on käveltävä oikeaa laitaa. Itselle opetettiin, että ajotiellä vasemmalla puolella kävellään ja oikeaa laitaa mennään sitten pyörän kanssa.
ap
Käypä näyttämässä suoraan lakia
http://finlex.fi/fi/ --> Tieliikennelaki
3 luku
13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
Ainiin ja puolenvalintaan vaikuttaa sekin, onko esim. mäki tulossa, jos on mäki, niin haluan mieluummin kävellä sitä laitaa, jonka puolella oleva autoilija näkee minut.
Vierailija kirjoitti:
Öö joo, vaikuttaa muuten selkeältä, mutta lieneekö tässä säännössä mitään järkeä? Kun vasen muuttuu siihen nähden mihin suuntaan liikkuu tiellä. Eli kävellään kuitenkin molemmin puolin tietä. Ja pyöräilijöille sama juttu mutta ovat oikealla puolella. Eli nähdäkseni jalankulkijoilla autot tulevat aina kohti jos liikutaan vasemmalla puolella, ja pyöräilijät menevät samaan suuntaan kuin autot, jos maantiellä liikutaan.
Idea on siinä, että näet itse sen auton, joka kulkee lähempänä sinua ja pystyt tarvittaessa väistämään vielä syrjemmäs.
Tienlaidassa vasenta laitaa, että näkee vastaantulevan auton. Jalkakäytävällä taas oikeaa reunaa.
Niille, joiden mielestä asialla ei ole jalkakakäytävällä väliä, kannattaa miettiä, mitä siitä seuraa. Silloinhan vallitsee vahvemman oikeus. Naiset, lapset ja vanhukset väistävät nuoria miehiä. Jos sanotaan, että fiksumpi väistää, ei tilanne muuksi muutu tai sitten törmätään.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin ja puolenvalintaan vaikuttaa sekin, onko esim. mäki tulossa, jos on mäki, niin haluan mieluummin kävellä sitä laitaa, jonka puolella oleva autoilija näkee minut.
Vaihdat siis puolta mäen laella, jos kyseessä on kukkula? Aika vaarallista.
Jos jalkakäytävä ja pyörätie ovat rinnakkain, pyrin kulkemaan mahdollisimman kaukana pyörätiestä koska pyöräilijät tulevat usein takaa kauhealla nopeudella hirvittävän läheltä
Maantien vasenta, kävelytien lain mukaan kumpaa vain ja enemmistön mukaan oikeaa.
Onko ero siinä missä olette kasvaneet? Eipä kaupunkilaislapsen juuri tullut käveltyä maantien laitaa tai saatua siihen opastusta, ja jalankulkijoille tarkoitetuilla reiteillä käytäntö osoitti oikean toimivammaksi.
Oikeaa reunaa kirjoitti:
Tienlaidassa vasenta laitaa, että näkee vastaantulevan auton. Jalkakäytävällä taas oikeaa reunaa.
Niille, joiden mielestä asialla ei ole jalkakakäytävällä väliä, kannattaa miettiä, mitä siitä seuraa. Silloinhan vallitsee vahvemman oikeus. Naiset, lapset ja vanhukset väistävät nuoria miehiä. Jos sanotaan, että fiksumpi väistää, ei tilanne muuksi muutu tai sitten törmätään.
Alle kouluikäiset lapset ohjaan vasempaan reunaan kävely-/pyörätiellä jos oikea reuna on vain 10 cm kiveyksen päässä ajoradasta. Ja ketterämpi väistää: usein yksin liikkuvat aikuiset väistää lasta hyvissä ajoin, mutta jos vastaan tulee rattaat, koiranulkoiluttaja tai muu setti jonka on vaikeampi siirtyä metri sivusuunnassa, ohjaan lapsen väistämään. Silloinkaan ei tarvitse mennä sinne ajoradan reunalle asti esim. pyörällä/potkulaudalla vaan keskellä käväisy riittää.
AP kysyy ajoradalla eli autotiellä kävelemisestä.