Mitä mieltä olette Danske Bankin tunnistussovelluksesta Danske ID:stä?
Kommentit (39)
Tunnistussovelluksen voi saada kerralla toimimaan vain yhdessä laitteessa, joten jos käytät verkkopankkia tietokoneella, otat vain kännykän viereen, avaat tunnistussovelluksen ja se pyytää sinulta kuittausta (lukulistaa ei tarvita). Helppoa.
Jos Danske ID ei toimi, tarkista, että latasit viimeisimmän sovelluksen verkkokaupasta ja että puhelimesi on sen verran uusi, että ei tule ongelmia. Itselläni oli IPhone 5 eli IOS 10.3.3, joten jouduin vaihtamaan puhelimen. IPhone IOS 11 tai uudempi. Itse ostin Android-puhelimen, Samsungin, ja nyt toimii.
Mua jotenkin ärsyttää, että niin moni asia siirtyy kännykkään. En haluaisi olla pelkän puhelimen varassa muutenkaan saati sitten tämmöisissä asioissa.
esim nää tunnarit, hsl matkakorttiappi, maksaminen pankkikorttimaisesti...
Kaikkia palveluita ei tarvii ottaa käyttöön nyt, mutta kyllä ne pikku hiljaa siirtyy sinne kaikki. Ei, se ei ole kätevää, eikä mielestäni kovinkaan turvallista.
Sitten kun se puhelin tilttaa reissussa, niin milläs sitten maksan ja kuljeskelen?
Eikös Danske lähetä jotain tunnuslukulaitetta postissa, jos tuota sovellusta ei määräaikaan mennessä lataa? Jos lataa sovelluksen, saa bonuksena sitten jonkun leffalipun tms. Itse luin jotain tämänsuuntaista pankin sivuilta ja tosiaan toivon sen olevan niin, koska en halua ladata sovellusta puhelimeeni. Asioin nettipankissa aina kotikoneella ja minulle sopii paljon paremmin, että myös tunnukset ovat kotona. Tuntuu myös paljon turvallisemmalta ja periaatteestakin ärsyttää, että KAIKKI pitäisi nykyään hoitaa puhelimella.
En ole ladannut, tykkään vanhasta tunnistussysteemistä. Itsekin odottelen varmaan sen jonkun laitteen saapumista kotiin ja käytän sitten sitä. En tajua minäkään, miksi nykyään kaikki pitäisi hoitaa jollain hel*etin sovelluksella.
Kyllä se tunnuslukulaitteen saa tilatuksi, jos ei halua puhelimeen tunnistusta, tai muuten vain. Ei kai tuosta nyt isoa ongelmaa tule.
Pankki vain yrittää saada kaikki mobiilin verkkopankin käyttäjäksi samalla. Se kun on niin hianoo :DDDD
Ei siitä tunnistussovellukseta haittaakaan kauheasti ole. Hoidan pankkiasiat jatkossakin tietokoneella niin ei vaikuta tietoturvaankaan huonontavasti.
Paitsi tietysti siltä osin että se puhelin voi hajota milloin vaan jolloin pääsy pankkiin estyy. Tässä suhteessa pahvilappu oli tietoturvallisempi.
Pirun keskeneräinen. Ei edes pysty vaihtamaan PIN-koodia.
Vierailija kirjoitti:
Pirun keskeneräinen. Ei edes pysty vaihtamaan PIN-koodia.
Oikeesti? Siis tommonen sovellus on monimutkaisuudeltaan luokkaa notepad.
lol noille pikkulaitteille, moisia oli 90 luvun alussa joillai yrityksillä ainoana keinona päästä sisään salaisimpiin fuusioneuvottelu ja vastaaviin tietoihin. Tosin semmoisia aloja että lapsetkin oli yrityksen valvonnan alla. Ettei ois insider treidaamista ja vastaavaa.
Toisaalta oli ne botskit ja matkailu ja mulle ostettiin kämppä ja oli palvelijoita jne.. et et puolensa kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkomailla hukkaa tai hajottaa puhelimen, pankkiasioinnit oli sitten siinä.
Ihan mielenkiinnosta: mitä eroa tässä tapauksessa on hukata tai hajottaa puhelin ulko- tai kotimailla?
Tai jos joku varastaa kukkaron missä on se tunnuslukuliuska. Mutta aina voi jossitella tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ladannut, tykkään vanhasta tunnistussysteemistä. Itsekin odottelen varmaan sen jonkun laitteen saapumista kotiin ja käytän sitten sitä. En tajua minäkään, miksi nykyään kaikki pitäisi hoitaa jollain hel*etin sovelluksella.
Et ole edes testannut, mutta mielipide löytyy kyllä? Olettaisin sovelluksen toimivan vastaavasti kuin muillakin pankeilla. Itse otin Nordean ja S-pankin mobiilitunnistukset käyttöön heti kun vain mahdollista. Ei tarvi kantaa niitä läpysköjä mukana ja siinä ajassa kun etsii pahvilapusta oikean numeron, on ehtinyt maksaa laskut mobiilitunnisteella.
Vierailija kirjoitti:
Toimii hyvin niin kauan kun puhelin toimii, akku kunnossa, verkkoyhteydessä ei vikaa yms. Jos puhelin ei toimi niin pankki saa odottaa.
Keksisitkö vielä lisää nerokkaita tekosyitä, miksi se ei toimisi? Sen tunnuslukulistankin voi hukata ja kestää kauemmin saada uusi lista kuin ostaa puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi tietysti siltä osin että se puhelin voi hajota milloin vaan jolloin pääsy pankkiin estyy. Tässä suhteessa pahvilappu oli tietoturvallisempi.
A) lappu ei ole pahvia vaan muovia ja B) sekin voi kadota, jolloin myös pääsy pankkiin estyy.
Uuden tunnuslukulistan saa pankista hakemalla, ja ulkomaanmatkoille otan kuvan tunnuslukukortista sähköpostiin. Olen tullut ryöstetyksi ulkomailla ja nämä kuvat pankkitunnuksista pelastivat että sain siirrettyä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Uuden tunnuslukulistan saa pankista hakemalla, ja ulkomaanmatkoille otan kuvan tunnuslukukortista sähköpostiin. Olen tullut ryöstetyksi ulkomailla ja nämä kuvat pankkitunnuksista pelastivat että sain siirrettyä rahaa.
Uuden puhelimen saa kaupasta. Nämä häviämis- ja katoamistekosyyt ei tässä toimi. Joo, tiedän: rahaa ei ole satasen puhelimeen vasta kuin tukirahapäivänä.
Jos ulkomailla puhelin varastetaan, miten siihen uuteen puhelimeen aktivoidaan ulkomailla uusi ID sovellus kun tunnuslukulistoista luovutaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkomailla puhelin varastetaan, miten siihen uuteen puhelimeen aktivoidaan ulkomailla uusi ID sovellus kun tunnuslukulistoista luovutaan?
Samoin kuin kotimaassakin.
En ole ottanut vielä käyttöön, mutta pakko on kai kohta ladata.
En millään haluaisi ladata sitä. Ensinnäkin sovellus on paaaljon turvattomampi entä perinteinen lukulista, sillä kaikki on hakkeroitavissa. Lisäksi jos tällaiseen sovellukseen lataa sormenjälkensä ja se hakkeroidaan, niin sen jälkeen ihmisellä on käytössä enää yhdeksän sormenjälkeä. Ne voivat loppua kesken. Lisäksi google vetää varmasti tietoja näistäkin sovelluksista.