Uusi kuvottava ilmiö, itsemurhan tehnyttä teiniä solvataan ja pilkataan somessa vielä kuoleman jälkeenkin
Kuinka alhaiseksi voi ihminen mennä?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006210449.html
Kommentit (159)
Ovat saaneet esimerkkinsä aikuisilta, joista osa käyttäytyy ainakin verkossa varsin epäinhimillisesti sananvapauden nimissä. On mennyt oppi perille. Että on Oikeus sanoa ihan mitä huvittaa, eikä vastuuta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin trollit täällä voisi miettiä samaa.
Valitettavasti tosiaan samaa empatiakyvytöntä jätettä on pesiytynyt tännekin.
Kaikki tunnistavat ilmiön täällä, mutta kukaan ei koskaan myönnä syyllisyyttään. Ehkä se kielii siitä, että ihmiset eivät aidosti kykene tarkastelemaan oman käyttäytymisen, kirjoitustyylinsä ja mielipiteidensä vaikutustusta toiseen ihmiseen. "Kaikki muut ovat empatiakyvyttömiä, mutta en minä itse, minä vain sanon, miten asiat ovat".
On todella harvinainen taito pystyä tutkimaan omien ajattelutapojensa taustoja kriittisesti. Ei siitä voi oikein olla yllättynyt jos se ei suurimmalta osalta onnistu. Joskus jälkeen päin saattaa ymmärtää jotain syy-yhteyksiä oman käytöksensä taustalla. Monet elää vain niin päällä olevien tunteidensa vietävänä, etteivät ole edes kiinnostuneita miettimään miksi tekevät mitä tekevät. Niin lapset kuin aikuisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa pitäisi olla oppiaine EMPATIAKASVATUS tai joku vastaava.
Meidän kyläkoulussa pääasiassa kaikki hyvin, mutta esim. pojat käyvät toisinaan tyttöjen kimppuun (lyömistä, kaatamista, kiinnipitelyä jne.), mikä ei olisi tullut kuuloonkaan silloin, kun itse olin koulussa.
Lisäksi vaikuttaa siltä, että osa tyypeistä on aivan kykenemättömiä eläytymään toisen tunteisiin. Osa porukasta - pojista, ei tytöistä! en tiedä mistä johtuu tämä miessukupuolen yliedustus - vaikuttaa aivan autististisilta (vastassa tyhjä katse, kerrottu viesti ei näy menevän perille) tai jopa sosiopaattisilta. Olen monesti ihmetellyt, miksi nuo ovat tuollaisia.
On kyllä aika vaarallista väittää, että vain pojat kiusaavat. Pojilla on taipumusta enempi suoraan aggressioon, mutta tytöillä aggressio ja kiusaaminen on piilotetumpaa.
Toisekseen jatkuva syyttely siitä, miten koulun pitäisi tehdä sitä ja tätä, että lapsista kasvaisi tällaisia ja tuollaisia on ahdistavaa. Koulu ei pysty juuri mihinkään, vaan vanhemmat ja koti eli muu yhteiskunta merkitsee paljon enemmän. Yleinen lämmin, suvaitsevainen ja arvostava yhteiskunnallinen ilmapiiri tuottaa samanlaisia koululaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kuolema ja itsemurha ovat asioita, joille ei saa ikinä naureskella, pilkata. Ei ikinä. Ihmiset jotka eivät tätä tiedä/sisäistä/ymmärrä ovat täysin ihmisyytensä menettäneitä.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kyläkoulussa pääasiassa kaikki hyvin, mutta esim. pojat käyvät toisinaan tyttöjen kimppuun (lyömistä, kaatamista, kiinnipitelyä jne.), mikä ei olisi tullut kuuloonkaan silloin, kun itse olin koulussa.
Lisäksi vaikuttaa siltä, että osa tyypeistä on aivan kykenemättömiä eläytymään toisen tunteisiin. Osa porukasta - pojista, ei tytöistä! en tiedä mistä johtuu tämä miessukupuolen yliedustus - vaikuttaa aivan autististisilta (vastassa tyhjä katse, kerrottu viesti ei näy menevän perille) tai jopa sosiopaattisilta. Olen monesti ihmetellyt, miksi nuo ovat tuollaisia.
On kyllä aika vaarallista väittää, että vain pojat kiusaavat. Pojilla on taipumusta enempi suoraan aggressioon, mutta tytöillä aggressio ja kiusaaminen on piilotetumpaa.
Toisekseen jatkuva syyttely siitä, miten koulun pitäisi tehdä sitä ja tätä, että lapsista kasvaisi tällaisia ja tuollaisia on ahdistavaa. Koulu ei pysty juuri mihinkään, vaan vanhemmat ja koti eli muu yhteiskunta merkitsee paljon enemmän. Yleinen lämmin, suvaitsevainen ja arvostava yhteiskunnallinen ilmapiiri tuottaa samanlaisia koululaisia.
Niin totta! Tyttöjen kiusaaminen on hankalampaa joka tavalla, koska se on tietyllä tavalla piilossa. Selkeitä todisteita ei ole. Se on pois sulkemista, dissaamista, ilkeitä sanoja, sanallista alaspainamista, yhteisiin juttuihin kutsumatta jättämistä jne.
Koulu ei voi kiusaajille mitään. Vain vanhemmat voivat asialle jotain. Se on kylmä fakta ja ikävä totuus. Kiusaajalla on johonkin biologiaan perustuen aina kuitenkin kiintymys ja hyväksynnän tarve vanhempiaan kohtaan. Vaikka olisi kuinka kylmä ja tunteeton ihminen, hänellä on aina tunneside biologisiin vanhempiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, erikoista väittää, että vain pojat kiusaisivat. He sentään tekevät sen melko suoraan, tytöt taas kiertelevät ja kaartelevat. Voivat muun muassa tokaista kiusatulle keskellä tuntiakin jotain sellaista, jonka vain kiusattu ja muut kiusaajat osaavat tulkita kiusaamiseksi.
Minua kiusasivat ylästeella luokan kaikki muut tytöt, eivätkä opettajat ilmeisesti tosiaan huomanneet mitään. Tytöt saivat vielä käännettyä kaiken minun syykseni, kun menivät muka viattomina puhumaan luokanvalvojallemme, että minä aina loukkaannun ja suutun kaikesta, joten eivät siksi haluaisi minua mukaan siihen ja tähän. Kun siskoni kävi puhumassa kiusaamisesta opollemme, tämä vain totesi että "ei sinun siskoasi kiusata, hän taitaa vaan olla vähän herkkä".
Empatiakyvyttömyys johtuu mediasta, eli mediaväkivallasta. Esimerkiksi sotauutiset eivät kiinnosta viikon parin jälkeen enää ketään. Itsarividoita ja muuta sairasta voi katsella netistä monesta eri paikasta. Ennen oli vain rotten.com ja nyt ties mitä. Eli jos ongelmaa pitäisi alkaa korjaamaan (preventio), niin muutos lähtisi silloin mediasta, eikä näistä reppanoista, joilta se empatiakykyky puuttuu.
MIKSI itsemurhan tehnyttä ei saisi pilkata? Aikuisetkin pilkkaavat kuolleita, miksi teinien pitäisi käyttäytyä yhtään sen paremmin? Yhtenä esimerkkinä se Afrikassa kuollut suomalainen metsästäjä. Häntäkin pilkattiin tällä palstalla, eikä kukaan nähnyt siinä mitään pahaa. Kun 6-vuotias kurdipoika hukkui Helsingissä, kaikki iloitsivat.
Itsemurhan tehnyt on itse valinnut kohtalonsa. Tapaturmaisesti kuollut ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Empatiakyvyttömyys johtuu mediasta, eli mediaväkivallasta. Esimerkiksi sotauutiset eivät kiinnosta viikon parin jälkeen enää ketään. Itsarividoita ja muuta sairasta voi katsella netistä monesta eri paikasta. Ennen oli vain rotten.com ja nyt ties mitä. Eli jos ongelmaa pitäisi alkaa korjaamaan (preventio), niin muutos lähtisi silloin mediasta, eikä näistä reppanoista, joilta se empatiakykyky puuttuu.
Ihmisethän palkitsevat nykyään törkeyksistä ja suoranaisista emävaleista. N**keriukoista puhumalla EU parlamenttiin ja niin pois päin. Trumpin valheet mm. Obamasta.
Se johtuu ravinnosta. Syövät kananrehua, quorn sientä.
Ei oman tyhmyytensä näyttäminen ole rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisethän palkitsevat nykyään törkeyksistä ja suoranaisista emävaleista. N**keriukoista puhumalla EU parlamenttiin ja niin pois päin. Trumpin valheet mm. Obamasta.
Voi se niinkin olla. Lisäksi some, kuten Facebook suosii sellaisia juttuja, jotka aiheuttavat negatiivisia tunteita. Silloin ihminen kuluttaa enemmän aikaa Facebookissa ja tällöin Facebookissa mainostavat saavat enemmän näkyvyyttä. Sama pätee tänne AV:lle. Täällä selkeästi suositaan aiheita, jotka aiheuttavat kirjoittelua ja tunteiden ryöpsähtelyä ja sitä kautta addiktoitumista. Samalla noin 20 eri vakoilusaittia kyttää missä täällä käyt ja mitä tänne kirjoittelet (tällä sivulla on 33 trakkeria).
Ihminen on sympaattinen petoeläin. Kaikki mielistelevät kaikkia, mutta jos olisi mahdollisuuttaa ottaa valta ja muut ihmiset kuristusotteeseen, niin jokainen ihminen ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaamisesta pitäisi tehdä rikos, tuossakin kiusaajat, ainakin osa, oli jo 15 v.
Koulukiusaaminen on rikos.
EIKÄ OLE!
Eikä pidä ollakaan. Koulukiusaamista ei olla missään määritelty mitenkään, joten miten se edes voisi olla rikos?
Sairasta! Luin eilen tuon uutisen! Meinas verisuoni katketa päästä!
Oletanko oikein, että tämä liittyy aiemmin kadonneeksi ilmoitetun, sittemmin kuolleena löydetyn S.N.:n tapaukseen? Hän oli 15-v., koulukiusattu partiolaispoika ja Itä-Suomesta, joten täsmäisi tuo Itä-Suomen poliisin ilmoitus.
Sanattomaksi vetää kiusaajien käytös. Ei minkäänlaista kunnioitusta uhria ja uhrin sukulaisia ja läheisiä kohtaan. Nämä kiusaamista jatkavat ovat kaikkein alinta pohjasakkaa. Kunpa koulu, poliisi ja vanhemmat puuttuisivat näiden häiriintyneiden teinien käytökseen ja tekoihin kovemmalla kädellä. Halventavat nettikirjoitukset kuolleesta ihmisestä täyttää käsittääkseni rikoksen tunnusmerkit (kunnianloukkaus, hautarauhan rikkominen, tms).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaan kasvatuksen tulos, hyvää työtä äidit
Yhtä hyvää kuin isukeiltakin. Ei sen parempaa.
Isä kun kaivaa remmiä esiin äiti saattaa tulla väliin.
Lisäksi 60% avioliitoista päätyy eroon ja epäilen että vielä useammin avioliitto jossa on lapsia päätyy eroon. Lapsi jää äidille joka käytännössä vastaa kasvatuksesta koska mitäs se 2x kuussa viikonloppuna oleva isä pystyy oikeasti vaikuttaa?
Suollat täyttä p.a.sk.a.a.
Tutkitusti eronneet isät viettävät lastensa kanssa keskimäärin enemmän aikaa kuin ydinperheen isät.
Läheistäni pilkattiin muutaman henkilön taholta kuoleman jälkeen. Hän tosin oli valinnut itse tiensä. Netissä liikkui valheita, joita ei kuitenkaan oikaistu jälkeenpäin. Luultavasti tarkoituksena oli loukata omaisia. Omaiset kuitenkaan eivät edes tienneet kyseisistä kirjoituksista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos 15 ikävuoteen mennessä ei ihmisellä ole herännyt empatiakyky, miten sitä voi enää herättää? Miten tätä asiaa pitäisi käsitellä kouluissa ja kodeissa? Jotakin on pakko tehdä, mutta mitä. Tuossakin koulussa oli pidetty yhteinen kokoontuminen, jossa jotkut olivat nauraneet suru-uutiselle. Käsittämätöntä.
Kyllä tuollaiset psykopaatit pitäisi voida laittaa pakkohoitoon, jossa ammattilaiset saisivat tutkia mitä sieltä nupista löytyy