Kohta vuoden ikäinen vauva ja äidin selkä ei kestä
Mun ristiselkä on aivan älyttömän kipeä. Ja silti on koko ajan kuroteltava ja nosteltava kääntyilevää ja äkkiliikkeistä 11 kk vauvaa joka painaa lähemmäs 13 kiloa, saatikka vauvaa pitää jaksaa kantaa. Itku pääsi jo tänään kun sattuu niin paljon. Öisin en nuku kivulta. Mitä tässä voi oikein tehdä? Alan olla epätoivoinen
Kommentit (27)
Mene salille. Oletko muistanut yhtään pitää itsestäsi huolta ja jumpata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitää kantaa ja nostella niin paljon?
Ihan siis normi pinnasängystä poisottaminen tai sinne laittaminen. Esim. öisin heräilee useasti kun on kääntynyt vatsalleen, tällöin minun tulee kääntää hänet selälleen. Vaipan vaihdan sohvalla josta kannan hänet tarvittaessa pesulle kylppäriin, en siis mitenkään erityisen usein huvikseen nostele. Ei tahdo selkä kestää näitäkään.
Apuja ottaisin mielelläni vastaan jos vain jollakulla olisi sellaista antaa. Kiitos. Ap
Siirrä nukkumaan tavalliseen sänkyyn turvalaidan kanssa. Siirry housuvaippoihin. Käytä peppupyyhkeitä jolloin ei tarvitse kantaa pesulle. Tuo on jo iso lapsi, taapero, ei vauva.
Tuota nukkuma-asennon kääntämistä en tajunnut.
Ja jumppaa selkää.
11kk on nimenomaan vauva eikä taapero, ei tuonikäinen vielä edes kävele välttämättä ollenkaan.
Itse joudun nostamaan ja kantamaan omaa 1.5 vuotiasta (taaperoa) monta kertaa päivässä. Ei päästäisi mihinkään jos vain odottelisi, että pikkuinen kävelisi reippaasti vieressä. Luultavasti vetäisi pää edellä portaat alas muutaman kerran viikossa, polttaisi näppinsä liedellä ja juoksisi auton alle jos ei välillä nappaisi lasta syliin.
Nostelu kuuluu lasten (koti)hoitoon, jopa päiväkodeissa pienempiä joutuu sylittelemään joskus.
Yritätkö edes kannustaa lasta liikkumaan itse eikä kannettuna?
https://www.terve.fi/kysymykset/kysy-asiantuntijalta-elizium-4kk-vanha-…
Ellei ap:n vauva ole jollain tapaa erikoislapsi, ei 11 kk ikäistä tarvitse enää käännellä selälleen.
Ei tuon ikästä tarvi enää käännellä. Jos yöllä tulee itku, laita tutti suuhun, ehkä vähän silitystä ja unet jatkuu.
Onko lapsi jotenkin sairas kun ei edes itse käänny yöllä? Tervettä vauvaa 11k ei tarvitse käännellä kun kääntyy kyllä itse. Eikä tarvitse koko ajan nostella tai kanniskella kun monet jo kävelee ainakin tukia pitkin tai ainakin konttaa. Aika painava lapsi. Meillä tuon ikäiset ovat painaneet n.9-10kg.
Mutta jumppaa ja fysioterapiaa.
Vaipanvaihto sohvalla tai lattialla on kyllä vihoviimeinen vaihtoehto selkävaivaiselle.
Kunnon hoitotaso ergonomiselle korkeudelle, ja oikeaoppisesti nosto jaloilla, ei selällä, niin helpottaa kummasti.
Ja aluksi buranaa kuurina niin et jännitä kipua vastaan vaan lihakset pääsee rentoutumaan.