Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko todella olemassa alle 55 v ihmisiä, jotka eivät tule toimeen englanninkielellä?

Vierailija
20.08.2019 |

Peruskoulustahan ei voi saada päättötodistusta englannin hallitsemista.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvisi olla sellaisessa ympäristössä, työssä missä sitä tarvitsisi koko ajan tai unohtaa. On ihmisiä joillekka ei ole helppoa oppia kieliä kuten täällä kauan elämeitä ulkomaalaisiakin jotka eivät opi suomea koskaan. 

Vierailija
22/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietysti on. Jos ei ole korkeakoulutettu, ei pelaa videopelejä tai ole ulkomaalaisia kavereita, nlpeasti tuo rapistuu, kuten ruotsin kieli tavallisella suomalaisella.

Varsinkin maaseudulla ilmiö, jonka laajuudesta kaupunkilaisilla ei ole tietoakaan.

En ole korkeakoulutettu, en pelaa videopelejä eikä ole ulkomaalaisia kavereita. Asun maaseudulla.  Eipä ole rapistunut vaikka viimeksi olen englantia opiskellut noin 15 vuotta sitten. Joskus luen englanniksi kirjoja mutta paljon useammin netistä tulee luettua englanninkielisiä tekstejä ja hyvin onnistuu. Myös puhuminen sujuu suht hyvin silloin harvoin kuin sitä sattuu yllättäen tarvitsemaan. Jokapäiväisessä elämässä pärjäisin varsin hyvin myös englanniksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka elän akateemisessa kuplassa, on minullakin yksi kaveri, joka ei ymmärrä englantia sen vertaa, että pystyisi esim. katsomaan amerikkalaista elokuvaa ilman suomenkielistä tekstitystä. Ja tälläkin ihmisellä on korkeakoulututkinto. Eli kyllä sellaisia ihmisiä on, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Eri ihmiset osaavat eri asioita. Minusta on erikoisempaa se, että vaikka ollaan Euroopassa, niin pohjoismaalaisista (ehkä tanskalaisia lukuun ottamatta) suurin osa ei ymmärrä saksan kieltä lähes ollenkaan.

Pohjoismaissa on totuttu siihen, että kaikki osaavan englantia, koska meillä on hyvät koulut ja koska omat kielemme ovat niin vähän käytettyjä maailmalla, että kommunikaatio muiden kanssa menee aina heidän kielellään tai englanniksi. Yksi kaverini on Coloradosta, eikä puhu melkein yhtään suomea, vaikka on asunut täällä jo melkein vuosikymmenen. Niin hyvin suomessa pärjää englannin kielellä.

Vierailija
24/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, no eipä ole. Ei sen osaamiselta voi nykyään välttyä.

Vierailija
25/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei osaa englantia, yksittäisiä sanoja tunnistaa mutta siihen jää. Ikää 29, siskonsa on samanlainen, ikää pari vuotta vähemmän. Sisarussarjan vanhimmainen taas osaa että en tiiä missä on menny vikaan kun nuoremmat ei oo nähneet vaivaa oppia.

En minäkään mikään hirveen taitava ole, mutta ymmärrän lähes kaiken mitä sanotaan.

Vierailija
26/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin huono kouluissa mutta katsoin kuitenkin öisin telkkaria, kuulokkeet päässä ettei kerrostalossa kuulu naapuriin. Niin opin englantia, ja yksin reissaamalla oppi puhumaan.

Lestadiolainen ystäväni ei osaa englantia, koska ei katso televisiota. Muuten hieno luotettava ihminen.

Vierailija
27/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin peruskoulusta englannin ja ruotsin armovitosella. En osaa englantia kuin pari fraasia ja omaan olemattoman pienen sanavaraston. Ymmärrän sitä vähäisen mutta itse en osaa tuottaa minkäänlaista lausetta. Rajoittaahan tämä työmahdollisuuksia. Ei ole huvittanut matkaillakaan ummikkona Tukholmaa pidemmälle. Niin ja olen 41v.

Vierailija
28/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ei osaa englantia, yksittäisiä sanoja tunnistaa mutta siihen jää. Ikää 29, siskonsa on samanlainen, ikää pari vuotta vähemmän. Sisarussarjan vanhimmainen taas osaa että en tiiä missä on menny vikaan kun nuoremmat ei oo nähneet vaivaa oppia.

En minäkään mikään hirveen taitava ole, mutta ymmärrän lähes kaiken mitä sanotaan.

Tämä, jos "näkee vaivaa". Jos on riittävän motivoitunut, oppii kyllä.

Vierailija
29/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko totta? kirjoitti:

Siis onko todella olemassa ihmisiä, jotka kyselevät näin tyhmiä? 

Ja ko aloittaja käyttää jopa suomen kieltä aivan oudosti? Eihän tuosta aloituksesta saa edes selvää.

Vierailija
30/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osaa puhua englantia tai ruotsia. Olen viimeksi puhunut niitä koulussa 20v sitten.

Vierailija
31/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Olen 45 v akateemisesti koulutettu nainen joka olen vieläpä töissä firmassa jonka virallinen kieli on englanti (käytännössä Suomen yksikössä ei tarvi sitä ikinä puhua, ainakaan omissa tehtävissäni).

Toki minä olen opiskellut englantia kouluissa. Kirjoitin siitä L:n ylioppilaskirjoituksissa. Osaan myös erittäin hyvin lukea ja kirjoittaa englantia. Mutta puhuminen tai puheen ymmärrys: ei juuri yhtään. Ei sen puoleen, minun on vaikea osata puhua edes suomea, joka on äidinkieleni. Sanat sekoilee, lauseet katkeaa kun unohdin mitä olin sanomassa, kieli menee solmuun ja tulee änkytystä jne. Kommunikoin suomeksikin aina mieluiten kirjoittamalla.

Vierailija
32/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaaliväestössä tuskin löytyy.

Aivan normaaliväestöstä löytyy ihan varmasti!

Vierailija
33/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä! Olen 45 v akateemisesti koulutettu nainen joka olen vieläpä töissä firmassa jonka virallinen kieli on englanti (käytännössä Suomen yksikössä ei tarvi sitä ikinä puhua, ainakaan omissa tehtävissäni).

Toki minä olen opiskellut englantia kouluissa. Kirjoitin siitä L:n ylioppilaskirjoituksissa. Osaan myös erittäin hyvin lukea ja kirjoittaa englantia. Mutta puhuminen tai puheen ymmärrys: ei juuri yhtään. Ei sen puoleen, minun on vaikea osata puhua edes suomea, joka on äidinkieleni. Sanat sekoilee, lauseet katkeaa kun unohdin mitä olin sanomassa, kieli menee solmuun ja tulee änkytystä jne. Kommunikoin suomeksikin aina mieluiten kirjoittamalla.

Sinulla saattaa olla joku aivoperäinen puheen tuottamisen tai ymmärtämisen vaikeus. Hieno homma että siitä huolimatta pärjäät hyvin elämässä ja töissäsi. Mutta jos koet tarvetta sellaiseen, niin noihin ongelmiin saa nykyään hyvin apua esim. puheterapeutilta kunhan vaan selvitetään ongelman syy. Ei ole mitään hävettävää siinä, jos on neuroepätyypillinen, meitä on monia. :)

Vierailija
34/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, että Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa on paljonkin alle 55v. jotka eivät pärjää englannin kielellä.

Siis meinaatko suomen peruskoulun käyneitä.

Tuskin on!

Vierailija
35/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Vihdissä ja viimeisen vuoden aikana olen kolme kertaa kuunnellut suu auki paikallisten nuorten englannin kielen taitoa. Siis miten ne (no osa varmasti osaa, ei nämä kohtaamani) ei osaa mitään perusteitakaan!?

Yksi tilasi subwayssa patonkia nimeltä "tseesi stiikki". Piti myyjänkin tarkistaa tarkoittaako kenties cheese steakia.

Toinen nuori lauleskeli Arttu Wiskaria ja naureskeli ettei tuollaista sanoitusta voi olla kuin Suomessa. "Niinku kelatkaa nyt enkuks et niinku "one...helping..god..two..no siis jotain alcohol". Eli "yhtä auttaa vain jumala, toista perjantainen humala".

Vierailija
36/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän montakin alle kolmekymppistä, jotka eivät osaa englantia. Itse opin kunnolla vasta muutama vuosi takaperin, kun aloin pelaamaan onlinepelejä. Lukioenglanti oli 5 asteikolla 4-10, amiksessa 3 asteikolla 1-3 ja amk:ssa 5 asteikolla 1-5.

N28

Vierailija
37/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni osaan huonosti vaikka olen työssäni käyttänyt 10v päivittäin postitteluun. Häpeän puhua ja on sönkötystä. Yliopistoss kyllä piti lukea englannin kielistä kirjallisuutta.

Vierailija
38/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen valehdellut jo vuosikaudet olevani Ruotsista tai Eestistä asuessani ulkomailla.

Häpeän suomalaisten kyvyttömyyttä edes puhua.

Suomen peruskoulu, vitsi!

Vierailija
39/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla saattaa olla joku aivoperäinen puheen tuottamisen tai ymmärtämisen vaikeus. Hieno homma että siitä huolimatta pärjäät hyvin elämässä ja töissäsi. Mutta jos koet tarvetta sellaiseen, niin noihin ongelmiin saa nykyään hyvin apua esim. puheterapeutilta kunhan vaan selvitetään ongelman syy. Ei ole mitään hävettävää siinä, jos on neuroepätyypillinen, meitä on monia. :)

Olen itsekin päätynyt siihen että jonkin sortin päävika tämä varmasti on. Mutta nuorena meni sosiaalisen jännittämisen ja estyneisyyden piikkiin joten siihen ei tullut mieleenkään hakea apua, ainakaan puheterapeutilta. Vanhemmiten sosiaalinen jännitys on hävinnyt mutta olen silti aivan umpisurkea puhuja. Toisaalta en minä siihen oikeastaan mitään apuakaan kaipaa, kun olen valinnut elämänpiirini ja ammattiini niin että saan ihan rauhassa olla epämääräisesti örähtelevä kummallinen nörtti (olen lapseton sinkku ja koodari) :D

Vierailija
40/61 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen valehdellut jo vuosikaudet olevani Ruotsista tai Eestistä asuessani ulkomailla.

Häpeän suomalaisten kyvyttömyyttä edes puhua.

Suomen peruskoulu, vitsi!

Canna, is that you? :D

Tiesitkö, että suomalaisten kielitaito on erittäin hyvällä tolalla verrattuna ehkä suurimpaan osaan muuta maailmaa?

Aina on joku joka ei opi vaikka kuinka tekisi töitä sen eteen. 

/6

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan