Vauvan normaali itkuisuus vai allergiaa
Hei kaikki,
Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia 1,5-viikkoisen vauvan vatsanväänteisiin liittyvästä itkusta. Syötyään vauva ähkii ja kitisee, selkeästi yrittää saada ilmaa ja kakkaa ulos. Kakka tulee useasti päivässä. Itku lisääntyy iltaa/yötä kohti, varmasti tiheämmät syömisen vuoksi. Ei sinänsä mielestäni itke mahdottomasti, mutta itseä häiritsee että se tulee aina syömisen jälkeen. Ikäänkuin maitoni satuttaisi häntä.
Onko muilla tästä kokemuksia? Onko vauvoilla tässä vaiheessa suoliston kypsymättömyyttä, joka ei liity allergioihin tms. Olen lukenut imetysdieeteistä, mutta niitä ei neuvolan mukaan suositella näin nuoren ollessa kyseessä ja heidän mukaansa vatsavaivat ja kitinät ovat normaalia pienillä vauvoilla.
Olisin kiitollinen muiden kokemuksista. Helpottivatko mahanväännöt ja niihin liittyvä itkuisuus itsestään ajan kanssa, vai oletteko kokeilleet imetysdieettejä?
Kommentit (4)
Oletko kokeillut maitohappobakteereita vauvalle?
Hei,
Kiitos kommenteista! Olen vältellyt neuvolan listan mukaisia ruokia, esim. palkokasvit, ruisleipä, hiilihappojuomat ym. Aloitimme eilen antamaan vauvalle probiootteja.
Mietinkin, että tulisiko minun kokeilla laajempaa dieettiä, esim.. maito ja kananmuna kokonaan pois. Tätä ei siis neuvolassa suositeltu, sillä heidän mukaansa vauvan olisi tärkeää altistua näille myöhempien allergioiden välttämiseksi.
Ap
Apteekista saa cuplaton- ja disflatyl-nimisiä tuotteita ilmavaivoihin, niitä voi myös kokeilla.
Ensimmäisinä viikkoina vaivat kyllä usein äheltävät ja saattavat itkeä vatsavaivoja, sillä suolisto on kehittymätön. Aina toki allergia mahdollista, mutta suurempi todennäköisyys että johtuu suoliston kehittymättömyydestä.
Myös vauvoissa on temperamenttieroja, ja toiset ärsyyntyvät herkemmin vatsavaivoista.
Jos imetät, niin kiinnitä huomiosi omaan ravintoosi. Se, mitä syöt, vaikuttaa maitoon, jonka syötät lapselle.