Apua! Kutsu karonkaan...Mitä päälle?
Siis elämäni ensimmäiseen väitöstilaisuuteen menen. Päivällä yliopistolle varmaan ihan normaalit, vähän siistimmät vaatteet? Mutta sitten tuossa kutsussa on myös kutsu prameissa juhlatiloissa järjestettävään iltatilaisuuteen. Tarkoittaako "juhla- tai tumma puku" naisilla ILTAPUKUA?
Onko ok, jos laitan päivällä väitöstilaisuuteen mustat suorat housut, pienikorkoiset avokkaat ja murretun vihreän, myötäilevän ja hieman joustavan 3/4 hihaisen kauluspaidan (siis sellainen vähän rennompi versio perus kauluspaidasta. Olen käyttänyt tätä esim. opettaessani) ja hillityt korut?
Entä tuo iltatilaisuus? Minulta löytyy kaunis, kokopitkä musta iltapuku, mutta en halua olla ylipuettu.
Kommentit (28)
ja silti miehillään tumma puku, eikä frakkia. Niissä karonkoissa joissa olen ollut, ainoastaan väittelijällä, vastaväittäjällä ja kustoksella on ollut frakki, ei juuri kellään vieraista.
ja silti miehillään tumma puku, eikä frakkia. Niissä karonkoissa joissa olen ollut, ainoastaan väittelijällä, vastaväittäjällä ja kustoksella on ollut frakki, ei juuri kellään vieraista.
minulla se iltapukuni. Musta iltapuku, mustat kengät ja laukku ja joku hillitty huivi (harmaa oli hyvä ehdotus, jos vain löydän kauniin) on nyt sitten asuni. + Tietty juhlavammat korut.
Väittelijät ovat itse läsnä iltatilaisuudessa.
Sorry, olen ihan vihreä näissä jutuissa, mutta mitä tuo "jos puhuja mainitsee sinut, sinun tulee vastata"-juttu tarkoittaa? Siis apua! Miten minut voitaisiin mainita puheessa ja missä puheessa? Ja miten siihen sitten vastataan? Puheen päätteeksikö vai siinä vaiheessa kun nimi on mainittu? Millaisia puheita se väittelijä sitten muka pitää? Kyseessä on hyvän ystäväpariskunnan toinen osapuoli, siis tämä väittelevä...Mitä jos meidät mainitaan pariskuntana miehen kanssa? Vastaako silloin jompikumpi (mies) meidän molempien puolesta?
Missä vaiheessa lahjat annetaan? Illalla vai päivällä?
ap
vastaväittäjä ja kustos eivät käyttäneet frakkia. Meidän alalta tulee paljon tohtoreita, ja tätä ylenmääräistä juhlallisuutta on haluttu karsia. Minulle frakittomuus sopi oikein hyvin, myös mieheni oli päivän "vain" tummassa puvussa.
Eli jos minun karonkkaani olisi joku tullut frakissa, hän olisi varmaan tuntenut itsensä ylipukeutuneeksi, kun kerran vastaväittäjällä ja kustoksellakaan ei ollut frakkia.
väittelijä pitää puheen, jossa kiittää vastaväittäjää, kustosta, työnsä ohjaajaa ja yleensä myös perhettään, sukulaisiaan, ystäviään...
Etiketin mukaan väittelijän puheen jälkeen muut pitävät puheet siinä järjestyksessä, jossa väittelijä heidät mainitsi. Eli ensin vastaväittäjä, sitten kustos jne. Usein kuitenkin väittelijä kiittää hyvin summittaisesti vain "ystäviään" eikä silloin erikseen tarvitse pitää puhetta. Puheeksi riittää aivan pieni kiitos ja ylistys. Usein myös lahjat annetaan puheiden yhteydessä, mutta on aivan ok antaa se myös karonkan alussa, lopussa tai sitten heti väitöksen jälkeen ruusun ja kortin yhteydessä (jos on pienikokoinen).
Sukulaisista ei yleensä ole puhunut kuin väittelijän isä (tai äiti) ja puoliso, minun karonbkassani puhui lisäksi appeni sekä paras ystäväni. Työkaverini taas pitivät "yhteispuheen".
Sinun kutsussasi pukeutumisohjeena oli siis pelkkä "tumma puku". Vastaväittäjällähän kuuluu olla juhlan hienoimmat vaatteet, hän on juhlan kunniavieras, eli jos vastaväittäjä ei ole frakissa, muutkaan eivät saa olla. Siitä ilmoitetaan kutsussa.
Meidän tiedekunnassa taas tulee myös paljon tohtoreita, mutta mieliala on enemmänkin se, että isokaan määrä ei korvaa laatua ja juhlitaan nyt silti kunnolla kun ei meillä juuri muitakaan juhlia ole. Omassa karonkassani pingviineissä oli paitsi kustos ja vastaväittäjä, myös pari muuta itseään tärkeinä pitänyttä heppua. He taisivat sopia asiasta keskenään.
vastaväittäjä ja kustos eivät käyttäneet frakkia. Meidän alalta tulee paljon tohtoreita, ja tätä ylenmääräistä juhlallisuutta on haluttu karsia. Minulle frakittomuus sopi oikein hyvin, myös mieheni oli päivän "vain" tummassa puvussa.
Eli jos minun karonkkaani olisi joku tullut frakissa, hän olisi varmaan tuntenut itsensä ylipukeutuneeksi, kun kerran vastaväittäjällä ja kustoksellakaan ei ollut frakkia.
Itse noin 10 karonkassa käyneenä (väittelijät 24-35v) on jokaisessa ollut kaikilla naisilla pitkä alaosa olipa miehellä frakki tai tumma puku. Jokaisessa karonkassa on ollut paljon värikkäitä iltapukuja. Jokaisessa karonkassa on ollut paljon daameja ilman hartiahuivia juhlapöydässä (ja paljon huivillisia tarkenemisen mukaan).
Etiketistä mainitsisin saman kuin joku jo kertoikin, että jos sinut mainitaan puheessa, sinun tulee vastata puheeseen. Puheeseen vastataan siinä järjestyksesä jossa maininnat tulivat. Ei tarvitse sanoa kuin yksi lause, jos et ole "puheenpitäjä".
Hyvin paljon näkee miehiä tummassa puvussa; ei tarvitse lähteä frakki vuokraamoon. Kohteliasta on kuitenkin laittaa oikeanväriset asusteet miehellekin. Netistä löytyy etikettiohjeissa kyllä minkäväriset kravatit/ruusukkeet laitetaan.
Huivin väriksi voit valita minkä tahansa, jos musta on sinusta synkkä. Miltä kuulostaisi esimerkiksi superohut hopeanharmaa?