Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sinulla on luottokorttivelkaa?

Vierailija
19.08.2019 |

Paljonko sinulla on luottokorttivelkaa ja paljonko on raja luottokortissa? Mihin yleensä käytät luottokorttia?

Itselläni 2000e luottoraja ja tällä hetkellä velka n. 500e. Lyhennän tuon kerralla kokonaan kyllä, jotta säästyn koroilta ja muilta maksuilta, mutta ensi kuussa silti käytettävä varmaan taas luottokorttia johonkin ostoksiin. Kuitenkin selvästi vähemmän kuin velan määrä nyt. Viimeisimpänä käyttänyt luottokorttia kun tuli kerralla paljon ostettavaa lapsille syksyksi ja talveksi.

Kommentit (336)

Vierailija
201/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta heti alempi viesti vesitti sun viestin. Luottokorttia ei todellakaan saa melkein kuka vaan. Tietysti pankki tarkistaa maksykyvyn ennen luoton myöntämistä.

Opiskelijoille myönnetään luottokortti, en itsekään ymmärrä miksi. Meidän lapsi sai luottokortin 2000€ luottorajalla heti kun täytti 18, koska opiskelija. Tuloina opintotuki 250€ ja osinkoja pari tonnia vuodessa.

Kiitos tästä konkreettisesta esimerkistä. I rest my case. Suomessa lähes kuka tahansa saa luottokortin. Se ei kerro lopulta maksukyvystä mitään.

Vierailija
202/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausi tulee luottokorttivelkaa 1500 - 10 000 välillä. Jos on lomakuukausi, niin tuo isompi summa voi ylittyäkin, mutta normaalina arkena vähemmän. Maksamme kaiken mahdollisen luottokortilla niistä saatavien hyvien etujen vuoksi. Laskun maksamme aina kerralla pois, joten korkoja ei tarvitse koskaan maksaa luoton käytöstä. Luottoraja(t) korkeita, joten kovin helppo ei ole kaikkea luottoa käyttää. Vuosimaksuja ei ole. Eli luottokorttiyhtiö maksaa meille kortin käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 raja ja se aina tapissa, muutaman kymppiä joskus on.

Vierailija
204/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0 euroa. Minulla ei ole luottokorttia. Kun ostan jotakin ja haluan varmistua tuotteen laadusta tai myyjän rehellisyydestä, käytän PayPalia. Vielä ei tällaisena ei-matkailevana kotihiirenä ole tullut vastaan mitään haluamaani, mitä sillä ei olisi saanut, joten en koe tarvetta vaihtaa.

En ymmärrä miten ihmiset uskaltaa elää ilman luottokorttia? Entä jos tulee joku isompi kuluerä jossain kuussa ja palkka loppuu kesken niin mitä sitten tehdään? Jos on vaikka auto jota tarvitsee työssäkäyntiin ja loppukuusta siihen tulee joku isompi vika ja korjaus vaikka tonnin lasku niin miten ihmeessä sen kustantaa ilman luottoa?

Tilillä olevilla rahoilla. Ikinä en oo luottoa sen takia käyttäny ettei ois ollu samaa maksaa pankkikortilla.

Kyse olikin siitä että jos sen kuun tili on jo mennyt eikä ole rahaa maksaa mitään ylimääräisiä tonnien kuluja. Mitä oikeasti teet ilman luottokorttia tilanteessa jos vaikka auto hajoaa tien poskeen ja tilillä on joku 200€, palkkapäivä viikon päästä? Ja seuraavassa kuussa hajoaa vaikka pesukone tai lapselle pitää ostaa uusi puhelin tms. Kyllä tulee äkkiä luottokortille tarvetta.

Minulla on kaksi luottokorttia ja kovassa käytössä on molemmat, joskus siltikin on tehnyt tiukkaa ja joutunut vähän järjestelemään isompia hankintoja tai lainaamaan rahaa sukulaisilta.

Vierailija
205/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45v. enkä omista luottokorttia. Enkä halua sitä edes hankkia.

Kertokaa mulle miksi pitäisi olla luottokortti? Missä ei muka pärjää rahalla ja pankkikortilla?

Ilmeisesti et tee nettiostoksia. Ne kannattaa aina maksaa luottokortilla, on kaikkein turvallisin tapa.

Vierailija
206/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ikää 42-vuotta enkä ole ikinä omistanut luottokorttia. Minulle ei sitä myönnetä, kun ei ole vakituista työpaikkaa. Pankkitilillä tosin on n. 200 000 ja osakkeissa n. 50 000 ja velaton 7 vuotta vanha omakotitalo pääkaupunkiseudulla. Ikinä ei ole ollut velkaa, mutta pankin mielestä olen "riski" eikä minulle voi myöntää luottokorttia. Olisin halunnut sen, jotta verkkopankin kuukausimaksu olisi ollut pienmpi ja ulkomailla olisi kätevämpää. Mutta ei voi mitään.

Etköhän sä pärjää debitkortilla jossa lukee Visa tai Mastercard.

Mutta todella hauskaa jos sulle ei myönnetty luottokorttia. Itse olisin vaihtanut pankkia siinä vaiheessa ovet paukkuen.

Vierailija
207/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mulle miksi pitäisi olla luottokortti? Missä ei muka pärjää rahalla ja pankkikortilla?

Ilmeisesti et tee nettiostoksia. Ne kannattaa aina maksaa luottokortilla, on kaikkein turvallisin tapa.

Mikä vika laskussa on? Lasku maksetaan vasta kun on saanut tilatun tuotteen.

Vierailija
208/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse olikin siitä että jos sen kuun tili on jo mennyt eikä ole rahaa maksaa mitään ylimääräisiä tonnien kuluja. Mitä oikeasti teet ilman luottokorttia tilanteessa jos vaikka auto hajoaa tien poskeen ja tilillä on joku 200€, palkkapäivä viikon päästä? Ja seuraavassa kuussa hajoaa vaikka pesukone tai lapselle pitää ostaa uusi puhelin tms. Kyllä tulee äkkiä luottokortille tarvetta.

Auto hajoaa tien poskeen? Korjaan auton itse, jos joudun osien hintaan odottamaan seuraavaa palkkaa, lainaan tutun autoa.

Pesukone hajoaa? Ostan pesukoneen kun siihen on oikeasti rahaa, ja siihen asti pesen käsin. Näin olen tehnyt ainakin kerran. No problem.

Lapselle pitää ostaa uusi puhelin? Lapsi saa puhelimensa kun minä sen hänelle ostan - minä ostan sen hänelle, kun minun rahatilanne sen sallii ja haluan sen ostaa. Jos hän haluaa sen aiemmin, mikään ei estä omalla rahalla sitä hommaamasta.

Ja kas! Näin olen elänyt jo vuosikymmeniä. Enkä ikinä ole tarvinnut luottokorttia. Sain hyvän kasvatuksen aikoinaan ja siihen kuului talouden perusopit: elä varojesi mukaan.

Vierailija
209/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ikää 42-vuotta enkä ole ikinä omistanut luottokorttia. Minulle ei sitä myönnetä, kun ei ole vakituista työpaikkaa. Pankkitilillä tosin on n. 200 000 ja osakkeissa n. 50 000 ja velaton 7 vuotta vanha omakotitalo pääkaupunkiseudulla. Ikinä ei ole ollut velkaa, mutta pankin mielestä olen "riski" eikä minulle voi myöntää luottokorttia. Olisin halunnut sen, jotta verkkopankin kuukausimaksu olisi ollut pienmpi ja ulkomailla olisi kätevämpää. Mutta ei voi mitään.

Millä pankki perusteli riskin? Kuulostaa kyllä kummalliselta. Olisin sinuna ainakin vaihtanut pankkia tuollaisen jälkeen.

Vierailija
210/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa velkaa 0e, samoin miehellä (just maksettiin pois) Lapsen tietokoneesta ja vanhojenpäivämekosta lasku 800e mitä lyhennän 200e/kk

Vierailija
211/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottokortti velkaa on aina jonkin verran, johtuen ulkomaanmatkoista.

Mitä niistä, nehän maksetaan aina pois, ulkomaanmatkan jälkeen.

En tiedä ketään, usein ulkomailla käyviä, jotka eivät maksaisi matkoja tai ostoksia luottokortilla.

Se, että ihmisellä on luottokortti, takaa sen, että ihminen on maksukyinen.

Tämä.

Se, että ihminen on teoriassa maksukykyinen, ei takaa sitä että hän pystyy hoitamaan maksunsa. Lisäksi Suomessa melkein kuka vaan saa luottokortin.

Ja on jotenkin nurinkurista kuvitella että luottokortti kertoisi maksukyvystä. Sillä joka maksaa heti koko summan, ei tarvitse luottokorttia kertomaan että on maksukykyinen, vaan on todistaa maksukykynsä heti paikalla.

Siitä huolimatta joissakin tilanteissa luotolla maksaminen on ainoa järkevä vaihtoehto. Ja mitä parempi maksukyky, sitä useammin näitä tilanteita tulee.

Missä tilanteessa luotolla maksaminen on ainoa järkevä vaihtoehto?

Huoh. Matkojen maksaminen ja matkoilla maksaminen, autoa esimerkiksi ei välttämättä saa vuokrattua ilman luottokorttia. Ja tietenkin verkkokaupoista ostaminen, ihan kotimaisissakin kannattaa maksaa kalliimmat ostokset luotolla.

Kaikki tuo onnistuu tavallisessa debitkortillakin. Selitä mulle mitä etua on luotolla maksamisessa?

Luotolla maksaessa saa rahansa takaisin, jos firma menee konkurssiin ennen kuin on ehtinyt saada palvelun tai hyödykkeen. Debitillä maksaneet jäävät nuolemaan näppejään.

Tuo on harhaluulo. Jos on debitkortti Visa tai Mastercard, samat edut koskevat kuin luottokortilla.

Vierailija
212/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti todellakaan ole tehnyt nettiostoksia muutamaan vuosikymmeneen... Tiedoksi vaan, että varsin harva yritys enää myy laskulle. Ulkomaiset firmat eivät juuri koskaan.

Vierailija
213/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto hajoaa tien poskeen? Korjaan auton itse, jos joudun osien hintaan odottamaan seuraavaa palkkaa, lainaan tutun autoa.

Pesukone hajoaa? Ostan pesukoneen kun siihen on oikeasti rahaa, ja siihen asti pesen käsin. Näin olen tehnyt ainakin kerran. No problem.

Lapselle pitää ostaa uusi puhelin? Lapsi saa puhelimensa kun minä sen hänelle ostan - minä ostan sen hänelle, kun minun rahatilanne sen sallii ja haluan sen ostaa. Jos hän haluaa sen aiemmin, mikään ei estä omalla rahalla sitä hommaamasta.

Ja kas! Näin olen elänyt jo vuosikymmeniä. Enkä ikinä ole tarvinnut luottokorttia. Sain hyvän kasvatuksen aikoinaan ja siihen kuului talouden perusopit: elä varojesi mukaan.

Toiveajattelua lapsiperheessä. Jos asutaan jossain maaseudulla ja vanhemmat työssäkäyviä eikä julkista liikennettä niin ei auton korjaus voi odottaa yhtään vaan on oltava sijaisauto käytössä samana päivänä, eikä välttämättä ole tuttua keneltä lainailla autoja. Lapsiperheessä tulee myös niin paljon pyykkiä ettei niitä millään pese käsin esim. kuukautta tai kahta vaan pesukone on pakko ostaa heti uusi.

Nykyään puhelinta tarvitaan ihan jo koulunkäyntiin ja läksyjen tekoon monesti joten ei tule kyseeseen että lapsi on ilman puhelinta vaikka useita viikkoja tai kuukausia. Uusi puhelin on käytännössä haettava samana päivänä jos vaan mahdollista jos entinen menee rikki, ja tunnetusti lapset ei ole kaikkein huolellisimpia puhelimenkäyttäjiä.

Eihän nyt tietysti joku kovapalkkaisessa työssä oleva sinkku jolle firma lapioi tilille rahaa nopeammin kuin ehtii kuluttamaan, uusi työsuhdepuhelin uuden mallin ilmestyessä on prioritypostilla toimiston pöydällä seuraavana päivänä ja työsuhde-leasingauto pyllyn alla voi ymmärtää mitä lapsiperheen arki suomessa on joten olisitko kiitos kommentoimatta tähän ketjuun.

Vierailija
214/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi luottokorttia, rajat 2000 ja 5000. Käytän Visaa kaikkiin päivittäisostoksiin maksuaikakorttina, sillä tykkään siitä että tililtä ei lähde pikkusummia vähän väliä vaan voin maksaa kaikki kuukauden ostot kerralla. Kuukausilaskusta on myös hyvä seurailla kulutustaan. 

Mitään kuluja ei tule, koska maksan kuukausittain koko saldon pois. Helppoa ja kätevää.

Mulla sama. Luottokuluja ei tule, koska saldo ei koskaan mene luotolle saakka vaan maksan laskun aina eräpäivänä pois. Ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmaa maksaa tuota laskua, eli todellakin käytän käteisen korvikkeena, en minään pikavippinä. Niin paljon helpompaa seurailla ostoja, kun löytyvät samalta paperilta  (tai itse asiassa  nykyään sähköisestä tiedostosta) kaikki.

Vierailija
215/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0 euroa. Minulla ei ole luottokorttia. Kun ostan jotakin ja haluan varmistua tuotteen laadusta tai myyjän rehellisyydestä, käytän PayPalia. Vielä ei tällaisena ei-matkailevana kotihiirenä ole tullut vastaan mitään haluamaani, mitä sillä ei olisi saanut, joten en koe tarvetta vaihtaa.

En ymmärrä miten ihmiset uskaltaa elää ilman luottokorttia? Entä jos tulee joku isompi kuluerä jossain kuussa ja palkka loppuu kesken niin mitä sitten tehdään? Jos on vaikka auto jota tarvitsee työssäkäyntiin ja loppukuusta siihen tulee joku isompi vika ja korjaus vaikka tonnin lasku niin miten ihmeessä sen kustantaa ilman luottoa?

Tilillä olevilla rahoilla. Ikinä en oo luottoa sen takia käyttäny ettei ois ollu samaa maksaa pankkikortilla.

Minulla on kaksi luottokorttia ja kovassa käytössä on molemmat, joskus siltikin on tehnyt tiukkaa ja joutunut vähän järjestelemään isompia hankintoja tai lainaamaan rahaa sukulaisilta.

Jos ei eläisi luottokorttielämää, voisi pienessä ajassa saada säästettyä itselleen sen hätävararahaston, joka jokaisella pitäisi olla muutenkin.

Et kai todella tarkoita, että säännöllisiä tuloja nauttivalla ihmisellä ei ole mitään sukanvarressa ja ainoa varallisuus on se joka kuukausi tuleva palkka, joka menee edellisen kuun luottokorttimaksuihin ja muuten on PA?

Etkö huomaa vika tuossa on?

Vierailija
216/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä edes... Kymmeniätuhansia varmaan yhteensä jostain 7 eri luottokortista.

Vierailija
217/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiveajattelua lapsiperheessä. Jos asutaan jossain maaseudulla ja vanhemmat työssäkäyviä eikä julkista liikennettä niin ei auton korjaus voi odottaa yhtään vaan on oltava sijaisauto käytössä samana päivänä, eikä välttämättä ole tuttua keneltä lainailla autoja. Lapsiperheessä tulee myös niin paljon pyykkiä ettei niitä millään pese käsin esim. kuukautta tai kahta vaan pesukone on pakko ostaa heti uusi.

Nykyään puhelinta tarvitaan ihan jo koulunkäyntiin ja läksyjen tekoon monesti joten ei tule kyseeseen että lapsi on ilman puhelinta vaikka useita viikkoja tai kuukausia. Uusi puhelin on käytännössä haettava samana päivänä jos vaan mahdollista jos entinen menee rikki, ja tunnetusti lapset ei ole kaikkein huolellisimpia puhelimenkäyttäjiä.

Eihän nyt tietysti joku kovapalkkaisessa työssä oleva sinkku jolle firma lapioi tilille rahaa nopeammin kuin ehtii kuluttamaan, uusi työsuhdepuhelin uuden mallin ilmestyessä on prioritypostilla toimiston pöydällä seuraavana päivänä ja työsuhde-leasingauto pyllyn alla voi ymmärtää mitä lapsiperheen arki suomessa on joten olisitko kiitos kommentoimatta tähän ketjuun.

Maalla mäkin 45v. asun lasten kanssa, enkä tarvi luottokorttia. En mä kyllä vieläkään ymmärrä että mitä mä sillä tekisin.

Vierailija
218/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on suoramaksut pankista, sitten on kansainvälinen PayPal ja muitakin maksutapoja on keksitty. Noita yleensä pidetään turvallisempina kuin sitä että naputtelet luottokorttitietosi toistuvasti nettiin.

219/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e

Vierailija
220/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti todellakaan ole tehnyt nettiostoksia muutamaan vuosikymmeneen... Tiedoksi vaan, että varsin harva yritys enää myy laskulle. Ulkomaiset firmat eivät juuri koskaan.

Kyllä mä netistä tilaan usein, mutta en siihen ole vielä luottokorttia tarvinnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän