Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini ilkeä käytös tekee minut hulluksi - mielipiteitä tilanteesta, mitä teen?

Vierailija
19.08.2019 |

Taustaa: Tutustuimme 4 vuotta sitten yliopistossa, olen 23 v ja kaveri 26 v. Kaksi ensimmäistä vuotta menivät hyvin ja meistä tuli todella läheisiä. Tilanne alkoi mennä pari vuotta sitten huonommaksi ja on huonontunut koko ajan. Viittaan kaveriin tässä tekstissä nimellä Jenni.

Jenni on ollut koko ystävyytemme ajan melko suorapuheinen ja sosiaalinen ihminen, mutta alussa edes jonkinlainen suodatin oli olemassa. Itse olen aika hiljainen ja herkkä, enkä halua koskaan loukata ketään tarkoituksella. Jenni on kuitenkin monesti loukannut minua sanoillaan. Aluksi en ottanut tilannetta vakavissani, koska ajattelin, että ne olivat vain tyhmiä vitsejä, joita hän ei varmaankaan oikeasti tarkoittanut. Ilkeitä kommentteja alkoi tulla kuitenkin enemmän ja enemmän, jolloin yhtäkkiä havahduin siihen, että ehkä tämä on tahallista dissausta. Ainakin siitä olin varma, että minulle tuli näistä sanoista erittäin paha olo ja mietin niitä vielä pitkään kommenttien jälkeen.

Esimerkkejä kommenteista:
- ”Mäkin olin joskus tollainen kuin sä, kunnes mulle tuli nää muodot.” (viitaten hoikkuuteeni, jota en ole koskaan kokenut ongelmaksi, enkä ole valittanut asiasta tms., tuli ihan puskista)
- ”Mä en ikinä pukisi samanväristä ylä- ja alaosaa.” (itselläni oli päällä täysin samaa sävyä oleva takki ja housut)
- ”Onpas sulla huonokuntoiset hiukset.”
- ”Miks sun hiukset on harmaat!! Mitä sä oot tehnyt niille!!?!?!?!!” (sen jälkeen kun olin värjännyt blondista tummanvaaleaksi)
- ”Onpas teillä pieni vessa”, ”Teillä on liian pieni sohva, tarviitte isomman sohvan”, ”LATTIALLA??!?! Miks teillä on biojäteastia lattialla???” (näissä täytyy ottaa huomioon tietty kauhisteleva äänensävy, kommentit tulee miltei kiljuen :D ja itse yhäkin tiedostan minkälainen asuntomme on ja se on meille aivan hyvä, en ole siitäkään itse valittanut)

JATKUU

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on niin paljon ihmisiä, jotka jollakin tavalla haluavat ilkeillä ja alistaa.  Jotkut ehkä kehittyvät ajan myötä toisenlaisiksi, jotkut eivät. 

Vierailija
62/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on vaan erilainen temperamentti. Olet todella herkkä loukkaantumaan. En näe kommenteissa mitään pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tahallista dissausta. Se on hyvin harvinaista, että ihminen puhuu tarkoitushakuisesti. Se vaatii oikeastaan ajatuksien kirjoittamista ylös etukäteen. Tuo on vain hänen lapsuudessa opittu tapansa kommunikoida ja sinä jäit hänen koukkuunsa, koska et kritisoi häntä. Hänellä on varmasti muitakin sinun kaltaisiasi kavereita ollut. Minäkin olin tuollaisessa kaverisuhteessa, kunnes kehitin itsetuntemustani ja sitten kaveri ei enää tykännyt minusta.

Paras tapa tunnistaa se, että kenellä on valtaa sinuun on miettiä, että ketä et uskalla kritisoida. Tietenkään se ei välttämättä jokaisen mielestä ole huono asia, että on alisteisessa asemassa kaveriinsa nähden.

Kyllä sellainen disssus on yleensä tahallista.

Peruskiltti ihminen ei ymmärrettävästi voi uskoa sitä, mutta sellaisia ihmisiä on ihan paljonkin, jotka haluavat tahallaan tuottaa toiselle kurjan olon. He todellakin pystyvät keksimään joka tilanteessa jotain ikävää sanottavaa, ja tahallisuuden huomaa siitä, että se kohdistuu vain tiettyohin ihmisiin, ei suinkaan kaikkiin. Ja siitä, että halutessaan voivat olla vaikka kuinka ystävällisiä ja hurmaavia.

Vierailija
64/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on vaan erilainen temperamentti. Olet todella herkkä loukkaantumaan. En näe kommenteissa mitään pahaa.

Ei niissä kommenteissa kyllä ole minkäänlaista yritystä luoda mitään hyvääkään. 

Vierailija
65/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No selvästi sinulla ei ole oikeita ongelmia ja aika pentuja olette molemmat.

Tai odotas!

Otan kommenttini takaisin. Sinulla ON oikeita ongelmia, ja et ole niitä käsitellyt. Luulet että se mutkaton kaverisisi on ongelmasi, mutta huono itsetuntosi on se ongelma ja sinun pitää sen alkujuuret käsitellä terapiassa.

Hiukan eri mieltä.  Kannattaisi tosiaan puhua ystävän kanssa.

Joku sanoi näin:  ensin ajattelin susta, mikä tuokin on.  En vielä siitä loukkaantunut, mutta molemminpuolinen nokkiminen jatkui ja lopulta hän oikein huusi jostain.  Sitten muut pakottivat minua pyytämään anteeksi.  Hän luisti tilanteesta.

Välit ei korjaantuneet koskaan.

Vierailija
66/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
67/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkooko lause: "Naisten välinen ystävyys on upeaa" palstan sääntöjä?

Ilmeisesti. Myös, jos ollaan tavattu osastoympyröissä, mitään kovin tunnistettavaa ei palstoille kannata kirjoitella. Ovat luottamuksellisia tietoja meinaan ja sen$uuri$ta päätellen osui oikeaan.

Vierailija
68/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulethan kertomaan miten tilanne eteni, harmittaa aina kun näistä ei tiedä miten ongelma ratkaistaan

Vierailija
69/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitaan vihamiehiä, jos on tuollaisia ystäviä?

Ja toinen kysymys: miksi sinä kaveeraat sellaisen ihmisen kanssa, jonka seurassa sinulle tulee paha mieli?

Vierailija
70/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen ystävän kaasona olleena voin sanoa, että pitkää pinnaa vaatii. Ja tuo käytös ei muutu paremmaksi. Tuollainen nokkiminen jatkuu loputtomiin, eikä auta vaikka olisit kuinka hyvä ystävä tai kiva toiselle. Itse ihan tietoisesti hiivutin ystävyyssuhteen.

Vierailija
71/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän te naiset olette sekaisin.

ymmärtäisin jos tuo ois jossain alakoulussa.

Ja naiset kehtaa valittaa miks pomoina miehiä aina.

Vierailija
72/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samanlainen kaveri, dissasi monesti minua ja käytti mua myös taloudellisesti hyödykseen (pieniä summia siellä täällä), Jätin hänet pikkuhiljaa vähemmälle huomiolle ja aloin viettää aikaani muiden kanssa, jolloin hän muuttui. Tai niin luulin. Kunnes hän arvoitti minut kaasokseen, oi kyllä. Sain käyttää vapaa-aikaani aika tavalla hänen juhlien järjestämisien suhteen, samalla sain neuvoja miten MINUN tulee käyttäytyä, pukeutua jne heidän häissään 😂. Nyt jo naurattaa. Vedin häät läpi kunnialla ja sen jälkeen irtaannutin itseni hänestä. Perhe elämä veikin hänen aikansa, mutta jossain vaiheessa alkoi taas yhteydenotto hänen puoleltaan. Olin etäinen, mutta kerroin kuitenkin miten törkeästi hän oli minua kohtaan käyttäytynyt. Näin alkoi meidän uusi ystävyyssuhde. Hän edelleen silloin tällöin palasi vanhoihin tapoihinsa, mutta sanoin siitä heti, ja kyllä: hän oppi! Hän on tänä päivänä aivan ihana ystävä. Pitkä tie on kuljettu, että päästiin tähän. En missään nimessä sanoisi että näin kannattaa kaikkien ilkeiden ihmisten kanssa toimia, mutta tämä kannatti. Olen myös oppinut häneltä valtavasti ( kaikissa meissä asuu pieni piru joskus) ja ymmärrän nyt miksi hän omaa epävarmuuttaan ja kasvatuksensa takia näin toimi (pikku prinsessa). Älä ota shittiä vastaan, mutta jos sen alla on hyvää, voi hänkin muuttua.

Vierailija
73/85 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällainen isosisko :)) Onneksi tajusin aikanaan että hänen kanssaan on aivan turha olla missään yhteydessä, harmittaa kyllä kun en näe siskonlapsia ollenkaan. Mutta oma mielenterveys ensin eli OTA ETÄISYYTTÄ AJOISSA.

Vierailija
74/85 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
75/85 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilannepäivitystä?

Vierailija
76/85 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikit siinä sen hää-touhussa mukana, mutta et tee yhtään mitään. Lupailet ja roikottat sitä mahdollisimman pitkään. Sitten kun ei enää mitenkään voi enää jatkaa venkoilua, käsket hänen painua helvettiin. Estät numeron puhelimestasi ja jatkat elämääsi.

77/85 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ulkonäkökommentit ovat minustakin törkeitä. Luulisi, ettei ystävä sanoisi tuollaista, vaikka olisi suorapuheinen persoonallisuudeltaan. Niiden osalta minulle tulisi mieleen, että kyseessä oli tahallinen piikittely. Bioastia-kommenttia pitäisin vain ärsyttävänä, sen laittaisin suorapuheisuuden piikkiin.

Teillä on erilaiset kommunikointityylit ja persoonallisuudet. Kaikkea loukkaavaa ei kuitenkaan voi selittää suorapuheisuudella.

Vierailija
78/85 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuo tuntuu tutulta. Minulla oli opiskeluaikoina myös tuollainen "ystävä" joka arvioi kaikkea tekemääni negatiivisesti. En ole tekemisissä hänen kanssaan enää. Kuulin myöhemmin että mieskin jätti. Jokin itsetunnon heikkoutta ja kateutta tuo on että yrittää painaa toisia alas ja itseä ylös. Oli myös kova juoruilemaan selän takana ja jäi siitäkin monta kertaa kiinni.

Vierailija
79/85 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison suvussa on henkilö joka myös laukoo pirullisia kommentteja muista. Sanoo syyksi sen että on niin taiteellinen luonne että voi sanoa mitä haluaa🙄🤔

Vierailija
80/85 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolison suvussa on henkilö joka myös laukoo pirullisia kommentteja muista. Sanoo syyksi sen että on niin taiteellinen luonne että voi sanoa mitä haluaa🙄🤔

Varma merkki narsistisesta ihmisestä: käyttää taiteellisuuttaan/erityisherkkyyttään/huumorintajuaan/aspergeriaan/temperamenttiaan/Myers-Briggs -tyyppiään/vaikeaa elämäänsä/mitä tahansa tekosyynä sille, että saa kohdella ihmisiä paskamaisesti.