Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Visualisointi/meditointi kun on aphantasia. Ketään aphantaasikkoa paikalla?

Vierailija
19.08.2019 |

Aphantasia ei varmaan ole kaikille tuttu asia mutta se on siis kyvyttömyys visualisoida, sisäisen ”silmän” puuttuminen, ja johtuu jonkun hermoyhteyden puutteesta kahden aivolohkon välillä (synnynnäinen rakenne). Aphantaasikkoja on joidenkin tutkijoiden mukaan jopa 15-20% vaikka virallisesti puhutaan pienemmistä määristä.

Oletko aphantaasikko tai oletko ollut? Miten viesualisoit tai meditoit? Käyn henkisen kasvun ”kerhossa” jossa aina tehdään visualisointeja. Muut näkevät hienoja maisemia, paikkoja, ihmisiä, minä vain mustaa. Aina.

En näe esim lasteni ”kuvia” tai mitään maisemia tai paikkoja, en saa edes visualisoitua mitään helppoa, vaikkapa nyt tuoli. Aina mustaa. Vaikka miten rentoudun ja yritän.

Kannattaako suosiolla heittää hanskat maahan ja lopettaa vai voikl tätä itse korjata tai kuntouttaa?

https://www.terve.fi/artikkelit/82550-eiko-sinulla-ole-mielikuvitusta-s…

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on afantasia, MUTTA pystyn painamaan kuvia mieleeni ja paluttamaan ne kuvina. Esim. jos katson tiettyä puuta puistossa, voin kääntää selkäni sille ja katsoa toiseen suuntaan ja nähdä mielessäni kuvan täydellisenä. Vielä päivien päästä tuo näky on tallessa. En kuitenkaan pysty siihen silmät kiinni. Olen kuvataiteilija. Mitään kuvia en näe jos olen silmät kiinni ja yritän nähdä jotain. 143

No eihän sulla sitten ole afantasiaa.

Ei se tarkoita sitä, että unohdan näkemäni :-) Mulla pelaa muisti ihan mainiosti.

Mullakin pelaa muisti. Mulla on afantasia ja se tarkoittaa sitä etten voi tehdä tuota juttua minkä sinä teet.

Sinä et ole afantastikko kun pysty näkemään sen kuvan puusta mielessäsi.

Ai sinäkö unohdat kaiken näkemäsi? Menet kauppaan etkä löydä tuttua Juhöa Mokka pakettia, kun et muista miltä se näyttää? Tai menet olohuoneesta keittiöön, etkä enää pysty palauttamaan mieleesi näkymää olohuoneen kalusteista?

Ei minun tarvitse muista tarkkoja kuvia, kun minulla on aivot. Osaan lukea ja osaan päätellä asioita.

Ajattelen FAKTOILLA.

Olet aika tyhmä jos et omaa mitään konsepteja mistään asioista, ja elät pelkkien kuvien varassa.

Kuulostaa siltä, että maailmasi on aika yksipuolinen. Kuva musiikki tai tanssi kertoo asioita, joihin kieli ei pysty. Olet siis tuon maailman ulottumattomissa.

”Siis en ole kuuro, enkä ole sokea, enkä ole idiootti?

Mistä sait päähäsi etten voi nauttia musiikista, kauniista kuvista, kauniista jutuista?

Selitä oikeasti tuo ajatuksesi, on sen verran ääliömäinen oletus.

Etkö sinä voi ihailla kaunista kukka-asetelmaa ilman ihan vain katsomalla sitä? Vai pitääkö kauneudesta nauttimiseen ensin kopioida se kuva ja sitten katsoa se erikseen silmät kiinni?

Voi hyvä jumala miten naurettavaa!

Ei minun tarvitse muista tarkkoja kuvia, kun minulla on aivot. Osaan lukea ja osaan päätellä asioita.

Ajattelen FAKTOILLA.

Olet aika tyhmä jos et omaa mitään konsepteja mistään asioista, ja elät pelkkien kuvien varassa.”

Ihan vapaasti :) Kirjoitat harhaanjohtavasti. Ikäänkuin et haluaisi paljastaa ajatuksiasi vaan riehut provosoimassa täällä.

Tanssi, kuva ja musiikki ovat olleet olemassa paljon ennen sanoja. Tämän voisi kuvitella vaikuttaneen myös ihmisen aivojen kehitykseen. Kieli on nuori: siksi rajallinen itseilmaisun keino.

Perustele miten niin minä muka riehun ja provosoin.

Minusta on oikeasti aika typerää olettaa että olisin musiikin, kauneuden ja kaiken ulkopuolella kuin joku sokea ja kuuro ja en muka voisi mistään ymmärtää mitään.

Minua on kehuttu hyväksi ja mielikuvitusrikkaaksi piirtäjäksi ja maalaajaksi ja taiteilijaksi, ihan tietätämättä että minulla on tämä ominaisuus.

Sinulla on varmaan joku käsitys että olen pelkkää puhetta ja tekstiä käsittelevä kone, mutta se on väärin.

Minulla ei ole edes sitä ääntä päässä.

Ja silti pärjään yhteiskunnassa aivan täysipainoisesti ja olen keskimääräistä älykkäämpi.

Jos sinä et tätä ymmärrä, niin ei se minun vika ole. Turhaa minua syyttelet.

Tiedän että tämä on monimutkainen juttu, mutta kyllä minuakin korpeaa kun kuvitellaan että olen aivokuollut ja ihan kaikesta pihalla.

Olet mahdoton. Haluat vetää omaa teatteriasi. Lisäksi kynsin ja hampain väännät toisten sanoja. En jaksa :)

Niin keskustelu on kyllä sellainen taito että siinä pitäisi vähän perustella niitä väittämiä. Mutta jos ei osaa/tahdo/halua/tai "jaksa" niin on sitten hiljaa. Ja ei ainakaan hauku toista mahdottomaksi jos itselle on se argumentointi mahdotonta.

Hyvää illan jatkoa ja menehän nyt sinne teatterisii nauttimaan siitä kuvatulvasta, josta me yksioikoiset aivokuolleet jäädään paitsi =D

Vierailija
62/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä korjaa tai kuntouta sitä. Tulisit ihan hulluksi, jos yhtä äkkiä alkaisit nähdä niitä kuvia ja et voisi lopettaa sitä kuvatulvaa tai hallita sitä.

Tämä on lahja eikä mikään vamma tai puute.

Meditoin siten, että annan sen sisäisen "osta maitoa" äänen joka ei ole edes ääni, vaijeta.

Se pölpöttää ja tekee huomioita esim. jalkojeni asennoista ja mahan kurinasta, mutta vaikenee kun rauhoitut ja hengittelet.

Ne kuvat ovat ihan samalla tavalla vain mielessä kuin tuo "kuulemasi" ääni. Emme me muut ihmiset siis näe konkreettisesti kuvia, vaan samalla ne ovat vain mielessä kuin tuo pulputtava mielen "ääni". Eihän sekään oikeasti kuulu.

Eivät ne kuvitelmat ("kuvat") siis ole tosiaan mitään hallusionaatiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vahvasti visualisoiva, mutta pystyn kuvittelemaan myös tuoksut, kehon tuntemukset ja äänet kuin olisin nyt vaikka siellä rannalla. Olisi kamalaa kuvitella tai nähdä vain mustaa

Ei tämä ole kamalaa. Itse olen aina naureskellut hiljaa mielessäni ihmsille jotka matkustelevat kalliilla ja saastuttavilla lentokoneilla maailman ympäri ja sen ajan mitä ovat siellä etelässä niin kuvaavat ja räpsivät kuvia.

En ole koskaan ymmärtänyt sitä touhua. Itse elän ja nautin siitä hetkestä täydellä sydämellä ja saan enemmän irti, kun en kouhota.

Minun ei tarvitse edes tehdä mitään mielikuvamatkoja kivoihin paikkoihin kun tällä sekunnilla voin katsoa irl. silmilläni ja nähdä kauniita asioita ja nauttia niistä välittömästi.

Moniko osaa tämän? Omassa kotona istua sohvalla ja nähdä miten kauniisti joku valo leikittelee jollain esineellä jonka on itse omalla hyvällä maullaan kotiinsa valinnut? Ei mitenkään kamalaa.

Vierailija
64/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä korjaa tai kuntouta sitä. Tulisit ihan hulluksi, jos yhtä äkkiä alkaisit nähdä niitä kuvia ja et voisi lopettaa sitä kuvatulvaa tai hallita sitä.

Meditoin siten, että annan sen sisäisen "osta maitoa" äänen joka ei ole edes ääni, vaijeta.

Se pölpöttää ja tekee huomioita esim. jalkojeni asennoista ja mahan kurinasta, mutta vaikenee kun rauhoitut ja hengittelet.

Ne kuvat ovat ihan samalla tavalla vain mielessä kuin tuo "kuulemasi" ääni. Emme me muut ihmiset siis näe konkreettisesti kuvia, vaan samalla ne ovat vain mielessä kuin tuo pulputtava mielen "ääni". Eihän sekään oikeasti kuulu.

Näetkö kuvia vai et? Mieti!

Vierailija
65/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on afantasia, MUTTA pystyn painamaan kuvia mieleeni ja paluttamaan ne kuvina. Esim. jos katson tiettyä puuta puistossa, voin kääntää selkäni sille ja katsoa toiseen suuntaan ja nähdä mielessäni kuvan täydellisenä. Vielä päivien päästä tuo näky on tallessa. En kuitenkaan pysty siihen silmät kiinni. Olen kuvataiteilija. Mitään kuvia en näe jos olen silmät kiinni ja yritän nähdä jotain. 143

Ei se tarkoita sitä, että unohdan näkemäni :-) Mulla pelaa muisti ihan mainiosti.

Mullakin pelaa muisti. Mulla on afantasia ja se tarkoittaa sitä etten voi tehdä tuota juttua minkä sinä teet.

Ai sinäkö unohdat kaiken näkemäsi? Menet kauppaan etkä löydä tuttua Juhöa Mokka pakettia, kun et muista miltä se näyttää? Tai menet olohuoneesta keittiöön, etkä enää pysty palauttamaan mieleesi näkymää olohuoneen kalusteista?

Ajattelen FAKTOILLA.

Olet aika tyhmä jos et omaa mitään konsepteja mistään asioista, ja elät pelkkien kuvien varassa.

Kuulostaa siltä, että maailmasi on aika yksipuolinen. Kuva musiikki tai tanssi kertoo asioita, joihin kieli ei pysty. Olet siis tuon maailman ulottumattomissa.

Mistä sait päähäsi etten voi nauttia musiikista, kauniista kuvista, kauniista jutuista?

Etkö sinä voi ihailla kaunista kukka-asetelmaa ilman ihan vain katsomalla sitä? Vai pitääkö kauneudesta nauttimiseen ensin kopioida se kuva ja sitten katsoa se erikseen silmät kiinni?

Ajattelen FAKTOILLA.

Olet aika tyhmä jos et omaa mitään konsepteja mistään asioista, ja elät pelkkien kuvien varassa.”

Ihan vapaasti :) Kirjoitat harhaanjohtavasti. Ikäänkuin et haluaisi paljastaa ajatuksiasi vaan riehut provosoimassa täällä.

Tanssi, kuva ja musiikki ovat olleet olemassa paljon ennen sanoja. Tämän voisi kuvitella vaikuttaneen myös ihmisen aivojen kehitykseen. Kieli on nuori: siksi rajallinen itseilmaisun keino.

Minusta on oikeasti aika typerää olettaa että olisin musiikin, kauneuden ja kaiken ulkopuolella kuin joku sokea ja kuuro ja en muka voisi mistään ymmärtää mitään.

Minua on kehuttu hyväksi ja mielikuvitusrikkaaksi piirtäjäksi ja maalaajaksi ja taiteilijaksi, ihan tietätämättä että minulla on tämä ominaisuus.

Sinulla on varmaan joku käsitys että olen pelkkää puhetta ja tekstiä käsittelevä kone, mutta se on väärin.

Ja silti pärjään yhteiskunnassa aivan täysipainoisesti ja olen keskimääräistä älykkäämpi.

Tiedän että tämä on monimutkainen juttu, mutta kyllä minuakin korpeaa kun kuvitellaan että olen aivokuollut ja ihan kaikesta pihalla.

Tuo käyttömäsi sana FAKTA on punainen vaate. Taiteessa ei ole yhtä ainoaa totuutta, vaan tuhat muunnelmaa. Siksi on kömpelöä yrittää pukea se johonkin kaavaan.

Väri ja ääni ovat aallonpituuksia ja heijastuvat ympäristöstä. On lähde, heijastus ja kokija.

Kokemus on myös psykologinen, miten kokija tulkitsee kokemaansa.

Joten tästä voit laskea muunnelmien määrän.

No se sana nyt pahoitti mielen, mutta turha siitä minua syyttää teatteria vetäväksi ja mahdottomaksi provokaattoriksi. Faktoilla tarkoitin asioita joilla ajattelen, älä loukkaannu siitä.

En puhunut taiteesta tuolloin vaan esim. siitä miten kaupassa löydän kahvipaketin. No niillä tosiasiolla eli faktoilla.

Ei se ole mikään taiteenlaji käydä kaupassa tai selviytyä omassa olohuoneessaan, kun tiedän tosiasiallisesti missä huonekaluni on.

Niin edelleen minä kaipailisin sitä selitystä siihen kysymykseen (ystävällisesti kiitos) että miksi minä en voi olla taiteen sisäpuolella ollenkaan ja jään jopa musiikista paitsi..

Toinen hauska juttu olisi tosiaan tietää miten "nuori" se kielellinen ajattelu mielestänne on ja miksi se on sellainen mörkö?

Vierailija
66/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä sen saman puun pystyt mieleen palauttamaan vaikka silmäsi olisiat kiinni? Samalla tavalla kuin silmät aukikin. Eihän sitä puuta "näe" edelleenkään missään, sen vain kuvittelee mielessään. Oletko nyt ihan varma, että sinulla on afantasia?

Pystyt ilmeisesti myös kuvittelemaan myös vaikka merenrannan kun vain ajattelet sitä (silmät auki tai kiinni), tai vaikka jalkapallon pelaamista? Ei niitä minään hallusionaatioina muutkaan näe. Mustaa minäkin näen kun pistän silmät kiinni. Silti pystyn kuvittelemaan mielessäni asioita. sillä ei ole merkitystä, muutakuin keskittymiseen ja muiden ärsykkeiden minimointiin, sulkeeko silmänsä vai ei.

Vierailija
67/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen FAKTOILLA.

Olen eri, mutta minua kiinnostaa paljon nuo konseptit, millä esim. muistisi toimii, koska tässä juuri pohdin, että kyllä minun muistini toimii suurelta osin ainakin noden kuvittelujen ja muistikuvien pohjalta. Samoin kuin tulevaisuuden suunnittelu. Haluaisitko kertoa tarkemmin, millä keinoin sinun muistisi toimii ja kuinka ja millä tavoilla suunnittelet tulevia asioita?

Vierailija
68/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sellainen mieleen (ajatus) että voiko se minun noloksi ja mahdottomaksi teatterin vetäjäksi haukkuminen johtua juurikin niistä teidän mielikuvistanne ja pään sisäisistä äänistänne, jotka olette luoneet näkemättä ja kuulematta minua oikeasti?

Siis palstalla varmasti hyvin yleistä kuvitella toinen kirjoittaja ihan hirveäksi ihmiseksi ja jopa kuulla olevinaan millä "äänensävyllä" hän kirjoittaa.

Sitten kun ollaan kuviteltu sellainen vihainen peikko jolla on muka sama tunnetila kuin itsellä, niin aletaan sitä vastaan sitten "tappelemaan"?

Tämmöinen olo minulla on ja tuli vain mieleen jostain.

Vierailija
69/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen FAKTOILLA.

Olen eri, mutta minua kiinnostaa paljon nuo konseptit, millä esim. muistisi toimii, koska tässä juuri pohdin, että kyllä minun muistini toimii suurelta osin ainakin noden kuvittelujen ja muistikuvien pohjalta. Samoin kuin tulevaisuuden suunnittelu. Haluaisitko kertoa tarkemmin, millä keinoin sinun muistisi toimii ja kuinka ja millä tavoilla suunnittelet tulevia asioita?

Oppimalla. Jos minun pitäisi muistella vaikka lapsuuden kotiani, niin olen siellä oppinut minkä väriset portaat siellä on, missä suunnassa ne on ja miten itse olen ne tuntenut spatiaallisesti jne.

Ei tässä oikeasti ole sen suurempaa taikuutta taustalla, kuin näen silmilläni ja kuulen korvillani. Ajattelen myös luultavasti ihan loogisestikin monista asioista.

Minulle ehkä tallentuu aivoihini kuviakin, mutta ne eivät palaudu koskaan tietoisen mielen käyttöön.

Se on sellaista intuitiivista sitten.

Tiedän asioita ja osaan yhdistellä niitä. Aina en tosin tiedä että mistä ihmeestä minä jonkun asian pystyin tietämään.

Vierailija
70/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen FAKTOILLA.

Tuo tulevaisuuden suunnittelu on kyllä yksi sellainen juttu, että minulla se menee aikaisempien kokemuksien pohjalta. Päättelen tässä iässä jo sujuvasti, että mistä en tule tykkäämään ja mistä voisin tykätä (tykkään sellaisesta, ettei ole enää niitä samoja vaikeuksia ja ongelmia, vaan jotain uusia) 

Ei ehkä ole niin paljoa sellaisia mitään epärealistisia kiiltokuvia, jotka sitten tuottaisivat hirveän pettymyksen, kun ei se sitten ollutkaan auvoisaa.

Vierailija
71/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen FAKTOILLA.

Ymmärrätkö etten ole oikeasti sokea ja en ole älyllisesti vammainen?

Olen täysin eri mieltä kanssasi siitä, että minun maailmani olisi yksipuolinen. Asia on hyvin pitkälti toisin päin.

En ymmärä miksi pitää alkaa haukkumaan kumminkaan päin toisenlaisia ihmisiä. Eikö olisi paljon kivempi ja mielenkiintoisempi kertoa omista kokemuksista ja erilaisuuksista positiivisella otteella.

Onhan se myös niin, että aivot ovat uskomattomat ja muokkaantuvat valtavasti tarpeen vaatiessa. Aivokapasiteettia on paljon enemmän kuin mitä tavallisesti on käytssä. Esim. sokealla muut aistit "paikkaavat" näkökyvn puuttumista, niin että heillä muut aistit voivat olla paljon kehittyneempiä ja herkempiä kuin näkevillä yms.

Vierailija
72/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen FAKTOILLA.

Kahvipaketin konseptissa voi ymmärtää sen mittasuhteet, muodon, miltä se tuntuu kädessä, minkä värinen se, on mitä siinä lukee ja sen kuinka se muuttaa olemustaan kun tökkäät siihen neulalla.

Voit verrata sitä palloon ja tiiliskiveen tai vaikka norsuun, jos et oikein saa siitä muuten irti.

Vierailija
73/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhla mokka paketissa on kullanvärinen kahvikuppi aluslautasineen, kupissa on höyryävää kahvia. Tekstissä lukee: "Pauligin Juhla mokka".

Tekstit on mustalla. Ylänurkan kuva kertoo onko pannu- vai suodatinjauhatus.

Juhlamokat ja ihan mitkä tahansa tuotteet löytyvät ilman valokuvamuistia.

On oikeasti huolestuttavaa jos ei löydy.

Ja tosi pelottavaa, jos noin TYHMIÄ ihmisiä on paljonkin olemassa.

Erilaisuuden ei tarvitse olla tyhmyttä, ei sinun erilaisuutesi tai muiden erilaisuus. Toisten haukkuminen (varsinkaan ilma mitään oikeaa aihetta) on silti mielestäni jokseenkin tyhmää. Kuvitteli tai ei.

Vierailija
74/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen FAKTOILLA.

Ymmärrätkö etten ole oikeasti sokea ja en ole älyllisesti vammainen?

Olen täysin eri mieltä kanssasi siitä, että minun maailmani olisi yksipuolinen. Asia on hyvin pitkälti toisin päin.

En ymmärä miksi pitää alkaa haukkumaan kumminkaan päin toisenlaisia ihmisiä. Eikö olisi paljon kivempi ja mielenkiintoisempi kertoa omista kokemuksista ja erilaisuuksista positiivisella otteella.

Onhan se myös niin, että aivot ovat uskomattomat ja muokkaantuvat valtavasti tarpeen vaatiessa. Aivokapasiteettia on paljon enemmän kuin mitä tavallisesti on käytssä. Esim. sokealla muut aistit "paikkaavat" näkökyvn puuttumista, niin että heillä muut aistit voivat olla paljon kehittyneempiä ja herkempiä kuin näkevillä yms.

Se helpottaa oikeasti tosi paljon kun ei aina oleta toisesta pahaa ja sitten se että perustelee kykynsä mukaan ne asiat.

Kaikki ei käytä hymiöitä ja tietynlaisia pehmennyksiä ja lepyttelyjä ja läpyttelyjä kun kirjoittavat, se ei tarkoita että he haluavat riidellä ja olla sinulle vihaisia.

Vierailija
75/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin miettimään aihetta aika syvällisestikin. Koska en (luonnollisestikaan :D) ole koskaan ollut kenenkään muun pään sisässä kuin omani, en osaa sanoa, ”näkevätkö” muut visualisoidessaan samanlaisia vaiko erilaisia näkymiä kuin minä. Jos nyt mietitään ihan kirjaimellisesti, niin en minäkään näe muuta kuin mustaa pitäessäni silmät kiinni. Ajatuksissani osaan kuitenkin kuvitella asioita. Aihe tai kyseinen vaiva mistä ap puhuu ei ole ennestään minulle tuttu, mutta jotenkin tekee mieli kyseenalaistaa, voiko kukaan olla täysin kykenemätön visualisoimaan. Visualisointihan on tavallaan jo ihan sitä, että osaat ennakoida, että kulman takaa saattaa ajaa polkupyörä kovaa vauhtia ja sen takia hidastat tahtia. Vai onko? Tarkoituksenani ei siis ole tällä pohdinnalla vähätellä ap:n vaivaa, vaan pohdin ihan aidosti, että miten kukin tämän asian käsittää.

Vierailija
76/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhla mokka paketissa on kullanvärinen kahvikuppi aluslautasineen, kupissa on höyryävää kahvia. Tekstissä lukee: "Pauligin Juhla mokka".

Tekstit on mustalla. Ylänurkan kuva kertoo onko pannu- vai suodatinjauhatus.

Juhlamokat ja ihan mitkä tahansa tuotteet löytyvät ilman valokuvamuistia.

On oikeasti huolestuttavaa jos ei löydy.

Ja tosi pelottavaa, jos noin TYHMIÄ ihmisiä on paljonkin olemassa.

Erilaisuuden ei tarvitse olla tyhmyttä, ei sinun erilaisuutesi tai muiden erilaisuus. Toisten haukkuminen (varsinkaan ilma mitään oikeaa aihetta) on silti mielestäni jokseenkin tyhmää. Kuvitteli tai ei.

Tuossa tyhmyydellä tarkoitettiin sitä että ei löydä kahvipakettia kaupasta, ei sitä onko erilainen. Jos ei pärjää normaalissa arjessa niin on (keksi joku nätimpi sana kuin tyhmä).

Niin ja anteeksi pyydän jos ja kun olen loukannut. Ilmeisesti olen, taas.

Mutta jatketaan harjoituksia.

Vierailija
77/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen FAKTOILLA.

Ajattelen FAKTOILLA.

Tuo käyttömäsi sana FAKTA on punainen vaate. Taiteessa ei ole yhtä ainoaa totuutta, vaan tuhat muunnelmaa. Siksi on kömpelöä yrittää pukea se johonkin kaavaan.

Väri ja ääni ovat aallonpituuksia ja heijastuvat ympäristöstä. On lähde, heijastus ja kokija.

Kokemus on myös psykologinen, miten kokija tulkitsee kokemaansa.

Joten tästä voit laskea muunnelmien määrän.

No se sana nyt pahoitti mielen, mutta turha siitä minua syyttää teatteria vetäväksi ja mahdottomaksi provokaattoriksi. Faktoilla tarkoitin asioita joilla ajattelen, älä loukkaannu siitä.

En puhunut taiteesta tuolloin vaan esim. siitä miten kaupassa löydän kahvipaketin. No niillä tosiasiolla eli faktoilla.

Ei se ole mikään taiteenlaji käydä kaupassa tai selviytyä omassa olohuoneessaan, kun tiedän tosiasiallisesti missä huonekaluni on.

Niin edelleen minä kaipailisin sitä selitystä siihen kysymykseen (ystävällisesti kiitos) että miksi minä en voi olla taiteen sisäpuolella ollenkaan ja jään jopa musiikista paitsi..

Toinen hauska juttu olisi tosiaan tietää miten "nuori" se kielellinen ajattelu mielestänne on ja miksi se on sellainen mörkö?

Mielestäni yksioikoisuutesi (tai sitten provoat) estää sinua heittäytymistä täysin uudenlaiseen olotilaan. Sinulla on ennakkoasetus jo valmiiksi, vaikka uuden äärellä voisit olla avoin.

Tosiassa kukaan muu ei voi varmasti tietää, miten toinen kokee minkäkin asian. Esimerkiksi värit. En voi varmasti tietää, miten koet keltaisen värin. Voi olla, että minun näkemäni keltainen olisi sinulle punainen väri.

Ei kieli ole mikään mörkö. Tarkoitin vain, että taiteiden kuvaamisessa kieli on monesti rajallinen. Esimerkiksi modernin tanssin kuvaaminen kielellisesti on aika kömpelöä, ja jaa kauas alkuperäisestä lähteestä.

Ihmisen ajattelu ja kieli kehittyy kokoajan ja kovasti yliopistoissa koitetaan painostaa ihmisiä kirjoittamaan taiteensa auki.

Kieli on se olemassa oleva toimivin väline vaihtaa ajatuksia asioista.

Vierailija
78/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupesin miettimään aihetta aika syvällisestikin. Koska en (luonnollisestikaan :D) ole koskaan ollut kenenkään muun pään sisässä kuin omani, en osaa sanoa, ”näkevätkö” muut visualisoidessaan samanlaisia vaiko erilaisia näkymiä kuin minä. Jos nyt mietitään ihan kirjaimellisesti, niin en minäkään näe muuta kuin mustaa pitäessäni silmät kiinni. Ajatuksissani osaan kuitenkin kuvitella asioita. Aihe tai kyseinen vaiva mistä ap puhuu ei ole ennestään minulle tuttu, mutta jotenkin tekee mieli kyseenalaistaa, voiko kukaan olla täysin kykenemätön visualisoimaan. Visualisointihan on tavallaan jo ihan sitä, että osaat ennakoida, että kulman takaa saattaa ajaa polkupyörä kovaa vauhtia ja sen takia hidastat tahtia. Vai onko? Tarkoituksenani ei siis ole tällä pohdinnalla vähätellä ap:n vaivaa, vaan pohdin ihan aidosti, että miten kukin tämän asian käsittää.

Ei se kyllä tarvitse olla visualisointia vaan ihan tosiasioiden ymmärtämistä.

Pystytkö pysäyttämään ja tarkastelemaan niitä oletettavia visualisointejasi kuin katsoisit vaikka kättäsi?

Vierailija
79/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on afantasköia mutta hyvä muisti. Kirjaan muistot SANOINA tai kertomuksena. Esim vaikka muistot lapsuudenkodista tallennan tähän tyyliin:

”Kaksikerros tiilitalo, punaruskea tiili ja ruskea aumakatto. Sisällä portaat, kellastunutta mäntyä, kaide vähän vino. Latiassa kalanruotoparketti, aurinko haalistanut paikoin. Ulko-oven kahva messinkiä, vähän löysä ja repsottaa. Olohuoneessa 80-lukuiset rudkeat nahkasohvat, seinällä ruma pyöreä matkamuisto lautanen, tuotu Kreetalta”

En muista mitään kuvina vaan ”tarinana”. Koko ajan tallennan muistoja sanoina ja kertomuksina. En pysty visualisoimaan yhtään mitään, esim jos vaikka katson puuta, ja sen jölkeen muistelen, niin en vaan muista. En muista muotoa, väriä tms. ELLEN kirjoita sitä tarinaa, eli kyhmyinen runko, vino latva vasemmalle, kolme isoa haaraa oksissa, harvakseltaan tummanvihreitä lehtiä” jne jne.

Olen korkeasti koulutettu (akat.jatkotutk.) ja vaativissa töissä, joten en ole huomannut että visualisointikyvyn puute tekisi jotenkin ”tyhmemmäksi” (joskus olen lukenut tällaisia arvioita). Ehkä olen oppinut kompensoimaan sen omalla muistamistekniikallani.

Vierailija
80/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näetkö kuvia vai et? Mieti!

Näen mielikuvia. Mielessäni. Niinkuin sen äänenkin kuulee mielessään, mutta eihän sitä ääntäkään kuule samalla tavalla, kuin jos joku puhuisi vieressäsi.

Voin sulkea silmäni ja kuvitella vaikkapa metsän ympärilleni ja jos kovin uppoudun tunnelmaan, voin kuvitella linnunlaulun ja jopa tuoksunkin ja tuntea melkein olevasi siellä. Mutta silmäluomeni ovat edelleen mustat. Kuvat ovat mielessäni.

Kuvittelen myös silmät auki jatkuvasti, kun ajattelen jotakin. Ei niitä kuvia silloinkaan hallusianaatioina näe, vaan mielessään vain. Muistoja voi palauttaa myös kuvina mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan