Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Visualisointi/meditointi kun on aphantasia. Ketään aphantaasikkoa paikalla?

Vierailija
19.08.2019 |

Aphantasia ei varmaan ole kaikille tuttu asia mutta se on siis kyvyttömyys visualisoida, sisäisen ”silmän” puuttuminen, ja johtuu jonkun hermoyhteyden puutteesta kahden aivolohkon välillä (synnynnäinen rakenne). Aphantaasikkoja on joidenkin tutkijoiden mukaan jopa 15-20% vaikka virallisesti puhutaan pienemmistä määristä.

Oletko aphantaasikko tai oletko ollut? Miten viesualisoit tai meditoit? Käyn henkisen kasvun ”kerhossa” jossa aina tehdään visualisointeja. Muut näkevät hienoja maisemia, paikkoja, ihmisiä, minä vain mustaa. Aina.

En näe esim lasteni ”kuvia” tai mitään maisemia tai paikkoja, en saa edes visualisoitua mitään helppoa, vaikkapa nyt tuoli. Aina mustaa. Vaikka miten rentoudun ja yritän.

Kannattaako suosiolla heittää hanskat maahan ja lopettaa vai voikl tätä itse korjata tai kuntouttaa?

https://www.terve.fi/artikkelit/82550-eiko-sinulla-ole-mielikuvitusta-s…

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on afantasia, MUTTA pystyn painamaan kuvia mieleeni ja paluttamaan ne kuvina. Esim. jos katson tiettyä puuta puistossa, voin kääntää selkäni sille ja katsoa toiseen suuntaan ja nähdä mielessäni kuvan täydellisenä. Vielä päivien päästä tuo näky on tallessa. En kuitenkaan pysty siihen silmät kiinni. Olen kuvataiteilija. Mitään kuvia en näe jos olen silmät kiinni ja yritän nähdä jotain. 143

No eihän sulla sitten ole afantasiaa.

Ei se tarkoita sitä, että unohdan näkemäni :-) Mulla pelaa muisti ihan mainiosti.

Mullakin pelaa muisti. Mulla on afantasia ja se tarkoittaa sitä etten voi tehdä tuota juttua minkä sinä teet.

Sinä et ole afantastikko kun pysty näkemään sen kuvan puusta mielessäsi.

Ai sinäkö unohdat kaiken näkemäsi? Menet kauppaan etkä löydä tuttua Juhöa Mokka pakettia, kun et muista miltä se näyttää? Tai menet olohuoneesta keittiöön, etkä enää pysty palauttamaan mieleesi näkymää olohuoneen kalusteista?

Vierailija
22/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii vähintään viikon, mieluummin kahden valmistelun, eli kunnon ryyyyyypiskelyn pohjalle. Sitten alkaa silmät suljettuna kyllä ilmestyä jos jonkinlaista otusta näkökenttään. Ja silmät aukikin, jos oikein connoisseur olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mielenkiintoista. Olen visuaalisella alalla ja ideoita tulee piirtämällä lähinnä. En juuri koskaan saa pelkästään mieleen kuvia, joita haluan toteuttaa.

En muista näkemiäni unia, tai koskaan saa mitään valtavia visuaalisia ahaa-elämyksiä.

Olen hiukan kateellinen ihmisille, jotka näkevät värikkäitä unia ja neronleimauksia.

Parhaimmat ideat olen saanut luonnostelemalla sekavasti juuri ennen nukahtamista.

Ja todellakin sekavaa, ihan puhdasta ajatusmyrskyä.

Vierailija
24/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko auttaa, että sulkisi kokonaan netin ja TV:n? Visuaalisten kuvien tulva on valtava, luulen, että aivot ylikuormittuvat.

Vierailija
25/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on afantasia, MUTTA pystyn painamaan kuvia mieleeni ja paluttamaan ne kuvina. Esim. jos katson tiettyä puuta puistossa, voin kääntää selkäni sille ja katsoa toiseen suuntaan ja nähdä mielessäni kuvan täydellisenä. Vielä päivien päästä tuo näky on tallessa. En kuitenkaan pysty siihen silmät kiinni. Olen kuvataiteilija. Mitään kuvia en näe jos olen silmät kiinni ja yritän nähdä jotain. 143

Ei se tarkoita sitä, että unohdan näkemäni :-) Mulla pelaa muisti ihan mainiosti.

Mullakin pelaa muisti. Mulla on afantasia ja se tarkoittaa sitä etten voi tehdä tuota juttua minkä sinä teet.

Ai sinäkö unohdat kaiken näkemäsi? Menet kauppaan etkä löydä tuttua Juhöa Mokka pakettia, kun et muista miltä se näyttää? Tai menet olohuoneesta keittiöön, etkä enää pysty palauttamaan mieleesi näkymää olohuoneen kalusteista?

Ei minun tarvitse muista tarkkoja kuvia, kun minulla on aivot. Osaan lukea ja osaan päätellä asioita.

Ajattelen FAKTOILLA.

Olet aika tyhmä jos et omaa mitään konsepteja mistään asioista, ja elät pelkkien kuvien varassa.

Vierailija
26/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi erottaa visuaalinen ja kuvallinen tapa nähdä maailma.

Visuaalinen (valokuvaaminen) on mielestäni sitä, että löytää ympäristöstä mielenkiintoisia paikkoja ja asioita ja osaa sommitella nuo kauniisti.

Kuvallinen taas on mielestäni omaperäisempää ja enemmän irrallaan vallitsevasta todellisuudesta.

Haluaisin voimakkaan kuvallisen maailman, jonka voisin maalata tai piirtää näkyväksi.

Kyse on varmasti myös miten oppii asioita. Onko visuaalinen, auditiivinen, audiovisuaalinen vai kineettinen oppija? Varmasti on paljon muita myös, noi tulivat mieleen.

Vierailija
27/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinäkö jos laitat silmäsi kiinni, ja kävelet kotonasi, niin ja et näkisi muistikuvia, niin olisit ihan hädässä että apua mikä on tämä pehmeä tässä ja mikä se tuo kova tuon muotoinen on, onkohan se tuoli vai dildo, ja mitä niillä tuoleilla tehdään kun en muista nyt ilman mielikuvaa.

Ja kaupassa ei voi tosiaan lukea mitä pakkauksissa on, ja silmiäänkö ei yhtään voi käyttää?

Minä löydän kaupassa haluamani tuotteet sekunneissa, kun taas tuntemani ei-afantistiset ihmiset ovat enemmän eksyksissä ja heillä kestää aikaa.

He ovat niin niiden mielikuviensa varassa, eikä samalla tavalla todellisuudessa ja faktoissa kiinni.

Normaali ihminen tietää että kahvipaketti on tietyn kokoinen ja tunnistaa sen kaupassa välittömästi ilman että se pitää vertailla johonkin mielensisäiseen valokuvaan.

Vierailija
28/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minun tarvitse muista tarkkoja kuvia, kun minulla on aivot. Osaan lukea ja osaan päätellä asioita.

Ajattelen FAKTOILLA.

Olet aika tyhmä jos et omaa mitään konsepteja mistään asioista, ja elät pelkkien kuvien varassa.

Meitä ihmisiä on monenlaisia. Minä olen kineettinen ihminen. Minun pitäisi päästä koskettelemaan asioita, jotta opin.

Minulla on myös lievä kasvosokeus, koskettelu voisi auttaa tuohon asiaan. Mutta ei oikein puolituttaja halua alkaa koskettelemalla hahmottamaan.

Vierailija
29/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen FAKTOILLA.

Kuulostaa siltä, että maailmasi on aika yksipuolinen. Kuva musiikki tai tanssi kertoo asioita, joihin kieli ei pysty. Olet siis tuon maailman ulottumattomissa.

Vierailija
30/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin termin vasta hiljattain, mutta pätee itseeni.

Tätä ei varmaan saisi jakaa täällä tai suositella, mutta jostain tietämättömästä syystä psykedeelikokeilujen seurauksena kyky visualisoida on kehittynyt aina hieman kokeilukertojen myötä, vaikka ei se vieläkään ole kovin kummoinen.

Vierailija
31/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinäkö jos laitat silmäsi kiinni, ja kävelet kotonasi, niin ja et näkisi muistikuvia, niin olisit ihan hädässä että apua mikä on tämä pehmeä tässä ja mikä se tuo kova tuon muotoinen on, onkohan se tuoli vai dildo, ja mitä niillä tuoleilla tehdään kun en muista nyt ilman mielikuvaa.

Ja kaupassa ei voi tosiaan lukea mitä pakkauksissa on, ja silmiäänkö ei yhtään voi käyttää?

Minä löydän kaupassa haluamani tuotteet sekunneissa, kun taas tuntemani ei-afantistiset ihmiset ovat enemmän eksyksissä ja heillä kestää aikaa.

He ovat niin niiden mielikuviensa varassa, eikä samalla tavalla todellisuudessa ja faktoissa kiinni.

Normaali ihminen tietää että kahvipaketti on tietyn kokoinen ja tunnistaa sen kaupassa välittömästi ilman että se pitää vertailla johonkin mielensisäiseen valokuvaan.

Sä olet ihan sekaisin. Ja nolo.

Vierailija
32/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei varmaan saisi jakaa täällä tai suositella, mutta jostain tietämättömästä syystä psykedeelikokeilujen seurauksena kyky visualisoida on kehittynyt aina hieman kokeilukertojen myötä, vaikka ei se vieläkään ole kovin kummoinen.

Voisin jatkaa vielä aiempiin kommentteihin viitaten mitä afantasia itselleni tarkoittaa.

"Näen" kyllä unia, mutta ne ovat enimmäkseen tarinamuodossa. Esim. Tiedän että on kesä, mutta maisema ei ole yksityiskohtainen. Unen henkilöt ovat myös kasvottomia ja muodottomia, mutta tunnistan ne, tavallaan vain tiedän keistä on kyse. Ja enimmäkseen unet ovat kuin äänikirjaa kuuntelisi, sen sijaan että katosisi elokuvaa tai kuvakirjaa.

Uskon, että afantasialla on muistin kannalta heikentävä vaikutus, kun ei pysty visualisoimaan asioita.

Esim. Täällä mainittu Juhla mokka. Tunnistan toki punaisen värin ja osaan lukea.

Mutta koska sanaan "punainen" ei liity mielikuvaa punaisesta väristä on uskoakseni paljon helpompaa unohtaa/muistaa väärin kuin se, että pystyisi muistamaan muutenkin kuin sanamuodossa.

Tai jos vaikka kaverilla on päällä punainen villapaita, jossa on kirjailtuna sinisiä kukkia.

Vaikka muistaisi sanallisesti oikein, niin sanat jättävät enemmän tulkinnan varaa mielikuville, jolloin käytännössä saatan muistaa paidan kuitenkin melko väärin. Punaisia sävyjä on useita, samoin tekstuureja jne.

Vierailija
33/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin jatkaa vielä aiempiin kommentteihin viitaten mitä afantasia itselleni tarkoittaa.

"Näen" kyllä unia, mutta ne ovat enimmäkseen tarinamuodossa. Esim. Tiedän että on kesä, mutta maisema ei ole yksityiskohtainen. Unen henkilöt ovat myös kasvottomia ja muodottomia, mutta tunnistan ne, tavallaan vain tiedän keistä on kyse. Ja enimmäkseen unet ovat kuin äänikirjaa kuuntelisi, sen sijaan että katosisi elokuvaa tai kuvakirjaa.

Uskon, että afantasialla on muistin kannalta heikentävä vaikutus, kun ei pysty visualisoimaan asioita.

Esim. Täällä mainittu Juhla mokka. Tunnistan toki punaisen värin ja osaan lukea.

Mutta koska sanaan "punainen" ei liity mielikuvaa punaisesta väristä on uskoakseni paljon helpompaa unohtaa/muistaa väärin kuin se, että pystyisi muistamaan muutenkin kuin sanamuodossa.

Tai jos vaikka kaverilla on päällä punainen villapaita, jossa on kirjailtuna sinisiä kukkia.

Vaikka muistaisi sanallisesti oikein, niin sanat jättävät enemmän tulkinnan varaa mielikuville, jolloin käytännössä saatan muistaa paidan kuitenkin melko väärin. Punaisia sävyjä on useita, samoin tekstuureja jne.

Niin joo ja vielä esimerkkinä olen joskus käynyt katsomassa monia kertoja samaa vaatetta, koska muistan sen aina väärin.

Kaupassa vaate näyttää tarkoitukseen sopivalta, mutta en ole täysin tyytyväinen.

Kun olen pohtinut asiaa yön yli, päätänkin ettei ongelma ole niin iso. Farkut ovat aina farkut jne. Kun palaan kauppaan huomaankin että ne pussittavat edelleen oudosti ja jätän ne kauppaan. Koska en pysty muodostamaan mielikuvaa, saatan taas seuraavana päivänä ajatella, että farkut ovat kuitenkin ok, kunnes taas näen ne jne.

Olisi kiinnostavaa kuulla kokevatko muut afantasia-ihmiset asiat samoin?

Vierailija
34/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhla mokka paketissa on kullanvärinen kahvikuppi aluslautasineen, kupissa on höyryävää kahvia. Tekstissä lukee: "Pauligin Juhla mokka".

Tekstit on mustalla. Ylänurkan kuva kertoo onko pannu- vai suodatinjauhatus.

Vierailija
35/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% ihmisistä ei vaan vaivaimudu katsomaan kunnolla. Tein hetki sitten testin. Selailin fb fiidiä ja katsoin nopeasti yhtä kirppis kuvaa, jossa oli neljä laukkua. Selailin muita juttuja ja palautin kuvan mieleen. Palasin katsomaan kuvaa ja korjasin mielessäni "virheet". Katsoin samaa kuvaa tunnin päästä ja se oli kuten muistinkin, valokuvan tarkasti.

Vierailija
37/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittävää. Saatan muistaa vuosikymmenien takaisia keskustelunpätkiä ulkoa ja lehdistä lukemiani pitkiä pätkiä ulkomuistista. Mutta sitten kuvia en taas niin tarkkaan, ellen ole erityisesti kiinnittänyt kuvaan huomiota. Ihmiset unohtuvat ja nimet unohtuvat. Ja tuo kasvosokeus on raivostuttavaa.

Näköjään tämä menee ristiin. Minun on vaikea tuottaa asiatekstiä, mutta kykenen muistamaan lukemaani.

Kuvallisuus on minulla kineettistä ja audiovisuaalista. Piuhat menevät jollakin tapaa ristiin aivoissa.

Vierailija
38/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen FAKTOILLA.

Kuulostaa siltä, että maailmasi on aika yksipuolinen. Kuva musiikki tai tanssi kertoo asioita, joihin kieli ei pysty. Olet siis tuon maailman ulottumattomissa.

Ymmärrätkö etten ole oikeasti sokea ja en ole älyllisesti vammainen?

Olen täysin eri mieltä kanssasi siitä, että minun maailmani olisi yksipuolinen. Asia on hyvin pitkälti toisin päin.

Vierailija
39/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90% ihmisistä ei vaan vaivaimudu katsomaan kunnolla. Tein hetki sitten testin. Selailin fb fiidiä ja katsoin nopeasti yhtä kirppis kuvaa, jossa oli neljä laukkua. Selailin muita juttuja ja palautin kuvan mieleen. Palasin katsomaan kuvaa ja korjasin mielessäni "virheet". Katsoin samaa kuvaa tunnin päästä ja se oli kuten muistinkin, valokuvan tarkasti.

No minun on aina ollut hyvin helppo oppia asioita, koska automaattisesti analysoin ja asioita ja kerään niistä oleelliset faktat päähäni. Olen siksi paremmin kartalla kuin ei-afantistet ihmiset, jotka eivät joudu analysoimaan mitään ja pohtimaan, mikä asioissa on oleennaista.

Vierailija
40/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhla mokka paketissa on kullanvärinen kahvikuppi aluslautasineen, kupissa on höyryävää kahvia. Tekstissä lukee: "Pauligin Juhla mokka".

Tekstit on mustalla. Ylänurkan kuva kertoo onko pannu- vai suodatinjauhatus.

Juhlamokat ja ihan mitkä tahansa tuotteet löytyvät ilman valokuvamuistia.

On oikeasti huolestuttavaa jos ei löydy.

Ja tosi pelottavaa, jos noin TYHMIÄ ihmisiä on paljonkin olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi