Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Visualisointi/meditointi kun on aphantasia. Ketään aphantaasikkoa paikalla?

Vierailija
19.08.2019 |

Aphantasia ei varmaan ole kaikille tuttu asia mutta se on siis kyvyttömyys visualisoida, sisäisen ”silmän” puuttuminen, ja johtuu jonkun hermoyhteyden puutteesta kahden aivolohkon välillä (synnynnäinen rakenne). Aphantaasikkoja on joidenkin tutkijoiden mukaan jopa 15-20% vaikka virallisesti puhutaan pienemmistä määristä.

Oletko aphantaasikko tai oletko ollut? Miten viesualisoit tai meditoit? Käyn henkisen kasvun ”kerhossa” jossa aina tehdään visualisointeja. Muut näkevät hienoja maisemia, paikkoja, ihmisiä, minä vain mustaa. Aina.

En näe esim lasteni ”kuvia” tai mitään maisemia tai paikkoja, en saa edes visualisoitua mitään helppoa, vaikkapa nyt tuoli. Aina mustaa. Vaikka miten rentoudun ja yritän.

Kannattaako suosiolla heittää hanskat maahan ja lopettaa vai voikl tätä itse korjata tai kuntouttaa?

https://www.terve.fi/artikkelit/82550-eiko-sinulla-ole-mielikuvitusta-s…

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään muuta palstalla? Kaikki pystyvät visualisoimaan ja näkemäön kuvia silmät kiinni?

Vierailija
2/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty visualisoimaan. Olen kuitenkin "visuaalinen" siinä mielessä, että nuorempana piirsin ja maalasin paljon, nykyään etupäässä teen valokuvia.

Silti en osaa edes kuvitella pääni sisään sitä klassista hiekkaranta-esimerkkiä. Paitsi tietysti käsitteinä.

En ole yrittnyt korjautua tästä mitenkään, vasta noin vuosi sitten opin, etteivät kaikki ole samanlaisia ja ihmiset oikeasti näkevät mielikuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoiten saat kuvioita ts. fraktaaleja, kun puristat silmäluomet tiukasti yhteen; oisko tuosta hyvä aloittaa?

Ne mielikuvat eivät tule siis oikeasti sinun näkökenttääsi, vaan se tapahtuu ihan ajatuksen tasolla - lucid dreamingit sitten erikseen.

4/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te näe unia?

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
5/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, mutta aihe on mielenkiintoinen.

Voiko sama ulottua myös muihin aisteihin, esimerkiksi ettei voi kuvitella erilaisia ääniä, tai että kappaleet eivät jää korvamadoiksi :D

Vierailija
6/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sama ulottua myös muihin aisteihin, esimerkiksi ettei voi kuvitella erilaisia ääniä, tai että kappaleet eivät jää korvamadoiksi :D

Silloin kyseessä olisi varmaan Tr00 Ateisti koska ei mikään memeettinen informaatio, kuten uskonnot, jäisi päähän pyörimään ja määrittämään toimintatapoja katkeraan loppuun saakka.

Vierailija
7/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aphantasia ja näen unia. Olen myös hyvin luova ja visuaalista silmää löytyy.

Todellakin olin vähän hoomoilasena kaikenmaailman kuvittele semmosta ja kuvittele tämmöstä harjoitusten kanssa, ennen kuin ymmärsin tämän poikkeavuuden.

Minusta tuntuu ihan hullulta kun muut näkevät kuvia päässään. Se on ihan yhtä sekoa kuin kuulisi ääniä päässään.

Suurin osa ihmisistä näkee kuvia päässään ja silti pitävät ääniä kuulevia hulluina.

En kuule ääniä enkä näe kuvia. Hyvin pärjään älykkyystesteissä ja tykkään jopa lukea paljon.

Voin lukea kaunokirjallisuutta ja silti saada niistä kirjoista jotain irti, vaikken uppoudu niihin niin syvälle kuin näkevät.

Tämä aphantasia on minulle hieno juttu, koska jos tätä ei olisi niin tulisin ihan hulluksi, kun näkisin varmaan kaikkia pahoja kuvia 24/7 ja traumani puskisivat koko ajan silmilleni.

Koen että tavalliset ihmiset ovat monesti vähän liikaakin niiden mielikuviensa vankeja ja ajatus on heillä vähän jäykkää.

Vierailija
8/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kyseessä olisi varmaan Tr00 Ateisti koska ei mikään memeettinen informaatio, kuten uskonnot, jäisi päähän pyörimään ja määrittämään toimintatapoja katkeraan loppuun saakka.

No minä olen agnostikko aphantisti, mutta pidän simulaatioteoriaa todennäköisenä ja pidän tietoisuuden siirtymistä mahdollisena. Ja sielunvaellus puhuttaa minua.

Vierailija
9/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Ettekö te näe unia?

Näen unia, ja minusta on karmivaa, että suurinosa ihmisistä näkee samanlaisia hallunisaatioita hereilläkin.

Vierailija
10/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä korjaa tai kuntouta sitä. Tulisit ihan hulluksi, jos yhtä äkkiä alkaisit nähdä niitä kuvia ja et voisi lopettaa sitä kuvatulvaa tai hallita sitä.

Tämä on lahja eikä mikään vamma tai puute.

Meditoin siten, että annan sen sisäisen "osta maitoa" äänen joka ei ole edes ääni, vaijeta.

Se pölpöttää ja tekee huomioita esim. jalkojeni asennoista ja mahan kurinasta, mutta vaikenee kun rauhoitut ja hengittelet.

Vierailija
11/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä korjaa tai kuntouta sitä. Tulisit ihan hulluksi, jos yhtä äkkiä alkaisit nähdä niitä kuvia ja et voisi lopettaa sitä kuvatulvaa tai hallita sitä.

Tämä on lahja eikä mikään vamma tai puute.

Meditoin siten, että annan sen sisäisen "osta maitoa" äänen joka ei ole edes ääni, vaijeta.

Se pölpöttää ja tekee huomioita esim. jalkojeni asennoista ja mahan kurinasta, mutta vaikenee kun rauhoitut ja hengittelet.

Lisäksi meditoidessa ei kannata keskittyä hengitykseen vaan niihin taukoihin kun ei hengitä. Ihan huippua.

Vierailija
12/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suomeksi AFANTASIA ei APHANTASIA.

Vierailija
13/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienenä lapsena kärsin syvästi kun minut pakotettiin pyhäkouluun ja ne aikuiset joiden olisi kuulunut olla turvallisia, höpöttivät naurettavia satujaan ihan tosissaan.

Olen surullinen kun miljardit ihmiset ovat ihan sekopäitä ja huru-ukkoja, eivätkä sitä itse ymmärrä.

Vierailija
14/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on afantasia, MUTTA pystyn painamaan kuvia mieleeni ja paluttamaan ne kuvina. Esim. jos katson tiettyä puuta puistossa, voin kääntää selkäni sille ja katsoa toiseen suuntaan ja nähdä mielessäni kuvan täydellisenä. Vielä päivien päästä tuo näky on tallessa. En kuitenkaan pysty siihen silmät kiinni. Olen kuvataiteilija. Mitään kuvia en näe jos olen silmät kiinni ja yritän nähdä jotain. 143

Vierailija
15/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aphantasia ja näen unia. Olen myös hyvin luova ja visuaalista silmää löytyy.

Todellakin olin vähän hoomoilasena kaikenmaailman kuvittele semmosta ja kuvittele tämmöstä harjoitusten kanssa, ennen kuin ymmärsin tämän poikkeavuuden.

Minusta tuntuu ihan hullulta kun muut näkevät kuvia päässään. Se on ihan yhtä sekoa kuin kuulisi ääniä päässään.

Suurin osa ihmisistä näkee kuvia päässään ja silti pitävät ääniä kuulevia hulluina.

En kuule ääniä enkä näe kuvia. Hyvin pärjään älykkyystesteissä ja tykkään jopa lukea paljon.

Voin lukea kaunokirjallisuutta ja silti saada niistä kirjoista jotain irti, vaikken uppoudu niihin niin syvälle kuin näkevät.

Tämä aphantasia on minulle hieno juttu, koska jos tätä ei olisi niin tulisin ihan hulluksi, kun näkisin varmaan kaikkia pahoja kuvia 24/7 ja traumani puskisivat koko ajan silmilleni.

Koen että tavalliset ihmiset ovat monesti vähän liikaakin niiden mielikuviensa vankeja ja ajatus on heillä vähän jäykkää.

Eihän me niitä kuvia oikeasti nähdä niin kuin esimerkiksi unia, vaan ne ovat mielikuvia. Mitenköhän tämän voisi selittää sellaiselle jolla on "mielen silmä" sokea :)

Vierailija
16/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän me niitä kuvia oikeasti nähdä niin kuin esimerkiksi unia, vaan ne ovat mielikuvia. Mitenköhän tämän voisi selittää sellaiselle jolla on "mielen silmä" sokea :)

Afantasia ei tarkoita sitä ettei näe unta.

Vierailija
17/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on afantasia, MUTTA pystyn painamaan kuvia mieleeni ja paluttamaan ne kuvina. Esim. jos katson tiettyä puuta puistossa, voin kääntää selkäni sille ja katsoa toiseen suuntaan ja nähdä mielessäni kuvan täydellisenä. Vielä päivien päästä tuo näky on tallessa. En kuitenkaan pysty siihen silmät kiinni. Olen kuvataiteilija. Mitään kuvia en näe jos olen silmät kiinni ja yritän nähdä jotain. 143

No eihän sulla sitten ole afantasiaa.

Vierailija
18/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin.

Vierailija
19/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tarkoita sitä, että unohdan näkemäni :-) Mulla pelaa muisti ihan mainiosti.

Vierailija
20/119 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tarkoita sitä, että unohdan näkemäni :-) Mulla pelaa muisti ihan mainiosti.

Mullakin pelaa muisti. Mulla on afantasia ja se tarkoittaa sitä etten voi tehdä tuota juttua minkä sinä teet.

Sinä et ole afantastikko kun pysty näkemään sen kuvan puusta mielessäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän