Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuisi, jos kaikki lastentarhanopettajat irtisanoutuisivat eivätkä suostuisi palaamaan töihin alle 4 500 euron palkalla?

Oikeudenmukainen palkkaus
19.08.2019 |

Kuvitellaanpa, että lastentarhanopettajatkin olisivat sellaista ainesta, että kykenisivät nostamaan palkkojaan. Miten tuossa kävisi? Härdelli ainakin olisi valtava, koska lapsia ei voisi viedä päiväkoteihin.

Ehkäpä palkankorotus napsahtaisi nopeasti???

Kommentit (267)

Vierailija
181/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten joku muu nostelisi kurahousuja ja lastentarhatädit miettisivät että miten laskut nyt maksetaan.

Vierailija
182/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeaa maksaa diplomi-insinöörin palkkaa ammatista joka ei tuota mitään arvoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan vanhempi ei vaatisi mitään ja suhtautuisi kuten tässä ketjussa eikä ryhmässä olisi erityislapsia eikä s2 lapsia, rikä kasvatustyöllä olisi tavoitteita, työ olisi sellaista mitä täällä kuvataan. Suomessa pk on hyvin leikinomaista, monessa muussa maissa aloitetaan eskari jo 3v ja se on koulumaista. Olen itse varhaiskasvatukseen suuntautunut sosionomi jolla on lto pätevyys joten voisin olla töissä myös muualla kuin pk: ssa. Suomi ei voi eriytyä muista Euroopan maista tässäkään, uskon että varhaiskasvatus muuttuu entistä koulumaisemmaksi ja pätevyysvastimukset alalle nousevat.

Omassa ryhmässäni on 5 kpl suomea puhumattomia vuoden sisällä Suomeen muuttaneita 5 v, jotka aloittavat eskarin ensi syksynä. Heille täytyy opettaa suomea. Lisäksi ryhmässäni on 4 kpl erityislapsia joilla tutkimukset tulossa sekä 3 ls tukitoimena pk ssa käyviä. Viskareita eli 5 v 14 kpl.

Olen ollut aikaisemmin monella eri alalla ja nyt kyllä saan laittaa kaiken elämänkokemukseni ja koulutukseni peliin tämän ryhmän kanssa. Kyllä tämä työ melko paljon organisoimista ja suunnittelua vaatii. En halua vertailla eri ammatteja joissa olen toiminut, mutta tässä ryhmässä joudun yksin suunnittelemaan tavoitteet ja toteutuksen, organisoimaan päivän ja tukemaan vanhempia.

Jos työ olisi lapsiparkin valvoja, se olisi tässä ketjussa kuvatunlaista. Minun ryhmäni vanhemmat odottavat paljon muuta ja pakko on sitä suomeakin opettaa puhumattomille ja autistia auttaa päivän toimissa.

Ei se ole mikään itsestäänselvyys, että pitäisi olla koulumaista pienillä. Niissä maissa missä koulu aloitetaan 5-vuotiaana ei ole sen kummempia oppimistuloksia kuin niissäkään, missä koulu alkaa 7-vuotiaana. Koulumaisuuden korostaminen hoidon kustannuksella nyt vaan on muoti tällä hetkellä Suomessa, ja joskus myöhemmin on taas todennäköisesti joku muu muoti.

Muutoin nuo asiat eivät ole niin ihmeellisiä kuin miltä ne ehkä kuulostavat. Samoja "tavoitteita ja toteutuksia" suunnittelevat myös kouluttamattomat perhepäivähoitajat. Ja autistin hoidosta päiväkodissa vastaa monesti kouluttamaton avustaja joka ei ole käynyt mitään kurssiakaan aiheeseen, mutta jolla silti hoito sujuu hyvin. Kielenopetuksen periaatteetkin ovat hyvin yksinkertaiset leikki-ikäisillä, hyvin kaukana ollaan jostain koulun kieltenopetuksesta.

Vierailija
184/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh sentään! Aivan liian korkea liksa siitä työstä.

T. Opettaja

Vierailija
185/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan vanhempi ei vaatisi mitään ja suhtautuisi kuten tässä ketjussa eikä ryhmässä olisi erityislapsia eikä s2 lapsia, rikä kasvatustyöllä olisi tavoitteita, työ olisi sellaista mitä täällä kuvataan. Suomessa pk on hyvin leikinomaista, monessa muussa maissa aloitetaan eskari jo 3v ja se on koulumaista. Olen itse varhaiskasvatukseen suuntautunut sosionomi jolla on lto pätevyys joten voisin olla töissä myös muualla kuin pk: ssa. Suomi ei voi eriytyä muista Euroopan maista tässäkään, uskon että varhaiskasvatus muuttuu entistä koulumaisemmaksi ja pätevyysvastimukset alalle nousevat.

Omassa ryhmässäni on 5 kpl suomea puhumattomia vuoden sisällä Suomeen muuttaneita 5 v, jotka aloittavat eskarin ensi syksynä. Heille täytyy opettaa suomea. Lisäksi ryhmässäni on 4 kpl erityislapsia joilla tutkimukset tulossa sekä 3 ls tukitoimena pk ssa käyviä. Viskareita eli 5 v 14 kpl.

Olen ollut aikaisemmin monella eri alalla ja nyt kyllä saan laittaa kaiken elämänkokemukseni ja koulutukseni peliin tämän ryhmän kanssa. Kyllä tämä työ melko paljon organisoimista ja suunnittelua vaatii. En halua vertailla eri ammatteja joissa olen toiminut, mutta tässä ryhmässä joudun yksin suunnittelemaan tavoitteet ja toteutuksen, organisoimaan päivän ja tukemaan vanhempia.

Jos työ olisi lapsiparkin valvoja, se olisi tässä ketjussa kuvatunlaista. Minun ryhmäni vanhemmat odottavat paljon muuta ja pakko on sitä suomeakin opettaa puhumattomille ja autistia auttaa päivän toimissa.

Ei se ole mikään itsestäänselvyys, että pitäisi olla koulumaista pienillä. Niissä maissa missä koulu aloitetaan 5-vuotiaana ei ole sen kummempia oppimistuloksia kuin niissäkään, missä koulu alkaa 7-vuotiaana. Koulumaisuuden korostaminen hoidon kustannuksella nyt vaan on muoti tällä hetkellä Suomessa, ja joskus myöhemmin on taas todennäköisesti joku muu muoti.

Muutoin nuo asiat eivät ole niin ihmeellisiä kuin miltä ne ehkä kuulostavat. Samoja "tavoitteita ja toteutuksia" suunnittelevat myös kouluttamattomat perhepäivähoitajat. Ja autistin hoidosta päiväkodissa vastaa monesti kouluttamaton avustaja joka ei ole käynyt mitään kurssiakaan aiheeseen, mutta jolla silti hoito sujuu hyvin. Kielenopetuksen periaatteetkin ovat hyvin yksinkertaiset leikki-ikäisillä, hyvin kaukana ollaan jostain koulun kieltenopetuksesta.

Tämä on muuten täysin totta. Erityislastenavustajina on usein heikommin koulutettuja tai kouluttamattomia, tukityöllistettyjäkin jotka vaihtuvat 6-12kk välein (ja tietenkin myös huonommin palkattuja vaikka vastuu on eri kuin tavallisella lapsella ja samoin työn rankkuus). Avustaja viettää kuitenkin eniten aikaa erityislapsen kanssa ja usein avustajalle joudutaan opettamaan esim. tukiviittomien ja kuvakorttien ynnä muiden käyttöä. Sillä välin lto toimivat tavallisten lasten kanssa. Myös opiskelija saatetaan laittaa erityislasta kaitsemaan, näennäisesti opiskelijan oppimisen perusteella.

Vierailija
186/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on Ruotsissa lastentarhanopettajan palkka? Ja mitä siellä vaaditaan opettajan koulutukseksi? Onko siellä pula opettajista? Tietääkö joku?

Vierailija
187/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun palkkoja aletaan huimasti vaatia ja työlle, josta ei makseta tarpeeksi nyrpistellään alkaa hiljalleen palvelun taso laskea ja se laskee lopulta niin alas, että työ voidaan teettää mamuilla.

Eikös tämä jo näy esim.lääkäreissä.

Kaikki, joille kelpaa vain ökypalkka menee yksityiselle. Terveyskeskuksissa on alalle juuri valmistuneet ja hoonosoomilääkärit.

Tiesittekö muuten, että Suomessa ei pääse eläinlääkäriksi hoonosoomi, mutta ihmislääkäriksi pääsee.

Vierailija
188/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo minusta ole suuri palkka.

Mutta Kouvolan opetuspuolen johtaja Veikko Niemi , saa lehden mukaan 7800 euroa kk.

Hän myös aloitti heti sulkemaan kouluja mm. Kaipiainen,Ummeljoki, Tehtaanmäki sekä useita muita.

Kouvola siis säästää lasten kustannuksella.

Hyvin erikoinen syy tuli esiin kun Niemi kertoi lehdessä että Tehtaanmäen kouluun tulee taiteilijaresidenssi!

Koulua ei siis suljeta mutta lasten oikeus olla omassa koulussaan ,tuhotaan .

Toivoisin todella että Opetusministeri puuttuisi asiaan.

Koulussa opiskellaan 1 -6 luokat.

Palkka siis samaa luokkaa kuin Kansanedustajien avustajilla.

Vierailija
189/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaksi ammattia on turhan ylikoulutettuja ja kummatkin vinkuu palkastaan. Lastentarhanopettajat ja kirjastonhoitajat. Kumpaakin voisi tehdä AMK-koulutuksella, jos nyt halutaan heidät erottaa lähihoitajista ja logistiikkakoulutuksen käyneestä varastomiehestä, joka osaa lappaa kirjoja hyllyyn.

Ja kun nämä lto.t täällä kehuskelee autismiosaamisella, on pakko sanoa näin kun opiskelen lähihoitajaksi vammaispuolelle suuntautumisineen, niin uskon taatusti, että sillä lähihoitajalla on ehkä paremmat tiedot autismista, kuin lto.lla. Koulutuksessa käydään lävitse nämä asiat ja tukiviittomat ja kuvakommunikaatiot. Mahdollisuus kouluttautua päälle nepsyvalmentajaksi.

Ollaan halvempiä työntekijöitä, mutta lto.t ei paljon arvosta meitä ja meidän osaamista.

Vierailija
190/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit olla ainoa aikuinen tuossa ryhmässä?

Vierailija
191/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kaikki lääkärit päättäisivät yhtensä aamuna jäädä pois töistä ja menevänsä takaisin vasta 30 000 euron kuukausipalkalla? Se olisi paljon vakavampaa se.

Vierailija
192/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset osaavat huutaa koko päivän kurkku suorana, vaikka yhtään opea ei olis paikalla. Aikas turha ammatti taitaa olla. Hoitaja riittää oikein hyvin. Tältä vaikuttaa kun pihalla kiljuvaa pentulaumaa seuraa.

Vierailija
193/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaksi ammattia on turhan ylikoulutettuja ja kummatkin vinkuu palkastaan. Lastentarhanopettajat ja kirjastonhoitajat. Kumpaakin voisi tehdä AMK-koulutuksella, jos nyt halutaan heidät erottaa lähihoitajista ja logistiikkakoulutuksen käyneestä varastomiehestä, joka osaa lappaa kirjoja hyllyyn.

Ja kun nämä lto.t täällä kehuskelee autismiosaamisella, on pakko sanoa näin kun opiskelen lähihoitajaksi vammaispuolelle suuntautumisineen, niin uskon taatusti, että sillä lähihoitajalla on ehkä paremmat tiedot autismista, kuin lto.lla. Koulutuksessa käydään lävitse nämä asiat ja tukiviittomat ja kuvakommunikaatiot. Mahdollisuus kouluttautua päälle nepsyvalmentajaksi.

Ollaan halvempiä työntekijöitä, mutta lto.t ei paljon arvosta meitä ja meidän osaamista.

Kirjoitin kommentin jossa mainitsin ryhmässäni olevan mm autistin joka ei puhu suomea. Saatte kyllä kaiken kuullostamaan helpolta. Olen ollut aikaisemmin mm sairaanhoitajana, ulkomailla palvelukeskuksessa it alalla 10 vuotta ja lastenkodin ohjaajana. Missään en ole aikaisemmin joutunut huolehtimaan täysin yksin niin monesta asiasta kuin nykyisessä työssäni jossa ei ole kukaan neuvomassa miten asiat tulisi tehdä. Jos tosiaan vanhemmat, yhteistyötahot jne hyväksyisivät lapsiparkkimaisen toiminnan ilman sen kummempia tavotteita, mikäs siinä. Niin kauan kun vaatimuksia tulee, eikä vähiten vanhemmilta, olen vähintään tämän palkkani ansainnut. Ensimmäisen kerran olin töissä pkssa 25 v sitten ja työ oli todella erilaista kuin nyt opettajana. Eivät edes ryhmäni lastenhoitajat tiedä, mitä kaikkea teen päivän aikana. Jos on pkssa jossain eri roolissa kuin opena, saa työstä ihan eri käsityksen. Lisänä vielä se että olemme erilaisia työtavoiltamme. Minä olen supertunnollinen, ja intensiivisesti mukana lasten touhuissa päivän aikana. On myös omia lapsia mutta kyllä se opettajan rooli on täysin erilainen kuin se äidin rooli kotona.

Se on jännä miten juuri lastenhoitajat vähättelevät opettajien työtä, luulisi että yhdessä työskentelevät ammattiryhmät tukisivat toisiaan.

Vierailija
194/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskity sinä siihen yhteen lapseen, minä vastaan koko ryhmästä. Kyllä se on nähty.

T: lto

Vierailija
195/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin kommentin jossa mainitsin ryhmässäni olevan mm autistin joka ei puhu suomea. Saatte kyllä kaiken kuullostamaan helpolta. Olen ollut aikaisemmin mm sairaanhoitajana, ulkomailla palvelukeskuksessa it alalla 10 vuotta ja lastenkodin ohjaajana. Missään en ole aikaisemmin joutunut huolehtimaan täysin yksin niin monesta asiasta kuin nykyisessä työssäni jossa ei ole kukaan neuvomassa miten asiat tulisi tehdä. Jos tosiaan vanhemmat, yhteistyötahot jne hyväksyisivät lapsiparkkimaisen toiminnan ilman sen kummempia tavotteita, mikäs siinä. Niin kauan kun vaatimuksia tulee, eikä vähiten vanhemmilta, olen vähintään tämän palkkani ansainnut. Ensimmäisen kerran olin töissä pkssa 25 v sitten ja työ oli todella erilaista kuin nyt opettajana. Eivät edes ryhmäni lastenhoitajat tiedä, mitä kaikkea teen päivän aikana. Jos on pkssa jossain eri roolissa kuin opena, saa työstä ihan eri käsityksen. Lisänä vielä se että olemme erilaisia työtavoiltamme. Minä olen supertunnollinen, ja intensiivisesti mukana lasten touhuissa päivän aikana. On myös omia lapsia mutta kyllä se opettajan rooli on täysin erilainen kuin se äidin rooli kotona.

Se on jännä miten juuri lastenhoitajat vähättelevät opettajien työtä, luulisi että yhdessä työskentelevät ammattiryhmät tukisivat toisiaan.

Peruskoulun opettajat ja lto.t taitaa olla suurimpia uhriutujia. Jokaisella heistä on ryhmässä ja luokassa ainakin 40 lasta, joista 70% ulkomaalaisia ja 20 autistia ja 14 muuten vain erityislasta pyörätuolissa  ja sitten tehdään 12 tuntista päivää ja voivotellaan, kun palkka on niin huono.

Vierailija
196/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kannatan lastentarhaopettajien palkankorotuksia heti, kun he rupeavat tekemään päiväkodeissa töitäkin sen eteen. Lastenhoitajat voisi vastata hoidollisista tarpeiseta ja opettajat vastata pääosin siitä kasvatuksellisesta puolesta. Eli suunnitella ja ohjata ohjatuntoiminnan ja hoitaa kasvatuskeskustelut, jne. 

Vierailija
197/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajille olisi 3000e hyvä palkka. Kenellekään ei tulis pahamieli. Just sopiva.

Vierailija
198/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuullostamaan?

Vierailija
199/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitais sitten palkata vaikka pätemättömiä alke 4000€ kuussa. Minäkin voisin vaihtaa alaa jos liksa olis tuota luokkaa.

Ette te mitään kirurgeja ole.

Vierailija
200/267 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoinen kokeilu. Muutama ihminen seuraisi muutamassa päiväkodissa sitä todellista työtä lapsi ryhmässä. Mieluummin useampana päivänä ja tietämättä kenenkään ammattia ja toimenkuvaa. Sitten koottaisin vastaukset,joissa näkyisi kenen aikuisen heti päättelivät olevan opettaja ja kenen hoitaja. Voisi tyllä yllättäviä vastauksia. Eri ikäisten ryhmissä tietenkin ja myös perustelut miksi ajattelivat asioista tietyllä tavalla. Juuri siinä ryhmässä toimimista pitäisi seurata, koska se on oleellisin työ päiväkodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi