Ero ja joutuu olemaan samassa kämpässä!
Kohta kuukausi jo oltu, kun ei ole vapaita asuntoja. Kauanko tätä vielä jaksaa??
Kauanko teillä on mennyt, että olette päässyt eron jälkeen muuttaan muualle?
Kommentit (25)
Joo ei varmaan löydy jos pitää päästä eron jälkeenkin asumaan paraatipaikalle Kallioon tai Punavuoreen ja vielä mieluiten halpaan kaupungin vuokra-asuntoon.
Sen takia se kämppä etsitään ennen eroa, tai mennään punkkaamaan kaverille tai kenen luokse nyt pääseekään
Vierailija kirjoitti:
Joo ei varmaan löydy jos pitää päästä eron jälkeenkin asumaan paraatipaikalle Kallioon tai Punavuoreen ja vielä mieluiten halpaan kaupungin vuokra-asuntoon.
Kallio ja Punavuori on melko kaukana täältä. Sanottaisiinko, että joku pyöreät 500 km ehkä. ;)
Ei ole ketään tuttuja kenen luokse mennä. Ihan kamalan ahdistava tilanne.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia se kämppä etsitään ennen eroa, tai mennään punkkaamaan kaverille tai kenen luokse nyt pääseekään
Voi kun olisin tajunnut etsiä hyvissä ajoin... Mutta tämä ero tuli vähän yllättäen. En ollut ajatellut, että ihan vielä, vaikka suunnitelmissa olikin ollut jo pitkään.
ap.
Hmmm. itselläni meni viikko, kun löysin kelvollisen vuokrakämpän, johon pystyi muuttamaan hetimiten. Siellä asuessa sitten oli aikaa katsastella tarkemmin sopivampaa kohdetta. Minulle oli tärkeintä päästä pois heti niin pian kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. itselläni meni viikko, kun löysin kelvollisen vuokrakämpän, johon pystyi muuttamaan hetimiten. Siellä asuessa sitten oli aikaa katsastella tarkemmin sopivampaa kohdetta. Minulle oli tärkeintä päästä pois heti niin pian kuin mahdollista.
Mulla on kaksi lasta, jotka muuttaa mukana. En haluaisi heidän takia jatkuvasti muuttaa. Toisekseen, todella monessa asunnossa on ehtona vähintään vuoden vuokrasopimus tai pitää maksaa kahden kuukauden vuokra.
ap.
Isäntä löysi viikossa vuokra-asunnon ja iso ok-talo myytiin toisella viikolla. Ei siinä kauan nokka tuhise kun on tahtotila oikea. Te nyhjäätte yhdessä koska ette halua erota. Vahingossa vain meni riita pitkäksi.
On kyllä jännää ettei muka vuokra-asukas pääse kämppää vaihtamaan. Olisko sittenkin pitänyt ostaa oma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi lasta, jotka muuttaa mukana. En haluaisi heidän takia jatkuvasti muuttaa. Toisekseen, todella monessa asunnossa on ehtona vähintään vuoden vuokrasopimus tai pitää maksaa kahden kuukauden vuokra.
ap.
Haet käräjäoikeudelta päätöksen, että ukko heitetään asunnosta pellolle. Muuttakoon hän, jos lapset jäävät sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Isäntä löysi viikossa vuokra-asunnon ja iso ok-talo myytiin toisella viikolla. Ei siinä kauan nokka tuhise kun on tahtotila oikea. Te nyhjäätte yhdessä koska ette halua erota. Vahingossa vain meni riita pitkäksi.
On kyllä jännää ettei muka vuokra-asukas pääse kämppää vaihtamaan. Olisko sittenkin pitänyt ostaa oma?
Meillä on oma.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Haet käräjäoikeudelta päätöksen, että ukko heitetään asunnosta pellolle. Muuttakoon hän, jos lapset jäävät sinulle.
Ei sieltä sellaisia päätöksiä saa jossa ihminen ajetaan pois omasta kodistaan vain koska toinen niin haluaa.
Ihan oikeasti; etkö sinä ap edes lukenut niitä eropapereita??? Niissä oli mm. kohta, jossa olisit samaan syssyyn voinut perustellen vaatia, että mies määrätään muuttamaan pois asunnosta, joka jää sinulle ja lapsille.
Ei kun lukematta nimi alle näissä junthipiireissä, paperi kuin paperi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Mulla ei ole varaa jäädä tähän. Mies pystyy maksamaan tätä yksinkin, minä en. Nyt tämä on myynnissä kuitenkin.
ap.
Mulla meni viisi kuukautta, kunnes sain laitettua omistusasunnon kuntoon.
Ihan hyvin meni tuo aika.
Teillä on siis oma asunto. Onko asunto vain miehen vai ? Jos asunto on molempien nimissä, niin mikä olettamus on aina se, että nainen muuttaa pois ? Yhtälailla se mieskin voi siitä muuttaa. Jos kämppä on molempien nimissä, niin sitten asunto myyntiin tai joko sinä tai mies lunastatte toisen pois.
5 päivää meni kun sain kaupungin asunnon. Toki siihen hakemukseen pitää laittaa että "jäämme kodittomaksi eron takia joten tarvitsemme nopeasti asunnon". Tuota kun muistaa toistaa niin asia järjestyy nopeasti. Muuten olet jonossa vielä vuonna 2025, itse sain kämpän 5 päivässä vaikkei ole edes lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on siis oma asunto. Onko asunto vain miehen vai ? Jos asunto on molempien nimissä, niin mikä olettamus on aina se, että nainen muuttaa pois ? Yhtälailla se mieskin voi siitä muuttaa. Jos kämppä on molempien nimissä, niin sitten asunto myyntiin tai joko sinä tai mies lunastatte toisen pois.
Joo siis on oma asunto ja yhteinen. Jos mies lunastaa minut pois, niin mihin sitten menen? Ongelma on siis se, että ei vaan ole sopivia tai edes vähän sopivia vapaita asuntoja. Yksiöön en halua lasten kanssa mennä ja niin kuin sanoin, pitäisi tehdä vuoden sopimus.
Nyt olisi sopiva asunto vapaana, mutta väärällä puolen kaupunkia. Lasten pitäisi vaihtaa koulua ja sitten tulee jo liian iso muutos kerralla heille.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Ei sieltä sellaisia päätöksiä saa jossa ihminen ajetaan pois omasta kodistaan vain koska toinen niin haluaa.
"Hakemus yhteiselämän lopettamisesta
Jos ei päästä sovintoon siitä, kumpi jää asuntoon asumaan, voi käräjäoikeuteen laittaa hakemuksen yhteiselämän lopettamisesta. Hakemuksen voi laittaa vireille avioliiton aikana, avioerohakemuksen liitännäisvaatimuksena ja vielä avioerotuomion jälkeenkin. Useimmiten hakemus koskee tilanteita, joissa tilanne on hyvin kärjistynyt joko väkivallan uhan vuoksi tai muusta syystä. Tuomioistuin sitten ratkaisee sen, kumpi jää asuntoon asumaan ja onko toinen puoliso tarpeen häädön uhalla määrätä muuttamaan pois asunnosta. Pesänjakaja ei voi asiasta päättää ilman molempien suostumusta, vaan asia tulee siis nimenomaan saattaa tuomioistuimen käsiteltäväksi.
Arviointiperusteena on se, kumpi puolisoista on enemmän asunnon tarpeessa. Tällöin huomioidaan puolisoiden taloudellinen tilanne ja mahdollisuudet uuden asunnon hankintaan, huolenpitovastuu mahdollisista yhteisistä lapsista sekä muut mahdolliset tekijät.
Hakemuksen voi laittaa, vaikka kyse olisi toisen puolison yksin omistamasta asunnosta. Sillä, kumman nimissä asunto on, ei siis hakemuksen menestymisen kannalta ole merkitystä."
Kyllä saa, muttei lukutaidoton eikä hakematta.
Kiinnostaisi kyllä tietää, että missä Suomen kaupungissa on noin paha asuntopula, ettei vuokrakämppää löydy. Toki , jos vaatimus on koulun vieressä, kolmio parvekkeella ja saunalla, ja vasta remontoitu, ja hintakin alle 300 kuussa, niin voi olla ettei löydykään.
Sama tilanne kuin ap:llä. Onhan se ärsyttävää ja turhauttavaa.
Meillä ero ei perustu mihinkään käräjäoikeuden määräyksiin eikä lakiteitse riitelyyn, vaan yhdessä ollaan sovittu, kuka jää ja kuka lähtee, ihan järkiperustaisesti. Lasten huoltajuus on tarkoitus jakaa ja uusi asunto pitäisi löytää järkevältä etäisyydeltä koulusta. Sopivia vuokra-asuntoja vaan ei juurikaan ole. Ne harvat tuntuvat olevan kiven takana saada, vaikka niitä hakisikin.
Kun on työpaikat, yhteiset lapset ja muuta mukana kuvioissa, niin ei siinä mikään kavereilla punkkaaminenkaan auta. Eri elämäntilanteissa toimivat erilaiset ratkaisut.
Ei auta kuin sinnitellä. Tsemppiä avaajalle!
Riippuu varmaan ihan siitä missäpäin asuu. Jos ei ole lapsia niin voi muuttaa vähän kauemmaskin. Jos on lapsia niin voisiko toinen asua vaikka lähistöllä jonkun tutun luona? Tai vaikka vuorotellen asutte osan viikosta tuttujen nurkissa ja vuorotellen kotona. Kunnes toinen löytää asunnon ja muuttaa pois. Jos ei ole tuttuja eikä kauemmas voi muittaa/mistään ei löydy väliaikaistakaan kämppää niin sitten on vain pakko jaksaa kunnes jotain löytyy.