OPISKELIJA! Mikä on tekosyysi mikset hyväksy soluasuntoa?
Sain kuulla että kaupungin opiskelija-asuntosäätiöltä saa solun pyytämällä mutta samalla jotkut kaverit tuskailee asunnon hankkimisen kanssa.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Soluasumista kammotaan turhaan. Vielä parikymmentä vuotta sitten oli tavallista asua solussa varsinkin opintojen alkuvaiheessa. Minulla ei ole oikeastaan mitään moitittavaa solussa asumisesta. Oli mukavankokoiset huoneet, äänieritys kunnossa ja isot yhteiset tilat. Kämppisten kanssa sai tarinoida silloin kun halusi, omaa rauhaa sai tarvittaessa. Mielestäni nuoren mielenterveydellekin olisi parempi asua aluksi solussa, kun pitää sopeutua moneen muutokseen. Liian moni jää yksin uurastamaan opintojensa kanssa.
Tässä on hyviä pointteja! Itse asuin nuorena monta vuotta solussa ja kyllä siellä oppi sosiaalisia taitoja ihan eri lailla verrattuna yksiössä asumiseen. Voisi sanoa että ikinä ei tule vastaan sellaista henkilöä jonka kanssa mä en tulisi toimeen.
Asuin koko opiskelijaelämäni (9v) solussa tai kimppakämpässä. Onneksi minulla sattui hyvä tuuri ja kaikki kämppikset olivat ihan jees porukkaa, kukaan ei ollut bilehemmo tai tuonut koko kaveripiiriään kylään. Nyt tosin asun viimein yksiössä enkä enää muuttaisi soluun kuin pakotettuna. Ei niinkään se oma rauha vaan "valta" tehdä asioita silloin kun huvittaa, esim. kokkailla, ja siisteystaso on priimaluokkaa kun ei tarvitse siivota muiden jälkiä.
Solu oli sopiva ja edullinen kun elin vaihetta, jossa kotona poikettiin lähinnä suihkussa ja nukkumassa. Päivät ja illat täyttyivät harrastuksista sun muista menoista niin tiiviisti. Nykyään en ole jatkuvasti menossa (ja ikääkin on enemmän), joten kaipaan asumiselta omaa rauhaa ja viihtyisää, kotoisaa ilmapiiriä. En myöskään jaksa enää arpoa, että milloin vessa tai keittiö on vapaana. Tahdon käyttää niitä oman tarpeen mukaan eikä silloin, kun sattuvat olemaan käytettävissä.
Ventovieraiden eri-ikäisten ja -tasoisten ihmisten summamutikassa tapahtuva sijoittaminen yhteen asumaan ei vain toimi! Parhaimmillaan se on haastavaa, useimmissa tapauksissa asuminen on täyttä helvettiä! Mitään peli- eikä järjestyssääntöjä ole, ja vaikka olisikin, eihän niitä tarvitse noudattaa! Soluasunnoissa saa vapaasti käyttää huumeita ja juopotella estotta sekä lisäksi käyttää kämppää kaatopaikkana. Mitään kieltoja ja rajoituksia ei siinä kaiken suvaitsevassa ja sallivassa järjestelmässä ole, siitähän voi tulla jollekulle paha mieli. Soluasuminen toimisi varmasti paremmin jos: 1) samaan soluun laitettaisiin saman alan tai saman aineen opiskelijoita 2) asunnoissa olisi kunnolliset järjestyssäännöt, eli siis, jos solussa ei pysty elämään edes jollain lailla ihmisiksi, niin silloin siitä pitäisi muuttaa pois. Nythän siitä joutuu lähtemään se häiriköinnistä kärsivä osapuoli sekä 3) Ongelmatapauksiin puututtaisiin heti varhaisessa vaiheessa. Lisäksi ylimääräiset asukkaat tulisi häätää pois. Miksi opiskelijan pitäisi asua uppo-oudon ihmisen kanssa, joka 1) jatkuvasti bilettää, ei noudata järjestyssääntöjä 2) pitää kämppää kaatopaikkana 3) aiheuttaa pelkoa 4) syö toisten ruuat jääkaapista ja käyttää toisten tavaroita ilman lupaa 5) hajottaa paikkoja tai jonkun toisen omaisuutta 6) majoittaa ylimääräisiä asukkaista? Eihän kenenkään muunkaan tarvitse, ei edes samanikäisten työssäkäyvien nuorien. Muualla maailmassa opiskelija-asunnot ovat oppilaitoskohtaisia, eli pääsääntöisesti asutaan tuttujen ihmisten kanssa, miksei Suomessa voisi olla sama systeemi?
Vierailija kirjoitti:
Asuon jonkin aikaa solussa ja se oli yhtä painajaista. Kämppis vietti suihkussa tunnin kerrallaan, kasteli koko kylppärin eikä kuivannut jälkiään. Käytti hammastahnaani, kas kun ei harjaa samantien! ja meikinpoistolappujani. Kokkaili ilkosen alasti enkä kyllä ikinä unohda sitä järkytystä kun tuo taipumus selvisi, avasin keittiön oven ja lihava muija paistoi jauhelihaa täysin nakuna... myös aamupalalle tuli alasti ja pakeninkin monesti kahvini kanssa omaan huoneeseeni, koska en halunnut tuijottaa niitä jättikokoisia riippareita. En ole mikään estoinen siveyden sipuli, mutta tuo oli jo liikaa,
No tuohan on hyvä keino estää se että kämppikset tuovat poikaystäviään soluun asumaan.
Olen aikuinen ihminen, joka käy töissä ja jolla on omaisuutta sen verran, että kämppiksiä häiritsisi tavaramäärä.
Käyn opintojen ohella töissä (joten rahaa riittää hyvin yksiössä asumiseen) ja olen omaa rauhaa rakastava introvertti. Jos en kävisi töissä niin voi olla että saattaisin ehkä päätyä soluasumiseen mutta who knows.
Vieraiden ihmisten kanssa en ikinä muuttaisi samaan asuntoon vapaaehtoisesti. Minusta tätä ei edes tarvitse perustella, vaan se on normaalia.
On sitten olemassa erilaisia ihmisiä, jotka ovat poikkeuksellisen sosiaalisia ja välittömiä. Heistä voi olla jopa kivaa tuollainen tuntemattomien kanssa oleskelu. Meneväthän jotkut Big Brother -taloonkin.
Tutun ihmisen kämppiksenä asuminen on ok, ja siitä minulla on kokemustakin opiskeluajoilta. Tosin kaikkein mieluiten asun yksin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kun sattuu pa-skat kämppikset, kuten minulla, niin soluasuminen on hel- vetistä!!!!
Jaa. Itse olen asunut koko opiskeluaikani solussa, ja opiskeluiden jälkeenkin kämppiksen kanssa. Tunnen monia muitakin, jotka asuivat koko opiskeluajan solussa. Mistä luulo, ettei kukaan enää asu solussa?
Aloitin juuri opiskelun. Jos muuttaisin soluun, pitäisi myydä omistusasunto ja mukaan ottaa 2 lasta ja kissaa. Kun kotoa muutin opiskelun takia aikoinaan, oli silloinkin mukana kissa. Ei sen kanssa soluun oikein voinut mennä. Eräällä kurssilla joutui viikot asumaan isossa solussa, edes omaa huonetta ei ollut. Kiva siinä joutua kuuntelemaan kämppiksen runk kailua.
En ole enää opiskelija mutta minulla oli kaksi syytä miksi en soluun muuttanut. Toinen syy oli että omistin koiran. Toinen puolestaan se että olisin kokenut häiritseväksi jos kämppis on kotona kun minulla on kylässä poikakaveri (miten siinä seksiäkin harrastaa).
Vierailija kirjoitti:
Solu oli sopiva ja edullinen kun elin vaihetta, jossa kotona poikettiin lähinnä suihkussa ja nukkumassa. Päivät ja illat täyttyivät harrastuksista sun muista menoista niin tiiviisti. Nykyään en ole jatkuvasti menossa (ja ikääkin on enemmän), joten kaipaan asumiselta omaa rauhaa ja viihtyisää, kotoisaa ilmapiiriä. En myöskään jaksa enää arpoa, että milloin vessa tai keittiö on vapaana. Tahdon käyttää niitä oman tarpeen mukaan eikä silloin, kun sattuvat olemaan käytettävissä.
Solu on alunperin tarkoitettukin siihen että siellä asuvat nuorimmat opiskelijat jotka viettävät kaikki viikonloput ja loma-ajat kotipaikkakunnallaan vanhempiensa luona ja solu on enemmänkin sellainen kakkosasunto niille öille jotka pitää yöpyä opiskelupaikkakunnalla. Vaatekaapitkin ovat ihan pienet ja muu säilytystila vähäistä, ettei siellä oikein voi edes säilyttää talvivaatteita kesällä tai päinvastoin. Siksi se käy hieman hankalaksi asumismuodoksi sellaiselle opiskelijalle jonka pitäisi siellä ihan oikeasti asua.
Hotellihuoneessakin on usein kiva asua jonkun viikon mittaisen loman ajan, mutta jos siellä pitäisi vuosikausia asua ilman että olisi kuitenkaan varaa tilata ruokia huonepalvelusta, niin käyhän se hankalaksi. Varsinkin jos on kylpyhuone ja keittiökin jaettu parin naapurihuoneen kanssa.
Juopot, varkaat, huumeidenkäyttäjät alkuun.
Ongelma on siinä että samaan soluun sijoitetaan eri tyyppisiä ihmisiä. Diversiteetti on myrkkyä yhteisöllisyydelle. Itse ole asunut kaksi kertaa solussa, kummassakin tapauksessa kyseessä oli pieni koulu pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja kaikki talon asukkaat kävivät samaa koulua. Kivaa oli! HOAS voisi parantaa soluasuntojensa menekkiä matchaamalla esimerkiksi saman koulun tai pääaineen opiskelijoita kämppiksisksi tai lähettämälle asunnonhakijoille täytettäväksi kaavakkeen jossa kartoitettaisiin elämäntapoja ja mielipiteitä.
Mulla on aviomies ja 5kk vanha tytär, heh.
En halua asua muiden haisevien ihmisten seurassa. Vähintään 40m2 kaksio minulle KIITOS!
Miksi juuri opiskelijoiden pitäisi asua solussa? Miksi ei vanhukset tai työttömät asu solussa?
Eikös soluasuminen eli "kohti tuntematonta hyppääminen" ole vähän vanhanaikaista..? Vaatii lehmän hermot ja kärsivällisyyden, että jaksaa asustella ties minkä hyypiön kanssa. Kimppa-asunto on eri asia, koska kämppäkaverit voi valita ja epäsopivat tapaukset torpata jo asuntonäytössä. Tosin se katsojakaan ei varmaan muuttaisi yhteen eri planeetalta olevien ihmisten kanssa.. Anyway, ketjussa on noussut esille monta hyvää pointtia miksi soluun muuttaminen ei välttämättä ole järkevä muuvi.