Onko 60 euroa/hlö liikaa polttariporukan budjetissa? Olisitko valmis itse sijoittamaan tuon summan ystäväsi polttareihin?
Kommentit (63)
kun vielä sitten pitää ostaa häälahja. Rahaa menee vielä perheen asuihin ja jatkoille yleensä lähdetään.
Kyllä polttarit voi pitää aika halvalla jos mielikuvitusta on.
Siis jos on edes jonkun verran laajempi kaveripiiri! Kyllä minustakin ekat ja tokat polttarit, joissa olen ollut mukana, oli vielä tosi spesiaaleja ja kaikki tuntui hauskalta -maksoi mitä maksoi. Vieläkin olen surutta maksanut isommankin summan, jos on ollut läheinen ystävä kyseessä. Mutta kun nyt alkaa polttareita tosiaan olla ainakin 2-3 per kesä plus häät päälle, niin kyllä se valitettavasti alkaa tuntua kukkarossa. Mies tienaa ihan hyvin, mutta itse olen hoitovapaalla. Vaikka ilomielin maksaisin enemmän, niin tosiasia on se, ettei ole järkevää maksaa esim. 3 x 60 e ja 3 x häälahja + muut kulut yhden kesän aikana! Ja osa morsiamista on tosiaan miehen kavereiden tulevia puolisoita eli ei aina ihan läheisiä. Pakko vaan käyttää harkintaa ja jättää sitten jotkut väliin. Sinänsä sääli, sillä jos maksut olisi vähän pienempiä, voisi osallistua kaikkiin. Mutta niinkuin joku sanoi, polttarimaksut alkaa tätä nykyä olla min. 50 e per naama.
Hinnaksi tuli 65/hlö (sopi kaikille, varmistin ennen kuin löin ohjelman lukkoon), mutta siihen kuului jo kaikki päivän ruoat jokaiselle, yöpyminen vuokramökissä, sekä lisäksi osallistuimme kaikki salsatunnille sekä stand up -showhun. Joten tuossa summassa oli jokaisen omia menojakin mukana, pelkän polttarisankarin menot olivat ehkä 30 e/hlö. Ja tosiaan, aikataulu kannattaa jättää löysäksi. Itseäni jännitti etukäteen, onko meillä liikaa aikaa, mutta loppujen lopuksi sitä oli juuri sopivasti - ehdimme vain olla, jutustella ja nauttia toistemme seurasta. Kukaan tuskin nauttii, jos pää kolmantena jalkana rynnätään ohjelmanumerosta toiseen.
Ja se on ihan hyvä pointti, että on täysin eri asia maksaa 60 e hyvän ystävän polttareista kuin jonkun puolitutun..
Minä jäin ystäväni pottareista pois, kun mulla ei ollu 45e sijoittaa niihin. Meni kullä makukin koko juhlista.
Eiköhän se aika mene joutuisasti, kun teemme vielä viime hetken suunnitelmia päivään. Lisäksi JOS nyt kävisi niin, että ruokailun järjestäminen jäisi viime tippaan, olisi tuossa välissä 1,5h aikaa käydä laittamassa ruokavalmistelut kohdalleen.
Ja siis tosiaan polttariporukassa kaikki ovat työssäkäyviä ihmisiä, perheellisiä ei ole kuin yksi (hänkin nyt työelämässä). Toki otan huomioon sen, että kaikilla ei ole sitä 60 euroa polttareihin laittaa, MUTTA taas toisaalta kyllä tuon verran saa kulumaan jo ihan normaaliinkin illanviettoon . Ja siis tosiaan porukassa on vain morsmaikun lähin kaveripiiri, ketään ei oteta mukaan vain siksi, että " niin kuuluisi tehdä" .
t. ap
Rahat ei vaan riitä moniin polttareihin ja häihin kesässä, jos polttarit on kalliita. Minäkin olen hoitovapaalla. Jos olisin töissä, tienattaisiin tosi hyvin, mutta nyt tällä hetkellä on vähän vähemmän rahaa. Sitä ei polttareiden järjestäjät tule aina ajatelleeksi. Kun " normaalisti" olemme molemmat miehen kanssa hyväpalkkaisissa töissä.
Muutamissa liian kalliissa polttareissa olen hampaita salaa kiristellen ollut. 30 euroakin on jo tosi paljon rahaa, kun lisäksi tulee vielä mahdolliset reissut, majoittumiset, ruuat ja juomat, sekä vielä häälahjakin.
Ehkä nyt kun palkka juoksee, nuo summat eivät tuntuisi niin kovin hirveiltä, mutta opiskelijabudjetista tuollaiset summat lohkaisivat leijonanosan. Pitäis muistaa, ettei kaikilla välttämättä ole kauheesti ylimääräistä rahaa käytettävissään. Varsinkin jos polttareihin kutsutaan paljon sellaisiakin ystäviä, jotka eivät ole olleet sopimassa polttaribudjetista.
ja kun siihen jo sisältyy juomat ja ruuat!!!
mutta kaukaisemmalle sukulaiselle/kaverille en noin paljon rahaa pystyisi laittamaan...
noin pienellä porukalla on varmaan vaikeampi keksiä suhteilla ilmaisia tai halpoja tekemisiä,
viimeksi meitä oli polttareissa n. 20 henkeä ja kaikki tekeminen oli suhteilla hommattu ja siksi oli halpaa!!
terv. nimim. polttareita järkännyt ja niitä itse viettänyt n. 30 e budjetilla per hlö (ja hauskaa on ollut!!!)
Itse olen ollut järjestämässä useampiakin polttareita, joissa ihmiset on maksanu keskimäärin 25 euroo/henki. Ja porukkaa on ollut noin 10-15 henkee. Tosi kivaa ohjelmaa ollaan saatu järkättyä vähän pienemmälläkin budjetilla! Mielikuvitusta vaan kehiin!
Samaan osastoon menee kuin se, että lapsille pitäis ostaa kesäks kausikortti huvipuistoon. Ei kaikkea tarvitse ostaa isolla rahalla, kekseliäisyyttä naiset peliin.
Yksi maksettu huvitus ja loput jutut järkevästi suunnitellen. Minusta 40 e on ihan ehdoton maksimi. Polttareista jää paljon lämpöisempi ja kivempi muisto, kun kaikkea ei ole vaan ostettu...tehkää enemmän itse ja persoonallista otetta kehiin.
Reipas naisporukka esim. kehittää herkulliset syömiset itse. Sitten kaikkia ihonhoitojuttuja voi tehdä saunaosastolla ihan omallakin porukalla. Kerran sotkimme eräissä polttareissa turpeen kanssa, turvetta oli joka kolossa ja hauskaakin taisi jossain välissä olla =D Ei maksanut paljoa eikä tarvinnut ressata taas yhdestä aikataulusta tilattuun hoitoon...
Ensin joku vauhdikas ohjelmanumero ja sitten leppoisaa yhdessäoloa, rentoilua saunan ja hyvän ruuan merkeissä.
Ja laskeskelin juuri tuossa, että nuo " ohjelmanumerot" vievät päivästä noin 4h matkoineen (hieronta + savihoito 1,5h, mikroautoilu 30min ja keilaus 1h). Jos morsian on hieronnassa klo 09, niin mikroautoilemassa olemme viimeistään klo 11-12, ja syömässä ennen klo 16. Keilausta klo 20-21 (-22), ja keilahallilta voikin siirtyä jo bilettämään enemmälti. Minun laskujeni mukaan tuossa on " vapaata seurustelua" aika rutkasti, vai eikö sitten juu? Itse ainakin näen morsianta viikoittain, ja melko usein tällä samalla polttariporukalla muutenkin pidämme hauskaa. Eli sitä " vapaata seurustelua" tulee aika paljon polttarien ulkopuolella
ap
et kyllä minä loppujen lopuksi olisin valmis sijoittamaan...
Kysy mukaan tulijoiden mielipidettä. Ehdotat siis sellaista ohjelmaa, joka vaatii tämän 60¿/hlö ja sitten toisena vaihtoehtona joku edullinen. Saavat itse päättää.
työkaverin polttareihin laitettiin n. 20¿ ja sekin tuntui kovalta rahalta
Jos kerran esim. morsiamen siskot eivät ole tuon vertaa valmiita satsaamaan sisarensa polttareihin, niin olen ihmeissäni. Saavat soitella perään ja valittaa polttareiden kalleutta, mutta siis itse olen jo tähän saakka panostanut hääjärjestelyihin sen verran, ettei yksi 60 euroa enää tunnu mulla missään (sama koskee toista kaasoa). Toki jos 60 euroa on liian kallis, niin toki voi jättäytyä pois esim. keilauksesta.
ap
Ei se silloin ilmeisesti ole liikaa jos kaikilla polttariporukassa on kyseiseen summaan varaa. Mutta mieti morsiammena tilannetta että yksi ystävistäsi puuttuu porukasta tärkeänä päivänä ja et tiedä miksi. Itse jouduin häissä entiselle kämppikselleni selittelemään ja anteeksipyytelemään kun olin joutunut polttarit rahasyistä väliin jättämään. Polttarit järjestettiin toisella paikkakunnalla (matkat menopaluu 40e) ja kustannukset olivat jotain 50-60e vällillä ja työttömänä minulla ei ollut varaa ruokarahojani siihen uhrata. Tarjouduin osallistumaan polttareihin jollain muulla tapaa (ideoimalla jotain kivaa ylläri jonka olisin voinut polttareihin toimittaa tms), mutta kun en rahallisesti voinut osallistua jätettiin minut suunnitteluporukasta ja polttareihin liittyvistä sähköpostitteluista pois. Polttareissaan ystäväni kuvitteli etten siellä halunnut olla ja siksi olin pois jäänyt..
satsaamaan 60e olisi jäänyt itse hääjuhlat väliin. Tosin kyllä tuo häiden ja polttareiden määrä vaikutti jo ostamieni lahjojen hintaan. Onneksi vain 2 häissä oli samaa porukkaa joten koko kesä meni hienosti samalla juhlavaatetuksella vaikka täytyy myöntää että viimeisissä häissä alkoi jo sama kolttu ärsyttää itseä ;)