Antaisitko alaikäisen lapsesi liittyä helluntaiseurakuntaan?
Kommentit (16)
En, lapsi ei ole vielä tarpeeksi kypsä päättämään noin suurista asioista, varsinkin kun helluntaiseurakunnassa vallitsee pinnallinen ja tekopyhä ilmapiiri. Ei lapsi kykene tuollaista ymmärtämään.
Usko on hieno asia, uskonnollisuus ei.
T. Lapsuutensa helluntaiseurakunnassa kasvanut
En, sen verran pelottavia ne niiden ylöstempausjutut sun muut. Odotetaan maailmanloppua koko ajan 🙄
Luultavasti antaisin. Olen itse ev. lut. uskovainen. Kävisin välillä lapsen mukana siellä hellareissa ja painottaisin koko ajan, että ev. lut. kirkkoon pääsee takaisin koska tahansa ja hellareista voi erota, se on vain yhdistys ja uskossa voi olla ilmankin heitä. Ja tarvittaessa (=jos lapsi joutuisi vaikeuksiin tai ahtaalle siellä) sanoisin myös, että armollisempaa ja lempeämpää uskoa löytyy muualta.
Meillä on lähellä helluntaiseurakunta ja siellä on paljon nuorten toimintaa, on varkki-iltoja kivoine leipomisineen, frisbeegolfeineen yms., koululaisten pyhäkoulua, leirien eteen näkevät vaivaa ja siellä on kivoja juttuja, on nuorten ja lasten kuoroa ja kuorot reissaavat välillä ulkomaillakin yms. Täällä helluntaiseurakunnassa käy paljon nuoria ja nuorten toimintaa on paljon.
Oletan siis että lapsi, joka haluaisi hellareihin liittyä, olisi jo teini tai ainakin lähellä teini-ikää. Liittyäkseen pitää käydä upotuskasteella eikä pikkulapsia upotuskasteta. Jos pikkulapseni tykästyisi helluntaiseurakuntaan (käyvät mm. päiväkodeissa kouluissa esittämässä nukketeatteria, mitä kautta olisi saattanut tutustua toimintaan) niin voitaisiin yhdessä käydä silloin tällöin helluntaitoiminnassa ilman että pieni lapseni kuitenkaan liittyisi siihen.
Riippuu tietty iästä ja tilanteesta. Itse olen ateisti, joten en kannustaisi, mutta jonkun 17v. jyrkkä kieltäminen voisi johtaa ihan päinvastaiseen tulokseen kuin mikä kieltämisen tavoite on.
Saatananoalvojiinkiin voi liittyä, ihan yhtä hulluja nimi vain lahkolla toinen.
En suosittele. Helluntailaisilla on ollut tapana puuttua henkilön asioihin liittymisen yhteydessä, jos jokin harrastus tai tapa on nähty maailmallisena tai uskovaiselle epäsopivana. Mm. Musiikkityylit, ulkoinen habitus, harrastukset, tupakanpoltto, avoliitto jne. ovat asioita joihin seurakunnan valvova elin eli vanhemmistoveljet ovat ns. "Rakkauden hengessö" saattaneet puuttua, jos henkilö on liittynyt seurakuntaan.
Yyyyyyh, en todellakaan. Enkä mihinkään muuhunkaan vastaavaan. Saisi odottaa täysi-ikäisyyteen.
Riippuu helluntaiseurakunnasta, niissä on eroja.
Kannattaa katsoa tuo video ja miettiä sen jälkeen.
No älä ihmeessä kiellä seurakunnassa käyntiä. Nuori voi liittyä myös huumeporukoihin yms., silloin olet ns kusessa.
Hyvä, jos lapsesi saa hyviä kavereita. Älä milloinkaan estele häntä lukemasta raamattua tai uskomasta jeesukseen.
Helluntaiseurakuntia on kovin monenlaisia. Kävisin siellä itsekin jokusen kerran katsomassa meininkiä ja jututtamassa porukkaa ja keskustelisin nuoren kanssa. Jonkinlainen harkinta-aika jolloin sitouduttaisi tutustumaan asioihin tarkemmin ja pohdittaisi asioita olisi paikallaan, esim. puoli vuotta? Jos sen aikaa jaksaa käydä ei-jäsenenä ja on edelleen halukas kasteelle yms ja meininki on vakaan oloista, niin mikäs siinä. Helluntaiseurakunnastakin pääsee aina pois ja osan jutuista voi aina suodattaa. Rohkaisevat ainakin itse sanoin "ruotimaan" opetuksia, eli säilyttämään omantunnon ja myös sanomaan ääneen. Yhteisöllisyys ja lahjojen käyttöön rohkaiseminen on monessa helluntaiseurakunnassa ihan timanttia!
Itse olen (nuori?) aikuinen, luterilaisessa perheessä kasvanut. Kumpikin vanhempi olleet ns. henkilökohtaisissa asioissa sallivia, ei ole kyselty uskosta tai seksistä tai painostettu johonkin. Koulutukseen kylläkin. Koin tässä jonkinlaisen uuden heräämisen hengellisesti ja aloin hakea uskovien seuraa. Vanhemmat eronneet ja muutenkin erilaisia. Helluntaiseurakunta+minä heillä oli kuitenkin yllättävän sama näkemys jonka ilmaisivat ääneen, ei-kovin kannustava. Ja joo. Vaikken ole juuri ev-lut kirkon liberaalien kanssa samaa mieltä, eivät he ole ainoa porukka kirkon sisällä. Siellä on iso kirjo porukkaa.
Antaisin liittyä meidän lähellä olevaan helluntaiseurakuntaan. Normaaleja tervehenkisiä ihmisiä. Nuoria kannustetaan opiskelemaan, päihteettömyyteen, välttämään irtosuhteita. Elävää uskoa. Vapaaehtoistyön kautta voi hankkia työkokemusta ja miettiä itselleen sopivaa alaa. Ei siinä ole mitään pahaa.
En. Tehköön täysi-ikäisenä omat tyhmät päätöksensä