Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasta kiusataan koulussa vaatteiden takia :(

Vierailija
16.08.2019 |

Kuudesluokkalainen tyttö valitti aamulla pääkipua. Ihmettelin asiaa, sillä aiemmin tällaista ei ole ollut ja mennyt mielellään kouluun. Vaadin kertomaan, onko koulussa sattunut jotain poikkeavaa. Kertoi sitten, että yksi luokan tyttöporukka on kommentoinut ilkeän sävyyn lähes joka päivä tyttäreni ja myös muiden luokan tyttöjen vaatetusta. Lapsella on ollut päällä farkut, jegginsit, addun trikoot ja päällä housuihin sopiva peruspaita.

Tämä tyttöporukka on, lapsen sanoin, ”dissannut”, kun osalla tytöistä ei ole merkkivaatteita. Kuulemma vaatteet eivät ole mistään kotoisin, jos ei ole Filaa (kuulemma hittimerkki nyt), GANT:ia, Tommy Hilfigeriä tai ”toisen merkkistä Adidasta”, eli ilmeisesti se ”tavallinen” Adidas on out.

Kerroin tytölle, että on hyvä noin ja saa pukeutua miten haluaa ja että vaatteilla tai niiden merkillä ei ole väliä, kunhan vaatteet ovat siistit ja itselle mukavat.

En haluaisi olla vielä kouluun yhteydessä, mutta onko tämä ihan yleinen ilmiö? En todellakaan ajatellut, että esiteinitytöt voivat olla noin julmia. Varsinkin, kun ovat olleet päiväkodista asti kaveruksia.

Katselin myös netistä ko. vaatteiden hintoja. Kuka maksaa lapsen t-paidasta 30-50€, hupparissa lähes 100€! Toki löytyi myös 20€ T-paitoja, mutta silti kallis lapsen vaatteesta!

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin samaa nuorena. Peruskoulussa oltiin tosi merkkien perään. Äitikin joskus osti velaksi mulle ja veljelle merkkivaatteita. Ei riittänyt nekään muille. Ne rikkaat kaverit hylkäs lopulta kun en sopinut joukkoon. Onneks löysin vähemmän pinnallisia :)

Mä ottaisin yhteyttä koululle ja käskisin puhuttelemaan.

Vierailija
22/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano tytölle ettei välitä muiden mielipiteistä. Onko hänellä noin huono itsetunto? Ei minusta mitenkään merkittävä asia. Anna olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan ap pääkaupungiseudulta? Täällä pikkukaupungissa n 23000 asukasta, riittää kun lapsella on adidaksen vaatteita päällä, ei tarvitse olla hienompaa eikä joudu kiusatuksi.

Ylpeilet sä oikeasti sillä kuinka lapsilla pitää jossain kuusikossakin olla adidasta päällä ettei joudu kiusatuksi? Miten sairasta menoa. Luulisi siellä voivan mennä vaikka säkkiin pukeutuneena kouluun.

Onpa ihmisillä outoja ajatuksia maaseudusta, siellä on ihan samanlaisia ihmisiä ja ryhmäpaine kuin muuallakin, näin omien lapsuuskokemusten mukaan. Piti olla merkkivaatetta jne. Tuleeko tää mielikuva että voi pukeutua perunasäkkiin siellä jostain 60v maalaisjussin vaatetuksesta vai hä

Enemmän se kertoo ihmisten arvoista. Suuressa kaupungissa on aina joku jolle osteluja näyttäytyminen on se pääasia. Pienillä paikkakunnilla sellaisen osuminen naapuriin pitäisi olla huomattavasti harvinaisempaa, mutta silti vanhemmat käy ihmeellistä kilpaa miten kalliit vaatteet lapsilla on päällä. Miksi?

Vierailija
24/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajaporukan "kuningatarta" pyörittää pitkin pihaa ja ilmoittaa että tätä mieltä olen sinun määritelmästä pukeutua oikein.

Kiusaaja siirtyy seuraavaan kohteeseen, kun saa turpaansa tai pelkää riittävästi.

Joskus kiusaaja iän kanssa tajuaa kuinka paska ihminen hän on, mutta suurin osa ei koskaan.

Vierailija
25/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä kouluun. Jos lapsi on jo siinä tilanteessa, että ei halua lähteä kouluun ja teeskentelee pääkipua, tilanne on jo vakava. Ja tuollaiset kiusaavat tyttöporukat täytyy laittaa opettajien heti kuriin, ennen kuin kiusaaminen yltyy vielä pahemmaksi.

Vierailija
26/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako hän pukeutua merkkivaatteisiin vai ei?

Vierailija
27/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano tytölle ettei välitä muiden mielipiteistä. Onko hänellä noin huono itsetunto? Ei minusta mitenkään merkittävä asia. Anna olla.

Vaikka lapsella olisi kuinka hyvä itsetunto, kyllä se muuttuu huonoksi jos hän joutuu olemaan koko ajan ympäristössä missä häntä ei hyväksytä omana itsenään tai jopa kiusataan esim.vaatteiden vuoksi. Kuten koulussa. Sinulla on tähän väärä asenne. Tuskin itsekään voisit esim.töissä hyvin, jos myös sinua pilkattaisiin siellä jatkuvasti, oli syy sitten vaatteissa5 tai jossain muualla.

Vierailija
28/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä kouluun. Jos lapsi on jo siinä tilanteessa, että ei halua lähteä kouluun ja teeskentelee pääkipua, tilanne on jo vakava. Ja tuollaiset kiusaavat tyttöporukat täytyy laittaa opettajien heti kuriin, ennen kuin kiusaaminen yltyy vielä pahemmaksi.

Suuressa osassa tapauksista opettajista ei ole hyötyä. Kuitenkin kouluun kannattaa olla yhteydessä joka kerta kun kiusaamista on. Tuollaisessa systemaattisessa kiusaamisessa ehdottomasti vaatii tapaamisen kiusaajien vanhempien kanssa. Koulusta tieto kiusaajan vanhemmillekin on usein ympäripyöreää ja tapaukset kuvaillaan riidoiksi joita ne eivät ole.

Sitten vanhempien ollessa varmasti tietoisia siitä mitä tapahtuu ja siltikään tämän luonnehäiriöisen yksilön käytös ei ala korjaantua ala tekemään rikosilmoituksia ja lastensuojeluilmoituksia. Vanhemmat tarvitsevat apua kasvatukseen ja lapsi tarvitsee oikeita rangaistuksia.

Vierailija
29/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka lapsella olisi kuinka hyvä itsetunto, kyllä se muuttuu huonoksi jos hän joutuu olemaan koko ajan ympäristössä missä häntä ei hyväksytä omana itsenään tai jopa kiusataan esim.vaatteiden vuoksi. Kuten koulussa. Sinulla on tähän väärä asenne. Tuskin itsekään voisit esim.töissä hyvin, jos myös sinua pilkattaisiin siellä jatkuvasti, oli syy sitten vaatteissa5 tai jossain muualla.

Siksi siihen pitääkin puuttua. Itsetunto ei parane kuitenkaan niillä vaatteillakaan, eikä kiusaaminen lopu piiloutumalla merkkivaatteisiin.

Vierailija
30/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan ap pääkaupungiseudulta? Täällä pikkukaupungissa n 23000 asukasta, riittää kun lapsella on adidaksen vaatteita päällä, ei tarvitse olla hienompaa eikä joudu kiusatuksi.

Ylpeilet sä oikeasti sillä kuinka lapsilla pitää jossain kuusikossakin olla adidasta päällä ettei joudu kiusatuksi? Miten sairasta menoa. Luulisi siellä voivan mennä vaikka säkkiin pukeutuneena kouluun.

Onko sua kiusattu lapsena koulussa, vai miksi sulla on noin paha olla?

Typerä  kommentti, ja itse olen edellisen kommentoijan kanssa täysin samaa mieltä asiasta. Kouluun pitää saada jokaisen lapsen ja nuoren pukeutua miten haluaa, ja kenelläkään ei ole oikeutta kiusata vaatteista. Tai vaatia, että päällä täytyy olla Adidasta tms. jotta kiusaamiselta välttyy.

T: eri

Vierailija
31/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on sairaita!

Vierailija
32/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sua kiusattu lapsena koulussa, vai miksi sulla on noin paha olla?

Typerä  kommentti, ja itse olen edellisen kommentoijan kanssa täysin samaa mieltä asiasta. Kouluun pitää saada jokaisen lapsen ja nuoren pukeutua miten haluaa, ja kenelläkään ei ole oikeutta kiusata vaatteista. Tai vaatia, että päällä täytyy olla Adidasta tms. jotta kiusaamiselta välttyy.

T: eri

Lukemisen ymmärtäminen eiks joo? Sitä pitää arvostaa. Kirjoittahan peräänkuulutti juuri merkkivaatteisiin pukeutumista asui kuinka pienellä paikkakunnalla tahansa niin pitää olla ainakin adidas. Taianomainen ADIDAS.

Vierailija
33/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi siihen pitääkin puuttua. Itsetunto ei parane kuitenkaan niillä vaatteillakaan, eikä kiusaaminen lopu piiloutumalla merkkivaatteisiin.

Ei niin, siitä olen samaa mieltä. Ja koulussa opettajien ja muiden aikuisten on velvollisuus puuttua kiusaamiseen, jokaisella lapsella on oikeus käydä koulua ilman että häntä kiusataan.

Vierailija
34/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä vittuilua koko ketju. Ei mikään ihme jos lapset kiusaa toisiaan, kun aikuisetkin on tälläisiä.

Vierailija
35/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ottaa myös huomioon tällainen tosiasia: jotkut ihmiset ovat herkkänahkaisia, heitä kertomansa mukaan kiusattiin koulussa, kaikissa työpaikoissa, eläkkeellä harrastuksissa jne. Siteen taas minua esim ei ole kiusattu ikinä missään ja olen jo yli seitsemänkymmentä .

Ei kaikkea kannata ottaa itteensä.

Vierailija
36/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ottaa myös huomioon tällainen tosiasia: jotkut ihmiset ovat herkkänahkaisia, heitä kertomansa mukaan kiusattiin koulussa, kaikissa työpaikoissa, eläkkeellä harrastuksissa jne. Siteen taas minua esim ei ole kiusattu ikinä missään ja olen jo yli seitsemänkymmentä .

Monia on kiusattu lapsena oikeasti koulussa. Kiiusaaminen on voinut olla tosi rankkaa ja kestää jopa vuosia. Samoin on myös työpaikkakiusaamista. Vaikka sinulla ei ole asiasta kokemusta, se ei tarkoita sitä, että joku muu ei olisi voinut sitä kokea. Kiusaaminen on väkivaltaa, joka ei pelkästään vaikuta sillä hetkellä vaan jättää usein myös syvät traumat uhrille. Joten sitä ei pitäisi koskaan vähätellä.

Vierailija
37/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli mun nuorudessa helppoa kun h&m oli se juttu. Siinä 10 vuotta sitten kalliit merkit oli ainakin täällä päin vähän noloja. Toista näkyy olevan nykynuorten osa :((

Mutta siis opettajaan yhteyttä ja opettaja voisi hoitaa homman esim. perinteisellä iloisenvärisellä kirjeellä, jossa tartutaan vaatteista kiusaamiseen yms. ja muistutetaan lapsia vähän siitä, että jokainen pukeutuu miten haluaa. MUTTA AINIIN! Nykyäänhän homma toimii tai siis ei toimi wilman kautta! Ja viesti hukkuu muuhun turhien viestien tulvaan :)

Vierailija
38/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanikäinen poika ja ongelma on tuttu. Häntä ei tosin kiusata, mutta merkit ylikorostuu ja on kokoajan mielessä kun jotain hankitaan. Luokassa kuulemma tärkeintä on merkkituotteet ja heti saa kuittia "tavallisista" vaatteista. Raskasta ja surullista touhua. Lapseni itsetunto ei ole kovin vahva, joten stressaa tuolla joskus paljon ja kukapa ilkkumista täysin kestäisi. Yritän toki kannustaa ymv. mutta en yksin voi mitenkään korjata kaikkea. Itse olenkin tehnyt niin, että hankin muutamia merkkituotteita ja loput "tavallisia". Hyödynnän näissä aina alet ymv. sillä täydellä hinnalla noita on järjetöntä ostaa. Ap toivottavasti tilanteenne ratkeaa ja ongelma helpottaa <3

Vierailija
39/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap minä ostan. Lapsella on tasan kolme hupparia (poika), kallein taisi maksaa 110e. Adduja taitaa olla kahdet, on parit chinot ja farkut lisäksi, ostopaikka joku nuoriso?vaateliike. T-paidat voi maksaa 20-30e kpl ja se on jo halpa, adidaksen t-paidan voi saada alle tuon alesta. Lenkkarit maksoi just 80e. Alesta ostetaan jos tulee sopivasti vastaan mutta en käytä koko vapaa-aikaani siihen että saa vaatteet aina alesta. Lapsi on aikuisen kokoinen yläkoululainen.

Poika käy säännöllisesti parturissa ja on aina siistin näköinen. Homssuinen yleisolemus tai likaiset ja takkuiset ei parane hinnakkailla vaatteilla. Asuinpaikka, vanhempien tausta ihan mikä vaan voi aiheuttaa kiusaamista. Paras keino selvitä on hyvä itsetunto. 

Vierailija
40/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli kyllä ajattelematon kommentti, sillä rajuakin kiusaamista todella tapahtuu eikä kyse ole silloin vastapuolen herkkänahkaisuudesta. Jos ihminen jätetään ryhmän ulkopuolelle, häntä haukutaan ja vähätellään niin tietenkin se tuntuu pahalta. Se on normaalireaktio eikä liiallista herkkyyttä. Samoin tuo em. toiminta on kiusaamista. Mitäpä jos yritettäisiin olla kivoja toisillemme ja opettaa se myös lapsillemme? Minä aloitan, mukavaa päivänjatkoa kaikille ja ap:lle vielä