Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasta kiusataan koulussa vaatteiden takia :(

Vierailija
16.08.2019 |

Kuudesluokkalainen tyttö valitti aamulla pääkipua. Ihmettelin asiaa, sillä aiemmin tällaista ei ole ollut ja mennyt mielellään kouluun. Vaadin kertomaan, onko koulussa sattunut jotain poikkeavaa. Kertoi sitten, että yksi luokan tyttöporukka on kommentoinut ilkeän sävyyn lähes joka päivä tyttäreni ja myös muiden luokan tyttöjen vaatetusta. Lapsella on ollut päällä farkut, jegginsit, addun trikoot ja päällä housuihin sopiva peruspaita.

Tämä tyttöporukka on, lapsen sanoin, ”dissannut”, kun osalla tytöistä ei ole merkkivaatteita. Kuulemma vaatteet eivät ole mistään kotoisin, jos ei ole Filaa (kuulemma hittimerkki nyt), GANT:ia, Tommy Hilfigeriä tai ”toisen merkkistä Adidasta”, eli ilmeisesti se ”tavallinen” Adidas on out.

Kerroin tytölle, että on hyvä noin ja saa pukeutua miten haluaa ja että vaatteilla tai niiden merkillä ei ole väliä, kunhan vaatteet ovat siistit ja itselle mukavat.

En haluaisi olla vielä kouluun yhteydessä, mutta onko tämä ihan yleinen ilmiö? En todellakaan ajatellut, että esiteinitytöt voivat olla noin julmia. Varsinkin, kun ovat olleet päiväkodista asti kaveruksia.

Katselin myös netistä ko. vaatteiden hintoja. Kuka maksaa lapsen t-paidasta 30-50€, hupparissa lähes 100€! Toki löytyi myös 20€ T-paitoja, mutta silti kallis lapsen vaatteesta!

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavista kommenteista! Tytär oli sitä mieltä, että missään nimessä en saa ottaa opettajaan yhteyttä. Kertoi kuitenkin, että muitakin tyttöjä kiusataan. Tänään oli taas jotakin kommenttia vaatteista, ”paljon sun outfit maksaa”. En edes ymmärtänyt mitä tuo tarkoittaa. Kuulemma sitä, että paljon sen hetkiset vaatteet ovat maksaneet. Käsittämätöntä!

Joku kysyi, että onko tytär itse halunnut merkkivaatteita. Ei ole, tähän asti ainakin on kelvannut perusvaateketjujen vaatteet (HM, Lindex, KappAhl), mutta varmasti kelpasi myös merkkivaatteet, ei kuitenkaan niitä ole erityisemmin vaatinut.

Kirjonta asiassa kuitenkin taitaa olla, että tuossa porukassa on entisiä hyviä kavereita päiväkotiajoilta asti. Onneksi tyttö on nyt ollut muiden tyttöjen kanssa koulussa!

Ap

Vierailija
42/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filaa (kuulemma hittimerkki nyt), GANT:ia, Tommy Hilfigeriä

Siis onko noi merkit muka muodissa? Kakskyt vuotta sitten oli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Filaa (kuulemma hittimerkki nyt), GANT:ia, Tommy Hilfigeriä

Siis onko noi merkit muka muodissa? Kakskyt vuotta sitten oli

Joo, ovat nyt muodissa.

Vierailija
44/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen 5. ja 6. luokka ovat oikeasti vaikeaa aikaa esimurrosikäisille tytöille. Hakevat omaa paikkaansa, eivät oikein tiedä ovatko isoja vai pieniä ja sosiaalinen paine on todella kova. Sosiaalinen media lisää vielä tyttöjen paineita ”kuulua joukkoon” ja sen eteen ollaan valmiita vaikka kiusaamaan.

Tätä on ollut aina, mutta viime vuosina selkeästi lisääntynyt. Lapset ovat nykyisin todella merkkitietoisia. Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, että vaatteen merkillä ei ole väliä, vaan sillä että vaatteet ovat siistit. Mielestäni myöskään napapaidat ei kuulu ala-asteikäisen tytön vaatekaappiin. Näitäkin näkyy koulussa.

T. Alakoulussa 20 vuotta opettajana

Pk-seudulla on lasten kesken tosiaan aivan järkyttävää merkkitietoisuutta. Pitää olla tietyt merkit, että tulee hyväksytyksi. Ikävää, että vanhemmat menevät siihen mukaan, eli suostuvat ostamaan lapsilleen aivan hölmöjä juttuja.

Kaikkein upeinta on, kun lapset oppivat aikuisten tukemana tarpeeksi hyvän itsetunnon siitä, että riittää, kun on siistit ja ehjät vaatteet. 

Ap, mielestäni kannattaisi olla nyt jo yhteydessä kouluun, että tuohon voitaisiin puuttua mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
45/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ottaa myös huomioon tällainen tosiasia: jotkut ihmiset ovat herkkänahkaisia, heitä kertomansa mukaan kiusattiin koulussa, kaikissa työpaikoissa, eläkkeellä harrastuksissa jne. Siteen taas minua esim ei ole kiusattu ikinä missään ja olen jo yli seitsemänkymmentä .

Ei kaikkea kannata ottaa itteensä.

Nykyään lapset kiusaavat toisiaan vaatemerkeistä, puhelinmerkeistä ja muista aivan käsittämättömästi.

Omasta tuttavapiiristä kuultua Helsingissä: Jo 12-13-vuotiailla tytöillä on ripsienpidennykset, täsmälleen ne "oikeat" muodikkaat merkit kaikessa kengistä vaatteisiin, Vuitton-laukut, napapaidat … Ja sitten lyöttääntyvät yhteen ja kiusaavat armottomasti muita, jotka eivät halua pukeutua noin tai joiden vanhemmat eivät anna (koska ovat järkeviä) tai ei ole varaa. Ei kyse ole herkkänahkaisuudesta vaan ihan aidosta ongelmasta.

Pitää olla täsmälleen tietyt vaatteet, tai ei hyväksytä ryhmään.

Vierailija
46/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannustavista kommenteista! Tytär oli sitä mieltä, että missään nimessä en saa ottaa opettajaan yhteyttä. Kertoi kuitenkin, että muitakin tyttöjä kiusataan. Tänään oli taas jotakin kommenttia vaatteista, ”paljon sun outfit maksaa”. En edes ymmärtänyt mitä tuo tarkoittaa. Kuulemma sitä, että paljon sen hetkiset vaatteet ovat maksaneet. Käsittämätöntä!

Joku kysyi, että onko tytär itse halunnut merkkivaatteita. Ei ole, tähän asti ainakin on kelvannut perusvaateketjujen vaatteet (HM, Lindex, KappAhl), mutta varmasti kelpasi myös merkkivaatteet, ei kuitenkaan niitä ole erityisemmin vaatinut.

Kirjonta asiassa kuitenkin taitaa olla, että tuossa porukassa on entisiä hyviä kavereita päiväkotiajoilta asti. Onneksi tyttö on nyt ollut muiden tyttöjen kanssa koulussa!

Ap

Kiusaaminen on aina väärin ja ikävää, mutta tuo on juuri se ikä, jolloin lapset alkavat muodostaa omia porukoitaan. Päiväkodissa kaikki ovat vielä aika samanlaisia ja kiinnostuneita samoista asioista. Myöhemmin tilanne muuttuu. Jotkut jättävät lapsuuden taakseen aikaisemmin kuin toiset. Jotkut tytöt alkavat meikata, kiinnostua muodista ja pojista aikaisemmin kuin toiset. 

Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta muistan hyvin tuon ajan, jolloin osalla tyttären kavereista kotiintuloajat muuttuivat myöhäisemmiksi, kavereita tuli itseä vanhemmista lapsista ja kuvaan tuli mukaan kotibileet, pussikaljoittelu ja tupakointi. Olin pelkästään tyytyväinen, että oma tyttäreni viihtyi paremmin kaltaistensa rauhallisten ja vähän ehkä lapsellistenkin tyttöjen kanssa eikä lähtenyt tiettyjen kavereidensa touhuihin mukaan ollenkaan. 

Vierailija
47/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiekkalaatikolta omat äidit sen aloittaa, kun pitää olla kukkuut, vimmat ja metsolat ja niistä jauhetaan ylpeänä ja niitä esitellään ja kuulutaan siihen "parempaan porukkaan".

Että turga ihmetellä, kun sama meininki jatkuu sitten myöhemmin niiden lastensa itsensä toimesta toisiaan kohtaan...

Vierailija
48/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vaatebrändi voisi olla aloitteellinen ja tehdä mainoskampanjan jossa ollaan kyllä ylpeitä siitä omasta brändistä mutta todettaisiin että jos sen varjolla sorretaan tai ollaan ylimielisiä muita kohtaan niin se ei ole heidän brändinsä arvoista ja pyytävät lopettamaan välittömästi vaatteidensa ostamisen.

Tällaista ei mielestäni ole vielä koskaan maailmassa ollut. Kuka olisi rohkea.

Vierailija
49/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi ei, kuulostaa kauhealta. Onneksi voin kertoa, että meidän tapauksessa tuo kiusaaminen vaatteista meni ohi siihen 14-vuotiaaseen mennessä, koska silloin tyttö alkoi olla sen verran iso, että itse alkoi olla sitä mieltä, että vaatteista kiusaaminen on vain typerää ja että hänellä on oikeus pukeutua kuten haluaa. Toki siis aikuiset tukivat tätä näkemystä koko ajan.

Eli vaikeita aikoja olivat nuo 6. ja 7. luokka, kahdeksannella oli tarpeeksi iso ettei pahoittanut mieltään vaan oli sitä mieltä, että tuollainen käytös on typerää.

Pukeutuu siis nätisti ja siististi, mutta ei lähtenyt mukaan tuohon hulluimpaan merkkihulluuteen. Nyt 14-vuotiaana pitää noita vaatemerkeistä ja vaatteiden hinnoista puhuvia tyttöjä typerinä eikä välitä enää asiasta. Onneksi tarpeeksi monta muutakin tyttöä on samanlaisesti asennoituvia.

Toivoa siis on, mutta tsemppiä. Tuo on hyvin yleinen mutta todella, todella ikävä ilmiö.

Vierailija
50/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viesti opettajalle, hänen tulee puuttua asiaan. Itse tunnen lasten kaverien vanhemmat ja tiedän, että eivät tuollaista hyväksyisi, joten laittaisin viestiä myös heille. Tämä toki vähän vaikeaa jos et heitä lainkaan tunne.

Oma lapseni kertoi koulussa käyvänsä pianotunneilla. Luokkakaveri oli kertonut äidilleen, että Sara kiusaa minua, kun en käy soittotunneilla. Kaverin äiti otti yhteyttä opettajaan ja meihin vanhempiin. Opettaja kertoi koko luokalle, että omista harrastuksista ei enää koulussa saa puhua, koska muille voi tulla paha mieli ja me lupasimme luokkakaverin vanhemmille, että Sara on heidän lapsensa kanssa mahdollisimman vähän. Emme sentään peruneet soittotunteja, vaikka sitäkin meille ehdotettiin. Kukaan luokasta - ei opettaja tai luokkakaverit - ei kertaakaan kuullut Saran kiusaavan harrastuksellaan, hän vain vastasi opettajan kysymykseen, mutta senkin voi kokea kiusaamiseksi, jos niin haluaa.

Tyttösi voi olla kiusannut toista tyttöä niin yksityisesti ettei sitä muut ole huomanneet. On myös mahdollista että tyttösi on kiusaaja, jota muut oppilaat pelkäävät ja siksi valehtelevat että eivät ole havainneet kiusaamista.

Vierailija
51/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi ei, kuulostaa kauhealta. Onneksi voin kertoa, että meidän tapauksessa tuo kiusaaminen vaatteista meni ohi siihen 14-vuotiaaseen mennessä, koska silloin tyttö alkoi olla sen verran iso, että itse alkoi olla sitä mieltä, että vaatteista kiusaaminen on vain typerää ja että hänellä on oikeus pukeutua kuten haluaa. Toki siis aikuiset tukivat tätä näkemystä koko ajan.

Eli vaikeita aikoja olivat nuo 6. ja 7. luokka, kahdeksannella oli tarpeeksi iso ettei pahoittanut mieltään vaan oli sitä mieltä, että tuollainen käytös on typerää.

Pukeutuu siis nätisti ja siististi, mutta ei lähtenyt mukaan tuohon hulluimpaan merkkihulluuteen. Nyt 14-vuotiaana pitää noita vaatemerkeistä ja vaatteiden hinnoista puhuvia tyttöjä typerinä eikä välitä enää asiasta. Onneksi tarpeeksi monta muutakin tyttöä on samanlaisesti asennoituvia.

Toivoa siis on, mutta tsemppiä. Tuo on hyvin yleinen mutta todella, todella ikävä ilmiö.

Kiitos, meillä myös puketuu siisteihin ja nätteihin vaatteisiin. Huomaan kyllä tytöstä, että tuntuu kurjalta ja koittaa siitä huolimatta tsempata ja olla välittämättä. Sanoi itse tuossa alkuillasta, kun juteltiin pitkään asiasta, että juuri tuo kiusaajaporukka tuntuu muuttuneen kesän aikana. Sanoi kyllä myös hyvin, että onneksi luokalla on muita mukavia tyttöjä.

Oli kyllä edelleen sitä mieltä, että kouluun ei ilmoitettaisi. Pelkää, että kiusaaminen pahentuu entisestään.

Ap

Vierailija
52/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti silti ilmoita kouluun ja sano, että tyttäresi ei asiasta huomiota halua. Samoin, jos tunnet kiusaajien vanhempia, niin ole yhteydessä. Itse ainakin haluaisin tietää jos lapseni käyttäytyisi noin, tosin ei toivottavasti ole pelkoa, koska hänenkin vaatteensa ovat niitä joissa viihtyy.

Vierailija
53/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oliko sun lapsella 3 housut samaan aikaan vai mikä tuo farkut, jegginsit, trikoot -yhdistelmä oli?

Onko sulla aivot narikassa.

PS: Sä löydät muuten ainakin "oleellisen" keskustelusta.

Vierailija
54/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin vuosia myöhemmin omaa tyttöäni kiusannutta merkkivaatetyttöä. Sanoi vain, että olisi niin halunnut, että hänellä olisi ollut samanlainen koti, kuin meillä.

Hänen.kohdallaan se raha ja vaatteet ei olleet taanneet onnellista nuoruutta.

Pidä ap tyttösi itsetunnosta huoli. Kuuntele, keskustele ja pohdi hänen kanssaan, että oppii ymmärtämään, miksi joillain on tarvetta kiusata.

Kiusaamista et saa loppumaan, mutta voit tukea tyttöäsi selviämään tämän ajan lävitse vahvempana

Vierailija
55/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta lapsenne kusettavat teitä! Ne keksii noita satuja saadakseen merkkivaatteita. Mun lapset ei edes tunnista merkkejä. Asutaan alle 30 km Helsingistä 2 alakoulussa ja 1 yläkoulussa. Markettivaatteissa kulkevat.

Itse olen koulunkäynninohjaaja. Lapsia kiusataan joo, mutta haloo vuonna 2019 vaatteista! EI

Vierailija
56/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rassukkaa, paljon kannustusta tytöllesi ja sinulle! 

Voisitteko jutella noiden toisten mukavien tyttöjen vanhempien kanssa siitä, miten tukea lapsia tuossa? Onneksi ei tosiaan ole yksin.

Ikävä kyllä ilmiö ei tosiaan ole harvinainen, jos siitä on mitään apua. 

Vierailija
57/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta lapsenne kusettavat teitä! Ne keksii noita satuja saadakseen merkkivaatteita. Mun lapset ei edes tunnista merkkejä. Asutaan alle 30 km Helsingistä 2 alakoulussa ja 1 yläkoulussa. Markettivaatteissa kulkevat.

Itse olen koulunkäynninohjaaja. Lapsia kiusataan joo, mutta haloo vuonna 2019 vaatteista! EI

Ehkä tämä on paikkakohtaista, mutta ainakin Helsingissä tuo on täysin totta että kiusataan siitä, jos vaatteet eivät ole juuri niitä sen merkkisiä vaatteita, jotka ovat joukon mielestä juuri sillä hetkellä muodikkaita. Ero on kenties siinä, että asut 30 km Helsingistä.

Vierailija
58/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä on paikkakohtaista, mutta ainakin Helsingissä tuo on täysin totta että kiusataan siitä, jos vaatteet eivät ole juuri niitä sen merkkisiä vaatteita, jotka ovat joukon mielestä juuri sillä hetkellä muodikkaita. Ero on kenties siinä, että asut 30 km Helsingistä.

Ja eri merkit tunnetaan todella hyvin. En olisi ehkä itsekään uskonut, jos en olisi seurannut asiaa läheltä viimeiset vuodet. Ja tuttavien kertomukset kertovat samaa.

Vierailija
59/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ottaa myös huomioon tällainen tosiasia: jotkut ihmiset ovat herkkänahkaisia, heitä kertomansa mukaan kiusattiin koulussa, kaikissa työpaikoissa, eläkkeellä harrastuksissa jne. Siteen taas minua esim ei ole kiusattu ikinä missään ja olen jo yli seitsemänkymmentä .

Ei kaikkea kannata ottaa itteensä.

Nykyään lapset kiusaavat toisiaan vaatemerkeistä, puhelinmerkeistä ja muista aivan käsittämättömästi.

Omasta tuttavapiiristä kuultua Helsingissä: Jo 12-13-vuotiailla tytöillä on ripsienpidennykset, täsmälleen ne "oikeat" muodikkaat merkit kaikessa kengistä vaatteisiin, Vuitton-laukut, napapaidat … Ja sitten lyöttääntyvät yhteen ja kiusaavat armottomasti muita, jotka eivät halua pukeutua noin tai joiden vanhemmat eivät anna (koska ovat järkeviä) tai ei ole varaa. Ei kyse ole herkkänahkaisuudesta vaan ihan aidosta ongelmasta.

Pitää olla täsmälleen tietyt vaatteet, tai ei hyväksytä ryhmään.

Näinhän se on, mutta lapsen kanssa olisi hyvä keskustella, miksi hän haluaa kuulua sellaiseen ryhmään, jossa pitää olla täsmälleen tietynlaiset vaatteet, ripsienpidennykset yms. Mikä tällaisessa ryhmässä on lapselle niin tärkeää, että hän haluaa ehdottomasti kuulua samaan porukkaan? Sekö, että välttyy itse kiusaamiselta ja pääsee kiusaamaan muita? 

Vierailija
60/91 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapset muuten määrittelevät sen, mitkä merkit ovat milloinkin muodikkaita? Some, netti?