Kauanko ihminen pärjää 3-4 tunnin yöunilla?
Olen todella epätoivoinen. Viimeisen kahden viikon aikana olen nukkunut 3-4 tunnin yöunia. Pyörin unettomuudesta ahdistuneena sängyssä yökahteen ja kuudelta soi herätyskello. Olen määräaikaisessa työsuhteessa, enkä uskalla hakea sairauslomaa.
Kauanko kestän hengissä näin? Pelkään sairauskohtausta. Minulla on kaksi lasta ja huolehdin heistä yksin.
Kommentit (40)
Ihmisen psyyke ei kestä noin vähäisiä unia. Oireet voivat näkyä jo nyt ahdistuksena, muistamattomuutena ynnämuuna.
Kymmenes vuosi on nyt menossa. Tosin kotimatkalla nukun aina puolisen tuntia junassa.
Mula oli tuo sama tilanne, olin määräaikaisena stressavassa työssä ja nukuin viikolla stressin takia 3-6 h koiranunta usein, en ehtinyt ollenkaan palautua töistä. Viikonloput nukuin yleensä hyvin, mutta välillä nekin meni 7 h unilla pätkissä. En tiedä miten kestin, olin hetken sairaslomalla mutta ei se auttanut kuin sen hetken ja kohta alkoi sama rumba uudestaan. Kyllä oli sairas olo ja meni kuin sumussa.
Vieläkö lääkäreiltä saa nukahtamislääkettä? Se voisi auttaa. Itselläni oli aikoinaan sama ongelma ja siihen aikaan nukahtamislääkeisiin sai reseptin automaattisesti. Sairauslomaa en saanut.
Eikö sulla ole edes vapaapäiviä jolloin saisit nukkua pidempään? Eikä kukaan auta lasten kanssa? Kannattaa tosiaan mennä lääkäriin, koska ihan jotkut masennuslääkkeetkin voisi jo pieninä annoksina auttaa siihen että saisit helpommin unta. Mulla oli sama tilanne (tosin ilman lapsia) ja nykyään nukun jo paremmin enkä edes syö mitään lääkkeitä enää.
Terve ihminen pärjää pitkään huonoilla yöunilla. Toki univaje tulee jossain vaiheessa nukkua takaisin.
On ymmärrettävää, että määräaikais työsuhteessa olevat välttelevät sairaslomia, tunnollisen ihmisen merkki.
Tapauksessasi saattaisi olla hyötyä rentoutusharjoituksista, säännöllisestä liikunnasta, ja ruokavaliosta.
Raja on tietenkin myös unettomuudella.
Jos tilanne ei parane, käy lääkärissä. Hän voi kirjoittaa pienen annoksen nukahtamislääkettä, jolla voit korjata unirytmisi.
Siihen ei välttämättä tarvita sairaslomaa, aloittaa lääkkeen perjantai-iltana, saa nukkua vkonloppuna.
Tuollainen kyllä yleensä auttaa stessi unettomuuteen. Hae apua, hyvä uni on tärkeä työssäkäyville ja kaikille muillekin. Jos jatkuvasti on yliväsynyt töissä, virheiden määrä työskentelyssä lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen psyyke ei kestä noin vähäisiä unia. Oireet voivat näkyä jo nyt ahdistuksena, muistamattomuutena ynnämuuna.
joo ja voi aiheuttaa ihan rytmihäiriöitä, sydänsairaalle tuollainen voi olla vaarallista. vastustuskykyä alentaa, joten flunssan saa helpommin.
Ei se tapa, mutta elämästä tulee saakelin vaikeaa. Mene lääkärille ja vaadi kaikki testit ym. Ja mahdollisimman nopeasti, helposti kuluu viikkoja tai kuukausia kun etsitään jotain ratkaisua.
Eikö aika moni tuore äiti joudu tulemaan toimeen kuukausiakin lyhyillä pätkäunilla?
36 vuotta takana. 2-4 h unta ja sitten vartin pätkiä muutama. Tänäaamuna 4.40 noussut ylös tekemään aamupalaa.
Kaikki - siis todella kaikki - kokeiltu eikä tuo muutu. Terveys mennyt ja pääkin hajoaa vähitellen.
Hmm, itse olen tainnut pärjätä noin 10 vuotta (syynä työstressi). Kännissä joskus saatan kyllä nukkua 10-12 tuntiakin mutta en nyt kovin usein juo joten pääosin pärjään 3-5 tunnin unilla. Tuleehan sitä vähän unohtelevaksi ja "adhd":ksi, mutta yllättävän hyvin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö lääkäreiltä saa nukahtamislääkettä? Se voisi auttaa. Itselläni oli aikoinaan sama ongelma ja siihen aikaan nukahtamislääkeisiin sai reseptin automaattisesti. Sairauslomaa en saanut.
Erittäin hyvä suuntaus, ettei unilääkkeitä määräillä "automaattisesti".
Kyllä se keho kestää ja psyyke jos et ole ihan paperista tehty. Toiset on niin herkkiä että käy itkemään kun on yksi yö valvottu. Olen valvonut 6 yötä ja päivää aikoinani. Oikeat aineet kehoon niin ihmisen keho pystyy ihmeisiin. Olin nuorena tehtaalla vuoden töissä ja nukuin 2-3h per yö tuona yönä. Joskus menin samoilla silmillä töihin. Sain potkut sen vuoden jälkeen kuitenkin. Kai se alko näkymään naamasta, mutta aina hommani hoidin!
4tuntia on terveen ihmisen nukkumis aika. Itse en pysty siihen lääkityksen takia. Donald Trump nukkuu 4tuntia päivässä. Monet munkit nukkuvat tai he nukkuvat 4tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se keho kestää ja psyyke jos et ole ihan paperista tehty. Toiset on niin herkkiä että käy itkemään kun on yksi yö valvottu. Olen valvonut 6 yötä ja päivää aikoinani. Oikeat aineet kehoon niin ihmisen keho pystyy ihmeisiin. Olin nuorena tehtaalla vuoden töissä ja nukuin 2-3h per yö tuona yönä. Joskus menin samoilla silmillä töihin. Sain potkut sen vuoden jälkeen kuitenkin. Kai se alko näkymään naamasta, mutta aina hommani hoidin!
Siis sen vuoden aikana kun olin tehtaalla nukuin joka yö vain 2-3h.
Äidiksi en haluaisi, koska en kestäisi kuukausikaupalla sitä ettei saa nukkua. Mulla tulee yhdestä yöstäkin jo (jos tosi vähän ja huonosti nukuttu) kipua päähän, kurkkuun, niskaan ja on kokoajan paha olo.
Ap suurin vihollisesi on nyt tuo pelko siitä ettei mieli ja kroppa kestä. Ne kyllä kestää yleensä hyvin paljon, tarvittaessa vuosiakin tuollaista. Ota rauhassa vaan ja koita pärjätä, rämpiä vaikean kauden läpi. Kyllä se siitä. Itse en juuri koskaan nuku 4-5 tuntia enempää yössä ja energiajuomien ja kahvin avulla pärjään.
Et sä siihen kuole, mutta sun täytyy mennä lääkäriin ja myös kertoa töissä mikä on tilanne. Puhumalla asiat selviää. Tsemiä. Soita kans lasten isälle, jos sitä yhtään kiinnostaa asia.