Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko ihminen pärjää 3-4 tunnin yöunilla?

Vierailija
14.08.2019 |

Olen todella epätoivoinen. Viimeisen kahden viikon aikana olen nukkunut 3-4 tunnin yöunia. Pyörin unettomuudesta ahdistuneena sängyssä yökahteen ja kuudelta soi herätyskello. Olen määräaikaisessa työsuhteessa, enkä uskalla hakea sairauslomaa.

Kauanko kestän hengissä näin? Pelkään sairauskohtausta. Minulla on kaksi lasta ja huolehdin heistä yksin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kauaa tai riippuu. Ehkä jos lapsia ja v

se on pakko pärjätä-

Ei lapseton pärjää noilla unilla.

Vierailija
22/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyin elämään noilla yöunilla muutaman vuoden ennen täydellistä henkistä ja fyysistä romahdusta. Muisti ja motoriikka menivät ensimmäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä kofeiinipitoisia juomia, kahvia ja teetä, varsinkin vihreä tee on varsinainen yövalvottaja. Keski-ikää lähestyvä joutuu opettelemaan tämän uudestaan, yleensä kantapään kautta.

Vierailija
24/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä suojatyöpaikassa te olette jotka väitätte että tuolla pärjää? Kyllä siinä työn laatu kärsii heti kun nukkuminen vähenee tuohon määrään ja romahtaa pian sen jälkeen. Ja onhan se aikamoista kidutustakin. 

Tuollaiset ajatukset että en voi hakea sairaslomaa, en voi pyytää lääkkeitä ovat unettomuuden aiheuttamaa harhaa, kun kaikki esteet ratkaisujen tiellä alkavat näyttää ylivoimaisilta.

Vierailija
25/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillu ensi hätään melatoniinia? Myös masennuslääkkeitä käytetään pienellä annostuksella unettomuuden hoitoon.

26/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko väsynyt valveilla ollessasi?

Minulla oli kerran muutaman kuukauden ajan selittämätöntä vähäunisuutta, 3-4 h yössä ja sekin pätkissä. Ihmettelin kun en kuitenkaan ollut poikkeuksellisen väsynyt päivisin. Luin jostain, että vaikka uni jäisi lyhyeksi, se voi olla laadukasta ja sen takia riittävää. Ei se katkonaisuudesta johtuen kyllä kovin laadukkaaltakaan tuntunut. Omituinen juttu.

Vierailija
27/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu kaksi vuotta 2 - 3 tunnin unilla valtavan stressin takia. Toisinaan oli päiviä milloin vain nukuin tai oli pakko nukkua kun oli niin väsynyt. Kun stressi väheni uni lisääntyi 5 - 6 tuntiin kun sitä ennen saattoi nukkua 9 tuntiakin. Paino nousi kymmeniä kiloja, tuli sokeritauti, masennus ja muita vaikutuksia. Suomen herrat ei tiedä kerrassaan mitään mitkä on todelliset sote ongelmat ja mitä ne aiheuttaa, kiitos kaikesta.

Vierailija
28/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kannattaa yrittää, ei sitä muuten tiedä.

Vierailija
29/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen muuttuu rumaksi, jos se ei nuku kunnolla. Stressi ja viha tekevät ihmisestä ruman. Kaikki nämä vanhentaa ihmistä. Tärkeintä on hyvä olo, onnellisuus ja elämän pienet nautinnot. Ei tämä elämä mikään rangaistus ole.

Vierailija
30/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vanhemmat ihmiset, jo eläkkeellä olevat, tulevat toimeen minimaalisilla yöunilla.

Nukkumaan joskus klo yhden aikohin yöllä, kun tv-ohjelmat loppuvat.

Aamukahvia ovat keittelemässä jo  neljän aikaan aamulla ja aamulenkillä klo viisi.

He kuitenkin ottavat saattavat ottaa pitkät päiväunet lounaan jälkeen keskipäivällä, ja se pelastaa heidät.

Tuskinpa eläkeläinenkään jaksaisi noin lyhyillä yöunilla harrastaa tennistä, kuntosalia, tai muita tarkkaavaisuutta vaativia harrastuksia.

Unettomuuden kestäminen on yksilöllistä. 

Vierailija
31/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka kestävät yövalvomista hyvin, heidän kannattaisi hakeutua vuorotyöhön, ennenkaikkea yötyöhön.

Joillekin sopii valvoa yöt ja nukkua päivällä.  Meitä ihmisiä on niin moneksi, olemme hyvin erilaisia.

Esimerkiksi jotkut sairaanhoitajat haluavat tehdä, pelkkää yövuoro, se sopii heille ja heidän uni-valverytmiinsä.

Mutta unettomuus sinänsä on kinkkinen juttu. Satunnainen unettomuus ei ketään haittaa kuin hetken, mutta jatkuva unettomuus pitäisi hoitaa, kuin mikä tahansa sairaus, vaikkapa terapialla.

Vierailija
32/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet unettomuudet voidaan hoitaa keskusteluilla, rentoutuksella, unitutkimuksilla, ruokavalioilla, terapialla ja tilapäisellä unilääkityksellä ja lyhyillä sairaslomilla sekä elämäntilanteen muutoksien hyväksymisellä-

On kuitenkin olemassa muutamia tosi harvinaisia unihäiriöitä, johon mitkää nuo em. keinot eivät tehoa.

Se on kuitenkin erittäin, erittäin harvinaista.

Vierailija
33/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4tuntia on terveen ihmisen nukkumis aika. Itse en pysty siihen lääkityksen takia. Donald Trump nukkuu 4tuntia päivässä. Monet munkit nukkuvat tai he nukkuvat 4tuntia.

Maailma olisi parempi paikka, jos DT nukkuisi 8 tunnin yöunia.

Vierailija
34/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen muuttuu rumaksi, jos se ei nuku kunnolla. Stressi ja viha tekevät ihmisestä ruman. Kaikki nämä vanhentaa ihmistä. Tärkeintä on hyvä olo, onnellisuus ja elämän pienet nautinnot. Ei tämä elämä mikään rangaistus ole.

Sen takia ihmiset ovat varmaan niin rumia. Ihmisellä pitäisi olla hyvin eläneen habitus.

Vierailija
35/40 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö lääkäreiltä saa nukahtamislääkettä? Se voisi auttaa. Itselläni oli aikoinaan sama ongelma ja siihen aikaan nukahtamislääkeisiin sai reseptin automaattisesti. Sairauslomaa en saanut.

Erittäin hyvä suuntaus, ettei unilääkkeitä määräillä "automaattisesti".

Miksi, jos ne auttaa?

Vierailija
36/40 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.Katsotaanko se että koko yö on ollut uneton

Kun itse olen 5 yötä putkeen saanut unen siinä aamu viideltä ja herännyt puoli 8 aikaan aamulla?

Vierailija
37/40 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin itsekin unettomuus ongelmasta unilääkkeitä en huoli koska niihin jää koukkuun ostan mieluummin melarestia tai sedixiä ja meditaation avulla rentoutumista. Keikka työssä ja nyt joulu menee duunissa noh ainakin saa paremman palkan pyhiltä.

Vierailija
38/40 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaista kukaan voi tietää...

Toinen kestää vuosikymmeniä ja toinen kuukahtaa jo lyhyessäkin ajassa.

Vierailija
39/40 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni menee jo 7.vuosi näin. Nukahdan monesti vasta 01-02 välillä ja herätys on 04.30-05 välillä.

Olen huomannut, että töissä itseäni paljon nuoremmat valittaa väsymystä ja yöunien lyhyyttä. Ja kun asiasta puhutaan, selviää, että nukkuvat vähintään 8h yössä plus päiväunet päälle.

Itselläni ikää 52 ja tunnen kyllä pärjääväni näin. En ole päivisin mitenkään väsynyt eikä töissä tarvitse haukotella kuten työkaverin..

En kyllä sitä kiellä, etteikö lyhyet yöunet näy jossain. Varsinkin kasvoissa näkyy rupsahdus.

Vierailija
40/40 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lyhyilläkin yöunilla pärjää ihan elämän loppuun saakka.