Pelottaa ihan kympillä, perjantaina silmien laserleikkaus. Kokemuksia kiitos?
Kommentit (29)
silmien kuivuus on erittäin yleinen seuraus toimenpiteestä. Ei ehkä herätä mitään tunteita niissä, jotka eivät kyseisestä vaivasta kärsi. Mut voin kertoa että on tosi pa***mainen vaiva. Itselläni erittäin kuivat silmät, ja tämä on suurin syy siihen, etten operaatioon ole hakeutunutkaan vaikka miikkoja on 7.
Se toimenpide on ensisijaisesti outo. Ei kivulias, ei vaikea, vaan tosi omituinen. Suhtaudu uteliaisuudella, koska kokemus on tosi hankala kuvailla kellekään jälkikäteen.
Ja oikeesti, hyvin se menee. Mun silmät on korjattu, samoin molempien sisarusten ja äidin. Kaikki ollaan oltu ihan 100% tyytyväisiä jo vuosia.
Vaikka ketju on jo vanha, pakko lisätä, että nämä "itsellä meni hyvin ja samoin kahdella tutullani, elämäni paras päätös!" -tsemppaukset ovat yhtä tyhjän kanssa, jos haluaa tietää operaation riskeistä. Siihen tarvitaan laajempi otanta.
Muistaakseni jossain tutkimuksessa 2 prosenttia lasik-leikatuista katui operaatiota komplikaatioiden tai huonon lopputuloksen vuoksi. Suunnilleen kolmasosalle tai ehkä vielä useammallekin oli jäänyt jokin pysyvä oire, kuten häikäisy tai silmien kuivuminen.
Itse en juuri tuon silmien kuivumisen takia uskalla mennä leikkaukseen. Se on masennukselle altistava riesa ja olen varmaan riskiryhmää, kun silmäni kuivuvat piilareiden kanssa puolessa tunnissa.
Oon kuullu että sattuu kuulemma ihan hirveesti.
Vierailija kirjoitti:
Onpa oudon negatiivisia kokemuksia. Omasta lähipiiristä tiedän itseni lisäksi ainakin neljä silmien laserleikkausta eikä kukaan ole katunut hetkeäkään. Yhdestä leikkauksesta on jo yli kymmenen vuotta reilusti aikaa, omastakin yli kolme vuotta. Vähän on kuivat silmät edelleen, silti parhaimpia päätöksiä elämässäni.
Minäkin tiedän neljä leikannutta, ja jokaisella heistä on nykyään silmälasit. Ainut hyvä juttu oli se, ettei näkö ole ihan niin huono kuin ennen leikkausta. Eli silmälasit saa halvemmalla.
Varaudu siihen että on 5-10 % mahdollisuus että sokeudut.
Minulle jäi huono hämäränäkö ja tietysti ihan lähelle en enää näe kun korjattiin kutosen miinus kokonaan. Sain valita jätetäänkö vähän korjaamatta, mutta koin että tärkeämpi nähdä kunnolla kauas. Odotettavissa on ainakin lukulasit vanhemmiten.
Minäkin pelkäsin että liikutan silmää, mutta kuulemma sitten se laite pysähtyy ja pitää vain leikata toisella kerralla sitten. Tai näin muistelen että lääkäri sanoi.
Pahempi oli se ettei silmiin saa koskea. Mistä minä tiedän etten varmasti yöllä ala hieroa silmiä. Ei minulle mitään suojalaseja annettu?
Aurinkolaseja oli pakko käyttää pihalla mutta se häikäisy meni ajan kanssa ohi.
Minulla oli tosiaan niin huono näkö että jos olisin joutunut vaikka auto-onnettomuuteen ja menettänyt lasit, niin en olisi nähnyt auttaa ketään. En ole katunut, olisikohan leikkauksesta 6 vuotta?
Tämä on huono paikka herkille kysyä mitään kun aina joku trollaa.
Hyvin on mennyt heillä joiden tiedän olleen leikkauksessa.Osa jo vuosia sitten.
Ne paksut ruosteiset puudutuspiikit vihloi ihan saatanasti. Onneksi taju lähti kivusta, niin ei se leikkaus sattunut yhtään.