Pelottaa ihan kympillä, perjantaina silmien laserleikkaus. Kokemuksia kiitos?
Kommentit (29)
Puudutus tehdään niin ei tunnu lainkaan kipua, eikä operaatiota itse edes näe. Hyvin se menee!
Kaikissa toimenpiteissä on riskinsä ja etenkin tällaisissa suhteellisen indikaation leikkauksissa (eli ei välttämätöntä hoitoa) toivottavasti ne mahdolliset haitat ja hyödyt on potilaalle selkeästi kerrottu....
Ei sattunut, kauan meni oikein hyvin.
Nyt toinen silmä on sokea, toisessa onneksi vielä näkö on.
Tämä on siis ihan tosi.
Ihan hirveä kokemus. Silmät vuoti 2 päivää putkeen ja tulehtui. Silmiä ei voinut pitää auki kun sattui ja ne vuotivat.
Hyvät kokemukset, nopea toimenpide ja kyllä siinä pysyy paikoillaan.
Onpa oudon negatiivisia kokemuksia. Omasta lähipiiristä tiedän itseni lisäksi ainakin neljä silmien laserleikkausta eikä kukaan ole katunut hetkeäkään. Yhdestä leikkauksesta on jo yli kymmenen vuotta reilusti aikaa, omastakin yli kolme vuotta. Vähän on kuivat silmät edelleen, silti parhaimpia päätöksiä elämässäni.
Muakin jännitti mut leikkaus oli super helppo ja nopea. Itse leikkaus kesti pari minuuttia ja jo illalla rupesin näkemään hyvin. Pari viikkoa, max kuukauden silmät oli kuivat mutta sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia vaivoja. Ainut asia mikä harmittaa on se, etten uskaltanut mennä leikkaukseen aiemmin!
Mulla ammuttiin laserilla verkkokalvoon noin 200 laukausta. Jokainrn tuntui kuin olis kuuma neula työnnetty takaraivoon. Kaihileikkauksessa taas linssi pilkottiin ultraäänellä ja imettiin pienellä pillillä pois ja se ei tuntunut miltään, mutta näkö hävisi hetkeksi kokonaan, kunnes ne työnsi uuden linssin sarveiskalvoon tehdystä viillosta silmän sisään. Eli tuo oli kivuton operaatio, mutta kun värikalvon tulehdukseen iskettiin antibioottia neulalla silmän taakse lihakseen niin se kyllä sattui.
Sattuuko puudutuspiikillä pistäminen silmämunaan?
Olin leikkauksessa 7 vuotta sitten, laseissa molemmat linssit lähemmäs -10 ja hajataittoa. Näkö korjaantui täydelliseksi ja nykyään tuntuu uskomattomalta ajatella, että olen joskus ollut ilman silmälaseja sokea kuin lepakko. Tietenkin ensimmäiset tunnit leikkauksen jälkeen ovat hyvin kivuliaat (itse leikkaus ei satu), mutta minulla helpotti jo seuraavaan päivään mennessä. Muutama päivä leikkauksesta ajoin jo autoa täysin ongelmitta.
Elämäni paras päätös.
Mun kavereilla ollut vissiin aika paska säkä kun melkein kaikki on joutuneet hommaa rillit uudestaan n viisi vuotta operaatiosta, kuka hajataiton vuoksi ja kuka minkin syyn vuoksi.
Kaikki on valitelleet tuota silmien kuivumista ja tippoja kuluu paljon.
Itse en ole vaivautunut operaatioon kun nykyään saa ihan kivoja rillejä ja tarpeen vaatiessa voi ottaa piilarit käyttöön.
Helppo homma. Turhaan murehdit
mies51v
Hyvin meni. Otin viikon loman jotta voin hoitaa silmiä kunnolla leikkauksen jälkeen ja jää toipumisaikaa. Käytä reilusti silmätippoja, kunnollisia. Pidä yölaseja. Minulla ei jäänyt kuivat silmät, päivääkään en ole katunut.
Minun silmäni operoitiin 21 vuotta sitten. En edelleenkään tarvitse laseja, en edes lukulaseja, vaikka ikää on 55 vuotta. Elämänmuutos hyvin huononäköisestä rillittömään oli yksi parhaista päätöksistäni koskaan. Minulla ei ollut lainkaan kipuja, mutta käsittääkseni kaikilla muilla on ollut. Etukäteen ei kuitenkaan voi tietää, onko kipuja paljon vai vähän. Kivut alkavat vasta myöhemmin, joten itse operaatiota ei ole syytä pelätä sen vuoksi. Varaat vain lääkärin määräämät kipulääkkeet käden ulottuville ja menet vaikka sänkyyn kuuntelemaan äänikirjoja.
Kirurgini sanoi, että vaikka melkein jokainen pelkää sitä, ettei pysty pitämään silmiään paikoillaan operaation aikana, jokainen lopulta pystyy siihen. Tämä operaatio on kaiken lisäksi niin lyhyt, että se on oikeasti ohi ennen kuin huomaakaan.
Tsemppiä ja pelko pois. Ensi viikolla on jo mahtava olo. :)
Vierailija kirjoitti:
Mun kavereilla ollut vissiin aika paska säkä kun melkein kaikki on joutuneet hommaa rillit uudestaan n viisi vuotta operaatiosta, kuka hajataiton vuoksi ja kuka minkin syyn vuoksi.
Kaikki on valitelleet tuota silmien kuivumista ja tippoja kuluu paljon.
Itse en ole vaivautunut operaatioon kun nykyään saa ihan kivoja rillejä ja tarpeen vaatiessa voi ottaa piilarit käyttöön.
Hajataittoa ei voi korjata laserilla. Ehkä ystäväsi eivät ole tätä tienneet. Mulle ei piilarit käyneet, onneksi on leikkautin.
Sattuu ja paljon. Vaarana sokeutuminen ja kuten joku jo kirjoitti ylempänä, myös silmän poisto on riskinä. Toki nämä ovat aika harvinaisia tapauksia, vain viisi kymmenestä sokeutuu ja/tai joutuu silmän poistoon. Onnea leikkaukseen.
Omat kokemukset:
+itse leikkaus nopea ja kivuton
+näöntarkkuus parani heti
-hyvä näkökyky ei jäänyt pysyväksi, tarvitsin rillit jo 2 v päästä
-toiseen sarveiskalvoon kehittyi arpi, jota piti hoitaa _vuosia_ silmätipoilla
-silmät kuivuvat
-häikäisy ja haloilmiöt katsoessa kirkkaita kohteita pimeässä, esim. katuvalot
(-kaihin kehittyminen jo suht nuorena voi olla laserkomplikaatio)
Vierailija kirjoitti:
Ei sattunut, kauan meni oikein hyvin.
Nyt toinen silmä on sokea, toisessa onneksi vielä näkö on.
Tämä on siis ihan tosi.
Niin. Se meni oikein hyvin eiku.
Sattu ihan saatana..i nyt toinen silmä jouduttiin poistamaan ja toisella tuskin näen mitää.