Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muka "vanhapiika" vanhahtava ilmaisu?

Vierailija
14.08.2019 |

Mikäli se on, niin mitä ihmeen sanaa sen tilalla on soveliasta käyttää? Jos esimerkiksi vielä 45-vuotiaana olen naimaton, olenko sitten "vanhasinkku", vai mikä?:D

N23

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi sanoa vain sinkku? Miksi pitää puhua piioista kun ei niitä ole aikoihin ollut edes olemassa?

Siksi kun se on akkojen rooli maailmassa. Piikoa.

Vierailija
42/81 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse miehenä käytän termiä yksineläjä tai jos joku kyselee suoraan/epäsuorasti siviilisäätyä niin sanon että "yksin elelen". Ei mielestäni leimaa mitenkään, ei suoraan sano että sinkku/vanhapoika tai -piika, ovathan monet vanhuksetkin yksineläjiä eikä heiltä udella tai oleteta että on suhteessa vielä/edelleen joten miksi minulta pitäisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/81 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se

Vierailija
44/81 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piika, palvelija, renki, vähempiarvoinen kuin toinen ihminen. Näin nykyaikana, kuka kehtaa edes miettiä käyttävänsä toisesta ihmisestä vastaavaa nimitystä, miettien yhteyttä menneeseen brutaaliin aikaan?

Vierailija
45/81 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä termi on todella vanhanaikainen.

Aikaisemmin oletettiin, että naimattomat naiset ilman lapsia olivat myös neitsyitä.
Nykyään todelliset vanhat neidot ovat harvinaisuus.
Siksi on naurettavaa kutsua naimatonta, mutta seksuaalisesti kokenutta naista vanhaksi neidoksi.

Hän on sinkku.
Ja se, miltä hänen yksityiselämänsä todellisuudessa näyttää, elääkö hän aseksuaalisesti, onko hänellä kumppani tai vaihtuvia kumppaneita, ei kuulu kenellekään.

Vierailija
46/81 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ja kuvaava termi.

Vierailija
47/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoveli kutsui minua vanhaksipiiaksi siitä asti kun olin 9v. Menin kyllä naimisiin ja sain lapsia, lieneekö pettynyt sitten. 

Vierailija
48/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat sekä naimaton että vanhapiika ovat vanhahtavia, negatiivissävytteisiä nimityksiä. Lisäksi saa kuulla toisinaan sellaisia hyvinkin vanhanaikaisia heittoja kuten onko neiti naitu tai pitäisikö neidille ostaa hamekangasta ? Molemmat ällöttävän vanhanaikaisia heittoja.

Hamekangas piti ostaa, jos karkauspäivänä vastasi kieltävästi naisen kosintaan. 

Vierailija
49/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaavimpia ovat vapaa nainen tai itsellinen nainen. Rengastamaton ja kahlitsematon ovat myös hyviä. 

Vierailija
50/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus aloittajalle. Käytösoppaan mukaan varttuneesta naisesta käytetään nimitystä rouva. Hän voi sen sitten itse korjata "neiti" jos kokee sen tarpelliseksi, tuskin korjaa.

Vierailija
51/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neiti-ihminen.

Sekin on leimaava, sinkku?

Vierailija
52/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtään tilannetta, jossa tavallinen ihminen joutuisi käyttämään ko. sanaa (tai sen vastinetta), jollei tarkoituksena ole juoruta jonkun toisen elämästä. 

Vierailija
53/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tämä termi on todella vanhanaikainen.

Aikaisemmin oletettiin, että naimattomat naiset ilman lapsia olivat myös neitsyitä.
Nykyään todelliset vanhat neidot ovat harvinaisuus.
Siksi on naurettavaa kutsua naimatonta, mutta seksuaalisesti kokenutta naista vanhaksi neidoksi.

Hän on sinkku.
Ja se, miltä hänen yksityiselämänsä todellisuudessa näyttää, elääkö hän aseksuaalisesti, onko hänellä kumppani tai vaihtuvia kumppaneita, ei kuulu kenellekään.

Kuuluu aikaan, jolloin miehen tittelillä kutsuttiin myös rouvaa. Rouva työtön juoppo, työmiehen vaimo, ruustinna jne.

Vierailija
54/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihmiset eivät näytä edes tietävän, mikä on vanhapiika. Pitävät kaikenlaista sinkkuutta vanhanapiikuutena. Vaikka vanhapiika tarkoittaa vain sellaista sinkkua, joka on sinkku vastoin omaa tahtoaan, koska kukaan ei huoli häntä.

Vierailija
55/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhapiika ei itse asiassa ollut haukkumanimi vaan virallinen nimitys tai status naiselle, joka ei vielä 25-vuotiaana ollut naimisissa. Silloin meni jokin vero. Ja kyse oli siis naimisissa olosta, ei suhteista eikä tapailuista. Yhdessä asuminen ilman, että ollaan naimisissa, oli silloin harvinaisempaa, mutta taisi mennä vero siinäkin tapauksessa. Miehille oli vastaava.

56/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä oo mikää piika! 😄

Vierailija
57/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmiset eivät näytä edes tietävän, mikä on vanhapiika. Pitävät kaikenlaista sinkkuutta vanhanapiikuutena. Vaikka vanhapiika tarkoittaa vain sellaista sinkkua, joka on sinkku vastoin omaa tahtoaan, koska kukaan ei huoli häntä.

Ennen naisilla ei ollut vaihtoehtoa. Oli pakko huolia joku. Leski voi hoitaa asioitaan itsenäisesti mutta muilla oli holhooja kuten lapsilla.

Vierailija
58/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhapiika ei itse asiassa ollut haukkumanimi vaan virallinen nimitys tai status naiselle, joka ei vielä 25-vuotiaana ollut naimisissa. Silloin meni jokin vero. Ja kyse oli siis naimisissa olosta, ei suhteista eikä tapailuista. Yhdessä asuminen ilman, että ollaan naimisissa, oli silloin harvinaisempaa, mutta taisi mennä vero siinäkin tapauksessa. Miehille oli vastaava.

Lisään vielä, että tästä voi jokainen päätellä, onko termi vanhanaikainen vai ei.

Vierailija
59/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhapiika on nykyään ihmisen kuvauksena yleensä epätosi. Koska piikahan siis tarkoitti neitsyttä silloin sitä nimitystä kunniallisista naimattomista naisista käytettiin. Harva nykyään naimaton nainen sentään neitsyt on, ja vielä harvempi pitää sitä mitenkään olennaisena tietona. Itse en ainakaan halua tietää aapeen seksikäyttäytymisen historiasta mitään. Siksi mulle riittäisi ihan se ei parisuhteessa - ilmaus.

Vanhapiika ei viittaa neitsyyteen vaan siihen, että nainen on epäonnistunut tehtävässään hankkia aviomies ja perustaa perhe.

Se on ollut myös oma valinta. Miesv ihan lisäksi ennekin on ollut le sboja, ase ksuaaleja ym.

Vierailija
60/81 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus aloittajalle. Käytösoppaan mukaan varttuneesta naisesta käytetään nimitystä rouva. Hän voi sen sitten itse korjata "neiti" jos kokee sen tarpelliseksi, tuskin korjaa.

P

Nuokin molemmat sanat viittaavat suhteeseen muuhun ihmiseen, mieheen.

En tykännyt alle 20-vuotiaana Ranskassa yhtään, milloin henkilökunta kaupoissa, ravintoloissa, kaduilla tai missä vain lähestyy teini-ikäistä kohteliaasti "madame". Yäk 😆

Onneksi meidän arkikieleemme ei vastaavalla tavalla kuulu neidittelyä tai rouvittelua 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi