Onko väärin mennä leipäjonoon, jotta saisin raha säästöön?
Tuloni on niin pienet, että vaikka koitan elää säästeliäästi, kaikki mikä tulee meneekin. Joinain kuukausina säästöön voi jäädä muutama kymppi, mutta ennemmin tai myöhemmin tulee joku pakollinen hankinta tai muu meno, johon nekin rahat täytyy käyttää. Olen jo vuosia ollut tilanteessa, jossa tililläni on korkeintaan muutama satanen ylimääräistä. Ja se on pidemmän päälle stressaavaa.
Onko teidän milestä väärin, jos käyn hakemassa helpotusta tilanteeseeni leipäjonosta? Hakisin ilmaista ruokaa vaikka siihen asti, kunnes tilillä on esim. tonni. Vai tekisinkö siinä väärin niitä kohtaan, joilla on nyt akuuti hätä päällä?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne vain, niinhän muutkin tekevät.
Aivan, tutkimusten mukaan tämä on juuri se syy miksi ruokajonossa käytetään, ei siksi että meillä olisi joku äärimmäinen köyhyys.
Tietenkin aina on ne pari yksittäistapausta joilla on kaikki maailman ongelmat samaan aikaan.
Puhut köyhistä ihmisistä jotka yrittävät rapia tuolla kokoon muutaman kympin kuukaudessa. Niin en liikaa moralisoisi.
Vierailija kirjoitti:
Saako mennä leipäjonoon, että saa Mersun ostetuksi?
- Kyösti
Ei ole tarvinnut mennä leipäjonoon mutta ruokaan ei ole varaa käyttää kuin 120-200€ kk. Riippuen miten on töitä. Ei taida riittää ihan Mersun maksamiseen. Jollet sitten tarkoita jotakin hylkyä josta purkaamo tarjosi 200€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama satanen ylimääräistä? Mielestäni se on ihan hyvin. Minulle jää vuokran jälkeen 350 euroa, enkä käy leipäjonossa.
Muutama satanen on monelle täysin riittämätön puskurirahasto ja se kuluu hetkessä pois, jos eteen tulee joku vähänkin isompi pakollinen hankinta.
Minulla harvoin on yli 300 käyttötilillä, ei edes palkkapäivän jälkeen. Maksan laskut pois palkkapäivänä sitten rahat sijoituksiin siten että 300 jätetään vararahastoksi. Kuukausi elellään sitten osinkotuloilla. Toimii ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni jonossa olevista käyttää rahansa tupakkaan tms, olueeseen tms, uhkapeleihin tms, eli kun ei ole kontrollia niin kaikki hakee leipansä jonosta kun on ilmasta.
Sillä nyt ei ole mitään merkitystä, vaan "leipäjonojen" tarkoitus on vähentää ympäristökuormitusta ja onhan sillä myös eettiset arvot. Ja jokatapauksessa, kauppoihin jää aina jotakin tuotetta myymättä tai se pilaantuu kuljetuksen ja säilytyksen aikana, mutta silti se on vielä syömäkelpoista.
Jos leipäjonot poistettaisiin, sillä olisi suora vaikutus kulutushintoihin, kun kaupan on jätteet lajiteltava, joka tietysti vie kallista työaikaa, kun monet tuotteet on pakattu muoveihin jne. ja vain kalliimmat tuotteet on mahdollista myydä kaupassa -60%, muu on kannattomatonta, päinvastoin se lisää kuluja.
Nyt "leipäjonojen" jakelu tapahtuu vapaaehtoistyövoimin, joka säästää huomattavasti kaupan kuluja, joka tietenkin näkyy elintarvikkeiden hinnassa.
Mihin unohdit ne tulot jotka kaupoilta jää saamatta, kun ruokaa jaetaan ilmaiseksi? Vai luuletko, että jos leipäjonot poistettaisiin, niiden asiakkaat dyykkaisi jatkossa ruokansa tai söisi nälkäänsä kynsiään?
Moni näkisi nälkää. Tai sitten sukulaisten tai tuttavien pitäisi auttaa. Et sinä tunnista kaikkia leipäjonossa käyviä kadulta. Vaikka kuvittelet sillä käyvän vain moniongelmaisia elämäntapatyöttömiä.
Ei ole väärin, kun olet vähävarainen. Noissa on kuulemma aika paljon muualta tulleita, liekö ihan virolaisia tai romanialaisia ruokaturisteja, joten sinne vain, jotta joku suomalainekin saa ruokaa sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama satanen ylimääräistä? Mielestäni se on ihan hyvin. Minulle jää vuokran jälkeen 350 euroa, enkä käy leipäjonossa.
Muutama satanen on monelle täysin riittämätön puskurirahasto ja se kuluu hetkessä pois, jos eteen tulee joku vähänkin isompi pakollinen hankinta.
Ei tarvitse muuta kuin hampaan vanhan paikan alle tulee reikä. Siihen juurihoito niin ei riitä satku tai pari edes kunnallisella hammaslääkärillä. Noi jutut käy vielä juuri sillä huonoimmalla mahdollisella hetkellä . Kun on monta isoa laskua. Taloustilanteen näkee ikävä kyllä usein hampaista. Monella köyhänä kitkuttelevalla on karmea kerros hammaskiveä. Ihan naisillakin jotka muuten yrittävät pitää itsensä huoliteltuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse muuta kuin hampaan vanhan paikan alle tulee reikä. Siihen juurihoito niin ei riitä satku tai pari edes kunnallisella hammaslääkärillä. Noi jutut käy vielä juuri sillä huonoimmalla mahdollisella hetkellä . Kun on monta isoa laskua. Taloustilanteen näkee ikävä kyllä usein hampaista. Monella köyhänä kitkuttelevalla on karmea kerros hammaskiveä. Ihan naisillakin jotka muuten yrittävät pitää itsensä huoliteltuna.
Vuositarkastus + bitewingit niin ei pääse noin käymään. Maksaa alle satasen vuodessa
ohis
Ne ruuat menee vanhaksi ja menevät roskiin jos niitä ei kukaan hae. Kaikille hakijoille riittää ruokaa. Esim. Helsingissä joka päivä jako jossain päin. Itse hain ruokaa kun olin Helsingissä työttömänä. Mukavasti jäi rahaa säästöön useampi satanen kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän koko leipäjonoon menemisen idea on: ei tarvi rahojaan ruokaan tuhlata. Jää rahat sitten hyödyllisempiin tarpeisiin.
Eikä ole, vaan tarkoitus on antaa leipää ihmisille joilla sitä ei syystä tai toisesta ole. Ei mihinkään ruokakuluissa säästämistä varten. Toisilla on ihan oikea hätä, ja te mietitte säästämistä leipäjonon avulla. Pitäs vähän ravistella järkeä ja empatiaa päihinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän koko leipäjonoon menemisen idea on: ei tarvi rahojaan ruokaan tuhlata. Jää rahat sitten hyödyllisempiin tarpeisiin.
Eikä ole, vaan tarkoitus on antaa leipää ihmisille joilla sitä ei syystä tai toisesta ole. Ei mihinkään ruokakuluissa säästämistä varten. Toisilla on ihan oikea hätä, ja te mietitte säästämistä leipäjonon avulla. Pitäs vähän ravistella järkeä ja empatiaa päihinne!
Niin minulle voi antaa kans. Leipää ei ole syystä että en halua tuhlata rahaani siihen....
Usein sitä ei kehtaa edes hakea ne jotka oikeesti tarvis. Toiset taas kehtaa mennä suoraan töistä viimevuotisella autolla, vaikka ei olis mikään tarve vaan saituus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muka sanotaan, että leipäjonojen tarkoituksena on antaa leipää niille joille sitä ei ole? Siis totta kai tällaiset poikkeusyksilöt toivotetaan tervetulleiksi leipäjonoihin muiden mukana, ja ehkä jossain on erityisiä leipäjonoja pelkästään heitä varten. Ainakin täällä päin leipäjonot on kuitenkin tarkoitettu kaikille vähävaraisille, eikä mitään euromääriä tms. ole vaan kaikki jotka kokee itsensä vähävaraisiksi on tervetulleita jonottamaan.
Ei ole väärin. 90% tekee noin. Ihmisethän tulee autolla hakemaan sieltä ruokaa. Mietippä sitä!
Siellä käy oikeasti niitä, jotka tarvii sen leivän henkensä pitimiksi, kun omat rahat on juotu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väärin. 90% tekee noin. Ihmisethän tulee autolla hakemaan sieltä ruokaa. Mietippä sitä!
Mäkin kävin autolla leipäjonossa enkä edes millään ikivanhalla rotiskolla. Mutta kaikki ei ole sitä miltä se näyttää. Autoni moottorin merkkivalo paloi, korjaaminen olisi maksanut yli 3 000 € eikä mulla ollut siihen varaa. Koko ajan sai pelätä, hajoaako auto alle ennen kuin saan rahat jostain kasaan. Ja se auto oli oikeesti tarpeellinen töissäni, joista tulin suoraan leipäjonoon hakemaan edes vähän helpotusta ahdinkooni.
Kokeile onko leipäjonosta hyötyä ja käy kuukausi. Säästä hätävara vuodessa niin talous ei kaadu ekaan yllätyslaskuun. Siellä on ruokaa joskus liikaakin
Vierailija kirjoitti:
Voi toki. Olen itsekin käynyt n. vuoden verran leipäjonossa, vaikkei mikään akuutti tarve ollutkaan. Enkä ilmeisesti ollut ainoa, sillä monet tulivat jonoon omalla autollaan (ei edes millään röttelöillä), vaikka tiedän että ko. henkilöt asuvat kaupungissa, eikä auto siten ole välttämättömyys. Kuulin myös erään jonossa olleiden keskustelun, jossa nainen sanoi toiselle säästävänsä jonon ansiosta lomamatkan verran vuodessa.
Mäkin olen säästänyt leipäjonon ansiosta lomamatkoja. Olen käynyt lasten kanssa Tallinnassa päiväristeilyillä ja kerran mentiin oikein Ruotsiin asti tapaamaan siellä asuvaa siskoani ja lasten serkkuja.
Ei kaikki tarvitsijat pääse paikalle. Muistan, kuinka yhdessä jonossa kyräiltiin autolla paikan päälle tulevia jonottajia. Parin kanssa juttelin, niin ne vei ruokaa semmosille ihmisille, jotka ei ite päässyt kotoaan ruokaa jonottamaan. Ja jonotti siellä muiden kanssa, vaikka olisin näille suonut jopa ohituksen asian suhteen, kun se ruoka piti vielä kuljettaa eteenpäin.