Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kodissani lokkeileva ystävä - kaipaan osuvia vasta-argumentteja hänen perusteluille

Vierailija
13.08.2019 |

Kelan tuet maksavat nyt vuokrani toistaiseksi, sairauteni (masennuksesta johtuva työkyvyttömyys) takia. Mutta eräs läheinen ystäväni, jolla ei ole juuri nyt vakituista asuntoa avioeronsa takia eikä ole ollut/hakenutkaan omaa kotia kuukausiin, on ottanut tämän kotini lähes vakituiseksi yösijakseen ja majapaikakseen. Hän maksaa mielellään osansa ruokakuluista, muttei mitään muuta. Olen pyytänyt häntä osallistumaan esim nettilaskuun ja sähkökuluihin. Hän on kuitenkin sellainen ihmistyyppi, joka osaa puhua ja argumentoida tiensä läpi tilanteesta kuin tilanteesta (jokainen on varmaan tavannut tämmöisiä päällepäsmäreitä joskus?). Jos ehdotan häntä vaikkapa maksamaan puolet laskuista, hän toteaa miksen kiikuta niitä laskujakin Kelalle. "Sähän asut täällä itse ilmaiseksi niin miksi vaadit minulta maksua mistään" on hänen vakioargumentoinnin aloitus ja pointti, kun otan asiat puheeksi ties kuinka monetta kertaa.

Minua ei teoriassa haittaa, jos vaikeassa tilanteessa oleva hyvä ystävä majoittuisi luonani. Mutta minua korpeaa tämä asenne häneltä! Ikään kuin oletusarvoisesti minun kuuluisi majoittaa toinen siksi, että itse "asun ilmaiseksi ja hän on hei sentään koditon".

Tämä ihminen on sekä sukua että lapsuudenystävä ja muilla tavoin todella kiva tyyppi, joten välien katkaisu tai pihalle potkaiseminen ei ole parempi vaihtoehto. Olen vähän liian myötäileväluonteinen yleensäkin, enkä tiedä mitä enää sanoa. Tuntuu ettei ystävä arvosta lainkaan tätä hänellekin ilmaista asuntoa jossa annan hänen hengata kuin kotonaan, vaan ottaa kaiken apuni itsestäänselvyytenä. Olenko minä tässä sitten se itsekäs osapuoli kun vaadin osallistumista muuhunkin kuin ruokiin, esim siivoamiseen jota ei ole koskaan tehnyt? Tilanne on siis jatkunut noin 5 kuukautta jo.

Näkökulmia jokaiselta elämäntilanteestaan riippumatta, pyytelen! :)

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano, että ovella kävi hallituksen puh.johtaja/asukastoimikunnan puh.johtaja/vastaava teidän talossanne, ja kysyi suoraan , kun oli huhupuhetta kuullut, että asuuko asunnossa ylimääräisiä asukkaita? Sanoi, että näin ei voi tehdä. Vesimaksut on X euroa/henkilö! Sano, ettet uskalla enää ottaa asuntoosi, kun kyttäävät, ja menetät kotisi! Kelalta tulee myös sanktiot! Ja näinhän sinulle, ap, tosiasiassa tulee käymäänkin!

Ja yksi juttu: Älä ikinä ota luoksesi kirjoille tuota "ystävääsi"! Ei se sen enempää maksele tai siivoa, vaikka virallisesti asuisi! Se hoitelee sinutkin vielä asunnottomaksi! Ja jos sen sinne otat kuppaamaan, et ikinä pois saa!!!

Miksi ihmisten pitäisi alkaa keksiä tekosyitä ja selityksiä omien oikeuksien pulustamiseksi? Pihalle vaan lokit ilman perusteluita. Jos muu ei auta, niin poliisi auttaa poistamaan ei toivotut henkilöt omasta kodista. Ei tuollaisia tarvi/voi edes pitää ystävinä.

Vierailija
42/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kostoksi käryttäisi, se on ihan varma. Mutta nyt olisikin se viimeinen hetki tehdä itse jotain.

Kannattaa alkaa valmistautua vastaamaan Kelalle, jos ulospotkittu ystävä mahdollisesti ottaa sinne yhteyttä. Ei kannata kokonaan kieltää, vaan sanoa, että on joinain päivinä, silloin tällöin kyläillyt, mutta ei todellakaan pysyvästi asunut. Vaikka lokki mitä väittäisi, niin tässä on sana sanaa vastaan, ei sillä mitään todisteita asumisestaan ole. Nyt kiltteys pois, ja itseä niskasta kiinni. Vai haluaako ap menettää kotinsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että ovella kävi hallituksen puh.johtaja/asukastoimikunnan puh.johtaja/vastaava teidän talossanne, ja kysyi suoraan , kun oli huhupuhetta kuullut, että asuuko asunnossa ylimääräisiä asukkaita? Sanoi, että näin ei voi tehdä. Vesimaksut on X euroa/henkilö! Sano, ettet uskalla enää ottaa asuntoosi, kun kyttäävät, ja menetät kotisi! Kelalta tulee myös sanktiot! Ja näinhän sinulle, ap, tosiasiassa tulee käymäänkin!

Ja yksi juttu: Älä ikinä ota luoksesi kirjoille tuota "ystävääsi"! Ei se sen enempää maksele tai siivoa, vaikka virallisesti asuisi! Se hoitelee sinutkin vielä asunnottomaksi! Ja jos sen sinne otat kuppaamaan, et ikinä pois saa!!!

Miksi ihmisten pitäisi alkaa keksiä tekosyitä ja selityksiä omien oikeuksien pulustamiseksi? Pihalle vaan lokit ilman perusteluita. Jos muu ei auta, niin poliisi auttaa poistamaan ei toivotut henkilöt omasta kodista. Ei tuollaisia tarvi/voi edes pitää ystävinä.

Tätä sinun, ystävä hyvä, tulee kysyä ap:ltä. Minulta olisi saanut monoa persiiseen jo aikoja sitten.

Ap kysyi, heikko ja lempeä kun on, jämäkkää neuvoa siihen mitä sanoa, että saa röyhkeän lokin pihalle. Siihen vain vastasin. Älä ammu pianistia.

Vierailija
44/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi olkoon mikä luuska! Joo, mäkin valitettavasti uskon että tuo "kaveri" yrittää huijata sulta ton kämpän alta. Ekaksi yrittää asua ilmaiseksi, seuraavaksi kämppiksenä, ja yht'äkkiä sut on ulkoistettu siitä yhtälöstä niin että sä oletkin se asunnoton.

Sanot suoraan vaan tyypille että "kivaa oli asua yhdessä, mutta nyt saa riittää". Sinun EI tarvitse perustella asiaa mitenkään, mutta jos pakko niin sano että koet liikaa stressiä yhteiselämisestä ja tarvitset omaa rauhaa jotta parantuisit sairauslomaltasi.

Tuo "kaveri" voi yrittää kääntää sukunne sinua vasten, mutta millä perusteilla? Eiköhän suku jo nyt tiedä että olet ILMAISEKSI majoittanut tyyppiä jo kuukausia, ja yrittänyt auttaa asunnon löytämisessä. Sen pitäisi riittää jo sukulaisavuksi. Mikäli sukusi todellakin on eri mieltä asiasta, niin kannattaa miettiä onko sukusi lainkaan sinun puolellasi edes päivänselvissä asioissa!

Vierailija
45/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on SINUN kotisi. Heitä kuuseen se lokki.

Toisekseen eihän se mitään asuntoa hae kun saa luonasi punkata ilmaiseksi. Sano sille että kirjat pitää siirtää, silloin kela katsoo tukihommat uusiksi.

Vierailija
46/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelahan maksaa sulle kaiken sähköä myöten, miksi repisit toiselta näitä kuluja?

Eli saisit kahdesta paikasta korvauksia.

Ei.

Terveisin lokki

Vierailija
47/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro kaverille, että sinun pitää ilmoittaa hänet talon kirjoihin ja hänen pitää maksaa vesimaksu. Kysy myös Kelasta, miten kaverin asuminen vaikuttaa asumistukeen, jos muuttaa vakituisesti luoksesi. Ethän sinä voi salaa pitää ketään vakituisena asuinkumppanina.

Vierailija
48/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunhan ei ole pakko edes avata ovea sille. Älä avaa, älä vastaa puhelimeen.

Vierailija
49/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot hänelle, että:

”Vieraanvaraisuuteni on nyt loppu. Olen antanut sinun asua täällä jo kuukausia, ja oletin sinun työskentelevän aktiivisesti oman tilanteesi parantamiseksi, mutta näyttää siltä, että niin ei tapahdu. Minä otin sinut tänne asumaan tilapäisesti, mutta haluan kuitenkin asua edelleen yksin. Nykytilanne asettaa minut ikävään asemaan, sillä olen käytännössä velvollinen ilmoittamaan sinusta taloyhtiölle ja Kelaan.

Ymmärrät varmaan, että en voi sahata omaa oksaani. Sinulla on kuukausi aikaa etsiä itsellesi asunto. Sen enempää en voi sinua auttaa.”

Vierailija
50/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sunhan ei ole pakko edes avata ovea sille. Älä avaa, älä vastaa puhelimeen.

No näinhän sen pitäisikin tapahtua! Mutta ap on jo useaan otteeseen sanonut, että on niin höveli, lempeä, kiltti ja masentunutkin, eli voimaton, jotta ei pysty vastustamaan kyseistä henkilöä. Tarvitsee siis jonkin erittäin konkreettisen syyn, jotta saa lokin häipymään vähin äänin ja ilman selkkausta.

Eli vaikka:  "Uusi poikaystäväni on liivijengiläinen ja haluaa olla kanssani kahden" tai "Minulla todettiin kuolemaan johtava tarttuva tauti, olen karanteenissa seuraavat puoli vuotta, et voi tulla enää" -tähän tyyliin...

Vierailija
51/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla oli jo hyvä kommentti, että voit auttaa hänet sossun luo juttelemaan tilanteestaan. Voit sanoa, että Kela on maksanut sinun kohdalla yhden hengen välttämättömimmät tarpeet. Voit myös sanoa vaikka että tarvitset oman rauhan toipuaksesi sairaudesta. 

Lisäksi vielä voi olla, että asiaa aletaan tutkimaan jos vesi- ja sähkölaskusi yhtäkkiä nousevat, jolloin hän ei enää voi asua salaa luonasi. 

Vierailija
52/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette kerran lapsuudenystäviä ja sukulaisia, soita jollekin muille sukulaisille, joilla on isompi asunto, ehkä jopa maalaistalo tai mökki ja pyydä heitä hakemaan tämä henkilö sinne. Sano, että olet itse sairas ja lääkäri on määrännyt sinulle ehdotonta rauhaa paranemiseen. 

Vierailija
53/57 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita selkeä viesti hänelle puhelimeen asiasta. Kaksi päivää aikaa lähteä lopullisesti.

Vierailija
54/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miten kävi?

Vierailija
55/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Nauroin kunnolla tuolle kommentille, että olisin karanteenissa kuolemaan johtavasta taudista : DDD Sepä ainakin olisi hyvä perustelu!

Ei mutta tosiaan, tilannepäivitystä: Sanoin toissapäivänä tälle serkulle (joka on myös hyvä ystäväni todellakin, eli ei ollut helppoa) että nyt loppuu tämä kämppisasuminen. Hän on opiskeluvuosina asunut virallisesti tässä kämpässä kanssani hetken, eli tietää vesilaskun yms menevän taloyhtiön tai Kelan piikkiin, eli en voinut vedota niihin, vaan juttu meni käytännössä huutotappeluksi. Tyyppi painui pihalle ovet paukkuen - ja uskomatonta kyllä, oli mennyt taloyhtiöni pihan leikkimökkiin nukkumaan! Tämä selvisi, kun heräsin aamulla pihalta kuuluvaan poliisin/vartijan tms mökkälään kun herättelivät serkkua, En tiedä yrittikö hän vain osoittaa mieltään tällä leikkimökkijutulla vai eikö hänellä ihan oikeasti ole mitään nukkumapaikkaa. 

Vierailija
56/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä näin. 💪 Sinun velvollisuutesi ei ole elättää tätä sukulaistasi. Sinä olet hyvän työn jo tehnyt, nyt riitti. Suomessa on sossu, toimeentulotuki, asumislisät, asunnottomien tukiasunnot, etsivä nuorisotyö kolmeenkymppiin asti ym. ym. Jos ei kiinnosta, se on sitten oma ongelma. Älä enää mene samaan lankaan tämän tyypin kanssa.

Vierailija
57/57 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Ap!!!!!