Kodissani lokkeileva ystävä - kaipaan osuvia vasta-argumentteja hänen perusteluille
Kelan tuet maksavat nyt vuokrani toistaiseksi, sairauteni (masennuksesta johtuva työkyvyttömyys) takia. Mutta eräs läheinen ystäväni, jolla ei ole juuri nyt vakituista asuntoa avioeronsa takia eikä ole ollut/hakenutkaan omaa kotia kuukausiin, on ottanut tämän kotini lähes vakituiseksi yösijakseen ja majapaikakseen. Hän maksaa mielellään osansa ruokakuluista, muttei mitään muuta. Olen pyytänyt häntä osallistumaan esim nettilaskuun ja sähkökuluihin. Hän on kuitenkin sellainen ihmistyyppi, joka osaa puhua ja argumentoida tiensä läpi tilanteesta kuin tilanteesta (jokainen on varmaan tavannut tämmöisiä päällepäsmäreitä joskus?). Jos ehdotan häntä vaikkapa maksamaan puolet laskuista, hän toteaa miksen kiikuta niitä laskujakin Kelalle. "Sähän asut täällä itse ilmaiseksi niin miksi vaadit minulta maksua mistään" on hänen vakioargumentoinnin aloitus ja pointti, kun otan asiat puheeksi ties kuinka monetta kertaa.
Minua ei teoriassa haittaa, jos vaikeassa tilanteessa oleva hyvä ystävä majoittuisi luonani. Mutta minua korpeaa tämä asenne häneltä! Ikään kuin oletusarvoisesti minun kuuluisi majoittaa toinen siksi, että itse "asun ilmaiseksi ja hän on hei sentään koditon".
Tämä ihminen on sekä sukua että lapsuudenystävä ja muilla tavoin todella kiva tyyppi, joten välien katkaisu tai pihalle potkaiseminen ei ole parempi vaihtoehto. Olen vähän liian myötäileväluonteinen yleensäkin, enkä tiedä mitä enää sanoa. Tuntuu ettei ystävä arvosta lainkaan tätä hänellekin ilmaista asuntoa jossa annan hänen hengata kuin kotonaan, vaan ottaa kaiken apuni itsestäänselvyytenä. Olenko minä tässä sitten se itsekäs osapuoli kun vaadin osallistumista muuhunkin kuin ruokiin, esim siivoamiseen jota ei ole koskaan tehnyt? Tilanne on siis jatkunut noin 5 kuukautta jo.
Näkökulmia jokaiselta elämäntilanteestaan riippumatta, pyytelen! :)
Kommentit (57)
Itse ainakaan en yksinkertaisesti avaisi ovea ollenkaan, menkööt muualle kuppaamaan. Jos olet noin huono puhumaan"kaverillesi", niin kun vaikuttaa, et saa häntä ikinä puhumalla lähtemään koskaan, koska "kaverisi" tulee aina keksimään tekosyitä tekosyiden päälle ja majoittuu luonasi maailman tappiin asti jos huvittaa.
Ap herätys, sinun kilttiä luonnettasi hyväksikäytetään törkeästi!
Ilmoitat vaan, että hän on käyttänyt vieraanvaraisuuttasi tarpeeksi. Haluat takaisin ystävän, et kämppäkaveria. Teidän pitkä ystävyys on liian arvokasta uhrattavaksi kämppäkaveruuteen sulle vaikealla hetkellä.
Kaveri aloittaa perustelut siitä, miten hän oikeastaan auttaa sinua asumalla luonasi tai miten sun pitäisi tukea häntä tms. Älä kuuntele, toistat vaan, että uusi majapaikka on löydyttävä, että ystävyys voi jatkua.
Jos tyyppi sitten suuttuu ja häipyy, tiedät ainakin miten paljon hän arvosti sun ystävyyttä.
Ap oletko tehnyt asialle jo jotakin?
Eipä olisi enää minun kaverini. Kaikella on rajansa. Tuo on jo hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Sääkin menetät kelan tuet, jos joku ilmottaa kämppiksestä kelaan.
Hän teki sinusta rikostoverin ja tietää asemansa nyt jo. paha tilanne. Sinun on saatava tuke tuossa. Tilanne on paha sillä hän voi uhata itse käräyttää sut tukien väärinkäytöstä.
Tulethan ap sitten kertomaan miten lopulta sait lokin lentämään ulos kodistasi? :D
Rahasta ja lokkeilusta ei tarvi puhua tälle kaverille. Sanot vain, että tämä on minun koti ja haluan nyt asua ja olla yksin. Tiukkaan sävyyn sanot, kamat, pihalle ja ovi kiinni. Röyhkeä tyyppi. Tietää sinut heikoksi ja röyhkeydellä hyväksi käyttää.
Kelahan maksaa sulle kaiken sähköä myöten, miksi repisit toiselta näitä kuluja?
Eli saisit kahdesta paikasta korvauksia.
Ei.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä: Toivoin keskustelun käytännön pointtina, että millähän sanoilla argumentoisin, heittäisin suorasanaisen jyrkän vastauksen seuraavassa väittelyssä kun tämä lokkeilu tulee seuraavan kerran puheeksi. Mitä te sanoisitte sillä tavalla, ettei mitään sukuriitaa tai vastaavaa konfliktia aiheutuisi?
Sun EI tarvi perustella. Se on sun kämppä. Riittää kun sanot ei. Ei mitään perusteluja. Tai jos koet, että on pakko sanoa niin sitten vain se, että se on sun kämppä ja piste.
Et sä tarvi mitään argumentteja koska se on sun koti, ei hänen. No, tuo oikeestaan on sellanen argumentti minkä voit esittää. Varmaan teidän välit katkee mut antaa mennä. Hän löytää kyl asunnon heti ku on pakko etsiä eikä oo sun kattoa päällä, älä sitä murehdi.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä: Toivoin keskustelun käytännön pointtina, että millähän sanoilla argumentoisin, heittäisin suorasanaisen jyrkän vastauksen seuraavassa väittelyssä kun tämä lokkeilu tulee seuraavan kerran puheeksi. Mitä te sanoisitte sillä tavalla, ettei mitään sukuriitaa tai vastaavaa konfliktia aiheutuisi?
Unohda argumentointi ja ymmärrä että ilman konfliktia ja sukuriitaa homma ei selviä. Tuontapaiset lokit eivät suostu ymmärtämään mitään muuta kuin erittäin suoraa puhetta ja toimintaa.
Jatkossa kun tyyppi on änkeämässä luoksesi, sanot: Ei käy. Tahdon olla yksin omassa kodissani. Jos tyyppi alkaa vängätä, toistat tuon ja käsket häipymään. Jos ei suostu häipymään, soitat poliisit.
Sinun EI tarvitse perustella tai argumentoida mitään. Sinun kotisi, sinun sääntösi. Pahin virhe mitä voi tehdä on alkaa perustella itseään rajattomalle ihmiselle. Sinulla on täysi oikeus tehdä päätökset elämäsi ja kotisi suhteen etkä ole tilivelvollinen kenellekään. Kaiken, mitä yrittäisit perustella, tuo toinen vain jyräisi. Joten et perustele. Sanot että sinä et vietä täällä enää yhtään yötä, tuossa on viisi hirttä poikki. Jos et häivy, miekkataksi tulee ja hakee. Heippa.
Raha-asioista on turha väitellä. Sanot vaan että haluat omaa rauhaa, yksityisyyttä. Olet jo majoittanut häntä liikaakin joten se loppuu, kärsivällisyytesi on lopussa. Siis kerrot päättäväisesti mitä SINÄ HALUAT. Haluat asua yksin omassa kodissasi.
Kysy hänen lupaansa että saatko auttaa. Hae hänen kanssaan hänelle asuntoa, esim. mistä alueelta tai paikkakunnalta hän haluaisi asunnon, millä hinnalla ja tarviiko siihen kaavakkeita tai vakuuksia. Vai hakeeko joku muu asuntoa hänen kanssaan jo esim äiti, sisarus tai kaveri. Onko hänellä vanhempi joka voi tukea alkuun. Entä onko hänellä tuloja. Ei sinun tarvitse maksaa ylimääräistä esim vesi ym. Asunnon pitäisi olla kuitenkin laadukas, viihtyisä alue, kauppa, yhteydet ja että löytyy suihkut - ettei tarvitse niistä huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Provo. 0/5
Huono provotutka 0/5
Sano, että ovella kävi hallituksen puh.johtaja/asukastoimikunnan puh.johtaja/vastaava teidän talossanne, ja kysyi suoraan , kun oli huhupuhetta kuullut, että asuuko asunnossa ylimääräisiä asukkaita? Sanoi, että näin ei voi tehdä. Vesimaksut on X euroa/henkilö! Sano, ettet uskalla enää ottaa asuntoosi, kun kyttäävät, ja menetät kotisi! Kelalta tulee myös sanktiot! Ja näinhän sinulle, ap, tosiasiassa tulee käymäänkin!
Ja yksi juttu: Älä ikinä ota luoksesi kirjoille tuota "ystävääsi"! Ei se sen enempää maksele tai siivoa, vaikka virallisesti asuisi! Se hoitelee sinutkin vielä asunnottomaksi! Ja jos sen sinne otat kuppaamaan, et ikinä pois saa!!!
Tässä saattaakin olla sellainen tilanne, että ystävä onkin keplottelemassa asuntoa itselleen. Lokkeilee itsensä kirjoille, ja sen jälkeen häijynä tyyppinä tietää kyllä, että miten ap:n saa pullautettua pois. Ongelma ratkaistu. Siis jos on kunnan vuokra-asunto.
Mikset heitä häntä pihalle? Vai kasvatatko kotonasi "kukkaa" ja pelkäät, että hän käryttää sinut kostoksi?
Siis kaveriko on aina siellä mutta hänellä ei ole avaimia? Oletko sinä aina kotona?